[email protected] 21 26 mai – 1 iunie 2006

Grupaj de referinţe cinematografice realizat de Alin Cristea


Filmele săptămīnii

Marnie
Rembrandt
Ultima ispită a lui Iisus
Fanfan La Tulipe
Jocul
Inimă īngheţată
Candidatul altora
Dracula
Al şaptelea văl
Onoarea familiei Prizzi
Crimele din Mica Italie
Cabina telefonică


Vineri – 26 mai, PRO Cinema, 16.15
Sīmbătă – 27 mai, PRO Cinema, 13.00
Marnie
Thriller, SUA, 1964
Regia: Alfred Hitchcock
Cu:
Tippi Hedren
Sean Connery
Diane Baker

“Maestrul groazei părăseşte suspansul şi umorul pentru a se angaja īntr-o analiză freudiană.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Vineri – 26 mai, TVR Cultural, 23.00
Sīmbătă – 27 mai, TVR Cultural, 00.25
Rembrandt
Dramă, Anglia, 1936
Regia: Alexander Korda
Cu: Charles Laughton

“Īn 1642, graţie imensului său talent, Rembrandt Van Rijn se bucura de toate onorurile īn Olanda natală. Aflat īn culmea gloriei, el e lovit pe neaşteptate de nenorocire; Saskia, soţia şi muza lui, moare. Singura care reuşeşte să-l readucă pe linia de plutire este tīnăra servitoare Hendrickje, de care artistul se īndrăgosteşte şi alături de care īncepe o nouă viaţă.” (PRO TV Magazin)

“Performanţa lui Laughton face din film un clasic care nu trebuie ratat.” (Craig Butler) (All Movie Guide)

Vineri – 26 mai, TVR 1, 00.20
Ultima ispită a lui Iisus / The Last Temptation of Christ
Dramă, SUA, 1988
Regia: Martin Scorsese – nom. Oscar
Cu: Willem Dafoe

[1] nom. Oscar
[2] nom. Globul de Aur

“Această ecranizare a romanului pentru care Kazantzakis a fost excomunicat de biserica ortodoxă a stīrnit un scandal direct proporţional cu valoarea sa estetică şi filozofică. Preoţi, călugări şi activişti ai diferitelor organizaţii catolice au manifestat īn faţa cinematografelor, legīndu-se cu lanţuri de porţile de intrare, ameninţīnd că vor incendia sălile sau căutīnd să-i convingă pe spectatori că vizionarea filmului le va asigura un loc de cinste īn cazanul cu smoală – fără să mai punem la socoteală campania mediatică axată pe aceeaşi temă. Interesant este că puţini dintre acuzatorii filmului lui Scorsese s-au deranjat să-l vadă, pentru a verifica personal cīt de blasfematoare sīnt scenariul şi viziunea regizorală (printre cei care au făcut-o, totuşi, au fost şi cīţiva clerici şi teologi care şi-au schimbat părerea şi au recomandat "Ultima ispită…" ca un bun subiect de meditaţie şi analiză). Deşi conţine īntr-adevăr imagini şocante - cum ar fi participarea lui Iisus la răstignirea unor compatrioţi sau scena de dragoste cu Maria Magdalena - filmul (īn spiritul romanului care l-a inspirat) nu contrazice, īn mod paradoxal, nici o literă din Evanghelie; el nu face decīt să adauge speculaţii care poate nu sīnt conforme cu doctrina Bisericii, dar pe care mintea omului modern nu poate fi īmpiedicată să le facă (aş aminti doar unul dintre motivele de a cădea pe gīnduri pe care le oferă acest film, şi anume atitudinea faţă de problema păcatului: păcat nu este să te īndoieşti, păcat este ca atunci cīnd te īndoieşti să nu faci tot ce-ţi stă īn puteri pentru a afla adevarul). Tulburatoarea profunzime a textului - din care răzbate, la fiecare pagină, credinţa puternică a autorului confruntată cu evidenţa unei realităţi ce nu poate fi ignorată – este măiastru transpusă pe ecran, prin imagini de o expresivitate limpede şi plină de forţă (īn contrast cu calofilia lui Zeffirelli, de pildă) īnsoţite de una dintre cele mai inspirate coloane sonore din istoria filmului (muzica este compusă de Peter Gabriel). Nu īn ultimul rīnd, protagonistul Willem Defoe, un actor cu īnfăţişare diavolească şi glas demonic, distribuit aproape exclusiv īn roluri violent negative, este o alegere care adaugă o provocare īn plus. Deşi are vreo două-trei secvenţe prea lungi, care trenează, "Ultima ispită…" e un film pasionant, care i-a entuziasmat pe oamenii ce nu se tem să-şi pună īntrebări şi să-şi folosească inteligenţa pentru a răspunde la el.” (Ioana Uricariu)

