Jucaria digitala ne incinge butoanele telecomenzii
Articol de SORINA MIHAIL

Revista Capital/Suplimentul Gadget



La prima vedere, televiziunea este un serviciu simplu: un semnal receptat de un aparat, nu foarte sofisticat, ne permite sa vedem filme, stiri, emisiuni in direct. Lucrurile nu stau insa chiar asa, noi tehnologii facandu-se simtite din ce in ce mai des si in acest domeniu.

“Oaspetii evolueaza in echipament albastru, de culoare inchisa pe ecranele televizoarelor alb negru.” Asa incepeau transmisiunile in direct ale meciurilor din campionatul national in urma cu mai putin de 15 ani. Comentatorii descriau in detaliu culorile echipamentelor sportivilor, de la jambierele fotbalistilor si sorturile boxerilor pana la paietele purtate de patinatoare. Nu intelegeam atunci de ce in filme nu se duce nimeni la toaleta si daca actorii stiau ca eu ma uit la ei. Un alt mister era ce facea tata cand era copil, caci imi spusese de nenumarate ori ca el nu a avut televizor “cand era ca mine”. O intrebare valabila si astazi, daca tinem cont de faptul ca televiziunea este mai mult decat o industrie si ca multi au devenit dependenti de jurnale si documentare. Acum, televizorul color nu mai e o raritate, iar copiii stiu adesea mai multe decat parintii despre secretele transmisiunilor. Mai mult, televiziunea prin cablu isi vede zilele numarate, o noua tehnologie facandu-si aparitia si pe plaiurile mioritice: Direct-To-Home sau, altfel spus, televiziunea digitala cu transmisie prin satelit.

Patru companii ofera acest serviciu, fiecare incercand sa atraga cat mai multi clienti dintr-o piata cu potential estimat la 1,5 milioane de abonati. Principalele atu-uri cu care vin sunt interactivitatea, imaginea de o calitate superioara si faptul ca serviciul ajunge si in localitati izolate, evitate in general de cablisti. Abonatii beneficiaza de servicii precum Pay-per-View (vizionarea celor mai noi productii cinematografice contra cost) sau Electronic Program Guide (EPG), un serviciu ce permite, printre altele, alegerea limbii de subtitrare si jocuri.

Ne afecteaza aceste schimbari obiceiurile si modul de viata? “Telespectatorul nu mai este un simplu privitor, el are acum ocazia de a alege ceea ce vrea sa vada, ora la care vrea sa vada, fiind astfel in control perfect al ambiantei in care vrea sa vizioneze un program anume”, explica Isaac Waldman, directorul executiv al DTH Television Grup, compania ce a lansat in urma cu doar cateva saptamani serviciul Boom.

Ovidiu Ghiman, directorul comercial RCS & RDS, proprietara Digi TV, spune ca publicul a devenit in ultimii ani foarte sensibil si pretentios la programele tv pe care le urmareste. “Este foarte important sa ai cu ce atrage consumatorii, sa te ghidezi dupa audientele canalelor tv in momentul in care compui grila de programe si, nu in ultimul rand, sa ai in vedere faptul ca timpul dedicat vizionarii tv de catre consumatorul activ din ziua de astazi este foarte “pretios” si de cele mai multe ori, foarte redus. Din lipsa de timp, publicul prefera sa urmareasca programe de calitate indiferent de ora sau de zi”, spune managerul.

Cristinel Popa, director general Focus Sat, serviciul DTH detinut de UPC Romania, sustine ideea cu fermitate: “Sigur ca obiceiurile se schimba: nu ne mai plac anumite personaje pentru ca nu sunt asa cum credem noi, avem o sumedenie de programe si la cel mai mic semn de plictiseala, alegem altceva similar”. Mai mult, el spune ca este posibil ca emisiunile TV sa para diluate in comparatie cu productiile cinematografice din cauza efectelor video-audio si astfel sa fim atrasi de filme mai mult decat de show-uri TV.
Televiziunea si internetul - verisori primari

