Dupa televiziune, presa scrisa, radio si reviste, portofoliul grupului Realitatea a fost completat cu piesa lipsa: o agentie de stiri. "Cand esti un grup diversificat, cu foarte multe produse media, este normal sa ai o institutie furnizor de informatie primara", a explicat Andreea Rosca, director general, motivul lansarii unui astfel de produs.

Agentia de stiri a grupului Realitatea Media va inghiti 2,5 milioane de euro pentru dezvoltare. Cu un nucleu de conducere din care redactorul-sef, Valeria Dorneanu, si directorul de dezvoltare, Cosmin Popa, au ani de experienta la Mediafax, agentia de stiri din grupul lui Sorin Ovidiu Vintu intentioneaza sa atinga intr-un an 500 de clienti.

Gratuit doua luni

NewsIn, functionala incepand de ieri, se pozitioneaza ca o "fabrica de continut", care sa furnizeze informatii atat pentru presa, cat si pentru segmentul business.

"Numarul de clienti media este limitat, iar piata de companii este mult mai generoasa, ceea ce inseamna ca tindem spre un raport venituri din media/venituri de la companii in favoarea acestora din urma, dar la inceput vor fi destul de echilibrate", a explicat Andreea Rosca.

Cosmin Popa, director de dezvoltare, estimeaza ca, in timp, 20% dintre clienti vor fi din media, 40a dintre companii, iar 40a vor fi clienti individuali, care se informeaza de pe net.

Initial, sunt disponibile patru fluxuri de stiri: Justitie (Parchet, DNA, Interne, Sanatate, Invatamant), Economic, Politic si Externe/Integrare. Din luna septembrie, vor intra si fluxurile Sport, Media, Cultura si Lifestyle. Pe langa aceste fluxuri, agentia ofera si un serviciu foto, iar o facilitate video va fi dezvoltata in special din toamna, cand NewsIn preconizeaza ca va putea oferi imagini video la calitate de difuzare.

Tot din toamna vor fi dezvoltate serviciile de informatii destinate companiilor. NewsIn are planuri si in telefonia mobila, iar in prezent furnizeaza continut pentru operatorii Vodafone si Orange.

Daca, in momentul lansarii, agentia de stiri are 50 de oameni, numarul angajatilor este estimat sa ajunga la 200 intr-un an.
In primele doua luni, accesul pe site este gratuit, doar pe baza de inregistrare.

Ce zice concurenta

Mediafax, agentia de stiri a grupului MediaPro, este de departe cel mai important jucator al pietei, cu circa 4.000 de angajati si peste 1.700 de clienti.

"Lansarea acestei noi agentii nu ne influenteaza in niciun fel activitatea. Piata romaneasca de media nu este o piata pe care sa fie suficient sa te "lansezi", trebuie sa-ti castigi locul cuvenit si sa demonstrezi zi de zi ca esti capabil sa tii pasul cu piata", a declarat pentru EVZ Cristina Vulpe, director general Mediafax. Aceasta anunta ca "vom lansa in perioada urmatoare noi servicii pe piata".

"Aceste eforturi nu au nicio legatura cu lansarea NewsIn, intrucat ele au un caracter permanent, reflectat zilnic in munca pe care o facem, in stirile pe care le difuzam si in comunicarea Mediafax cu toate categoriile de public tinta".

Grupul Intact, al lui Dan Voiculescu, pregateste o intrare in aceasta piata. In luna aprilie, cand pe piata deja se auzise de proiectul actualei NewsIn, Intact anunta achizitia Amos News, companie fondata de ziaristul Octavian Andronic.

Amos, o prezenta timida pe piata (cateva zeci de clienti), va fi relansata insa in toamna, conform declaratiilor lui Andronic. "Schimbarile sunt in curs de trei luni, urmaresc noua formula a agentiei si vor fi vizibile in septembrie", a declarat Andronic pentru EVZ.

Piesa lipsa

O agentie de stiri era singurul tip de media care lipsea din portofoliul grupului Realitatea Media. De altfel, agentia va colabora cu celelalte produse media din grup pentru informatiile pe care le va furniza.

Realitatea Media include, in prezent, doua posturi de televiziune, Realitatea TV si Money Channel, iar pentru un altul, Romantica, va produce programe incepand din toamna.

