[email protected] 20 19 – 25 mai 2006

Grupaj de referinţe cinematografice realizat de Alin Cristea


Filmele săptămînii

Parisul vesel
Vertigo
Cădere liberă
Aripi de zăpadă
Erou din întîmplare
Stăpînul inelelor: Întoarcerea Regelui
Veronica Guerin
Genghis Cohn
Porte des Lilas
Gol puşcă
Candidatul altora
Masca
Oameni obişnuiţi
Două sau trei lucruri pe care le ştiu despre ea
Invitaţie la dans
Vînătorul de cerbi
Toţi oamenii preşedintelui
Pisica albă, pisica neagră
Tom Jones
Preţul libertăţii


Vineri – 19 mai, PRO Cinema, 17.00
Sîmbătă – 20 mai, PRO Cinema, 13.00
Parisul vesel / Gay Purr-ee
Film de animaţie, SUA, 1962
Regia: Abe Levitow

“Fireşte, spectatorul îşi dă seama despre o programatică dorinţă a realizatorilor de a se sluji de o fabulă, de tonul satiric, de autoironie la adresa unor complexe ale americanului de rând în faţa culturii şi tradiţiei europene. Prima cucerire a Parisului vesel stă în aceea că nu s-a mulţumit să fie un desen animat şi a izbutit să fie o pictură animată." (Mircea Alexandrescu, Cinema, 1965). (www.port.ro)

Vineri – 19 mai, Naţional TV, 20.00
Vertigo
Thriller, SUA, 1958
Regia: Alfred Hitchcock
Cu:
James Stewart
Kim Novak

[2] nom. Oscar

“Angajat să supravegheze o femeie cu tendinţe sinucugaşe, un poliţist pensionat din cauza fobiei de înălţime eşuează ruşinos: edşi îndrăgostit de ea, nu-i poate preveni sinuciderea. După un timp, el întîlneşte o tînără care seamănă izbitor cu prima iubire. Genericul lui Saul Bass, cu mişcarea sa helicoidală, devine semnificaţie emblematică pentru un film al vertijului şi incertitudinilor.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Vineri – 19 mai, PRO Cinema, 22.05
Cădere liberă / Falling Down
Dramă, SUA, 1993
Regia: Joel Schumacher
Cu Michael Douglas

“Început ca o comedie absurdă şi încheiat ca o tragedie greacă, Falling Down este un virulent film politic. Sub aparenţa unui thriller, ni se oferă radiografia dezintegrării unei personalităţi înşelate de sistem. Omul căruia găluşca ‘visului american i-a explodat în faţă înainte de a apuca s-o înghită’, cum spune autorul scenariului, Roy Smith, îşi găseşte în Douglas un fascinant interpret.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Vineri – 19 mai, TVR Cultural, 23.00
Sîmbătă – 20 mai, TVR Cultural, 00.35
Aripi de zăpadă / Sa vit som en sno
Dramă, Danemarca-Suedia, 2001
Regia: Jan Troell

“Filmul este inspirat din viaţa Elsei Andersson, prima femeie-pilot de avion din Suedia. Născută la sfîrşit de secol al XIX-lea, ca fiică de fermier, Elsa a fost crescută sa creadă că scopul ei în viaţă este să devină soţie şi mamă. Numai că, fascinată de zbor, la 21 de ani tînăra îşi înfruntă familia şi se înscrie la şcoala de pilotaj.” (PRO TV Magazin)

Vineri – 19 mai, Prima TV, 23.30
Erou din întîmplare / Hero
Comedie, SUA, 1992
Regia: Stephen Frears
Cu Dustin Hoffman, Geena Davis, Andy Garcia

“Unul dintre puţinele comedii moderne americane care continuă filonul Capra, cel al melodramei umoristice lucide, exaltînd posibilităţile morale contradictorii ale omului. Analiză, cu mijloace satirice dintre cele mai eficiente, a relativităţii valorilor şi a forţei de mistificare audiovizuale. Scenariul, realizat de D.W. Peoples, după ideea producătoarei Laura Ziskin, funcţionează ireproşabil, susţinut, pe întreg parcursul filmului, de scăpărările de virtuozitate ale interpreţilor.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Vineri – 19 mai, HBO, 23.45
Stăpînul inelelor: Întoarcerea Regelui / Lord of the Rings: The Return of the King – Oscar, Globul de Aur
Film fantastic, SUA-Noua Zeelandă, 2003
Regia: Peter Jackson – Oscar şi Globul de Aur pt. regie, Oscar pt. (co)scenariu
Cu: Elijah Wood

11 premii Oscar [11]
4 premii Globul de Aur [4]

