Interviu cu Gheorghe MINEA - Preşedintele Digital Cable Systems (plan 2, stânga),
Cristinel POPA - Preşedintele Focus Sat România (plan 1, stânga),
Iosif SZAVUJ - Directorul Executiv Ines (plan 1, dreapta) şi
Dinu Malacopol - Director General Internet şi Transmisii Date Astral

MaxTV, serviciul TV prin satelit de curând lansat de DCS - un consorţiu şi el format recent, în februarie anul acesta - s-a aflat în topul căutărilor pe www.comunic.ro de mai bine de o lună, fapt ce ne-a determinat să îi aducem laolaltă la MixFM, într-o întâlnire unicat deocamdată pentru media românească, pe liderii celei mai noi şi mai agresive tendinţe de pe piaţa comunicaţiilor autohtone: televiziunea digitală. Tot în ultima lună relansat, într-o formulă de parteneriat 50-50 cu UPC, Focus Sat, pionierul serviciilor DTH în România, preconizează un total de 100.000 de abonaţi TV prin satelit încă din 2005 pentru cei 3 operatori de satelit. Exclusivistul serviciu IPTV de la Ines, de asemenea o premieră românească lansată la CERF anul acesta, anunţă şi el că şi-a depăşit estimările.

[email protected]: Ce v-a determinat să investiţi în televiziunea digitală?
Gheorghe Minea - DCS: Firma Digital Cable Systems a investit în partea de distribuţie a programelor de televiziune, şi anume distribuţie prin satelit. Suntem o societate pe acţiuni cu acţionari majoritari persoane care sunt acţionare şi la firme de televiziune prin cablu. Avem acoperire în toată ţara, iar investiţia pe care am făcut-o în satelit (satelit ce acoperă întreaga Românie) a pornit de la ideea ca fiecare cetăţean să poată beneficia de toate ofertele producătorilor de canale de televiziune. Suntem o alternativă la zona de cablu şi chiar ne propunem să le furnizăm abonaţilor noştri şi canale de televiziune prin cablu şi canale de televiziune prin satelit, lăsându-i să aleagă în funcţie de preferinţe sau de nevoi.

Cristinel Popa - Focus Sat: Televiziunea digitală prin satelit a explodat la sfârşitul anului 2004 - începutul anului 2005. Este într-adevăr o explozie pentru că de la nici un jucător s-a ajuns practic la apariţia aproape simultană a 3-4 jucători relativ importanţi. Explozia s-a produs la începutul acestui an, dar pregătirile pentru demararea unui serviciu de televiziune digitală prin satelit au început din 2003, cel puţin în cazul Focus Sat. Tendinţa este de a dispărea obiectele medii (aparat radio, televizor, telefon, computer) pentru a ne îndrepta spre un dispozitiv care le va include pe toate acestea. Vorbim de televiziune digitală, dar de fapt ceea ce transmitem noi este o media digitală mult mai complexă. Televiziunea digitală prin satelit nu este numai o alternativă prin satelit a cablului, ci şi o completare necesară, pentru că în România din cele 7,5 milioane de familii doar 3,5 milioane beneficiază de cablu în acest moment, în timp ce peste 3 milioane de familii nu beneficiază de cablu deoarece costul infrastructurii în zonele cu densitate mai mică este prohibitiv. Aici venim noi cu serviciile de televiziune digitală prin satelit.

