OTE a anunţat pe 31 august rezultatele financiare pe trimestrul II din 2005 (2Q05), care indică mai mult decât o dublare a profitului net datorită taxelor mai mici şi unei creşteri dramatice a veniturilor la subsidiara sa Romtelecom, la care deţine 54,01% din capital.

Profitabilitatea RomTelecom a cunoscut o creştere spectaculoasă în 2Q05, operatorul raportând un venit net de 57,6 mil. euro, de peste şase ori mai mare faţă de profitul de 9,3 mil. euro obţinut în 2Q04, rezultând într-o margine de profit net de 24,8%, comparativ cu 4,7% în 2Q04.

În 2Q05, Romtelecom a raportat venituri de 232,4 milioane euro, în creştere cu 16,4% faţă de 199,6 mil. euro în aceeaşi perioadă a anului trecut. Creşterea s-a datorat în primul rând evoluţiei pozitive a abonamentelor, interconectărilor, liniilor închiriate şi serviciilor de date.

Venitul operaţional înainte de depreciere şi amortizare (EBITDA) a urcat la 98,9 mil. euro, iar marginea EBIDTA a urcat la 42,6% din venituri în 2Q05, de la 31,7% în 2Q04, urmare a veniturilor mai mari.

Cheltuielile operaţionale totale înainte de amortizare şi depreciere au scăzut cu 2% în 2Q05 faţă de 2Q04. În ciuda scăderii cu 13% a cheltuielilor de personal, cheltuielile operaţionale înainte de depreciere şi amortizare au rămas în mare la acelaşi nivel ca în 2Q04, în principal datorită măririi cheltuielilor de interconectare şi a celor legate de alte servicii - taxe de Serviciu Universal, cheltuieli de publicitate, consultanţă etc.).

Pentru a doua jumătate a anului 2005, OTE nu prevede schimbări ale tendinţelor imprimate în prima jumătate a anului. RomTelecom ar trebui să continue să beneficieze de venituri mai mari şi de implementarea planului său de restructurare.

Romtelecom este a treia mare operaţiune în grupul OTE, cu venituri din servicii (calculate conform standardului contabil american GAAP) de 458,1 mil. euro în prima jumătate a anului 2005, după compania mamă OTE, care a avut venituri din servicii de 1,35 mld. euro, şi CosmOTE, cu 791 mil. euro, arată raportul financiar al OTE. Toate celelalte operaţiuni ale grupului OTE, luate împreună, au adus venituri de 300 mil. euro în prima jumătate a anului.

Analiştii citaţi de presă financiară internaţională - inclusiv Financial Times, The Wall Street Journal, Total Telecom - au remarcat accentul pus de conducerea OTE pe rezultatele ieşite din comun ale RomTelecom. "Romtelecom, cândva copilul-problemă al grupului, a fost lăudat de CEO Panagis Vourloumis ca "excepţional" după ce a produs o creştere a veniturilor de 16% şi o margine EBITDA de 43%", spune analistul Angel Dobardziev de la Ovum într-un comentariu pe marginea rezultatelor financiare ale OTE.

Atenţia stârnită de rezultatele RomTelecom vin într-un moment în care statul român, acţionarul minoritar al operatorului, cu 45,99% din acţiuni, se pregăteşte să privatizeze total operatorul prin vânzarea pachetului deţinut. Ministerul comunicaţiilor preconizează că vânzarea se va face printr-o ofertă publică iniţială însoţită de listarea la o bursă internaţională şi la Bursa de Valori Bucureşti, probabil în aprilie-martie 2006. Deocamdată, MCTI se află în curs de selecţie a unui consultant financiar din cele de 12 bănci de investiţii care au răspuns la cererea de scrisori de interes lansată de minister.

Panagis Vourloumis, preşedinte şi CEO al OTE a scos în evidenţă performanţele Romtelecom în cele 3 luni încheiate la 30 iunie 2005 la conferinţa pentru investitori din 31 august din Atena: "Refacerea spectaculoasă a profitabilităţii OTE în acest trimestru a fost alimentată de performanţa excepţională a RomTelecom, ca şi de rezultatele în continuare foarte bune ale operaţiunilor noastre mobile din Grecia şi de peste graniţe. Datorită creşterii puternice a vânzărilor şi accelerarea restructurării, RomTelecom a adus profituri şi margini record. Cosmote, care a preluat toate operaţiunile mobile internaţionale ale Grupului la sfârşitul trimestrului, compensează încetinirea de pe piaţa internă în curs de maturizare prin creşteri puternice şi profitabilitate tot mai mare pe celelalte pieţe."

Veniturile totale ale grupului OTE au urcat la 1,36 mld. euro în 2Q05, cu 4,5% mai mari ca în 2Q04, în timp ce EBITDA a crescut cu 10,6% la 499 mil. euro, cu o margine de 37%. Venitul operaţionale a crescut cu 28% la 247 mil. euro, iar venitul net a crescut cu 165% la 119 mil. euro, cu o margine de profit net de 8,7%.