“Filmul n-are simţul măsurii şi nici simţul ridicolului, dar astea sînt simţurile la care trebuie să renunţi cînd te apuci de-o epopee; nu le avea nici D.W. Griffith (ba chiar, după Susan Sontag, avea ‘un intelect de o supremă vulgaritate şi chiar vacuitate’). Nu spun că Jackson e un Griffith; nu e un inovator. Dar şi publicul de azi e mai greu de înfiorat, iar Jackson a făcut-o; a făcut să vibreze cinematografele lumii, ca Pămîntul de Mijloc la trecerea mumakililor.” (Andrei Gorzo) (Dilema veche, Nr. 3, 30 ianuarie - 5 februarie 2004)

„Celebritatea la scară planetară, isteria de masă şi sumele inimaginabile pe care le încasează, probabil, urmaşii lui Tolkien după ecranizarea lui Peter Jackson, a cărei ultimă parte, Întoarcerea regelui, a fost premiată cu unsprezece Oscaruri (la fel ca Titanicul!) nu şi le imagina nimeni, cred, în 1937. […] Succesul lui Tolkien e un paradox perfect, întrucît toată magia şi poezia s-au pierdut o dată cu ecranizarea, şi puţini sînt cei dornici să recupereze cu adevărat cărţile, după filmul lui Jackson, sevit cu un burger alături.” (Cătălin Sturdza) (Observatort cultural, Nr. 7 (264), 14-20 aprilie 2005)

“Iată, în fine, o "naraţiune populară" (ecranizare după romanele fantasy ale lui J.R.R. Tolkien, a căror priză actuală la public ar merita, ea însăşi, un studiu separat!) care reuşeşte ceea ce doar Cinematograful începuturilor - de la fraţii Lumičre pînă la, să zicem, Hollywood-ul anilor '30 - reuşea să facă: să unească publicul într-o comunitate afectivă. […]

Fenomenul Stăpînul inelelor semnifică, pe de-o parte, o întoarcere masivă a publicului (publicurilor) în sala de cinema - un "rapt" binevenit într-un context grevat de privirea solitară în televizor sau computer; pe de altă parte, prin tipul de "cinema" pe care-l exemplifică, LOTR [Lord of the Rings] reprezintă o tabula rasa a Cinematografului aşa cum este iubit de cinefili - o aventurare galopantă înspre un hibrid mutant şi un orizont digitalizat.

Este ceea ce defineşte însăşi "noua generaţie" de "cinefili" deveniţi (c)inel-maniaci; "Este mega super bestial", striga o super-fană pe cinemagia.ro - reluată în cor, pe voci de la ascuţite la ameninţătoare, de massa LOTR-ilor. "Va avea încasări mai mari ca Titanicul!" - adăuga altul, într-un amestec amuzant de wishful thinking şi respect pentru box-office. "Mi-a venit să urlu cînd l-am văzut! Este cel mai bestial film din toate timpurile!" - conchidea, în fine, un mega-fan excedat-euforic (superlativele absolute fiind, cu siguranţă, absurde în contextul unei absenţe cvasi-totale a Memoriei cinematografice - singura care ar putea valida o definiţie atît de bestial de extatică)... Isterie adolescentină? Supralicitare nervoasă ca răspuns la obiecţiile unora ca mine, iute taxaţi drept "încuiaţi" (LOTR meets Harry Potter)? "The Miracle I Call LOTR" a devenit mantra celor pe care - într-un exces de sinceritate nesăbuită - i-am numit "secta LOTR". Căci - în ciuda negărilor şi dezminţirilor iritate ale tuturor acestor fani -, LOTR este, categoric, nu (doar) un film şi nu un (simplu) "fenomen cinematografic"; este o religie - cu "Dumnezeul" Tolkien în ceruri, "Mîntuitorul" Jackson, "Graal"-ul în chip de Inel, "Marele Preot" Gaandalf şi "Parsifalul" Frodo trimişii lui pe pămînt. Un soi de ecumenism literar-cinematografic New Age.” (Alex. Leo Şerban) (ID, Nr. 1 (4), ianuarie, 2005)

“Lucrul cel mai spectaculos, în trilogie, este, fireşte, desfăşurarea celei mai updatate inginerii digitale pentru a reproduce spaţiul - şi uneori personajele - cărţilor: la acest capitol, performanţa LOTR este indiscutabilă (cu, la fel de evident, gustul pronunţat pentru un anumit tip de kitsch hollywoodian pe care ar trebui poate să-l numim, deja, digikitsch!). Fiind vorba de un fantasy movie, accentul a fost pus pe decoruri, hocus-pocus-uri & bătălii - şi (mult) mai puţin pe performanţele actorilor (personajele sînt plate ca nişte cartoane); din nou, nu acesta este reproşul cel mai întemeiat care i se poate aduce LOTR - în fond, ce "profunzime" pot avea nişte personaje mai curînd alegorice, prinse încă din carte în cîteva trăsături & temperamente imediat recognoscibile? -, ci mai degrabă combinaţia tuturor acestor defecte & calităţi cu ceea ce este, pînă la urmă, trademark-ul seriei LOTR: gigantismul şi grandilocvenţa. Este argumentul - definitiv antimarxist - al cantităţii care nu trece în calitate.” (Alex. Leo Şerban) (ID, Nr. 1 (4), ianuarie, 2005)

