Presa, luata in vizor

V-a deranjat un anumit program la televizor? Credeti ca o stire a fost prezentata incorect? Considerati ca drepturile dumneavoastra de consumatori de presa v-au fost lezate? Acum exista o asociatie care isi propune sa lupte pentru ca vocea publicului sa fie mai bine auzita de ziaristi.
Petre Popescu, un fost depanator TV din cartierul bucurestean Drumul Taberei, nu are televizor. A renuntat la aparat cind si-a dat seama ca programele de proasta calitate ii maninca prea mult timp. Prefera sa citeasca. Chiar daca nu si-au aruncat televizoarele pe geam, multi romani critica programele si presa. Acestia pot apela de acum la o noua organizatie, care isi propune sa apere drepturile consumatorilor de media.
Asociatia Consumatorilor de Media (ACM) a aparut la initiativa unui jurnalist de la Realitatea TV, Horea Badau, alaturi de un grup de studenti in jurnalism si stiinte politice, cercetatori si cronicari de televiziune. Ideea, spune Badau, i-a venit acum doi ani, cind a constatat ca la dezbaterile aprinse din presa despre Big Brother erau reprezentate toate partile, mai putin telespectatorii.

“Consumatorul trebuie sa-si spuna cuvintul”. “In prezent, telespectatorii nu participa la luarea deciziilor in ceea ce priveste continutul programelor”, afirma Badau. Publicul, adauga el, trebuie sa fie tratat ca un client si ca un partener al jurnalistilor. “Consumatorul trebuie sa-si spuna cuvintul, iar media trebuie sa tina seama de el”, spune Horea Badau care este si profesor de jurnalism si comunicare la Universitatea “Hyperion”. El aduce ca argument faptul ca televiziunile copiaza unele dupa altele formate de succes, astfel incit publicul nu mai are acces decit la un singur tip de program. “PRO TV a inaugurat moda luptelor K1, iar celelalte posturi s-au grabit sa-l copieze”, afirma Badau.

Un proiect anti-manipulare. ACM isi propune sa aduca la cunostinta jurnalistilor initiativele venite din partea publicului, iar acest lucru, potrivit initiatorului proiectului, ii va ajuta pe ziaristi, care vor putea gindi produse mai relevante. “Consumatorului i se incalca multe drepturi”, este de parere Badau. Multi patroni de presa se folosesc de media pentru a-si creste afacerile din alte domenii, ceea ce duce de multe ori la manipulare, in dauna informarii si educarii publicului, adauga el.

Mass-media, mai aproape de public. Badau considera ca poate avea o viziune detasata asupra presei pentru ca este profesor si realizator al unei emisiuni radiofonice despre manipulare la Radio Mix. “Oricum, jurnalistii din asociatie vor avea doar un rol consultativ, fara putere de decizie”, a precizat Badau.
Infiintarea ACM “aduce si consumatorul in discursul despre situatia media din Romania”, spune Ioana Avadani, director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI). “Presa trebuie sa serveasca publicul, iar lucrul acesta e de multe ori uitat”, adauga ea. “Eu am auzit multi oameni plingindu-se de calitatea presei, dar luind acest lucru ca pe un dat al sortii”, arata Avadani.

Publicul nu duce lipsa de simt critic. In ultima vreme, consumatorii de media au inceput sa se adreseze unor organizatii precum Asociatia pentru Protectia Consumatorilor (APC), cu sesizari legate de calitatea materialelor jurnalistice. “Incepind de anul trecut, cind asociatia a devenit mai cunoscuta, oamenii au inceput sa sesizeze, de exemplu, ca anumite articole contin informatii contradictorii, in ziare diferite”, spune Laura Pascu, PR manager la APC.
In 2004, cam 20-25 dintre cele peste 1.500 de sesizari primite de APC s-au referit la mass-media, potrivit Laurei Pascu.
Pentru a ajunge mai usor la public, noua asociatie a consumatorilor de media va infiinta in curind un hotline si o pagina de web.

Copyright © 1996-2005 Evenimentul Zilei Online.