Analiştii apreciază că performanţele grupului OTE din 2Q05 sunt la modul general o veste bună pentru investitori şi că marginile raportate, deşi încă situate sub media industriei, indică o tendinţă pozitivă.

Cu toate acestea, refacerea financiară a grupului OTE nu este o certitudine. Analiştii Ovum atrag atenţia că operaţiunile cu linii fixe ale OTE sunt în continuare expuse riscurilor. Mărirea tarifelor la abonamente în Grecia şi în România riscă să determine clienţii să renunţe la telefonul fix şi să prefere să treacă de tot pe mobil, de aceea pe viitor rămâne de urmărit evoluţia numărului de linii fixe operate. Deşi OTE va putea compensa parţial prin creşterile de la subsidiara sa mobilă Cosmote, substituţia fix-mobil este o pierdere netă pentru orice operator dominant, deoarece se pierd valoaroasele venituri din abonamentele lunare. În acest sens, Ovum vede un risc mărit în România, unde RomTelecom a mărit într-atât taxele de abonament încât veniturile din abonamente au crescut cu 38%, deşi numărul liniilor a scăzut cu 3,4% numai în primele 6 luni ale anului.

În România, OTE nu va putea compensa pe termen mediu cu veniturile de la Cosmorom, care abia urmează să fie relansat de Cosmote, cu pierderile asociate reintrării pe piaţă şi achiziţionării unei mase critice de clienţi. În acelaşi timp, la nivel de grup, Cosmote a raportat în 2Q05 o creştere a veniturilor de "numai" 4%, după ce timp de mai mulţi ani a avut creşteri sănătoase de ordinul zecilor de procente, remarcă analiştii Ovum.

Pe scurt, măririle agresive de preţuri la telefonia fixă în Grecia şi în România, deşi ajută la rotunjirea cifrelor grupului pe termen scurt, pe termen lung s-ar putea întoarce împotrivă din cauză că stimulează creşterea nivelului substituţiei fix-mobil.

Banda largă este o altă incertitudine, creşterea ei fiind încă anemică în grup. OTE a raportat în jur de 100.000 de abonaţi ADSL la 30 iunie 2004, ceea ce reprezintă o penetrare mai slabă decât a multor ţări din Europa de Est. La rândul său, RomTelecom declara începutul lui iunie 2005 că veniturile din date reprezentau sub 10% din veniturile sale totale.

"Dificultatea introducerii unor noi măriri de preţuri la liniile fixe şi încetinirea continuă a creşterii mobile vor face ca OTE să simtă presiunea asupra veniturilor foarte curând. Singura sa şansă este să reuşească până la urmă să declanşeze creşterea la bandă largă", conchide Dobardziev de la Ovum.

RomTelecom a intrat pe piaţa serviciilor de date IP la sfârşitul lui 2004 şi după şapte luni anunţa, pe 19 iulie 2005, încheierea celui mai mare contract de servicii integrate de date şi voce de pe piaţa românească IT&C, în valoare de 7 milioane euro, pe 3 ani, pentru Raiffeisen Bank. La acel moment operatorul avea în jur de 3.000 de clienţi de business la serviciile sale de date şi Internet. De asemenea, în primul trimestru din acest an, RomTelecom a lansat şi un serviciu ADSL pentru clienţii de business, extins în iulie pentru clienţii rezidenţiali. În prezent operatorul are în derulare o campanie promoţională agresivă pentru serviciile sale ADSL adresată elevilor şi studenţilor.

Romtelecom: 4.185.458 linii telefonice fixe la 30 iunie 2005
Veniturile din abonamente lunare au crescut cu 38%, reflectând în principal rebalansările de tarife operate de RomTelecom în februarie 2005 - când abonamentele au fost majorate cu 34,1% - şi în iunie 2004 - când abonamentele au fost majorate cu 8% pentru utilizatorii rezidenţiali şi cu 22% pentru cei de business.

Numărul de linii de telefonie fixă active operate de RomTelecom a scăzut cu 3,4% într-un an, la 4.185.458 la 30 iunie 2005, de la 4.334.626 cu un an în urmă. Acesta este al doilea trimestru consecutiv în care operatorul raportează o scădere anuală a numărului de clienţi. Primii 2.625 de clienţi pierduţi de RomTelecom au fost acum un an, în 3Q04, imediat după majorarea abonamentelor din iunie 2004, pe care i-a recâştigat însă în ultimele trei luni din 2004. Conform raportului anual OTE pe 2004, la 31 decembrie 2004 Romtelecom avea instalate 4.767.261 linii fixe, în timp ce numărul clienţilor săi erau în jur de 4.337.823, iar numărul telefoanelor publice cu cartelă era de 50.348. De la începutul lui 2005 operatorul a rămas fără 152.365 de clienţi, deconectările înregistrând o tendinţă accentuat ascendentă: 58.785 în primul trimestru şi 93.580 în al doilea.