Vineri – 19 mai, TVR 1, 00.20
Veronica Guerin
Dramă, Irlanda-SUA, 2003
Regia: Joel Schumacher
Cu: Cate Blanchet – nom. Globul de Aur

“Veronica Guerin a existat cu adevărat şi a fost jurnalist specializat în traficanţi de droguri. Singură împotriva tuturor, ea a luptat pînă la capăt cu cartelul din Dublin. În ciuda ameninţărilor, a continuat să dezvăluie afacerile veroşilor lideri. A trebuit să fie asasinată pentru ca guvernul să schimbe Constituţia ţării în ceea ce priveşte libertatea de opinie. Cameleonica australiană Cate Blanchett îi împrumută eroinei fragilitate şi dîrzenie deopotrivă, tristeţe, feminitate. Şi, mai ales, credibilitate şi ataşament pentru o cauză dreaptă.” (www.port.ro)

Sîmbătă – 20 mai, TVR Cultural, 14.00
Genghis Cohn
Comedie, Anglia, 1993
Regia: Elijah Moshinsky

“După război, Otto Schatz, fost commandant al unui lagăr de concentrare nazist, trăieşte liniştit şi neştiut de nimeni într-un mic sat bavarez. Într-o zi, el începe sa fie bîntuit de fantoma uneia dinte numeroasele sale victime, Genghis Cohn, un actor comic evreu, care a murit gazat. Împreună, Otto şi Genghis rezolvă un caz dificil şi arestează un criminal în serie.” (PRO TV Magazin)

Sîmbătă – 20 mai, TVR Cultural, 22.30
Porte des Lilas – nom. Oscar pt. film străin
Dramă, Franţa-Italia, 1957
Regia: René Clair

“Opera cea mai umană şi mai emoţionantă a lui Clair. Stilul lui capătă o nouă dimensiune: emoţia sentimentală. Filmul este expresia fraternităţii, a solidarităţii, a prieteniei adevărate.” (Jean Mitry) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Sîmbătă – 20 mai, HBO, 00.30
Gol puşcă / The Full Monty – Best European Film, nom. Oscar şi nom. Globul de Aur, nom. César
Comedie, Marea Britanie, 1998
Regia: Peter Cattaneo – nom. Oscar
Cu Robert Carlyle

1 premiu Oscar [4]

“Pentru a ieşi din mizerie, o bandă de tineri şomeri montează un spectacol de strip-tease masculin. Sub pretextul schemei drumului spre succes, comedie socială pe muchie de cuţit, simpatică, dar cu scrîşniri din dinţi, despre disoluţia morală în contextul decăderii unei citadele a oţelului din care mai rezistă doar fanfara uzinei. Un umor macabru despre şomeri disperaţi cu oarecare decalaj între amărăciunea secvenţelor şi ineficienţa regiei în zugrăvirea scenelor dansante.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Duminică – 21 mai, HBO, 20.00
Miercuri – 24 mai, HBO, 20.00
Candidatul altora / The Manchurian Candidate
Thriller, SUA, 2004
Regia: Jonathan Demme
Cu:
Denzel Washington
Meryl Streep – nom. Globul de Aur şi nom. BAFTA pt. rol secundar

“Nu subiectul te ‘plesneşte’ în acest film, ci jocul lui Meryl Streep, care a devenit tot mai elaborat şi mai sigur, dar, paradoxal, tot mai eteric. […] Meryl Streep e o forţă rară în cinematograful de azi, care te zguduie cu aceeaşi măsură în care nu pare să ţină la imaginea ei. […] Actorii sînt bine ghidonaţi de un Jonathan Demme eficient. […] Dar mîna unui cineast serios ca Demme se simte în alte aspecte, cum ar fi dorinţa de a da puţină substanţă psihologică unei ţesături care promitea un thriller sec. Un alt regizor, mai ‘mecanicist’, ar fi ignorat balastul psihologic pentru ca eroii săi să fie mai uşori, să aibă mai multă viteză şi thrillerul să curgă mai repede.” (Iulia Blaga) (Suplimentul de cultură, Nr. 3, 27 noiembrie-3 decembrie 2004)

Duminică – 21 mai, Naţional TV, 22.00
Masca / The Mask
Dramă, SUA, 1985
Regia: Peter Bogdanovich
Cu: Cher – Premiu de interpretare la Cannes

1 nom. Oscar [1]