Iosif Szavuj - Ines: Noi suntem obişnuiţi să furnizăm servicii pentru clienţi cu necesităţi rafinate şi sofisticate. De fapt asta facem pe piaţă de 9 ani, inclusiv pe piaţa de Internet. Suntem furnizorii care oferă servicii clienţilor care au cerinţe personalizate şi foarte sofisticate pe care marii furnizori nu reuşesc să le satisfacă. Ines poate construi aşa zise soluţii custom made pentru fiecare client. Şi în domeniul televiziunii digitale am hotărât să alegem tehnologia care este vârful de lance, şi anume tehnologia IPTV pe care multă lume o înţelege greşit ca fiind televiziune prin Internet. Termenul este greşit interpretat de foarte mulţi utilizatori pentru că de fapt această televiziune nu este televiziune prin Internet, ci o televiziune care se transmite pe baza protoculului Internet. Aşadar, se foloseşte protocolul IP, protocolul Internet, pentru transmiterea semnalului. Evident, calea este fibra optică şi nu se poate face decât în reţele închise şi foarte bine controlate pentru că necesităţile de bandă pentru a transmite un semnal video de calitatea pe care o transmitem noi variază între 4-8 megabiţi. Diferenţa priimordială faţă de celelalte soluţii este interactivitatea sistemului. La noi, în momentul în care clientul final apasă pe telecomandă transmite, practic, o comandă care ajunge în serverele noastre centrale şi avem posibilitatea de a primi absolut price fel de feedback de la clienţi, existând acea cale pe care profesioniştii o numesc "reverse". Aşadar, comunicaţia este bidirecţională. În alte cuvinte, orice utilizator al soluţiei IPTV îşi poate configura un program propriu astfel încât dacă ajunge, de exemplu, la ora 10.00 acasă să poate vedea ştirile de la ora 19.00 sau filmele dorite. poate schimba sau crea din mai multe programe TV (200 de canale) un program personalizat. Toate aceste facilităţi sunt posibile în tehnologia IPTV, cu menţiunea că nu sunt facilităţi de bază, necesitând diverse programe şi softuri destul de sofisticate. sistemul nostru probabil abia peste 1 an va avea aceste capacităţi, care în termeni tehnici se numeşte time shifting television, adică clientul vede programul vede programul la ora la care vrea el, când îi permite timpul lui liber.

[email protected]: Raportul Informa Telecoms Media arată că la nivelul Europei de Est penetrarea televiziunii digitale în domicilii arată că România avea în 2004 un număr de 2000 conexiuni digitale de televiziune, urmând ca în 2005 numărul acestora să uce la 68.000, iar în 2010 la 1.320.000. Cu aceste cifre ne situăm pe ultimul loc în grupul de ţări Cehia, Ungaria, Polonia, România, Rusia. Dvs. cum vedeţi situaţia din România?
Cristinel Popa - Focus Sat: Cred că la nivelul lui 2004 penetrarea era într-adevăr 0 în România, neexistând operatori de televiziune digitală decât la nivel de teste. Focus Sat a început testele tehnice în octombrie-noiembrie 2004 şi am început să emitem efectiv un pachet de programe în decembrie 2004, fiind prima companie care a emis televiziune digitală. Chiar dacă nu este determinant, totuşi avantajul primului venit este important. Din cercetările pe care le-am făcut atât noi, cât şi partenerul nostru UPC, potenţialul pieţei pentru următorii 3 ani este de aproximativ 600.000. Cert e ca deja din 2005 cifrele studiului Informa vor fi cu certitudine depăşite. Aşadar, cei 3 operatori existenţi pe piaţă vor depăşi cu siguranţă 100.000 de abonaţi la sfârşitul acestui an. Deja la acest moment, la jumătatea anului, suntem în jurul cifrelor preconizate de Informa pentru sfârşitul anului. Am trăit deja situaţia în care am rămas fără receptoare.

Gheorghe Minea - DCS: Eu cred că statisticile Informa nu sunt optimiste şi că le putem devansa. Suntem pregătiţi ca anul viitor pe lângă soluţia individuală pe care o oferim, aşa cum au procedat şi alte societăţi din alte state europene, să accelerăm şi trecerea în reţelele noastre de cablu şi ale partenerilor noştri de la recepţia şi transmisia analogică la transmisia digitală în cablu. La început vor funcţiona în reţelele de cablu şi soluţia analogică şi soluţia digitală, ulterior urmând să se închidă soluţia analogică. Până acum un obstacol era investiţia în valoare de ordinul sutelor de mii într-o staţie digitală a unei reţele de televiziune de cablu. Cu ajutorul echipamentelor noastre se produc astăzi interfeţe transmodulatoare care permit trecerea de la soluţia digitală prin satelit la soluţia digitală în reţelele de cablu cu investiţii de până în 1000 euro, ceea ce va accelera introducerea televiziunii digitale în reţelele mici şi medii de cablu pentru că în oraşele mari, în reţelele mari, pot fi suportate investiţii mari.