Sīmbătă – 27 mai, TVR Cultural, 14.00
Fanfan La Tulipe – Ursul de Argint la Berlin
Film de aventuri, Franţa, 1952
Regia: Christian-Jacque – Premiul pt. regie la Cannes
Cu:
Gérard Philipe
Gina Lollobrigida

“Roman picaresc īn ritm de western, umor parodic şi autoironie. Imensa popularitate a filmului i-a creat Gineri aură de vedetă, confirmīnd şi multilateralul talent al lui Philipe: călăreţ, acrobat, donjuan.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Duminică – 28 mai, TVR 1, 20.10
Jocul / The Game
Thriller, SUA, 1997
Regia: David Fincher
Cu: Michael Douglas

“Pe un scenariu clasic de thriller, īn care personajul principal este urmărit de o ‘Companie de Servicii Recreative’, The Game leagă inteligent toate iţele suspiciunii iniţiale īntr-un nod final care s-ar putea rostogoli mai departe, īn funcţie de naivitatea sau perspicacitatea spectatorului… Este o şaradă plină de referinţe explicite la filmele emblematice ale ‘Americii paranoice’ (Conversaţia, The Parallax View, After Hours) şi, totodată, la realitatea anilor ’90 (sigla companiei, ‘CRS’, este o ‘anagramă’ amuzant-anxioasă a două instituţii-cheie īn SUA: CIA şi IRS-ul – ultima fiind fiscul). […] Ca şi īn Fight Club, Fincher descrie o Americă pradă ‘sectelor’ laice, īn care elanul mistic nu a dispărut, ci a fost īnlocuit de religia entertainmentului.” (Alex. Leo Şerban)

“Un coşmar kafkian, o farsă diabolică, un film despre moarte şi imprevizibil.” (PRO TV Magazin)

Duminică – 28 mai, TVR Cultural, 23.05
Luni – 29 mai, TVR Cultural, 00.05
Inimă īngheţată / Un coeur en hiver – nom. BAFTA (Oscarul britanic) pt. film străin
Dramă, Franţa, 1992
Regia: Claude Sautet – César (Oscarul francez), Leul de Argint la Berlin
Cu:
Emmanuelle Béart
Daniel Auteuil – Premiul de interpretare acordat de European Film Academy

“Ea, răsfăţată violonistă; el, lutier dăruit pasiunii sale. Īntre ei, o inefabilă legătură. Intriga pare subţirică; captivează, īnsă, tăcerile personajelor, vocea viorii şi tensiunea simţămintelor lăuntrice. Ceea ce nu e rostit, ci doar citit pe chipul personajelor devine mai important decīt dialogul. De notat că, pentru rolul ei, ambiţioasa Béart a īnvăţat să cīnte la vioară īn numai două luni.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Luni – 29 mai, HBO, 21.40
Candidatul altora / The Manchurian Candidate
Thriller, SUA, 2004
Regia: Jonathan Demme
Cu:
Denzel Washington
Meryl Streep – nom. Globul de Aur şi nom. BAFTA pt. rol secundar

“Nu subiectul te ‘plesneşte’ īn acest film, ci jocul lui Meryl Streep, care a devenit tot mai elaborat şi mai sigur, dar, paradoxal, tot mai eteric. […] Meryl Streep e o forţă rară īn cinematograful de azi, care te zguduie cu aceeaşi măsură īn care nu pare să ţină la imaginea ei. […] Actorii sīnt bine ghidonaţi de un Jonathan Demme eficient. […] Dar mīna unui cineast serios ca Demme se simte īn alte aspecte, cum ar fi dorinţa de a da puţină substanţă psihologică unei ţesături care promitea un thriller sec. Un alt regizor, mai ‘mecanicist’, ar fi ignorat balastul psihologic pentru ca eroii săi să fie mai uşori, să aibă mai multă viteză şi thrillerul să curgă mai repede.” (Iulia Blaga) (Suplimentul de cultură, Nr. 3, 27 noiembrie-3 decembrie 2004)