O alta tendinta a acestei industrii este convergenta cu internetul. Intalnim tot mai des concerte transmise in direct prin intermediul internetului, iar unele posturi TV, mai ales cele specializate pe stiri, au transformat ecranul televizorului intr-un monitor, prin benzile cu informatii ce ruleaza in partea de jos a ecranului.
Sustinand ideea complementaritatii celor doua tehnologii, Gheorghe Minea, presedinte Digital Cable Systems, proprietara MAX TV, explica mai in detaliu aceasta tendinta: “In viitor, se prefigureaza furnizarea catre abonat de servicii de banda larga, care vor ingloba toate aceste tipuri de transmisii, ce vor fi distribuite intr-un mod flexibil, adaptat cerintelor clientului.”
Cristinel Popa spune ca tehnica de livrare este extrem de asemanatoare in cazul televiziunii si a internetului. “Cei care ofera continut multimedia pe internet s-au inspirat din ofertele de la satelit sau cablu, dar au adus inovatii care au fost preluate si in industria de cablu/satelit. In plus, companiile de cablu tind sa ofere toate servicii triple play (TV, Internet si telefonie), pentru ca, de fapt, au devenit operatori de date, totul fiind digital”. Mai mult, el sustine ca se va ajunge si la convergenta catre un standard comun, acela fiind IP-ul. “Televiziunea IP si-a facut aparitia, dar costurile sunt prea mari pentru piata in acest moment.”

Isaac Waldman confirma si el aceasta convergenta, explicand ca se dezvolta software care sa permita distribuirea prin Internet a unor imagini de inalta calitate, iar marile companii de IT dezvolta tehnologii care sa permita vizionarea unor imagini venite de pe net pe televizorul de acasa. Pentru Ovidiu Ghiman, televiziunea si Internetul se tin de mana, RCS & RDS fiind o companie pentru care transmisiunile concertelor pe internet este un lucru normal. “Pentru clientii nostri, Internetul este o varianta foarte convenabila si accesibila, lucru ce ar putea sa schimbe perspectiva publicului de a urmari programe ce sunt transmise live pe Internet si care nu sunt accesibile inca la televiziune”, explica managerul.
Vor trai fericiti pana la adanci batraneti?

Si totusi, daca ritmul acesta de dezvoltare continua, cum va arata televiziunea peste cinci ani? “HDTV (televiziunea de inalta definitie) va fi un element comun si normal, iar numarul canalelor va fi si mai mare, greu de prezis cate, la rapiditatea cu care se “nasc” acum!”, spune Cristinel Popa. “De fapt, televiziunea generalista va fi din ce in ce mai greu de gasit, pentru ca se observa clar interesul oamenilor pentru programele specializate si probabil se va adauga si componenta “on demand” (la cerere).” Isaac Waldman crede ca televiziunea viitorului va merge in directia interactivitatii, a mobilitatii. “Telespectatorii devin tot mai sofisticati, mai pretentiosi, si un program fix nu ii va mai tine in fata televizorului.” El adauga: “Odata ce detinem mai mult control asupra a ceea ce vrem sa vedem, ne dorim mai mult sa facem parte din acea lume. Astfel, au aparut noile tehnologii care ne permit sa alegem ceea ce vrem sa vedem, si pe cealalta parte au aparut televizoarele cu ecran plat cu forme din ce in ce mai mari, tocmai pentru a ne lasa sa evadam din cotidian, chiar si pentru cateva ore.”

Ovidiu Ghiman este si el de parere ca una dintre directiile in care se va indrepta cu pasi repezi piata romaneasca este HDTV. “Cu siguranta ne putem astepta la lansarea unor tehnologii si servicii ultra-performante si la transformarea televiziunii si a vizionarii TV intr-o experienta din ce in ce mai inedita si placuta pentru telespectator”.
Posturile de radio nu au fost lasate nici ele uitarii, fiind incluse in diferitele pachete de programe oferite clientilor. Gheorghe Minea pune acest lucru pe seama nevoii de informare a oamenilor: “Serviciul de tip Direct-To-Home a aparut si ca o consecinta a cerintei de informare din zonele greu accesibile”, spune Minea. “Pe langa oferta de programe de televiziune, serviciul de programe MAX TV ofera cateva sute de programe de radio avand o paleta de emisiuni ce acopera intr-o mare proportie nevoia de informare, cunoastere si relaxare a abonatilor nostri.” Cristinel Popa spune ca Focus Sat a plecat de la ideea ca trebuie sa fie o platforma multimedia de ultima generatie. “Este important pentru noi sa mentinem aceasta stare de fapt, fiind intodeauna aproape de abonati. De aceea, am introdus mai multe radiouri si in exclusivitate pentru Romania canale muzicale tematice, fara reclama. Eu insumi sunt ascultator de astfel de canale, iar din mesajele primite de la abonatii nostri sunt multi altii.”


