IBA ceases free-to-air satellite broadcasts to Europe
Tuesday, July 10th, 2007

On the same day that the Jerusalem Post published the article about the rescue of IBA, the only Israeli TV channel which could be received free-to-air in Europe has ceased broadcasting on the European satellite Hotbird. In a notice in English on the website of IBA, the end of the Hotbird broadcasts of IBA Channel 33 is announced without any explanation other then to switch to the Amos-1 satellite. The broadcasts on this satellite, however, can only be received in the Middle East and not in Europe as the footprint of the frequency used on Amos 1 is restricted to the Middle East.

IBA Channel 33 contains some Hebrew, but mostly Arabic broadcasts and also essential English speaking broadcasts including an English TV newscast. It was the only way on television to receive direct Israeli information from Israel itself. However, Israel Radio International (also known as Kol Israel) continues however broadcasting on the Hotbird satellite.

Israeli television can now only be received in Europe by subscribing to the pay-TV service ‘The Israeli Network’ (TIN) which costs about 20 euros a month. The Israeli Network does NOT have any free-to-air window and only broadcast in Hebrew.