[email protected]: Se pare că soluţiile scumpe şi sofisticate vizează mediul rural, acolo unde venituri sunt mai mici însă.
Cristinel Popa - Focus Sat: Veţi fi surprinşi de cum stau lucrurile. Noi am făcut un studiu cu privire la veniturile populaţiei pentru că din cele 3 milioane de familii care nu au cablu, unele nu îşi permit, altele nu sunt în zona de acoperire. Din 3 milioane de familii, aproximativ 600.000 de familii au venituri peste medie şi îşi permit televiziune prin cablu, conform studiului nostru, în zona rurală şi în oraşele mici de sub 20.000 de locuitori. Există inclusiv un potenţial de familii cu venituri peste medie în zonele respective care în plus sunt foarte doritoare de aceste servicii, neavând alte mijloace de divertisment. Cinematografele au dispărut aproape total din mediul rural şi nu există mijloace şi alternative de divertisment. Noi retransmitem şi 5 posturi de radio din România - Antena Bucureşti şi Antena Satelor, Kiss FM, Radio Star, Radio Guerrilla. În acelaşi timp retransmitem alte 11 canale de radio tematice, începând cu muzică clasică şi terminând cu muzică country tradiţională.

Gheorghe Minea - DCS: Această ofertă bogată trebuie să îl înveţe pe cetăţeanul român să aleagă şi să nu se lase antrenat de aceste canale pe care să le schimbe în continuu, putând să îşi programeze conţinutul pe care doresc să îl vizioneze la ora la care vor să îl vizioneze, astfel încât să nu mai fie manipulat de televizor, devenind el însuşi decidentul programului.

[email protected]: Aţi avut în vedere şi migraţia televiziunii spre zona mobilităţii?
Iosif Szavuj - Ines: Categoric, ne-am gândit la acest lucru înaintea demarării proiectului, dar cred totuşi că transmisiunile de televiziune pe telefonul mobil se va limita foarte probabil la utilizarea de tip gadget, ceea ce înseamnă că putem viziona ştirile în mişcare, de exemplu, dar nu cred că lumea va sta să le urmărească pur şi simplu pe mobil. Este facilitatea de a transmite imagini pe telefonul mobil, foarte utilă pentru videoconferinţă, de exemplu, dar nu pentru a urmări programele TV.

Gheorghe Minea - DCS: În anul viitor DCS nu îşi propune să ajungă la televiziune mobilă, dar cred că vor apărea echipamente care îi vor permite unui conducător auto să îşi instaleze în weekend un sistem cu antenă şi să poată recepţiona pe un televizor portabil programele pe care le doreşte. Vor putea recepţiona toate programele pe care le recepţionează şi acasă.

Cristinel Popa - Focus Sat: Numeroase automobile de lux au deja televizoare încorporate. Personal cred în viitorul dispozitivelor multifuncţionale şi e clar că acestea îşi vor face din ce în ce mai mult loc pe piaţă, atât la nivel staţionar cât şi la nivel portabil.



[email protected]: Care este poziţia Astral în perimetrul televiziunii digitale?
Dinu Malacopol - Astral: Astral a lansat la CERF 2005 o soluţie de televiziune digitală pe cablu care până în acest moment este unică în România. Practic, clienţilor noştri de CATV le oferim în plus faţă de pachetul/pachetele analogice şi câteva pachete digitale prin intermediul unui set top box. Intenţionăm să dezvoltăm această soluţie, care în momentul de faţă este lansată doar în Bucureşti, până la sfârşitul anului în alte câteva oraşe importante ale ţării. De asemenea, intenţionăm să o extindem şi din punct de vedere al conţinutului. Aşadar, în momentul de faţă avem o soluţie mixtă, analogică şi digitală, pe acelaşi cablu coaxial. În acest moment clienţii noştri primesc video analogic, video digital, transmisiuni de date, respectiv acces Internet şi telefonie. Triple play este cea mai modernă soluţie din punct de vedere al conceptului de business şi cred că din punct de vedere al clienţilor este cea mai de preferat.