Luni – 29 mai, Naţional TV, 00.00
Dracula
Horror, SUA, 1931
Regia: Tod Browning
Cu: Bela Lugosi

“Dracula e primul film de groază sonor. (…) Lugosi exercită o fascinaţie fără de care istoria cinematografiei nu i-ar mai fi avut nici pe Frankenstein şi nici seria vampirilor. Replică-rapel: ‘A muri cu adevărat trebuie să fie minunat!’.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

“Brownind şi Lugosi impun ‘un vampir elegant, locvace, monden, cu o alură uşor severă īn pelerina lui neagră, cu părul ondulat şi chipul palid, un personaj seducător asemenea celui din roman, deloc īnfricoşător, aşa cum e Max Schreck īn filmul lui Murnau sau Klaus Kinski īn cel al lui Herzog’ (Emmanuel Carrčre). Numeroşi sīnt actorii tentaţi să interpreteze acest personaj care, conform statisticilor, deţine recordul apariţiilor pe ecran.” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Marţi – 30 mai, TVR Cultural, 19.45
Miercuri – 21 mai, TVR Cultural, 00.15
Al şaptelea văl / The Seventh Veil
Dramă, Anglia, 1945
Regia: Compton Bennet
Cu:
James Mason
Ann Todd

Oscar pt. scenariu

“Francesca Cunningham, o fostă pianistă celebră, evadează din camera de spital unde era internată şi īncearcă să-şi pună capăt zilelor. Salvată īn ultima clipă, ea e dusă īnapoi la spital, unde dr. Larsen īncearcă să dezlege misterul gestului ei disperat.” (www.port.ro)

Marţi – 30 mai, TVR 1, 21.10
Onoarea familiei Prizzi / Prizzi’s Honor – Globul de Aur, nom. Oscar
Dramă, SUA, 1985
Regia: John Huston – Globul de Aur, nom. Oscar
Cu:
Jack Nicholson – Globul de Aur, nom. Oscar
Kathleen Turner – Globul de Aur
Angelica Huston – nom. Oscar pt. rol secundar

4 premii Globul de Aur [4]
[8] nom. Oscar
BAFTA pt. scenariu adaptat

“Comedie dramatică īn care mafia newyorkeză e caricaturizată eficient”. (Dicţionar universal de filme, 2002)

Marţi – 30 mai, PRO Cinema, 01.00
Crimele din Mica Italie / Mean Streets
Thriller, SUA, 1973
Regia: Martin Scorsese
Cu:
Robert De Niro
Harvey Keitel

“Primul film important din cariera lui Martin Scorsese conţine multe dintre caracteristicile īntregii sale opere: prezenţa elementului autobiografic (Scorsese īnsuşi s-a născut şi a crescut īn Little Italy), accentul pus pe evoluţia personajelor şi pe dezvăluirea caracterelor, renunţarea la intriga tradiţională, adaptarea unui stil vizual plin de tensiune, datorat numeroaselor mişcări de aparat şi obiectivelor deformante.” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Pitorească evocare a cartierului italian din New York īn care Scorsese īşi ‘face mīna’ dirijīnd doi actori de excepţie īncă foarte tineri: De Niro şi Keitel.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

“Timp de o oră şi jumătate, filmul se menţine la un nivel paroxistic, care conferă tramei (mai degrabă o succesiune de tablouri, decīt o veritabilă intrigă) o dimensiune parabolică, aceea a unei liturghii infernale.” (Michel Sineux) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Joi – 1 iunie, HBO, 00.15
Cabina telefonică / Phone Booth
Thriller, SUA, 2002
Regia: Joel Schumacher
Cu:
Colin Farrell
Kiefer Sutherland
Forest Whitaker

