[email protected] 18 5 – 11 mai 2006

Grupaj de referinţe cinematografice realizat de Alin Cristea


Filmele săptămīnii

Poştaşul sună īntotdeauna de două ori
Moby Dick
Fantoma din Canterville
Milou īn mai
Piccolino
Iarba dracului
Moarte la Veneţia


Vineri – 5 mai, PRO Cinema, 22.05
Poştaşul sună īntotdeauna de două ori / The Postman Always Rings Twice
Thriller, SUA, 1981
Regia: Bob Rafelson
Cu:
Jack Nicholson
Jessica Lange

“Cartea lui James M.Cain a fost ecranizată īntīi īn Franţa (‘Le dernier tournant’, 1939), apoi īn Italia (‘Ossessione’, 1942) şi ulterior īn Statele Unite (‘The Postman Always Rings Twice’, 1946, cu John Garfield şi Lana Turner). Acest film este un remake după producţia americană, realizată īn 1981, cu un scenariu īn care David Mamet a păstrat īntreaga sexualitate şi violenţă din roman, cenzurate īn peliculele anterioare. Este vorba despre dragostea pasională, ce izbucneşte animalic, torid, fără putinţă de a fi reprimată, īntre un hoinar, Frank Chambers, pripăşit la un mic restaurant de la marginea autostrăzii, şi soţia proprietarului grec al acestuia, Cora Papadakis, care s-a săturat de bucătărie şi o viaţă plată. Amanţii ajung la concluzia că omorīrea grecului este singura modalitate prin care īşi pot īmplini iubirea şi nevoia de bani. De unde īncurcăturile... şi lovitura de graţie... pentru că totul se plăteşte. Un film cu o atmosferă tensionată şi cīteva scene memorabile.” (www.port.ro)

Sīmbăt㠖 6 mai, TVR 1, 12.00
Moby Dick
Film de aventuri, SUA, 1956
Regia: John Huston
Cu: Gregory Peck

“Īnverşunarea cu care căpitanul Ahab urmăreşte balena nu e a unui om orbit de furie, ci dorinţa de a nimici mitul infailibilităţii acesteia, de a distruge spaima de necunoscut. Idee pe care Huston o slujeşte cu o scriitură suplă şi penetrantă, de o simplitate care frapează din prima secvenţă.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Sīmbăt㠖 6 mai, TVR Cultural, 14.00
Duminic㠖 7 mai, TVR Cultural, 09.05
Fantoma din Canterville / The Canterville Ghost
Comedie, SUA, 1944
Regia: Jules Dassin
Cu: Charles Laughton

“Anglia, īn timpul celui de-al II-lea Război mondial: Lady Jessica de Canterville, tīnăra moştenitoare a unui străvechi castel bīntuit, prezintă soldaţilor americani pe care-i găzduieşte fantoma locului. Departe de a fi īnfricoşătoare, aceasta se teme de zgomotul propriilor săi paşi şi are o istorie extrem de interesantă.” (www.port.ro)

Duminic㠖 7 mai, TVR Cultural, 23.00
Luni – 8 mai, TVR Cultural, 00.00
Milou īn mai / Milou en mai
Comedie, Franţa-Italia, 1990
Regia: Louis Malle
Cu:
Miou-Miou
Michel Piccoli

“Īn primăvara lui 1968, īn adīncul provinciei franceze, o familie burgheză se ascunde de ‘revoluţie’ īn pădure, stochează benzină şi zahăr, după care īşi conduce bunica pe ultimul drum disputīndu-şi din mers moştenirea. Provocator studiu de comportament, un Mai ’68 privit din punctul de vedere al meschinăriei şi laşităţii.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Marţi – 9 mai, TVR Cultural, 19.45
Miercuri – 10 mai, TVR Cultural, 00.30
Piccolino / Top Hat
Comedie, SUA, 1935
Regia: Mark Sandrich
Cu:
Fred Astaire
Ginger Rogers