[email protected]: Ce a dus la explozia televiziunii digitale în 2005?
Dinu Malacopol - Astral: În cadrul conceptului de televiziune digitală trebuie decelate mai multe componente - broadcasting digital (soluţii wireless precum direct to home - în care se înscriu Focus Sat şi DCS), soluţie bazată pe IP (soluţia Ines) şi soluţia de transmitere digitală a semnalului video prin cablu (soluţia Astral). Sunt soluţii complementare pentru că fiecare are avantajele sale şi practic nu ne considerăm neapărat concurenţi. Oricum, toate aceste soluţii se suprapun geografic, iar în momentul de faţă un client din România are de ales între televiziunea analogică digitală pe cablu coaxial (1 provider), televiziune digitală printr-o soluţie direct to home (pentru care există 3 provideri) şi televiziunea IP (1 provider). Industria media din România a crescut deoarece s-a dezvoltat conţinutul pe de o parte, aşadar oferta, iar pe de altă parte s-a dezvoltat cererea. Fiecare consumator este unic şi cu cât are mai multe opţiuni cu atât e mai bine. În principiu, tehnologia are acelaşi preţ oriunde în lume. O investiţie pe care o face oricare operator din România într-o nouă tehnologie are acelaşi preţ cu cel al unei investiţii pe care o face un operator american, de exemplu. Pornind de la aceste costuri similare ale investiţiilor, oriunde în lume, mai nou ritmul de inovaţie tehnologică este din ce în ce mai rapid, astfel încât amortizarea trebuie să fie şi ea foarte rapidă pentru orice investiţie. În România cred că ar trebui să sperăm cu toţii că va creşte puterea de cumpărare a pieţei decât să scadă neapărat preţurile.

Cristinel Popa - Focus Sat: Concurenţa va genera, cu siguranţă, o creştere spectaculoasă a calităţii serviciiilor. În nici un caz nu vom vorbi de o scădere a preţurilor mai ales dacă dorim să oferim un conţinut de foarte bună calitate. Acesta este şi unul din motivele pentru care televiziunea digitală nu a ajuns mai repede în România. Piaţa de aici şi veniturile populaţiei nu au permis plata unor servicii de acest tip. Pe măsură ce servicii de cablu s-au maturizat, iar veniturile populaţiei au crescut şi se îndreaptă spre 200-300 euro - venitul mediu lunar, există şi posibilitatea unor servicii de o mai bună calitate şi un conţinut care într-adevăr merită distribuţia. Dacă vă amintiţi, în primii ani ai industriei de cablu în România existau zeci de canale free to air (necodate) din toată lumea, netraduse, nelocalizate şi care erau mai mult curiozităţi pentru cei care nu reuşiseră să vizioneze decât programele bulgăreşti de televiziune.

Gheorghe Minea - DCS: Într-adevăr, conţinutul s-a dezvoltat, dar în acelaşi timp s-au dezvoltat şi reţelele de distribuţie care permit ca acest conţinut să ajungă în casele oamenilor. În privinţa realizării reţelei digitale prin cablu care funcţionează în prezent în Bucureşti, apreciem în mod deosebit această realizare a Astral, dar poate fi introdusă în oraşele mari unde există interconectare cu Bucureştiul, dar pentru localităţile mici şi medii va mai trece un număr de ani pentru realizarea acestei interconectări. Soluţia pe care o va promova DCS în 2006 va fi similară cu cea a Astralului, dar credem că vom reuşi să o promovăm în fiecare localitate din ţară.

Cristinel Popa - Focus Sat: Noi am venit cu o inovaţie - nu mai facturăm serviciul, care este de tipul prepaid, excat ca în cazul telefoniei mobile. Avem cartele de 1 lună, 6 luni, 12 luni. Dacă se preplăteşte pe o perioadă mai lungă oferim discounturi, dar dacă se cumpără serviciul pe 1 lună se plăteşte fix pentru 1 lună. Nu există taxe de deconectare şi nici de reconectare. Piaţa primeşte pozitiv toate soluţiile care îi scutesc pe oameni de statul la cozi pentru plătirea taxelor şi facturilor. În plus, dăm credit clienţilor dacă nu şi-au plătit cartela în ziua expirării, beneficiind de o perioadă de 10 zile de graţie, perioadă care se deduce din cartela viitoare. Sistemul prepaid, combinat cu un sistem de conditional access (criptare a conţinutului), a oferit o soluţie foarte flexibilă. Dacă un client lipseşte de la domiciliu pentru mai multe luni, de exemplu, nu mai este obligat să plătească pentru serviciile de televiziune digitală, pe acea perioadă.