“Morbiditatea temei [leonita, maladie rară care depune calciu pe craniu] e eludată prin investigarea psihologiilor. Remarcabilă plasticitatea măştii care creează interpretului mobilitatea expresivă, ca şi apariţia convigătoare a lui Cher într-o mamă atipică.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Duminică – 21 mai, HBO, 22.10
Oameni obişnuiţi / Everyday People
Dramă, SUA, 2004
Regia: Jim McKay

“Povestea se concentrează în jurul unui singur loc: Raskins, un restaurant din Brooklyn frecventat în mare parte de evrei şi afro-americani. Din păcate, localul se află în pragul falimentului. Ani la rînd, Ira s-a luptat pentru a-şi susţine cauza, numai că acum începe să ia în considerare posibilitatea de a vinde…” (PRO TV Magazin)

Duminică – 21 mai, TVR Cultural, 23.00
Luni – 22 mai, TVR Cultural, 00.00
Două sau trei lucruri pe care le ştiu despre ea / Deux ou trois choses que je sais d’elle
Dramă, Franţa, 1967
Regia: Jean-Luc Godard

“O locatară de apartament ieftin se prostituează pentru a-şi rotunji venitul fiecărei luni. Eroina, ne lămureşte Godard în vorspanul filmului, nu e chiar o prostituată, ci trebuie văzută în ea ’viaţa modernă, cruzimea neocapitalismului, îngrozitoarea lege a marilor ansambluri urbane, moartea frumuseţii moderne’. Cineastul caută, ca de obicei, să reconstituie ansamblul din elemente răzleţe, ceea ce face ca imaginile războiului din Vietnam să capete, prin montaj, elemente comune cu lucrările de sistematizare a Parisului.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Marţi – 23 mai, TVR Cultural, 19.40
Miercuri – 24 mai, TVR Cultural, 23.50
Invitaţie la dans / Shall We Dance?
Comedie, SUA, 1937
Regia: Mark Sandrich
Cu:
Fred Astaire
Ginger Rogers

[1] nom. Oscar pt. cîntec: Ira şi George Gershwin

“Peter ‘Petrov’ Peters, prim-balerin al faimoaselor balete ruse, decide, cu ocazia unei călătorii la Paris, să introducă în dansul clasic şi ritmuri de step. În acelaşi timp, el face tot ce-i stă în putinţă s-o convingă pe frumoasa dansatoare de music-hall Linda Keene să se mărite cu el.” (www.port.ro)

Marţi – 23 mai, Naţional TV, 00.00
Vînătorul de cerbi / The Deer Hunter – Oscar, BAFTA, nom. Glogul de Aur
Dramă, SUA, 1978
Regia: Michael Cimino – Oscar, Globul de Aur pt. regie, nom. Oscar pt. (co)scenariu
Cu:
Robert De Niro – nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Meryl Streep – nom. oscar, nom. Globul de Aur pt. rol secundar
Christopher Walken – Oscar şi nom. Globul de Aur pt. rol secundar

5 premii Oscar [9]
1 premiu Globul de Aur [5]
3 premii BAFTA

“Urmîndu-i pe eroi înainte de război, în timpul acestuia şi după, făcîndu-i să treacă prin marile ritualuri ale vieţii – nunta, vînătoarea şi focul bătăliei – Vînătorul de cerbi este în primul rînd un omagiu sobru şi emoţionant adus prieteniei masculine. Implicaţiile sale politice stîrnesc însă reacţii violente şi contradictorii, criticii considerîndu-l fie ‘cel mai mare film antirăzboinic de la Iluzia cea mare (S. Farber), fie ‘o periculoasă reafirmare a patriotismului şi a eroismului american prin distorsionarea gravă a istoriei (Marsha Kinder). Ca şi Întoarcerea acasă şi Apocalipsul acum, celelalte două filme despre războiul din Vietnam, create în aceeaşi perioadă, el nu pune problema responsabilităţii Americii, ci numai a consecinţelor acestui război asupra cetăţeanului american de rînd, oferind versiunea subiectivă a acestuia asupra evenimentelor.” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Marţi – 23 mai, PRO Cinema, 01.00
Toţi oamenii preşedintelui / All the President’s Men – BAFTA, nom. Oscar
Dramă, SUA, 1976
Regia: Alan J. Pakula – Globul de Aur, nom. Oscar
Cu:
Robert Redford
Dustin Hoffman

3 premii Oscar [8]
1 premiu Globul de Aur [3]

