S-a lansat televiziunea celor sapte ani de-acasa

Fara reclame si fara violenta este deviza televiziunii pentru prescolari lansata ieri in Romania.


Juniorii autohtoni pina in sapte ani au un canal tv doar pentru ei. Platforma digitala Boom a lansat canalul Boom Hop!, pentru un abonament lunar de 77.000 de lei vechi. Programele au fost achizitionate de la Zebra Communication, o companie israeliana de productii tv si canale de nisa.

Copii internationali

Dupa Israel, Romania este a doua tara de lansare. „Ne uitam la pietele din Europa de Est si la cele din Asia si am ajuns la concluzia ca Romania prezinta multe similaritati cu piata din Israel. Publicul de aici are multa expunere la televizor si aceleasi nevoi. De exemplu, nu cred ca Anglia ar fi potrivita - publicul si media lor sint mult mai sofisticate, mai ales in ceea ce priveste abordarea catre copii. Pe de alta parte, Germania pare un mediu bun in care sa ne lansam“, declara pentru „Cotidianul“ Tamir Paul, presedintele Zebra Communication.

Supraveghere romaneasca

Primul gind asupra peisajului romanesc le-a venit celor de la Zebra Communication acum un an si jumatate, iar pregatirile de lansare a canalului au durat un an. Selectia, adaptarea, alegerea vocilor si supervizarea traducerii au fost realizate in colaborare cu consultantii romani. „Chiar si acum o luna inca mai aveam discutii despre programe. Lucram cu trei consultanti romani care locuiesc in Israel si cu alti doi din Romania, plus un studio de dublare din Bucuresti“, povesteste presedintele Zebra Communication, adaugind ca in curind vor produce si emisiuni romanesti. „Prima va fi o emisiune in care li se vor citi povesti inainte de culcare. Bazata pe cartile de aici, cu actrite din Romania“, mai arata Tamir.

In zori de zi

Programele Boom Hop! incep la ora 5.30. „La doi-trei ani, copiii se trezesc foarte devreme. Asa ca este ca un serviciu pentru parinti. Daca vor sa mai doarma, ii pot lasa pe miinile noastre. Sau macar pina se imbraca sau pina pregatesc micul-dejun“, explica Tamir motivul pentru care canalul emite cu noaptea in cap. Astfel, „Nazdravanii“ ii invata pe copii rutina zilnica: cum sa se spele pe dinti, cum sa se imbrace sau cum sa se pieptane. Tot dimineata, la fiecare 15 minute, apare pe ecran ceasul care spune „La revedere“ copiilor care trebuie sa plece la gradinita, dind posibilitatea parintilor sa inchida televizorul. Cel mai vizionat program in Israel, „Dana si Dudidu“, este un serial destinat copiilor al caror limbaj este inca in stadiu de dezvoltare: personajul principal nu vorbeste si se exprima prin gesturi, la fel ca si copiii care invata sa vorbeasca.

Juniori greu de investigat

Compania dezvolta doua tipuri de programe: pentru juniorii pina in trei ani si pentru cei intre trei si sapte ani. Acestea tin intre cinci si zece minute, pentru ca targetul lor nu se poate concentra foarte mult. „Prescolarii reprezinta un public aparte, foarte sensibil, care are nevoie de o atentie zilnica“, este de parere Isaac Waldman, CEO DTH Television Grup, compania care detine marca Boom. „Sintem obsedati de studii. Si avem un public destul de greu de investigat. E foarte greu sa intervievezi copii. Pentru ei, acum o jumatate de ora inseamna acum citeva secole“, spune Tamir.

Dupa telenovele

Hop! a fost lansat acum sase ani in Israel, fiind primul canal dedicat prescolarilor, iar in prezent are o audienta de 1,4 milioane de abonati israelieni. „Este al patrulea canal in topul popularitatii din Israel. Imediat dupa un post de telenovele si un canal generalist. Parintii sint foarte implicati. De exemplu, cind am trecut de la limita orei 19.00 la cea de 20.00, s-a stirnit o adevarata controversa“, se mindreste Tamir. Pentru continutul programelor, compania s-a folosit de sfaturile unui comitet special, format din psihologi, pediatri, parinti si educatori.

„Fiecare program, fiecare cadru sint verificate de ei mai intii. Si apoi, mai avem in spate si experienta noastra de parinti, care sta la baza deciziilor“, arata presedintele companiei. Consiliul are de asemenea drept de veto asupra decorurilor, a luminilor, a personajelor principale si a orarului.

Curatenie publicitara

"Pentru noi e foarte important ca parintii sa aiba incredere sa isi lase copiii pe mina noastra. De aceea am luat decizia sa nu dam reclame, sa nu avem sponsori la emisiuni, sa nu permitem product-placementul, care este in mare voga in Israel. Nu sintem nici «preoti», dar asta e ideea de baza cu care am pornit: un mediu sigur pentru copii. Daca am da reclame, orarul si emisiunile noastre ar fi puse la indoiala, am fi acuzati ca difuzam emisiuni intre anumite ore din cauza publicitatii. Asa ca preferam sa raminem «curati»“, explica Tamir Paul.

COTIDIANUL 18.09.2006