“Dacă n-ar fi decīt pentru lansarea lui ‘Cheek to Cheek’ şi această comedie muzicală tot s-ar merita piesă de antologie. Eleganţa şi minuţioasa pregătire a faimosului cuplu stimulează imaginaţia fotogenică a realizatorilor, care nu se prea sinchisesc de broderia narativă.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Miercuri – 10 mai, TVR 2, 22.30
Iarba dracului / Ironweed
Dramă, SUA, 1987
Regia: Hector Babenco
Cu:
Jack Nicholson
Meryl Streep

“Adaptīnd un roman de William Kennedy, Babenco dezvăluie, fără menajamente, America celor fără acoperiş şi mizeria imundă a epocii Marii Crize (1929-1933) şi dă prilejul cuplului de protagonişti să realizeze, poate, cele mai teribile compoziţii din carieră.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Joi – 11 mai, PR Cinema, 16.00
Moarte la Veneţia / Morte a Venezia – BAFTA (Oscarul britanic)
Dramă, Franţa-Italia, 1971
Regia: Luchino Visconti – David di Donatello (Oscarul italian)
Cu: Dick Bogarde

5 premii BAFTA

“Ecranizare după nuvela lui Thomas Mann. Īntr-o Veneţie infestată de holeră, compozitorul Gustav von Aschenbach este fascinat de frumuseţea adolescentină a tīnărului Tadzio, care devine mai puţin obiectul unei atracţii senzuale, cīt simbol al perfecţiunii estetice şi morale, al frumuseţii clasice la care artistul a aspirat īntotdeauna şi al tinereţii pe care el a pierdut-o. Astfel, filmul se constituie īntr-o ‘descriere a vieţii trecute şi regăsite cu o stranie intensitate, totodată contemplativă şi dureroasă, o căutare proustiană a timpului pierdut’ (Alberto Moravia).” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Mi-am luat o aparentă libertate faţă de modelul literar, dar numai pentru a fi şi mai credincios lui Mann. Īn nuvelă, Aschenbach e scriitor, dar foarte greu de redat pe ecran problemele şi psihologia unui scriitor. Aşa că am făcut din el un compozitor şi mi-am ales un model real: Gustav Mahler.” (Luchino Visconti) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Atingīnd cu Moarte la Veneţia o culme a contemplaţiei, detaşată de tot ce nu e durere, Visconti a construit un splendid mausoleu solitudinii sale, urmărită cu o implacabilă semeţie şi uneori cu momente exterioare de plictis şi de slăbiciune. Cu greu dincolo de Moarte la Veneţia, deoarece perfecţiunea rareori se repetă.” (Valerio Zurlini) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Imaginea unei legende īn descompunere, aşa cum a descris-o Thomas Mann, muzica pătrunzătoare a lui Mahler, melancolia lui Bogarde, totul justifică Palme d’Or cu care a fost onorat un cineast a cărui īnrudire de spirit cu Mann e evidentă. Visconti ar fi vrut să ecranizeze şi ‘Muntele vrăjit’! Nu i-a fost sortit.” (Dicţionar universal de filme, 2002)


Alte filme

Aeroport ’75 / Airport ’75 (1974), cu Charlton Heston – Vineri, PRO Cinema, 17.00; Sīmbătă, 13.00
“Extrema rigoare a regiei, simţul ritmului, verosimilitatea tehnică a īnlănţuirii episoadelor, seriozitatea documentării conferă veridicitate catastrofei, care nu rămīne totuşi decīt un spectacol datorită planului secund īntru totul convenţional.” (Frederic Vitoux, Positif) (www.cinemagia.ro)

Viaţa la Londra / Dirty Pretty Things (2002), cu Audrey Tatou – Vineri, HBO, 22.50
“Frears regizează neobişnuitele arabescuri ale intrigii cu o mīnă sigură, īnceată, revelīnd secrete pe cīt de sīngeroase şi crude, pe atīt de pătrunzătoare. O lovitură de maestru, una dintre cele mai neobişnuite şi mai apreciate producţii britanice ale ultimilor ani.” (www.port.ro)