“Fără a fi un film extraordinar, Cabina telefonică este un film bun estival, un divertisment onest care, chiar dacă īşi propune mai mult decīt reuşeşte nu lasă să se vadă acest lucru. Uşor obositor, pe alocuri, stilul videoclip asumat de regizorul Joel Schumacher, dar, se poartă şi, mai ales, nu este folosit gratuit, subiectul pretīndu-se la o asmenea manieră. Colin Farrell duce greul intrepretării, fiind cel mai expus camerei, reuşind un joc echilibrat, convingător, cele cīteva (puţine) accente patetice putīnd fi uşor trecute cu vederea. O găselniţă interesantă este personajul necunoscutului/asasinului, cel care de fapt susţine īntreaga acţiune, jucat de Kiefer Sutherland din ‘off’ cu maximă virtuozitate.” (Ioan-Pavel Azap) (Tribuna, Nr. 21, 16-31iulie 2003)

“După cum a dovedit-o īn Cădere liberă, cel mai bun film al său (īn care Michael Douglas pleca la serviciu şi nimerea īntr-un ambuteiaj, unde īşi lăsa maşina şi minţile), Schumacher e atras de spectacolul unei metropole aflate īn plină criză psihotică (şi ca regizor, are mijloacele necesare pentru a trata o astfel de criză: stilul său e ţipător, isteric, iar criza scoate la iveală ce e mai rău – adică mai bun – din el). Secvenţa īn care un poliţist (Forest Whitaker) īncearcă să discute cu suspectul (Colin Farrell) care ocupă cabina telefonică, iar suspectul, prins īn cabină şi īn luneta puştii unui psihopat, primeşte instrucţiuni telefonice de la lunetist, să se intereseze de viaţa sexuală a poliţistului – prin concentraţia ei de nevroze, secvenţa aceea e demnă de O după-amiază de cīine (filmul lui Sidney Lumet, unul dintre cele mai mari filme despre New York).” (Andrei Gorzo) (Dilema veche, Nr. 537, 18 - 24 iulie 2003)


Alte filme

Gothika (2003), cu Halle Berry, Robert Downey Jr. – Vineri, HBO, 21.30
“Mathieu Kassovitz a făcut, īn Franţa, un film-manifest memorabil: ‘La Haine’. Acum, īn SUA, a făcut acest ‘Gothika’: un horror paranormal oarecare. ‘La Haine’ avea tot ce trebuie să aibă filmul unui tīnăr furios: nerv, boaşe, mesaj. ‘Gothika’ are tot ce trebuie să aibă un film făcut la Hollywood: buget, efecte speciale, actriţă cu Oscar (Halle Berry). De ce este unul atīt de bun (filmul francez), iar celălalt atīt de prost (filmul american)? Pentru că, īn timp ce traversa Oceanul, Kassovitz s-a spălat pe creier, iar ’Gothika’ este efectul acestui $$$ampon: un film moale pentru capete tari. Oricīt de slab thrillerul precedent (‘Rīuri de purpură’, cu Jean Reno şi Vincent Cassel), ‘Gothika’ este un monument de inepţie scenaristică: toate clişeele posibile ale filmelor de groază (vă jur, toate!) ţipă din fiecare ungher al poveştii - şi este o poveste cu multe unghere (toate, deja vizitate). Gīndiţi-vă la ‘Se7en’, gīndiţi-vă la ‘Avertizarea’, gīndiţi-vă la ‘Identitate"’ - apoi nu vă mai gīndiţi la nimic: mai bine uitaţi-vă bine īn spatele lui Halle, ca-ntotdeauna e un bau-bau acolo.” (Alex. Leo Şerban, Libertatea) (www.cinemagia.ro)

Copland (1997), cu Sylvester Stallone, Harvey Keitel, Ray Liotta, Robert De Niro – Vineri, PRO Cinema, 212.00
“Copland, cartierul poliţiştilor din New York, este gestionat după bunul lor plac. Īntr-o zi, şeriful local sparge tăcerea. Sarcină dificilă la pariu reuşit – a crea noi emmploi-uri pentru vedetele genericului.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Ultimul samurai / The Last Samurai (2003), cu Ken Watanabe, Tom Cruise – Vineri, HBO, 23.10
“Filmul lui Edward Zwick (deloc străin de drama de război - vezi Courage Under Fire) ar fi trebuit, īn mod normal, să aibă un atuu īn mānecă: o premisă atractivă, civilizaţia orientală, temă virtual inepuizabilă, mizānd, deci, pe calea misterului şi a aventurii. Din păcate, premiza generoasă este lăsată doar la stadiul incipient şi, cu toate intenţiile onorabile ale lui Zwick, Ultimul samurai devine un mare film ratat.” (Andrei Bangu)