“În vara anului 1972, doi reporteri de la ‘Washington Post’ descoperă că oamenii preşedintelui în exerciţiu au pus sub ascultare opoziţia iar campania electorală e dusă cu fonduri oculte. Ecranizarea best-seller-ului ziariştilor Bob Woodward şi Carl Bernstein debutează cu jurămîntul lui Nixon de a respecta Constituţia, simultan cu instalarea microfoanelor la sediul democraţiilor, pentru a continua cu ascensiunea treptată, pas cu pas, a anchetatorilor pînă în topul prezidenţial. Caracterul indecis al bătăliei e redat de o secvenţă în care munca celor doi are ca fundal sonor triumful electoral al lui Nixon. Totuşi filmul, fragmentat şi exterior, e jurnalistic, ansamblul nu se prea încheagă.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

“Maniac al detaliului autentic, cineastul a reconstituit sediul redacţiei fără să schimbe nici măcar locul maşinilor de scris sau forma coşurilor de gunoi. Această minuţiozitate extremă, legată de elaborarea precisă şi aproape imperceptibilă a scriiturii, susţinută de nişte interpreţi parcă făcuţi pentru aceste roluri, sfîrşeşte prin a crea un spectacol fascinant.” (Freddy Buache) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Miercuri – 24 mai, TVR 2, 22.30
Pisica albă, pisica neagră / Chat blanc, chat noir
Comedie, Iugoslavia-Franţa-Germania 1998
Regia: Emir Kusturica – Leul de Argint la Veneţia

“Comedie scandaloasă, caricaturală despre o comunitate de ţigani de pe malul Dunării” (Sandra Brennan – The All-Movie Guide), “parodie western cu balabuste, chivuţe, bulibaşe şi baroi”, “acest western deghizat care citează inteligent din Sergio Leone, “Naşul”, “Scarface” şi “Casablanca” (Pro TV Magazin) este “cel mai trăznit, cel mai pitoresc şi cel mai non-politic film al său de pînă acum” (indieWIRE).

“Pisica albă, pisică neagră este o comedie romantică (şi mai ales rromantică) uşoară, cu perechi ce se încurcă şi se descurcă, printre bufoni şi intriganţi, certuri ca la uşa cortului, împăcări cu lăutari şi rînjete cu dinţi de aur: o poveste ce pare să se întîmple chiar în toiul chefului monstruos pe care l-a tras Kusturica, ca să se destindă după munca grea la ambiţioasa alegorie Underground.” (Andrei Gorzo)

“Gaguri de un balcanism deşănţat însăilează o feerie a hidosului generalizat care revelează, totuşi, un actor genial: Todorovic.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Joi – 25 mai, TVR 1, 21.10
Tom Jones – Oscar, BAFTA, Globul de Aur, nom. Globul de Aur pt. film străin
Film de aventuri, Anglia, 1963
Regia: Tony Richardson – Oscar, nom. Globul de Aur
Cu: Albert Finney – Cupa Volpi la Veneţia, nom. Oscar, nom. Globul de Aur

4 premii Oscar [11]
1 premiu Globul de Aur [6]
2 premii BAFTA

“Recreînd universul romanului cu peripeţiile lui tragicomice, Tony Richardson ne oferă o seride tablouri şi de portrete admirabil compuse, în care bufoneria nu se transformă nici o clipă în grosolănie şi care evocă atît scene din «Viaţa unui libertin» de Hoggarth, cu acei boiernaşi de ţară congestionaţi şi lubrici care răstoarnă fetele în căpiţele de fîn, cît şi delicata frumuseţe a peisajelor engleze stil Gainsborough.” (Michel Capdenac) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Joi – 25 mai, PRO Cinema, 22.00
Preţul libertăţii / A Price Above Rubles
Dramă, SUA-Anglia, 1998
Regia: Boaz Yakin
Cu: Renée Zellweger

“Sonia e o adevărată împlinire a viselor părinţilor ei. S-a căsătorit cu un cleric şi s-a aşezat la casa ei, într-o comunitate de evrei tradiţionalişti. În lumea Soniei, menirea femeii este de a avea grijă de bărbat şi de gospodărie. Însă mulţumirea de sine începe să fie zdruncinată cînd descoperă lumea prin intermediul slujbei pe care şi-o găseşte în industria pietrelor preţioase.” (PRO TV Magazin)