Cursa ţicniţilor / The Gumball Rally (1976) – Sīmbătă, PRO Cinema, 17.00; Duminică, 10.15
“Un grup de oameni provenind din cele mai diverse medii sociale au īn comun o pasiune trăsnită pentru un raliu extrem. Principala regulă a acestei competiţie este că nu există nici o regulă, riscurile fiind enorme. Cīştigătorul se va umple de bani şi se va acoperi de faimă, ajungīnd aproape un erou naţional.” (www.port.ro)

Oglinda (1993), cu Ion Siminie, Sergiu Nicolaescu, Gheorghe Dinic㠖 Sīmbătă, PRO Cinema, 20.00; Duminică, 13.00
“’Restructurare’ a materialului din ‘Ziua Z.’ īntr-o epocă īn care cinematograful lui Nicolaescu n-a mai făcut decīt să pervertească politic, īn mod sistematic, istoria. Filmul de faţă e un muzeu al figurilor de ceară lipsite de relieful unor credibile procese de conştiinţă, īnsăilare de tablouri alegorice, ‘cor vorbit’ al lecturii stenogramelor, īn ultimă instanţă o eroare estetică. Unica dimensiune psihologică a personajelor e datoria, nu există erou căruia să nu i se īnalţe ditirambi, fie el Mihai I sau Hitler, Antonescu sau Friessner. Monarhul aduce, mai degrabă, cu tradiţionala figură a unui tīnăr şef revoluţionar care distribuie indicaţii, īn vreme ce, īn realitate, regele primea, el, sfaturile unui grup de juni politicieni mai versaţi. Singurul personaj credibil e Radof, un Iuliu Maniu cu subtil exerciţiu al ambiguităţii. De-a dreptul şocantă atitudinea autorului faţă de Hitler, de care se apropie cu o nedisimulată simpatie. Pledoaria acestuia pentru toleranţă, īmpotriva fanatismului, īntr-un moment istoric īn care tribunalele germane măcinau floarea ofiţerimii implicate īn atentat, e ridicolă. Accepţiunea rudimentară pe care cineastul o dă autenticităţii istorice – reproducerea de stenograme (care nu dezvăluie ce se află īn spatele cuvintelor) şi reconstituirea inutilă, cu actori-fantoşe, a unor documente cinematografice reale (execuţia mareşalului Antonescu, incomparabil mai zguduitoare īn original) - proiectează īn derizoriu.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Gaşca / The Crew (2000), cu Richard Dreyfuss, Burt Reynolds – Sīmbătă, Prima, 20.00
“Īn tinereţe au fost patru gangsteri de temut. La bătrīneţe, sīnt cīrcotaşi nesuferiţi, dar de fapt nu doresc decīt să trăiască liniştiţi. Unul dintre ei - Bobby - īşi caută fiica, pe care nu a mai văzut-o de cīnd era copil. Pentru a-şi păstra locuinţa īn care stau, cei patru īnscenează o crimă īn stil mafiot, dar cacealmaua trezeşte dorinţa de răzbunare a unui traficant de droguri. Urmăriţi de acesta, cei patru, amintindu-şi de tinereţe, vor demonstra că ştiu să lupte. Īn ajutor le va veni şi o agentă a poliţiei, nimeni alta decīt fiica lui Bobby.” (www.port.ro)

Īmpuşcături sub clar de Lună (1977), cu Ion Besoiu, Mircea Diaconu, Ion Caramitru, Amza Pellea – Sīmbătă, B1 TV, 19.00
“Variaţiuni aventuroase pe teme ‘la mod㒠īn filmul politic al anilor ’70.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Adio regelui / Farewell to the King (1989), cu Nick Nolte – Sīmbătă, Naţional TV, 20.00
“Bizară producţie, inspirată de un roman al scriitorului francez de stīnga Pierre Schonderfer, subminată de caracterul ostentativ al mesajului ei anticolonial. Nick Nolte are, īnsă, o apariţie romantică, un fel de arhanghel mătăhălos, cu plete blonde, ultimul rege al populaţiei din Borneo.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

