Patronul Mediaset a descris drept "hotie" o lege care afecteaza una dintre televiziunile sale.


Guvernul de centru-stanga al Italiei a inaintat catre parlament o lege care prevede ca una dintre televiziunile Italia 1, Canale 5 si Rete 4, detinute de Silvio Berlusconi, sa emita in sistem digital din 2008, cu patru ani inainte ca Italia sa faca aceasta tranzitie, "confiscandu-i" practic frecventa analogica.

Televiziunea publica RAI ar trebui, de asemenea, sa renunte la una dintre frecventele sale gratuite. Berlusconi, care a pierdut fotoliul de prim-ministru in acest an in favoarea lui Romano Prodi, a numit legea "o hotie". Patronul grupului Mediaset, in portofoliul caruia se afla cele trei televiziuni, a spus ca "decizia guvernului e confectionata ca o razbunare politica, ce ne afecteaza grav profiturile".

Rai 3 si Rete 4, la "fara frecventa"

Paolo Gentiloni, ministrul comunicatiilor si artizanul "planului digital", cum a fost poreclita legea, a explicat ca Mediaset si RAI ar trebui sa abandoneze cate o frecventa TV in maximum 15 luni de la aprobarea corpului legislativ.

Cele doua canale, aproape sigur Rai 3, televiziunea de stanga a grupului RAI, si Rete 4 (Mediaset), vor trebui sa emita in sistem digital de la sfarsitul lui 2008, in timp ce Italia va receptiona doar in acest regim abia din 2012.

Legea lui Gentiloni este privita de mass-media italiana drept un raspuns la o alta lege, care a fost votata in timpul mandatului lui Berlusconi, acum doi ani. Ultima prevedea accelerarea trecerii la receptia exclusiv digitala.

Membrii opozitiei de atunci au atacat aceasta decizie drept una care consolideaza duopolul de pe piata TV si, implicit, grupul Mediaset detinut de Berlusconi.

Controversele au fost declansate in 2004 de o alta prevedere a acestei legi, care acorda oricarui trust media o "felie" de maximum 20% din piata totala de advertising. Insa, cu ajutorul unor gaselnite ca "telepromotiile" lui Berlusconi, care nu erau semnalate ca publicitate, Mediaset nu depasea limita, desi aconta, conform studiilor, doua treimi din veniturile publicitare totale. Astfel, legea lui Gentiloni ar insemna "plafonarea" cotei de piata a Mediaset la 45%.

O piata dominata de RAI si Mediaset

Unul dintre scopurile declarate ale "planului digital" este eradicarea unei "anomalii" in legislatia italiana privind audio-vizualul, care nu clasifica, pana acum, asa-zisele "telepromotii" ca publicitate.

Aceasta forma de marketing, preferata in special in formatele posturilor lui Berlusconi, face ca prezentatorii sau moderatorii sa renunte in timpul unei emisiuni la rolul obisnuit pentru a-i indemna pe telespectatori sa cumpere un anumit produs sau serviciu. Gazdele show-urilor de pe Italia 1, Canale 5 si Rete 4 faceau acest lucru fara vreun semnal prealabil de promo sau publicitate.

O alta consecinta a legii ar fi acordarea unor sanse in plus jucatorilor care vor sa intre pe piata televiziunilor italiene, dominata de RAI si Mediaset. Cele doua companii isi impart in momentul de fata 85a din audienta totala a posturilor TV din "Cizma".

Specialistii de la compania de consultanta financiara JP Morgan sunt de parere ca proprietarii a doua dintre cele mai mari ziare din Italia, "La Repubblica" (L’Espresso) si "Corriere della Sera" (Rcs Mediagroup), ar fi interesati sa intre pe piata TV, in aceste conditii.