Alte filme

Stare de asediu / The Siege (199, cu Denzel Washington, Annette Bening, Bruce Willis – Vineri, PRO TV, 20.30
“În ziua în care străzile New York-ului sînt supuse unei serii nesfîrşite de atacuri teroriste, trei agenţi FBI sînt confruntaţi cu implicaţiile jurămîntului lor de credinţă, şi fiecare caută să le rezolve în felul său. Care e linia de demarcaţie între protejarea vieţii unei ţări şi drepturile fundamentale ale cetăţenilor? Cum să se comporte societatea democratică în faţa pericolului? Ce măsuri de securitate pot fi luate, fără ca acestea să atingă prevederile Constituţiei? Pentru a te lupta cu monstrul, e necesar să devii tu însuţi monstru? Iată cîteva dinrte întrebările pe care le pune Zwick cu acuitatea unei vii expresivităţi cinematografice, sub forma unui thriller captivant.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Rîul ucigaş / The River Wild (1994), cu Meryl Streep – Vineri, Antena 1, 21.30
“Eco-dramă plasată între reziduurile civilizaţiei moderne şi inocenţa rîului sălbatic. Un pic de umor, un pic de tensiune, un pic de psihologie, un peisaj mirific – şi iată încropit un ‘western’ acvatic. Decepţionantă apariţia lui Streep, care n-are ce face ca interpretă; în schimb revelatoare contribuţia lui Robert Elswit, operatorul filmului, care pune spectaculos în valoare ambianţa naturală.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Profesionistul / Le professionnel (1981), cu Jean-Paul Belmondo – Vineri, Naţional TV, 22.00
“Joss Baumont (Jean Paul Belmondo) este un agent secret a cărui misiune este uciderea preşedintelui unei ţări africane, Njala. Numai că superiorii săi îl trădează şi este capturat de autorităţi înainte de a reuşi să-şi îndeplinească misiunea. Singura soluţie este să evadeze şi să se răzbune, iar asta include uciderea lui Njala...” (www.port.ro)

Scary Movie (2000) – Vineri, PRO TV, 23.45
“Dintre fraţii Wayans doi sînt actori şi scenarişti iar Kenen, regizor. Ţinta lor este genul de film în care au prosperat, pînă acum, alţi fraţi, Peter şi Bobby Ferelly (v. Dumb and Dumber [Tăntălăul şi gogomanul]), adică promovarea unui umor provocator, care ia în răspăr clişeele uzate ale producţiei moderne hollywoodiene, în cazul de faţă ale horrorului. Parodia nemiloasă se face printr-o grindină de gaguri în care predomină, nonconformist, macabrul, lubricul şi obscenitatea.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Jucăria / La Jouet (1976), cu Pierre Richard – Sîmbătă, Naţional TV, 09.00
“Un simpatic reporter, abia ieşit din şomaj, e reţinut ca ‘jucărie’ de fiul patronului. El profită de ocazie ca să-l înveţe că nu e totul de vînzare. Debut semnificativ prin aliajul eficace de genuri din care e obţinută stira.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Buletin de Bucureşti (1983), cu Mircea Diaconu, Catrinel Dumitrescu, Draga Olteanu-Matei, Octavian Cotescu – Sîmbătă, TVR internaţional, 11.00; Duminică, 20.30
“Comedie nostimă în care didacticismul scenaristului Francisc Munteanu e dres cu conotaţii realiste demne de consemnat. Unul dintre protagonişti este, de altfel, Bucureştiul anilor ’80 surprins, în ebuliţie, de privirea directorului de imagine Marian Stanciu. Pe lîngă bibiluri comice în loc de gag, burlescul scăpat din hăţuri al ‘avocatului’ Saizescu şi stridenţele Dragăi în rol de soacră aprigă sînt, din fericire, dominate de ironia fină a lui Catrinel Dumitrescu.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Prinţul vagabonzilor / Prince of Central Park (2000), cu Kathleen Turner, Danny Aiello, Harvey Keitel – Sîmbătă, PRO TV, 14.00
“Vara vieţii unui adolescent, sezonul saltului sre maturitate devine, în cazul de faţă, un pretext pentru a apăsa, pînă la refuz, pedala impresionării publicului.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Fără protocol / Protocol (1984), cu Goldie Hawn – Sîmbătă, PRO TV, 16.15
“O inedită comedie cu trăznita Goldie Hawn în rolul unei chelneriţe nurlii, ajunsă peste noapte eroina naţională a Americii. Hazardul hotărăşte ca tocmai Sunny (Goldie Hawn) să fie cea care salvează viaţa unui rege al petrolului, victima unui atentat într-un club de noapte deocheat . Arătosul prinţ se îndrăgosteşte de ea si Goldie ajunge o adevărată personalitate.” (www.port.ro)