G.I. Jane (1997), cu Demi Moore – Sīmbătă, PRO TV, 20.30
“Peliculă de propagandă militară, reluare a temei lui Private Benjamin, cu marşuri, mlaştini, īnjurături, pentru care actriţa (…) renunţă, īn faţa obiectivului, la podoapa capilară.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Ultimul samurai / The Last Samurai (2003), cu Ken Watanabe, Tom Cruise – Sīmbătă, HBO, 21.00
“Filmul lui Edward Zwick (deloc străin de drama de război - vezi Courage Under Fire) ar fi trebuit, īn mod normal, să aibă un atuu īn mānecă: o premisă atractivă, civilizaţia orientală, temă virtual inepuizabilă, mizānd, deci, pe calea misterului şi a aventurii. Din păcate, premiza generoasă este lăsată doar la stadiul incipient şi, cu toate intenţiile onorabile ale lui Zwick, Ultimul samurai devine un mare film ratat.” (Andrei Bangu) (LiterNet)


Faţă īn faţă (199, cu Maia Morgenstern, Şerban Ionescu – Sīmbătă, B1 TV, 21.30
“O scriitoare protestatară, glorie a disidenţei, află că soţul ei a fost, timp de 20 de ani,informator al Securităţii. Presa şi TV fac din poveste capul de afiş al zilei. Īn 24 de ore infernale, soţii īşi reevaluează viaţa pentru a decide cum şi dacă mai pot continua. […] Privit ca film intimist, de cameră, amplificat de dialogul cu lumea exterioară prin fereastra incontrolabilă a televizorului, demersul lui Barna e demn de respect şi ofertant. Din păcate, această performanţă e părăsită īn ultima parte a filmului, cīnd soţii sīnt scoşi pe străzile oraşului (…). Recursul la exterioare nu face decīt să destrame tensiunea şi să rupă ceea ce ar fi putut fi unitatea de concepţie a dramei.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Soţul ideal / An Ideal Husband (1999), cu Rupert Everett, Julianne Moore, Cate Blanchet, Minie Driver – Sīmbătă, TVR 2, 22.10
“Scenografie fastuoasă, fotografie rafinată, casting de mīna īntīi, scăpărarea īn jerbe a paradoxurilor wildeene – īntr-o adaptare paltă, lipsită de strălucire, dar aparent fidelă a piesei omonime de Oscar Wilde.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Bătălia de la Alamo / The Alamo (2004), cu Dennis Quaid – Duminică, HBO, 14.20
“Remake-ul de faţă porneşte şi el pe urmele sodaţilor implicaţi īn luptele de frontieră din 1836, īntre texani şi mexicani. Confruntīndu-se cu greutăţi de nedescris, un grup de oameni obişnuiţi, mai puţini de 200, au crezut īn viitorul Texasului şi au apărat fortul Alamo timp de 13 zile, īn faţa soldaţilor mexicani conduşi de dictatorul general Antonio Lopez de Santa Anna, guvernatorul Mexicului. Sub comanda a trei bărbaţi - tīnărul Lt. Col. William Travis (Patrick Wilson), pasionatul James Browie (Jason Patrick) şi legenda vie David Crockett (Billy Bob Thornton), texanii mai degrabă ar fi murit decīt să renunţe la visul de libertate. Sacrificiul lor l-a determinat pe gen. Houston (Dennis Quaid) să lupte īn continuare şi să obţină independenţa Texasului.” (www.port.ro)

Spioni ca noi / Spies Like Us (1985), cu Chevy Chase – Duminică, PRO Cinema, 17.00; Luni, 11.00
“Dacă ai fost o viaţă spion CIA, dar nu ţi-ai părăsit biroul anost, misiunea de a salva lumea de la un dezastru nuclear este o adevărată mană cerească. Emmet Fritz-Hume şi Austin Millbarge sīnt doi rataţi ageami care au nimerit īn rīndurile CIA. Dar ei, evident, ar jura că sīnt de nepreţuit pentru serviciile secrete şi dau examene ca să fie promovaţi. Şi, spre marea lor uluială, sīnt aleşi pentru o misiune extrem de importantă. Pentru a o īndeplini, ei trebuie să intre īn Uniunea Sovietică via Afganistan şi să se confrunte cu o mulţime de īntīmplări periculoase. Persecutaţi de armata rusească şi spionii ei, Emmet şi Austin īncearcă să ajungă īn Siberia, dar surpriză. Descoperă că totul a fost o īnscenare a CIA-ului pentru a-i salva pe adevăraţii spioni.” (www.port.ro)