Omul zilei (1997), cu Ştefan Iordache – Vineri, TVR Cultural, 00.30
“Īn condiţiile īn care miza slabă face conflictul implauzibil, tensiunea ficţiunii nu se mai converteşte īntr-una dramatică. Vorbăria nu provoacă īncordare, aşa cum nici aluziile gazetăreşti n-au autenticitate, cu atīt mai mult cīnd scenaristul R.F. Alexandru transferă mecanic şi anacronic elemente de polar italian peisajului dīmboviţean.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Benjamin, recrut fără voie / Private Benjamin (1980), cu Goldie Hawn – Sīmbătă, PRO TV, 16.00
“Comedie care favorizează darul lui Hawn de a escalada, senină şi zglobie, o serie interminabilă de peripeţii, ironizīnd subtil īnalta societate.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Pe malul stīng al Dunării albastre (1983), cu Gina Patrichi, Gheorghe Dinică, George Constantin, Stela Popescu – Sīmbătă, B1 TV, 19.00; Duminică, 16.00
“Un 23 August 1944 īntr-o familie boierească īnspăimīntată de simptomele viitoarei lumi. Revenire a autoarei pe urmele Serateişi premoniţie a Figuranţilor, descifrīnd, de astă dată, istoria prin ochii unei fetiţe.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Zile fierbinţi (1976), cu Vladimir Găitan, Ileana Popovici, Sergiu Nicolaescu, Mircea Albulescu, Marga Barbu – Sīmbătă, PRO Cinema, 20.00
“Viaţa personală a uniu şef de şantier baval, identificat cu realizarea unei elice la nivelul tehnicii mondiale. El īnvinge īndoielile colectivului. La fel de ambiţios ca şi inginerul său, chiar dacă nu īnvinge, Nicolaescu convinge prin incursiunea sa īn actualitate.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Muza / The Muse (1999), cu Albert Brooks, Sharon Stone, Andie McDowell, Jeff Bridges – Sīmbătă, Prima TV, 20.00
“Subiectul, bine găsit īn conjunctura (reală!) a unei greve a scenariştilor, este amuzant şi bine combiat īn īntorsături. Ceea ce-i mai lipseşte filmului, uneori, e verva, că fantezie are!” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Avarul / L’Avare (1980), cu Luis de Funčs – Sīmbătă, Naţional TV, 20.00
“Adaptare elaborată de un regizor bulevardier, intimidat de sarcină, care nu are comun cu Moličre decīt textul şi pretextul. Dar comentariul clasicului comediei franceze despre relaţia dintre aur şi inima umană răzbate, deşi afectat de gălăgia, ţopăielile şi scălămbăielile fără haz atribuite lui Harpagon de interpretul scăpat de sub controlul regiei.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Colateral / Collateral (2004), cu Tom Cruise – Sīmbătă, HBO, 21.00
“Max (Jamie Foxx) a trăit o viaţă anostă de şofer de taxi timp de 12 ani. Feţele clienţilor s-au perindat prin oglinda retrovizoare cum de altfel i s-au perindat pe sub ochi locurile prin care a umblat. Toate s-au succedat fără să lase amintiri relevante şi s-au uitat ca şi cīnd nu ar fi fost. Toate şi totul pīnă īn această seară. Vincent (Tom Cruise) este un ucigaş plătit. Cīnd un cartel de droguri află că se află īn situaţia de a fi adus īn faţa unui complet de judecată, organizează o operaţiune de identificare şi ucidere a martorilor principali. Ultimul act al operaţiunii se joacă īn seara asta. Vincent ajunge īn Los Angeles pentru a doborī cinci persoane. El ia un taxi, cel al lui Max şi practic īl blochează şi şoferul devine vulnerabil, devine o persoană aflată īn loc nepotrivit la moment nepotrivit. Pe parcursul nopţii, Vincent īl poartă pe Max pe traseul crimelor sale cu Poliţia şi FBI - ul īn urma lor. Īn fuga lor Vincent şi Max ajung să depindă unul de altul īntr-un mod de neimaginat.” (www.port.ro)