Traficul cu amănuntul a scăzut la RomTelecom comparativ cu 2Q04, datorită substituţiei fix mobil, explică OTE în raportul său, şi competiţiei crescânde din partea operatorilor alternativi. Pe de altă parte, rebalansarea tarifelor a rezultat într-o creştere a traficului internaţional efectuat de clienţii rezidenţiali.

Evoluţia liniilor telefonice fixe la RomTelecom 2004-2Q 2005

Linii

Creştere anuală

1Q04

4.328.174

2,5%

2Q04

4.334.626

1,5%

3Q04

4.332.001

0,7%

4Q04

4.337.823

0,2%

1Q05

4.279.038

-1,1%

2Q05

4.185.458

-3,4%

Sursa: OTE

Veniturile Romtelecom de pe piaţa de gros (interconectări şi linii închiriate) au crescut cu 21% în 2Q05 faţă de acum un an, ca urmare a unei creşteri cu 56% a traficului de gros, generat de terţe părţi în reţeaua RomTelecom, la rândul său o urmare a tendinţei generale ascendente pe piaţa românească. RomTelecom deţine în jur de 95% din totalul liniilor închiriate din România.

Creşterea traficului şi veniturilor din interconectare la RomTelecom 2004 - 2Q 2005

Creştere trafic
din interconectare
(%)

Creştere venituri
din interconectare
(%)

1Q04

46

36

2Q04

98

65

3Q04

77

46

4Q04

61

44

1Q05

50

21

2Q05

56

21

Sursa: OTE

Cheltuielile cu interconectarea ale RomTelecom au crescut cu 7,9% ca urmare a traficului mărit. De la 1 octombrie, RomTelecom va trebui să micşoreze tarifele percepute celorlalţi operatori pentru serviciile de interconectare, în urma impunerii de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii a unor noi tarife bazate pe costuri, cu o periadă de tranziţie până în 2007. RomTelecom a depus la ANRC, în a doua jumătate a anului trecut, modelul său LRIC (long run incremental cost) de calculare a costurilor de interconectare, care a fost ajustat de ANRC prin "eliminarea costurilor legate de ineficienţele structurale şi operaţionale ale operatorului" şi reconciliat cu un model elaborat de ANRC "care porneşte de la estimările cererii pentru serviciile furnizate de operator şi se bazează pe ipoteze de natură tehnico-economică, incluzând numai costuri eficiente", după cum explică reprezentanţii ANRC. Reducerile de tarife propuse sunt semnificative - pornind de la 9,6%, 31,3% şi 32,9% pentru apelurile locale, respectiv regionale şi naţionale în orele de vârf la 1 octombrie şi ajungând la reduceri de 15,7% şi respectiv 44,9% până la 1 ianuarie 2007. Consultările publice pe aceste reduceri s-au încheiat pe 19 august, ANRC urmând să anunţe tarifele finale.

Restructurarea RomTelecom a dus la o eficientizare de 275 linii per angajat la sfârşitul lui iunie 2005, în creştere cu 14,5% faţă de cele 240 linii/angajat la sfârşitul lui decembrie 2004. Personalul a fost redus la 15.242 angajaţi la sfârşitul lui iunie 2005, de la 18.083 la sfârşitul lui decembrie 2004.

RomTelecom a implementat un nou sistem de facturare centralizat (Geneva), devenit operaţional în iulie 2005 şi este în curs de implementare a unui sistem de e-business Oracle Financials. Demersurile de îmbunătăţire operaţională şi a serviciilor de reţea includ înlocuirea centralelor manuale cu unele digitale - proces aproape încheiat -, alte reduceri ale cheltuielilor operaţionale şi lansarea de servicii noi, în special de bandă largă - video la cerere, jocuri interactive pentru piaţa de masă şi noi servicii de date pentru piaţa de business.

Cosmorom: 84.533 clienţi la 30 iunie 2005
Veniturile operaţionale ale Cosmorom în 2Q05 au atins 1,6 mil. euro, în timp ce pierderile au atins 3,0 mil. euro. Numărul total de clienţi la 30 iunie 2005 era de 84.533, în uşoară scădere (0,9%) faţă de începutul anului. Ponderea clienţilor preplătiţi Cosmorom a urcat la 66,6% la jumătatea acestui an, de la 63,4% la începutul anului.

Pe 8 iulie 2005, printr-o injecţie de capital în valoare de 120 milioane euro, Cosmote a achiziţionat un pachet de 70% din Cosmorom, pe care este în curs de a îl relansa. Romtelecom a rămas acţionarul minoritar al Cosmorom, cu 30% din companie.

Cosmote operează în 5 ţări din Europa de Sud-Est: deţine direct operatorul Cosmote din Grecia şi operatorul AMC din Albania şi, din august 2005, şi operatorii mobili GloBul din Bulgaria şi CosmoFon din Macedonia, ultimii doi fiind anterior doar conduşi de Cosmote, acţiunile aparţinând OTE până la transferul de acţiuni din august.