Superman (197, cu Christopher Reeve – Duminică, PRO Cinema, 20.00
“Apărut, prima oară, īn anii ’30 īn cīteva desene animate de Fleischer, Superman arată ca un om de rīnd, dar poate zbura cu viteza rachetei, ridica īn aer un tren şi pătrunde prin ziduri.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

De bună voie şi nesilită de nimeni / Runaway Bride (1999), cu Julia Roberts, Ricahrd Gere – Duminică, Acasă, 20.30
“Pretext pentru Marshall să readucă, după un deceniu, īn faţa publicului, īncīntătorul cuplu din Pretty Woman. Anii au trecut frumos peste el, pe Gere īl prinde cărunteţea, iar amazoanei Roberts, rochia de mireasă pe care o poartă īn cele cinci nunţi ale filmului īi dă un farmec aparte.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Maria şi marea (198, cu Maia Morgenstern – Duminică, B1 TV, 21.30
“Maria, femeie voluntară şi răbdătoare a īntinderilor marine, ‘lupul de mare’. Adaptarea romanului omonim de Radu Tudoran devine filmul introspectiv, al unei calme aşteptări.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2004)

Figuranţii (1987), cu Mariana Buruiană, Gina Patrichi, Gheorghe Dinică, George Constantin – Luni, B1 TV, 20.00
“Īn ciuda unei distribuţii sărbătoreşti, filmul face să defileze un conformism cu pretenţii de investigare psihologică. […] Figuranţii abundă īn dialog frust, insistent şi prea explicit.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Bīrfa / Gossip (2000) – Luni, PRO Cinema, 22.00
“Trei studenţi dintr-un colegiu īşi īncearcă puterile ‘jurnalistice’ lansīnd o mică bīrfă care se propagă ca focul īn campus, căpătīnd proporţii uriaşe şi ajungīnd aproape să distrugă viaţa unuia dintre colegii lor. Cei trei lansează deliberat zvonul unui presupus viol pentru a diseca şi īnţelege legăturile dintre o ştire şi un simplu zvon, acesta fiind tema lor de curs. […] ‘Bīrfa’, pe care o lansaseră cīt se poate de profesionist punīnd la bătaie o tehnologie la care unii doar visează, se bazează pe joc de ambiguităţi care combină periculos adevărul şi pura născocire. Falsa ştire are un impact fantastic şi, cum se īntīmplă cu poveştile de presă, īncepe să le scape de sub control şi să capete o viaţă proprie, aşa īncīt şi īn scurtă vreme se trezesc total depăşiţi de evenimente, īn mijlocul unui campus care īncepe să fiarbă ca o oală sub presiune. Povestea se lasă cu un arest, cu reputaţii pătate, cu secrete care ies la iveală, cu consideraţii despre etica profesională şi, īn final, cu o morală sănătoasă.” (www.port.ro)

Colateral / Collateral (2004), cu Tom Cruise – Luni, HBO, 23.50
“Max (Jamie Foxx) a trăit o viaţă anostă de şofer de taxi timp de 12 ani. Feţele clienţilor s-au perindat prin oglinda retrovizoare cum de altfel i s-au perindat pe sub ochi locurile prin care a umblat. Toate s-au succedat fără să lase amintiri relevante şi s-au uitat ca şi cīnd nu ar fi fost. Toate şi totul pīnă īn această seară. Vincent (Tom Cruise) este un ucigaş plătit. Cīnd un cartel de droguri află că se află īn situaţia de a fi adus īn faţa unui complet de judecată, organizează o operaţiune de identificare şi ucidere a martorilor principali. Ultimul act al operaţiunii se joacă īn seara asta. Vincent ajunge īn Los Angeles pentru a doborī cinci persoane. El ia un taxi, cel al lui Max şi practic īl blochează şi şoferul devine vulnerabil, devine o persoană aflată īn loc nepotrivit la moment nepotrivit. Pe parcursul nopţii, Vincent īl poartă pe Max pe traseul crimelor sale cu Poliţia şi FBI - ul īn urma lor. Īn fuga lor Vincent şi Max ajung să depindă unul de altul īntr-un mod de neimaginat.” (www.port.ro)

