La sfârşitul anului 2005, numărul total de abonaţi la servicii de telefonie fixă depăşea 4,3 milioane, iar cel al utilizatorilor reţelelor mobile peste 13,3 milioane, în acelaşi an fiind realizat un trafic de voce de 17,6 miliarde de minute în reţele fixe şi 9,3 miloane în cele mobile, potrivit „Raportului privind sectorul de comunicaţii electronice din România în anul 2005”, publicat pe 22 mai 2006 de Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii (ANRC).

Din totalul traficului de voce, 4,9 % au fost iniţiate în reţelele furnizorilor alternativi de servicii de telefonie fixă, 53,1% în reţelele publice mobile de telefonie, iar cele 42 de procente rămase au reprezentat trafic de voce generat din reţeaua fostului operator monopolist, Romtelecom.

De asemenea, cota de piaţă a furnizorilor alternativi de telefonie fixă a ajuns la aproximativ 10%, totalizând peste 460.000 de abonaţi, prin reţele proprii şi prin reţelele de acces ale altor persoane. Majoritatea abonaţilor furnizorilor alternativi care instalează linii telefonice fixe (86%) sunt persoane fizice, această categorie înregistrând şi cel mai mare indice de creştere în perioada 2004-2005 (de 9,1 ori mai mult).

În 2005, 70% din cei 74 de furnizori alternativi activi ofereau servicii de apeluri internaţionale, 44 de furnizori ofereau servicii de apeluri către destinaţii naţionale şi 36 furnizau apeluri fix-mobil.

Traficul de voce originat în reţelele publice fixe de telefonie a înregistrat o scădere de la 8,8 milioane minute la 8,2 milioane cu un an în urmă, în schimb traficul realizat prin reţelele furnizorilor alternativi a crescut cu aproximativ 237 %.

O explicaţie a acestei creşteri ar fi faptul că abonaţii furnizorilor alternativi folosesc telefonul fix pentru a suna în principal în alte reţele fixe decât cea la care sunt abonaţi, 53 % din traficul total al furnizorilor alternativi fiind trafic către alte reţele fixe.

Numarul şi durata convorbirilor efectuate de utilizatorii de servicii de telefonie mobilă a crescut în anul 2005. Astfel, durata medie a unui apel a fost de 1,45 minute, faţă de 1,37 în 2004.

Cei peste 13,3 milioane de utilizatori ai serviciilor de telefonie mobilă au generat un trafic de peste 9,3 milioane de minute, cu aproximativ 44 % mai mult decat în anul precedent, principala sursă a traficului constituind-o convorbirile efectuate în cadrul aceleiaşi reţele de telefonie mobilă, care deţin o pondere de peste 76% din traficul total.

Doar 36 % din utilizatorii de servicii de telefonie mobilă sunt posesori ai unui abonament.

Volumul de trafic voce realizat în roaming, originat şi terminat de către utilizatorii proprii ai furnizorilor de servicii de telefonie fixă din România, a crescut cu 46,7% în perioada 2004-2005, atingând valoarea de 54 de milioane de minute.

Traficul total de mesaje scrise a crescut cu 77% în ultimul an, înregistrând peste 1,6 miliarde de mesaje trimise, în timp ce traficul de mesaje multimedia a crescut de peste 5 ori ajungând la 17 milioane de MMS-uri.

Cele mai mari creşteri au fost înregistrate pe piaţa serviciilor de acces la Internet care, cu peste 980 de furnizori operaţionali, dintre care 600 furnizau acces la Internet în bandă largă (Segmentul de acces internet de bandă largă a constituit cea mai mare creştere (96 %), s-a dovedit a fi foarte activă.

Numărul total de conexiuni de acces a depăşit în 2005 1,8 milioane, aproape dublu faţă de sfârşitul anului anterior, în timp ce numărul conexiunilor de acces dedicat a crescut de 3,3 ori în ultimul an şi a devansat ritmul de creştere a conexiunilor de tip dial-up. Din totalul de aproximativ 500.000 de conexiuni de acces dedicat, majoritatea (75%) sunt conexiuni în bandă largă.

Raportul, publicat bianual, prezintă industriei de comunicaţii şi marelui public stadiul de dezvoltare a industriei de comunicaţii, aşa cum rezultă din datele raportate semestrial de furnizori în baza deciziei ANRC nr. 1332/2003.

Aproximativ 1900 de furnizori au avut obligaţia de a raporta către ANRC date statistice privind activitatea de furnizare a serviciilor de comunicaţii electronice desfăşurată în perioada 1 iulie - 31 decembrie 2005. ANRC a verificat, prelucrat şi analizat informaţiile provenind de la aproximativ 95% dintre aceştia.

Versiunea integrală a Raportului privind sectorul de comunicaţii electronice din România în anul 2005 poate fi consultata pe pagina de internet a ANRC.