În primele şase luni ale anului, Antena 1 a profitat de scăderea cotei de piaţă a Pro TV şi l-a depăşit, potrivit unui articol publicat în revista economică săptămînală Capital.

Antena 1 a depăşit cota de piaţa a Pro TV în lunile mai şi iunie, la începutul verii, Acasă TV ameninţă audienţa TVR1 iar Realitatea TV şi-a consolidat audienţa, mai titrează publicaţia citată.

Trei televiziuni s-au remarcat în sondajele de audienţă ce acoperă prima jumătate a acestui an: Antena 1, Acasă TV şi Realitatea TV. Postul Antena 1 a început prost anul 2005, mai cu seamă în prime time (orele 19-23): în ianuarie cota sa de piaţă în mediul urban era mai mică cu aproape cinci puncte procentuale faţă de Pro TV. Ianuarie este o lună de hibernare pentru televiziuni, dar diferenţa înregistrată atunci aşeza pe Pro TV în postura de lider autoritar al pieţei în mediul urban, atît în prime time, cît şi pe durata unei zile: 18,2% pentru Pro TV, 13,6% pentru Antena 1.

Antena 1 a pornit o cursă de urmărire a rivalului în prime time. Pe măsură ce grila de primăvara intra în turaţie cu piesele grele „Din dragoste”, „Genialii”, „Divertis”, „Ciao Darwin”, cota de vizionare a Antenei 1 a recuperat terenul pierdut, lună după lună, ajungînd în aprilie (în plin sezon) să atingă cota Pro TV-ului, iar în iunie (adică pe linia de sosire a sezonului) s-o depăşească: 18,1% cotă de piaţă pentru Antena 1, 16,9% pentru Pro TV.

Este de remarcat că în intervalul martie – iunie, cota de piaţă a Antenei a staţionat la 18 procente, în timp ce cota Pro TV s-a erodat. Pierderea din iunie se datorează faptului că producţiile consacrate ale Pro TV au intrat în vacanţă mai devreme decît ale competiţiei, iar UEFA Champions League, un program premium aducător de audienţă, s-a încheiat în luna precedentă. Totuşi, Pro TV se poate consola cu cele mai mari cote de piaţă lunare în mediu urban, pe durata unei zile. În iunie, cota sa de piaţă era de 16,5%, în timp ce Antena 1 avea 14,3%.

Telenovela „Numai iubirea” a jucat rolul de locomotivă a audienţei pentru Acasă TV. Locomotiva a tras atît de tare garnitura de telenovele din grilă, încît cota de piaţă în prime time a postului Acasă TV a ajuns în luna iunie la 13,1%. Dacă amintim că în aceeaşi lună, TVR1 a înregistrat o cotă de piaţă de 12,4% în prime time, se poate spune că la sfîrşitul sezonului Acasă TV este cea de-a treia televiziune de pe piaţă. Dar nu numai în prime time TVR1 a suferit umilinţa din partea Acasă TV. În aceeaşi lună, cota de vizionare pe durata unei zile la Acasă TV a fost de 10,5%, în timp ce TVR1 a înregistrat 10,2%.

Cota de piaţă a canalului de ştiri Realitatea TV devenise o ameninţare pentru posturile generaliste mici încă de la jumătatea anului trecut. În primul semestru 2005, televiziunea şi-a consolidat poziţia faţă de B1 TV, Naţional şi TVR2. Următoarea victimă pare să fie Prima TV. În iunie, Realitatea TV a atins o cotă de 4,7% pe durata unei zile, în timp ce staţia operatorului interbnaţional SBS Broadcasting a avut 5,8%.

În zona ştirilor din prime time, bătălia s-a dus tot între Pro TV şi Antena 1. Ştirile Pro TV (ora 19) din primele şase luni au înregistrat o audienţă medie de 1,12 milioane de telespectatori pe minut în mediul urban (adică 10,5% rating), în timp ce Observatorul a avut o medie de 986 de mii telespectatori pe minut (9,2% rating). Dezamăgitoare este audienţa medie a Jurnalului de la ora 19 în raport cu competiţia: 500 de mii de telespectatori (4,7% rating). În apropierea Jurnalului s-a aflat Focus 18 (Prima TV) cu o medie de 349 de mii de telespectatori (3,3% rating). „Realitatea de la ora 21” şi „24 de ore” (Naţional TV) nu contează. Primul a avut o medie de 1,7% rating, al doilea sub 1% rating.

Un top 10 al celor mai vizionate filme artistice confirmă încă o dată faptul că, indiferent ce fel de film difuzează Pro TV în prime time, acesta va obţine audienţă. Opt filme din acest top au fost difuzate de Pro TV. Cele mai urmărite producţii din prima jumătate a anului au fost: „Evadatul” (11,9% rating), „Croazieră pe oceanul spaimei” (11,8% rating), „Răzbunarea lui Logan” (11,4%), toate difuzate de Pro TV. TVR1 a intrat în acest top cu un film indian şi „Atila, cuceritorul”. De remarcat că toate cele zece filme cu cele mai mari ratinguri au fost difuzate în primele trei luni ale acestui an, adică în timpul iernii. Românii stau „la gura sobei” şi se uită în neştire la TV, chiar şi la filmele difuzate în reluare.

Cea mai tare emisiunea de divertisment la TVR1 a fost „Surprize, surprize”: o audienţă de 1,18 milioane telespectatori pe minut pentru 41 de ediţii. La Pro TV, „Vacanţa Mare” a făcut legea: o medie de 944 de mii de telespectatori pentru 29 de ediţii. „Din dragoste” a fost liderul programelor de divertisment la Antena 1 cu o medie de 1,45 milioane de telespectatori pentru 20 de ediţii. La Prima TV, s-au grupat trei programe pe primele locuri în topul audienţei: „Trădaţi din dragoste” (5,5% rating), „Cronica Cîrcotaşilor” (5,4%) şi „Schimb de mame” (5,2%).

În ciuda fragmentării audienţei, datorită creşterii numărului de canale TV şi a ofertei de programe, piaţa continuă să fie dominată de rivalitatea celor doi majori: Pro TV şi Antena 1.