Dumnezeu FM

Cuvintul Domnului ajunge la credinciosi (si) prin intermediul citorva zeci de radiouri religioase

Nebagate in seama de producatorii de detergenti si de ascultatorii neseriosi, posturile FM ortodoxe, evanghelice sau de alta orientare religioasa s-au inmultit in Romania. In lipsa datelor de audienta, estimarile proprii arata ca cele citeva zeci de canale care disemineaza Cuvintul Domnului au un public de peste 100.000 de ascultatori.

Teoretic, ele sint asimilate de Legea audiovizualului cu posturile comerciale. Practic, reclama este infima, iar finantarile vin mai ales din partea unor organizatii drept-credincioase.

Studiul National de Audienta, comandat de agentiile de publicitate pentru a masura eficienta reclamei prin radio si alte canale media, are o alternativa cuvioasa. Trinitas, primul radio ortodox din Romania, face verificari ale audientei printre miile de pelerini veniti anual la Iasi, la Hramul Sfintei Cuvioase Parascheva.

Parintele Ciprian Apetrei, directorul Trinitas, spune ca radioul are 20.000 de ascultatori pe zi numai pe Internet, prin http://radio.trinitas.ro. “60 la suta sint din tara, iar 50 la suta din strainatate”, a declarat Sfintia Sa in exclusivitate pentru “Evenimentul zilei”. “Media de virsta a publicului nostru crestin este intre 35 si 50 de ani, dar vrem sa atragem cit mai multi tineri”.

Directorul radioului adventist Vocea sperantei, Nelu Burcea, spune ca isi evalueaza publicul intr-un cadru religios. “Ascultatorii nostri sint membrii Uniunii Bisericii Crestine Adventiste, adica 4.000 de oameni in Bucuresti si 70.000 in toata tara”.

Estimarile managerilor cu si fara sutana duc la concluzia ca in tara noastra radiourile religioase au, surprinzator, un public de peste 100.000 de credinciosi de diferite orientari.

Ce indulceste sufletul crestinului

In grila de programe de la aceste radiouri exista emisiuni cu muzica religioasa si clasica, buletine de stiri cuvioase si, mai ales, dezbateri pe teme sociale. Posturile de acest tip nu creeaza inca vedete si nu au departamente de promovare.

Ar fi si ciudat, intr-un segment de piata unde umilinta e mai tare decit preceptele marketingului. In general, politica editoriala a statiilor de acest gen nu acorda prioritate propagandei religioase nemijlocite, ci prezentarii faptelor de viata cu tilcuri religioase, spre atragerea adeptilor.

Mogulii FM-ului religios: baptistii

Reteaua de radiouri baptiste Micul Samaritean are in prezent 24 de licente, cu sase mai mult decit Trinitas, radioul Mitropoliei Moldovei si Bucovinei. Adventistii sufla in ceafa ortodocsilor, cu opt posturi in eter, din cele noua licente primite de la Consiliul National al Audiovizualului (CNA). Trinitas contraataca cu cea mai mare arie de acoperire, despre care afirma ca este aproximativ 50% din teritoriul Romaniei.

Schema de business

Desi radiourile religioase primesc licenta de la CNA ca posturi comerciale, incasarile din reclama tind catre zero. “Mai bine de 90 la suta din banii cu care finantam postul ne vin de la Asociatia Misiunea Micul Samaritean, care stringe fonduri de la crestini”, spune Marta Mich, directorul de programe de la Micul Samaritean. Spre deosebire de presa de interes general, la care urma adevaratilor proprietari se pierde in paradisurile fiscale, Asociatia Misiunea Micul Samaritean are o sursa de finantare transparenta: banii proventii de la asociatia cu acelasi nume din Statele Unite.

Parintele Apetrei de la Trinitas spune ca reteaua ortodoxa primeste mai putin de 2% din finantare din publicitate. “Banii vin de la Mitropolia Moldovei si Bucovinei”, precizeaza parintele. Si totusi, cine asigura cei 2%? “Reclamele sint, in mare, la medicamente, la servicii si bunuri de larg consum”, a declarat pentru “Evenimentul zilei” directorul de programe de la Trinitas, Nicolae Tima, incadrat in ierarhia Bisericii Ortodoxe cu rangul de diacon.

CNA vrea sa schimbe legea

Clasificarea radiourilor religioase ca posturi comerciale nu este, prin urmare, tocmai fireasca. Ea decurge din Legea audiovizualului, care permite doar doua tipuri de licente, unul pentru posturile publice, iar celalalt, pentru cele comerciale. “Clasificarea posturilor religioase nu este normala, pentru ca, prin functionarea lor nonprofit, ele nu se incadreaza in aceasta categorie”, a declarat Attila Gasparik, vicepresedinte al CNA, pentru “Evenimentul zilei”.

Consiliul National al Audiovizualului are in vedere includerea in lege a unei adnotari speciale pentru acest tip de radiouri, dar si pentru cele cu public de diferite etnii, care ar putea fi asimilate cu notiunea de post comunitar.

Copyright © 1996-2005 Evenimentul Zilei Online