Digi TV

Detinut de RCS & RDS. In Romania are 270.000 de abonati, iar in Ungaria, unde a fost lansat in cursul lunii februarie, a atras deja 30.000 de abonati. Kitul de instalare costa 385 de lei (cu montajul inclus), iar pentru pachetul de baza abonatii trebuie sa plateasca 17,8 lei pe luna. In total, Digi TV ofera 62 de canale TV si sase posturi de radio.
Ovidiu Ghiman


Max TV

Detinut de Digital Cable Systems. A fost lansat la 1 iulie 2005, in urma unei investitii de 2,5 milioane de dolari. In luna aprilie, avea aproximativ 30.000 de abonati, iar oficialii companiei estimau 100.000 pana la sfarsitul lui 2006. Taxa de conectare este de 50 de lei, echipamentul de receptie costa 420 de lei, iar taxa de instalare este de 50 de lei. Clientii pot opta pentru mai multe pachete de programe, pachetul de baza costand 22 de lei.
Gheorghe Minea


Boom

Detinut de DTH Television, companie infiintata in 2004. Transmite incepand din 4 mai, investitia initiala fiind de 15 milioane de euro. Are ca obiectiv atragerea a 120.000 de abonati in primul an de functionare si 300.000, dupa trei ani. Kitul de instalare costa 180 de euro + TVA, montajul fiind inclus. Pe langa posturile TV ce pot fi urmarite si pe cablu, oferta de programe Boom contine zece canale proprii, specializate in muzica si filme.
Isaac Waldman


Focus Sat

Detinut de UPC Romania, in urma unei succesiuni de achizitii de la fondatorii companiei, cinci persoane fizice. La sfarsitul lunii aprilie, avea 15.000 de abonati. Clientii pot opta pentru doua pachete de canale TV generaliste (Rosu si Albastru) si doua pachete de canale pay TV (Film si Sport). Fiecare pachet costa 15,97 lei noi, fara TVA. Toti abonatii receptioneaza gratuit pachetul Radio cu sapte posturi de radio si 12 canale digitale de muzica.
Cristinel Popa


Despre televiziunea digitala


GHEORGHE MINEA: “Avantajele comparative cu televiziunea analogica, obtinute prin utilizarea tehnologiei digitale in transmisia semnalelor TV, respectiv utilizarea eficienta a spectrului de frecvente, calitatea superioara a imaginii si a sunetului, cresterea semnificativa a numarului de programe, imunitatea mai buna la zgomot si interferente, si, nu in ultimul rand, controlul de la distanta al accesului la aceste servicii, justifica intru totul necesitatea implementarii si utilizarii televiziunii digitale.”


Despre Electronic Program Guide

OVIDIU GHIMAN: “Consta intr-un ghid tv electronic, pe care clientul il consulta direct pe ecranul televizorului si care ofera la orice ora informatii in timp real despre programele care ruleaza in acel moment sau cele viitoare. EPG ofera clientilor informatii detaliate despre evenimentul (emisiunea) care ruleaza pe canalul respectiv in acel moment, durata scursa de la inceputul evenimentului si cea ramasa pana la finalizarea lui, dar si alte informatii.


Despre Pay-per-View

ISAAC WALDMAN: “Permite telespectatorului sa vizioneze cele mai noi productii cinematografice fara sa fie nevoit sa mai mearga in salile de cinema. Astfel, un avantaj principal al acestui serviciu este faptul ca telespectatorul poate beneficia de tot confortul caminului sau si ca vizionarea nu ii este intrerupta de reclame publicitare.”


Despre televizor

CRISTINEL POPA: “Este un tandem, televiziunile evolueaza in functie de tehnologia de receptie si invers, totul depinde de cata solicitare exista din partea telespectatorilor pentru o anumita tehnologie. Unele sunt interesante si au succes, altele nu.”

Revista Capital/Suplimentul Gadget
http://www.capital.ro/index.php?a=24254&shift=1