Gheorghe Minea - DCS: Şi sistemul DCS permite acest lucru şi urmează să îl implementăm şi noi. Când am implementat sistemul de codare via acces am cumpărat sistemul cu această facilitate.

[email protected]: Trebuie schimbate televizoarele în momentul trecerii la televiziunea digitală?
Iosif Szavuj - Ines: Televizoarele nu trebuie schimbate, cu excepţia, probabil, a celor din anii 70. În momentul în care va ajunge în România şi HDTV (televiziune de înaltă definiţie), atunci vor trebui schimbate actualele televizoare, dar până atunci vor trece foarte mulţi ani. Sistemul nostru este aşa-numitul HDTVReady, ceea ce înseamnă că pe infrastructura pe care o dezvoltăm acum vom putea oferi servicii de înaltă definiţie prin schimbarea set top box-urilor. Singura condiţie pentru vizionarea unui serviciu digital este ca televizorul să aibă o intrare video, de orice fel.

La aceste sisteme de televiziune digitală apare un lucru foarte nou: clienţii nu mai au nevoie de televizoare, ci de monitoare. Iar monitoarele nu au taxe vamale, pe când televizoarele au asemenea taxe. Partea de Tuner TV nu mai este necesară pentru că set top box-urile preiau toate facilităţile de selectare a canalelor şi atunci pur şi simplu nu mai este nevoie de televizor. Ca şi în cazul celorlalte soluţii, cererea pieţei depăşeşte estimările. La ora actuală Ines are sute de cereri de instalare pentru care nu am fost pregătiţi deoarece în cazul nostru e o situaţie mult mai complicată. Aceasta pentru că trebuie să dezvoltăm infrastructura şi nu ne-am aşteptat la un număr atât de mare de cereri. Serviciul este exclusivist atât din punct de vedere al calităţii, iar aria de acoperire este destul de limitată, mai precis doar la nivelul Bucureştiului.

Gheorghe Minea - DCS: Nici în cazul serviciului nostru, MaxTV, nu trebuie schimbate televizoarele. Din contră, receiver-ul pe care şi-l instalează clientul în casă preia comanda televizorului conectat pe monitor, astfel încât nu contează numărul de canale pe care îl are televizorul. Prin sistemul nostru se pot recepţiona sute de programe pentru că în afara programelor pe care le ridică DCS, sistemul facilitează şi recepţia programelor de satelit libere la recepţie. Proprietarii de drepturi de televiziune au cumpărat aceste drepturi numai pentru România, iar noi suntem obligaţi să asigurăm transmisia numai pe teritoriul României. Aşadar, cei din străinătate nu ne pot urmări în momentul de faţă.

[email protected]: Cum vedeţi piaţa românească în viitor?
Cristinel Popa - Focus Sat: Numele jocului este „digital”. Indiferent care va fi suportul de transmisie – terestru prin cablu, prin fibră optică, satelit, wireless - în viitorul apropiat transmisiile digitale vor câştiga din ce în ce mai mult teren. Cred că mult înainte de 2010, preponderent pe piaţa de comunicaţii audio-vizuale, transmisiile vor fi de tip digital, chiar în România.

Iosif Szavuj - Ines: E clar că în viitor digitalul va câştiga. Clienţii sunt din ce în ce mai sofisticaţi, iar necesităţile lor de comunicare sunt tot mai rafinate şi e clar că au nevoie de calitatea oferită de televiziunea digitală. Cred că piaţa românească este una din pieţele foarte mari consumatoare de media.

Gheorghe Minea - DCS: Din punctul de vedere al DCS, digital înseamnă calitate, acoperire naţională şi mult mai multe programe în cablu.