Preşedintele Asociaţiei de Comunicaţii prin Cablu, Radu Petric, a prezentat la Adunarea Generală ACC pe 2006 o propunere de īnfiinţare a Patronatului de Comunicaţii prin Cablu care, potrivit legii, ar urma să fie partener social de discuţie al Guvernului la elaborarea oricărui act normativ care ar privi industria.

Petric a spus că pentru a fi acceptat Patronarul ar trebui să reprezinte minim 70% din industrie, urmānd ca īn cazul īn care există interes din partea firmelor de cablu să fie demarate activităţile de constituire īntr-un viitor pe care nu l-a precizat īnsă.

Īn prezent īn Romānia nu există o reprezentare dedicată pentru cablu la nivelul confederaţiilor patronale. Pe de altă parte, Petric a mai relatat faptul că diversele entităţi patronale se plāng de faptul că īn mod real nu sunt consultate, asociaţii şi ONG-uri profesionale de tipul ACC avānd de multe ori un cuvānt mult mai greu de spus şi īn orice caz rezultate mult mai bune īn reprezentarea intereselor diverselor industrii.

Preşedintele ACC a mai cerut membrilor să se gāndească la posibilitatea ca ACC să fie īnvestit cu reprezentarea membrilor săi şi pe domeniile comunicaţiilor de date şi telefoniei, deoarece un procent semnificativ dintre companii activează şi īn aceste domenii.

Ca reprezentant al industriei, activitatea ACC pe anul 2005 a fost considerată de Adunarea Generală ca fiind una pozitivă la nivelul intervenţiei privind modificările legislative īn domeniul drepturilor de autor, cinematografie şi infrastructura asociată reţelelor de comunicaţii.

Īn domeniul drepturilor de autor ACC a intentat anul trecut un număr de trei procese īmpotriva ORDA prin care a cerut suspendarea executării Deciziei acesteia cu nr. 217 de īncepere a negocierilor cu organismele de gestiune colectivă pentru stabilirea unor noi metodologii şi remuneraţii, ca urmare a adoptării de către Guvern a Ordonanţei de Urgenţă nr. 123/2005.

OUG nr. 123 elimina īn septembrie 1995 limita de 2% pentru remuneraţiile datorate de cablu, metodologia unică şi colectorul unic precum şi criteriile de negociere, iar cele 7 organisme de gestiune colectivă au făcut imediat publice solicitările lor care ajungeau la un total de 17% īn cazul īn care ele ar fi fost acceptate.

ACC avertizează īnsă că īncepānd cu anul 2007 este posibil ca procentul de 2% cāt este plătit īn prezent să crească īn mod semnificativ, fapt care va afecta costul serviciilor de comunicaţii prin cablu prin creşterea tarifelor.

Īn ceea ce priveşte cinematografia, ACC a reuşit să convingă senatorii să scoată īn momentul discutării Ordonanţei Guvernului nr. 39 / 2005, ce modifică legea cinematografiei, contribuţia de 1% din veniturile realizate din abonamente pentru sprijinirea producţiei cinematografice.

Operatorii care realizează şi program propriu de televiziune sunt obligaţi să plătească şi 3% din preţul minutelor de publicitate vāndute pe programul propriu.

La Camera Deputaţilor procentul a fost īnsă reintrodus. Īn această situaţie, ACC şi-a informat membrii că dacă Plenul Camerei Deputaţilor va adopta varianta propusă de deputaţi, cele două contribuţii vor trebui plătite retroactiv īncepānd cu luna august 2005, de cānd această ordonanţă īşi produce efectele.

ACC a reuşit ca la elaborarea proiectului de lege privind regimul infrastructurii reţelelor de comunicaţii electronice să introducă mai multe propuneri care promovează interesele distribuitorilor de cablu.

Īn raportul ACC se arată că asociaţia a impus o procedură transparentă şi nediscriminatorie pentru accesul la infrastructură prin obligarea proprietarilor să publice pe pagina proprie de internet şi să afişeze la sediu condiţiile de exercitare a accesului şi tarifele. Titularii dreptului de proprietate, administrare, concesiune sau īnchiriere nu vor mai putea stabili alte impozite, taxe, tarife sau sume pentru ocuparea şi folosinţa terenurilor şi clădirilor proprietate publică de către furnizorii de reţele de comunicaţii.

Īn proiectul de lege, la sugestia ACC, s-a stabilit şi ca plăţile să fie datorate doar de cei care deţin infrastructura de comunicaţii, nu şi cei care instalează reţelele şi echipamentele. Īn cazul īn care prevederile vor fi menţinute după dezbaterea īn Parlament a proiectului de lege, va fi anulată taxa de drum care, īn prezent, a fost instituită de anumite consilii judeţene şi de către Ministerul Transporturilor prin Ordinul 1702 / 12.10.2005 şi atacat de ACC la Curtea de Apel Bucureşti.