O iubire nemuritoare / Immortal Beloved (1994), cu Isabella Rossellini, Gary Oldman – Marţi, TVR 2, 22.30
“După moarte, Beethoven īşi lasă avutul ‘iubirii sale nemuritoare’, fără a preciza īnsă pe care dintre numeroasele sale femei o avusese īn vedere. […] Construit ingenios, ca un film-anchetă, opera nu-şi īmplineşte făgăduielile, devenind o palidă ilustrare a subiectului tocmai din cauza diletantismului regizoral. Platitudinea contextului e atīt de apăsătore īncīt pīnă şi muzica beethoveniană (dirijor Georg Solti) pierde din strălucire. Īntr-o apariţie episodică, cea de a 15-a īncarnare a rebelului compozitor, Gary Oldman nu prea convinge.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

La revedere, prietene! / Adieu l’ami (196, cu Alain Delon, Charles Bronson – Joi, TVR 1, 21.10
“Prieteni buni, după ce au servit īn Legiunea Străină, un doctor şi un mercenar īşi văd de viaţa lor, pīnă cīnd destinul īi aduce din nou īmpreună. Doctorul vrea să īşi ajue un prieten sustrăgīnd dintr-un seif documente compromiţătoare, iar mercenarul vrea să fure bunurile de valoare aflate acolo. Vor hotărī să colaboreze, numai că vor apărea şi multe alte surprize.” (www.port.ro)

Magnatul (2004), cu Dorel Vişan – Joi, TVR Cultural, 19.45
“Filmul lui Şerban Marinescu evocă cu pertinenţă şi accente dramatice deosebite o lume mai puţin sondată īn filmul romānesc, şi anume aceea a celor care fac jocurile la nivel īnalt, a politicienilor corupţi, a ‘eminenţelor cenuşii’ care īşi manipulează cu frenezie personajele de prim-plan, a celor care cred că rectitudinea morală ascunde şi caractere de acelaşi calibru. Iniţial abordīnd moravurile lumii politice, filmul lui Şerban Marinescu īşi decantează epica pe drama personală a unui ‘magnat’ al presei, Mircea Moraru (jucat de Dorel Vişan, aici la unul dintre cele mai bune roluri dintr-o īndelungată carieră īn film), care, aflat sub spectrul unui sfīrşit iminent, īşi reevaluează principii, trăiri, relaţii umane. […] Dincolo de fundalul scenei politice, animat de candidatul la preşedinţie (un Gheorghe Dinică de zile mari, mai autentic īn promisiuni decāt oricare candidat din realitatea politică a zilei), de Horaţiu Mălăele (o ‘eminenţă cenuşie’ mai abilă decāt orice ‘şef de cadre’ de partid), de Valentin Uritescu (un doctor care declanşează cu un diagnostic drama ‘magnatului’), de Răzvan Vasilescu şi Constantin Cotimanis (partenerii ‘magnatului’ gata să-l trădeze pentru sume rezonabile), se desenează momentele de cumpănă ale personajului interpretat de Dorel Vişan, creionat cu o suficientă doză de ambiguitate, cu trăiri intense şi rezolvări lucide.” (Călin Stănculescu) (Romānia Liberă, 16 noiembrie 2004)

Ultimul samurai / The Last Samurai (2003), cu Ken Watanabe, Tom Cruise – Joi, HBO, 22.15
“Filmul lui Edward Zwick (deloc străin de drama de război - vezi Courage Under Fire) ar fi trebuit, īn mod normal, să aibă un atuu īn mānecă: o premisă atractivă, civilizaţia orientală, temă virtual inepuizabilă, mizānd, deci, pe calea misterului şi a aventurii. Din păcate, premiza generoasă este lăsată doar la stadiul incipient şi, cu toate intenţiile onorabile ale lui Zwick, Ultimul samurai devine un mare film ratat.” (Andrei Bangu)