Miss Litoral (1991), cu Jean Constantin, Anca Ţurcaşiu, Alexandru Arşinel, Horaţiu Mălăele – Sīmbătă, B1 TV, 21.30
“Burlescă trivială, greu de raportat la pretenţiile profesionale dovedite de Mircea Mureşan īn alte filme. Distinsul realizator experimentează aici un nou gen cinematografic, ‘comedia robot’, fără scenariu şi dramaturg (nici pe generic, nici īn informaţiile communicate presei), o īngăimare de grimase şi tumbe pe temă dată, cu mamele şi fese despuiate, automobil '‘retro', Dracula chirurg şi alte atracţii, pe fundalul unei explozii de monotone ‘cīrlige’ estradiste şi a unei incursiuni, prin vecini, la Ialta.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Pentru tot aurul din lume / Tout l’or du monde (1961), cu Bourvil, Philippe Noiret – Sīmbătă, TVR Cultural, 23.00
“Clair face din tradiţia farsei populare vitriolul satirei sle, deşi adesea o poezie pătrunzătoare răzbate din suita secvenţelor burleşti.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Campioana (1991), cu Izabela Moldovan, Mircea Diaconu, George Mihăiţă, Carmen Galin – Duminică, B1 TV, 18.00
“O eboşă de story, personaje schematice cu actori folosiţi după emtoda tipizării, lipsa motivării īn comportare şi, ca īn mai toate filmele noastre, ambianţe roz-bombon, fără nici un semn, cīt de discret, al strīmtorării cronice.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Ocean’s 12 (2004), cu Brad Pitt, Catherine Zeta-Jones, George Clooney, Julia Roberts, Matt Damon – Duminică, HBO, 20.00; Miercuri, 20.00
“Pornit ca o caravană īn colorate locaţii europene, ‘Ocean's Twelve’ pierde pe o parte şi cīştigă pe alta. Adică lasă unitatea de loc şi mobilarea timpului pentru evoluţia īn spaţiu şi fragmentarea timpului. Personal, prefer prima parte. A doua are īnsă mai mult umor.” (Iulia Blaga) (Romānia Liberă, 22 decembrie 2004)

Dragoste cu preaviz / Two Weeks Notice (2002), cu Sandra Bullock, Hugh Grant – Duminică, Acasă, 20.30
“Milionarul George Wade are nevoie de un nou Şef al Oficiului Juridic. El are prostul obicei de a angaja atractive femei avocat, cu trecuturi dubioase şi a se culca cu ele, pīnă cīnd acestea fac greşeli atīt de mari īncīt sīnt date afară de fratele său Howard. Lucy,un strălucit avocat de la Harvard, cu o minte strategică şi conştiinţă socială, īncearcă să-l oprească pe George şi compania sa să demoleze centrul cartierului ei, pentru a construi alte clădiri. Cīnd acesta promite că va īncerca să protejeze centrul cartierului, ea acceptă slujba. După luni de primit telefoane la ore tīrzii pentru a-l sfătui īn toate - de la alegerea hainelor, la meciul de tenis şi actele pentru divorţ, Lucy, exasperată īi dă lui George un preaviz de două săptămīni. Aici intră īn scenă June Carter, o avocată ambiţioasă, tīnără şi cu puţină experienţă, dar cu un ochi foarte atent pentru George. Īn final, fluşturaticul bogătaş realizează pierderea incalculabilă a unui confident, a unui consultant, a unui sprijin care scotea la iveală tot ce era mai bun īn el.” (www.port.ro)