Banii altor oameni / Other People’s Money (1991), cu Danny De Vito – Sîmbătă, PRO Cinema, 17.00; Duminică, 10.00
“Sub masca protectoare a comediei, filmul lui Jewison propune o dezbatere aprinsă cu privire la fizionomia businessmanului erei postindustriale care nu construieşte nimic, maximalizează doar valoarea acţiunilor, înlocuind conştiinţa cu bancnote. […] Film de excepţie, inexplicabil neobservat la vremea sa, într-un an în care Oscarul îl serbau Dansînd cu lupii, Dick Tracy şi alte platitudini.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Anotimpul iubirii (1985), cu Cristina Deleanu, Gheorghe Visu, Maia Morgenstern – Sîmbătă, B1 TV, 19.00
“Conformism pus în cadru de un realizator care-şi concepe ‘nonconformismul’ drept ‘postmodernistă’ incoerenţă, într-un haos pe care n-are nici răbdarea, nici priceperea să-l mai controleze.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Punctul zero (1995), regia: Sergiu Nicolaescu – Sîmbătă, PRO Cinema, 20.00; Duminică, 12.45
“Geopolitică stil Nicolaescu: strip-tease şi gloanţe, sex şi blindate, Marea Neagră şi Pentagonul, copii abandonaţi şi cuplete cu Jean Constantin, totul şi nimic într-un film tipic pentru deeclinul regizorului şi al cinematografiei postdecembriste.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Cei care plătesc cu viaţa (1989), cu Ştefan Iordache, Adrian Pintea – Sîmbătă, B1 TV, 21.30
“Adaptare decorativă, la nivelul de experienţă şi înţelegere al tînărului realizator [Şerban Marinescu], a scrierilor lui Camil Petrescu ‘Patul lui Procust’ şi ‘Jocul ielelor’.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Carmen / L’uomo, l’orgoglio, la vendetta (196, cu Franco Nero, Klaus Kinski – Sîmbătă, Naţional TV, 22.00
“Jose (Franco Nero) este un soldat naiv care se lasă păcălit de Carmen, o ţigancă frumoasă, dar înşelătoare. Din cauza pasiunii şi geloziei, Jose omoară un superior şi este nevoit să ducă o viaţă la marginea societăţii, împreună cu şatra de ţigani. Ba chiar se pretează la metodele lor de a-şi asigura traiul şi organizează un jaf la drumul mare. Îşi va da însă curând seama că orice ar face nu va reuşi să o păstreze pe Carmen alături de el...” (www.port.ro)

Billy Bathgate (1991), cu Dustin Hoffman, Nicole Kidman, Bruce Willis – Sîmbătă, TVR 2, 22.10
“Filmul calcă pe urmele Naşului coppolian, evocînd aceeaşi perioadă de înflorire a mafiei. Captivantă înfruntarea dintre două talente profund diferite: Hoffman şi Willis.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Seniorii spaţiului / Space Cowboys (2000), cu Clint Eastwood – Duminică, PRO Cinema, 16.45; Luni, 11.00
“’Westernul’ cosmic al lui Eastwood începe cu o reîntoarcere ŕ la D’Artagnan care îşi mobilizează ‘muşchetarii’, ajunşi unul reverend, altul pilot ce comercializează ‘sperieturi’. După aceea filmul devine un reportaj, în diapazon comic, despre pregătirea fizică a geronto-cosmonauţilor şi candidele lor înşelătorii pentru a disimula, de bine de rău, disfuncţiile vîrstei ca, abia după o oră şi jumătate de proiecţie, să ajungem la aventura spaţială propriu-zisă, epică şi patetică, aşa cum îi stă bine pe ecran oricărei expediţii extraterestre. Eastwood mînuieşte abil, deşi nu prea inspirat în poezia nostalgică pe care o dorea, sforile clişeelor comune în toate cele trei genuri de film care-i plimbă pe cei patru eroi.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Cutia neagră / Sneakers (1992), cu Robert Redford, Sidney Poitier – Duminică, TVR 1, 20.10
“Martin Bishop (Robert Redford) este capul unui grup de faimoşi piraţi ai computerelor urmăriţi de FBI pentru fraude informatice. Echipa lui Bishop este angajată de către o agenţie guvernamentală să fure de la un matematician genial o ‘cutie neagră’, care conţine un dispozitiv ce poate sparge cele mai complicate coduri de protecţie ale sistemelor de securitate.” (www.port.ro)

Miss Agent Secret / Miss Congenialiy (2000), cu Sandra Bullock, Michael Caine – Duminică, Acasă, 20.30
“Unul dintre cei mai periculoşi criminali anunţă că următoarea victimă va fi cîştigătoarea concursului ‘Miss America’. În aceste condiţii, FBI-ul decide să intre în acţiune şi să trimită un agent sub acoperire să participe la concurs.” (PRO TV Magazin)