Tot in segmentul audiovizual intra Radio Guerilla si Radio Total. In materie de presa scrisa, Realitatea Media grupeaza ziarul "Cotidianul" si saptamanalul "Academia Catavencu", dar si reviste precum TABU, "24Fun" sau "Le monde diplomatique".

Mediafax domina detasat

Piata agentiilor de stiri este dominata clar de Mediafax. Celelalte agentii private au incercat sa se specializeze, dar deocamdata trec aproape neobservate, incercand sa traiasca din cateva zeci de clienti. Rompres si Rador vin din sectorul bugetar.

Mediafax - primul produs Sarbu

Infiintata in 1991, Mediafax a devenit in scurt timp liderul pietei pe care actioneaza. Leadershipul a fost mentinut de-a lungul celor 15 ani, spun reprezentantii institutiei, "prin obiectivitatea produselor media oferite si prin profesionalismul echipei de aproximativ 400 de angajati".

Agentia grupului condus de Adrian Sirbu este organizata pe trei linii principale de business: mass-media, business services si mobility. Produsul central este Mediafax On-line News. Platforma media a Mediafax livreaza in fiecare zi peste 300 de stiri locale si internationale.

Mediafax are, in prezent, peste 1.700 de clienti atat pe piata mass-media, cat si pe piata informatiilor de business. Dintre acestia, 400 reprezinta clientii media, aceasta pentru noi core market de unde s-au dezvoltat ulterior serviciile de informatii de business care deservesc acum peste 1.300 de companii.

Serviciile de stiri furnizate de Mediafax in timp real alimenteaza zilnic cu continut 90% din presa scrisa centrala si 70% din statiile radio si TV nationale, potrivit declaratiilor companiei.

Rompres, agentie pe buget

Institutie bugetara, sub control parlamentar, agentia de presa Rompres este cea mai veche institutie de acest gen din Romania, fiind atestata inca din martie 1889. Rompres ofera clientilor opt fluxuri on-line de stiri interne si internationale, precum si trei fluxuri on-line in limbile de circulatie.

Agentia detine cea mai mare arhiva foto autohtona. Serviciul general difuzeaza zilnic 200 de stiri din domeniile politic, actualitate, stiinta, invatamant sau sanatate.

Rompres ofera si o selectie de stiri, 80 pe zi, pentru desk-urile mai mici. De asemenea, agentia difuzeaza zilnic cate 120 de informatii preluate de la agentiile internationale.

Rador, specialist in monitorizari

Agentie parte a Societatii Romane de Radiodifuziune, s-a specializat in monitorizarea presei interne si internationale. Furnizeaza monitorizari ale presei scrise si audiovizuale atat din tara, cat si din strainatate, dar si buletine de stiri.

Amos News trece la Voiculescu

Agentia fondata de Octavian Andronic in 2000 a intrat de trei luni in grupul Intact, al lui Dan Voiculescu . Ziaristul mai detine 10a din companie. In prezent, Amos are 25 de angajati si, potrivit lui Andronic, furnizeaza zilnic aproximativ 120 de stiri pentru circa 45-50 de clienti, care vin, 50%-50% din zona media si a companiilor private sau institutiilor de stat.

Andronic anunta o relansare in luna septembrie, odata cu cresterea numarului de angajati (100 pana la sfarsitul anului). Diferentierea: axarea pe doua laturi: evenimente si analiza.

AM Press, accent pe politica

Agentia de stiri a fost fondata dupa Revolutie de poetul Lucian Avramescu (care detine, in prezent, compania) si prozatorul Eugen Mihaescu. Este specializata pe informatii politice, furnizand cateva zeci de stiri pe zi. Potrivit lui Lucian Avramescu, are 57 de angajati. Avramescu nu a precizat numarul de clienti, doar ca majoritatea sunt din zona presei.

RomNet - agentia tabloid

A fost fondata de Cristian Boureanu si Florin Cozoc, in anul 2001. Cei doi detin in prezent 10% din actiuni, alaturi de compania cipriota Philena Management ltd. (90%). Are 25-30 de angajati si aproximativ 20 de clienti.

Majoritatea sunt din media S-a axat pe stiri de fapt divers, tabloide, tratate senzationalist. S-a facut cunoscuta datorita ziarului "National" (actual "7plus") care prelua stirile.