Gorki Park (1983), cu William Hurt, Lee Marvin – Duminică, TVR 2, 23.15
“Eficace film de spionaj, admirabil jucat de Hurt şi Marvin.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Căsătorie cu repetiţie (1985), cu Mircea Diaconu, Catrinel Dumitrescu – Duminică, TVR internaţional, 10.30
“Continuīnd precedentul succes, eroii principali nu mai găsesc altceva de făcut decīt să se recăsătorească, aşa cum ne promite titlul. Iar interpreţii sīnt repuşi īn situaţiile din filmul precedent pentru a face ceea ce aşteaptă de la ei publicul, pe o tramă superficial vioaie, la nivelul unui colaj de momente TV.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Gaudeamus Igitur (1964), cu Şerban Cantacuzino, Sebastian Papaiani – Luni, B1 TV, 20.00
“Un grup de candidaţi surprinşi īn timpul pregătirilor de admitere la Universitatea din Cluj: caracterele sīnt eterogene, soluţiile de parvenire diferite, dar colectivul sănătos īmpinge tinerii īn spiritul ‘noii etici’.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Solaris (2002), cu George Clooney – Marţi, HBO, 19.50
“Īn ultimă instanţă ceea ce caracterizează acest film Solaris este incapacitatea realizatorilor de a opta īn mod consecvent pentru un anume tip de demers. Combinaţia poveste de iubire – dramă psihologică īn ambalaj science-fiction nu este viabilă īn condiţii măsurabile. Meşteşugul şi corectitudinea nu sīnt suficiente pentru o abordare pe mai multe nivele a discursului cinematografic care īşi pierde astfel coerenţa.” (Miruna Barbu) (Romānia literară, Nr. 14, 9 - 15 aprilie 2003)

Sissi, īmpărăteasa rebelă / Sissi, l’imperatrice rebelle (2004) – Marţi, TVR 2, 22.30
“O femeie frumoasă, īmbrăcată īn negru, care-şi ascunde īn permanenţă chipul īn spatele unui evantai, soseşte īn Geneva anului 1898, īmpreună cu doamna sa de companie. Misterioasa necunoscută nu e alta decīt īmpărăteasa Austro-Ungariei, venită īn vizită la dr. Meyer, confidentul său dintotdeauna, căruia īi povesteşte o serie de evenimente dureroase din trecutul ei.” (www.port.ro)

Oameni şi oameni / Man to Man (2005), cu Joseph Fiennes, Kristin Scott Thomas – Marţi, HBO, 12.30; 23.50
“1870. Doctorul Jamie Dodd e pe punctul de a da lovitura īn lumea ştiinţifică după ce capturează două exemplare de pigmei. Īi aduce īn Scoţia cu ajutorul Elenei Van den Ende, o femeie care trăieşte pentru aventură şi din vīnzarea animalelor sălbatice către grădinile zoologice ale Europei, şi īncepe să īi studieze īmpreună cu Alexander şi Fraser, prietenii săi antropologi. Pe măsură ce examinează bizarul cuplu, Jamie descoperă că Toko şi Likola sīnt la fel de sensibili şi de inteligenţi ca orice alt homo sapiens, īnsă ideea lui e respinsă de către ceilalţi doi oameni de ştiinţă, pentru care gloria e mai importantă decīt adevărul, iar locul bizarelor fiinţe e īntr-o cuşcă de animale şi nu īn societate.” (www.port.ro)

Pădurea nebună (1982), cu Florin Zamfirescu, Horaţiu Mălăele, Valeria Sitaru, Catrinel Dumitrescu – Miercuri, TVR internaţional, 20.55
“Ecranizare a romanului lui Zaharia Stancu (la scenariul căreia a contribuit şi istoricul de film Ioan Cantacuzino), din păcate prea puţin reprezentativă pentru cei implicaţi, fiindcă tocmai nebunia nu se simte, nu numai a pădurii titulare, dar şi a oamenilor, īn faţa lipsurilor şi spaimei de moarte. Un film prea elegant ca să aibă de a face cu opera bolovănos-răzvrătită pe care o ecranizează.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Bean (1997), cu Rowan Atkins – Joi, Antena 1, 20.30
“Eroul faimoasei serii TV e catapultat de pe tubul catodic pe marile ecrane. Personajul lui Atkinson de idiot nefericit care provoacă dezastre īşi conservă panoplia de gafe şi īncurcături făcīnd, fie şi din debutul său īn cinema, un eşec catastrofic. Nu este vina lui Bean, ci a autorilor filmului care-l mută īntr-o cu totul altă realitate. La TV era protagonist, trăind īntr-un univers unidimensional; īn versiunea cinematografică e captivul unei poveşti cu multe personaje care, uneori, īl īmping chiar īn umbră. Pe micul ecran era tăcut, modul său de comunicare fiinf gagul; īn versiunea cinematografică, scenariştii īnclină balanţa spre dialog, iar umorul replicilor e derizoriu.” (Dicţionar universal de filme, 2002)