Capcana (1974), cu Ilarion Ciobanu, Mariana Mihuţ, Victor Rebengiuc, Mircea Albulescu – Duminică, B1 TV, 21.30, 00.30
“În 1948, maiorul Roman şi utecista Silvia sosesc într-o localitate izolată de munte cu misiunea de a lichida o bandă ce teroriza zona. În cîteva ore, teroriştii atacă oraşul şi-l spînzură pe primar, în timp ce Roman rezistă cerînd, disperat, ajutoare. Scenariul, cu oarecare promisiuni pentru un film de tensiune, e compromis de ‘justeţea ideologic-politică’ a expunerii.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Clubul nevestelor părăsite / The First Wives Club (1996), cu Bette Midler, Goldie Hawn, Diane Keaton – Duminică, Prima TV, 00.30
“Farsă în care totul e sistematic exagerat şi multiplicat pentru hiperbolizarea fiecărui gag, abuz care frustrează filmul de credibilitate.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Am o idee (1981), cu Petre Gheorghiu, Valentin Plătăreanu, Ovidiu Schumacher, Jean Constantin, Dem Rădulescu, Ştefan Tapalagă, Geo Saizescu – Luni, B1 TV, 20.00
“Comedie cu o întreagă garnitură de vedete, dar fără vreun personaj. Improvizaţie de pretexte comic-sportive sub nivelul divertismentelor TV.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Dennis, pericol public / Dennis the Menace (1993), cu Walter Mathau – Marţi, PRO TV, 20.30
“Este primul film realizat după celebrele benzi desenate omonime şi beneficiază de un scenariu scris de John Hughes, care reuşeşte să dea story-ului spirit şi stil. Pe scurt, este vorba aici de relaţia dintre un băieţel de şase ani, Dennis Mitchell, şi vecinul său mereu morocănos, Mr. Wilson. Un amestec de bun gust de calităţi artistice, în această comedie de primă mînă, care se adresează tuturor vîrstelor." (Mick Martin & Marsha Porter, Video Movie Guide, 1999) (www.port.ro)

Vidocq (2001), cu Gérard Depardieu – Marţi, TVR 2, 22.30
“Parisul anilor 1830. Oamenii trăiesc sub spaima unei noi revoluţii şi a crimelor misterioase care se înmulţesc. Cu toţii aşteaptă ca Vidocq, fost puşcăriaş devenit detectiv, să descopere cine e făptaşul. Dar Vidocq dispare. Etienne, un tînăr scriitor, încearcă să descopere adevărul despre Vidocq şi despre moartea a trei importanţi oameni din oraş, loviţi de trăznet.” (PRO TV Magazin)

Căsătorie cu repetiţie (1985), cu Mircea Diaconu, Catrinel Dumitrescu – Miercuri, TVR internaţional, 21.00
“Continuînd precedentul succes, eroii principali nu mai găsesc altceva de făcut decît să se recăsătorească, aşa cum ne promite titlul. Iar interpreţii sînt repuşi în situaţiile din filmul precedent pentru a face ceea ce aşteaptă de la ei publicul, pe o tramă superficial vioaie, la nivelul unui colaj de momente TV.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Oameni şi oameni / Man to Man (2005), cu Joseph Fiennes, Kristin Scott Thomas – Joi, HBO, 20.00
“1870. Doctorul Jamie Dodd e pe punctul de a da lovitura în lumea ştiinţifică după ce capturează două exemplare de pigmei. Îi aduce în Scoţia cu ajutorul Elenei Van den Ende, o femeie care trăieşte pentru aventură şi din vînzarea animalelor sălbatice către grădinile zoologice ale Europei, şi începe să îi studieze împreună cu Alexander şi Fraser, prietenii săi antropologi. Pe măsură ce examinează bizarul cuplu, Jamie descoperă că Toko şi Likola sînt la fel de sensibili şi de inteligenţi ca orice alt homo sapiens, însă ideea lui e respinsă de către ceilalţi doi oameni de ştiinţă, pentru care gloria e mai importantă decît adevărul, iar locul bizarelor fiinţe e într-o cuşcă de animale şi nu în societate.” (www.port.ro)

Omul zilei (1997), cu Ştefan Iordache – Joi, TVR Cultural, 19.45
“În condiţiile în care miza slabă face conflictul implauzibil, tensiunea ficţiunii nu se mai converteşte într-una dramatică. Vorbăria nu provoacă încordare, aşa cum nici aluziile gazetăreşti n-au autenticitate, cu atît mai mult cînd scenaristul R.F. Alexandru transferă mecanic şi anacronic elemente de polar italian peisajului dîmboviţean.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Craii de Curtea Veche (1995), cu Ovidiu Iuliu Moldovan, Gheorghe Dinică, Mircea Albulescu – Joi, TVR internaţional, 20.55
“Doar o pretinsă adaptare, tristă, lipsită de afinitate, ilustrată de actori cu joc ‘ţapăn’ de marionete.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Palomino (1991), cu Lindsay Frost, Eva Marie Saint – Joi, TVR 2, 22.30
“O poveste de dragoste din Vestul îndepărtat, care o are ca eroină pe Samantha Taylor, o femeie talentată şi sensibilă, părăsită de soţ. Ea e forţată să renunţe la servici, unde este o fotografă apreciată, şi se duce la prietena ei, Caroline Lord, care are o minunată fermă de cai. După o scurtă idilă cu Tate Jordan, sufletul Samanthei este iarăşi sfărîmat. Revine la New York şi se dedică profesiei, însă un accident de călărie o lasă paralizată parţial.” (www.port.ro)