[email protected] 17 28 aprilie – 4 mai 2006

Grupaj de referinţe cinematografice realizat de Alin Cristea


Filmele săptămīnii

Ceva, ceva tot o ieşi
Ciocolată cu dragoste
Reds
Taurul furios
Cum a fost cucerit Vestul
8 femei
Divorţul vessel
La răscruce de vīnturi
Frenzy


Vineri – 28 aprilie, HBO, 18.50
Ceva, ceva tot o ieşi / Something’s Gotta Give
Comedie, SUA, 2003
Regia: Nancy Meyers
Cu:
Jack Nicholson – nom. Oscar
Diane Keaton – Globul de Aur, nom. Oscar

1 premiu Globul de Aur [2]
[1] nom. Oscar [1]

“Something’s Gotta Give nu e nimic mai mult decīt o comedie amuzantă, cu replici iuţi şi oportune, cu actori pe care īi vezi că joacă cu plăcere (de asta uneori merg mai departe decīt trebuie), cu melodii frumoase, cu un Keanu Reeves pentru prima dată perdant la mīna eroinei şi pentru prima oară parcă jucīndu-se pe sine, pentru că şi el are aproape 40 de ani, e frumos, bogat şi burlac.” (Iulia Blaga) (Romnia Liberă, aprilie 2004)

Vineri – 28 aprilie, Naţional TV, 22.00
Ciocolată cu dragoste / Chocolat – nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Parabolă, Marea Britanie-SUA, 2000
Regia: Lasse Hallström
Cu Juliette Binoche – nom. Oscar, nom. Globul de Aur (musical/comedie), nom. BAFTA

[5] nom. Oscar
[4] nom. Globul de Aur
[8] nom. BAFTA

“Īntr-o iarnă bīntuită de vīntul nordului, misterioasa Vianne şi fetiţa sa Anouk (Victoire Thivisol, laureată la Veneţia pt. Ponette) se stabilesc īntr-o mică aşezare īn care viaţa nu s-a mai schimbat de mult. Schimbarea o aduc ele, fiindcă īn loc să se ducă la biserică, ademenesc lumea la cofeturi din cale afară de delicioase, care le redau locuitorilor gustul vieţii. Realizatorul filmelor atroce de pīnă acum semnează o fabulă agreabilă care aminteşte īnsă, flagrant, de capodopera danezului Gabriel Axel, Bebettes Gaestebud. Inspirat de romanul Joannei Harris, el conferă subiectului o atmosferă mirifică, de basm, care-i minimalizează tăişul satiric. Factura filmului nu-l favorizează pe regizor.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

“Filmul ‘Ciocolată cu dragoste’ este o fabulă comică asupra puterii magice a plăcerii, asupra modului īn care degustarea plăcerilor vieţii poate schimba o persoană, o relaţie, un oraş. Este o poveste amuzantă despre tentaţie, represie şi puterea eliberatoare a simţurilor, despre toleranţă şi libertatea de sine. Filmul vorbeşte despre conflictul universal şi atemporal dintre tradiţie şi schimbare.” (Ada Dumitrescu, Big Film, nr. 1)

“Juliette Binoche īşi are, indiscutabil, farmecul ei, iar Johhny Deep şi-l pierde parcă tot mai mult pe-al lui. Un lucru e sigur īnsă: după ce ieşi de la Chocolat ai o poftă nebună de ciocolată! Sau mai bine zis de rafinamente pe bază de ciocolată (rafinamente ce-ar fi putut fi speculate mult mai mult, dar care rămīn destul de la suprafaţă). Povestea are şi un anumit mister, dar şi acesta se opreşte exact acolo unde īncepe să-şi contureze sensul… īncă un film oprit la jumătate.” (Laurenţiu Brătan, 22, nr. 599)

“Īn ce priveşte găsirea locaţiei perfecte pentru filmări, realizatorii au dorit un orăşel care să arate ca īn poveşti, dar să existe īn realitate, care să aibă farmec exterior, dar şi unghere īntunecate. După ce a colindat toată Europa, scenograful David Gropman s-a oprit asupra oraşului medieval Flavigny, de līngă Dijon, īn regiunea Burgundiei, un oraş datīnd din secolul al X-lea. David Gropman explică: ‘Aici nu există panouri publicitare, blocuri-turn, sedii de firme. Tot ce vezi sīnt cai, vaci, miei şi oameni simpli īntr-un sat care pare fermecat. Este o atmosferă extraordinară īn care să spui o poveste.’ Pe līngă Flavigny, scenele au mai fost filmate īn sudul Angliei şi la studiourile Shepperton, unde s-au reconstruit majoritatea faţadelor din oraşul francez şi s-au filmat interioarele: magazinul de ciocolată, bucătăria şi apartamentul Viannei.
Nu au lipsit nici momentele controversate īn timpul filmărilor: un grup de călugări au protestat faţă de tema filmului, aceea de a căuta plăcerea īn această lume. Din fericire, primarul şi mai cu seamă preotul local, un adevărat cinefil, au aplanat conflictul.” (Ada Dumitrescu, Big Film, nr. 1)

Vineri – 28 aprilie, PRO Cinema, 22.05
Reds – nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Dramă, SUA, 1981
Regia: Warren Beatty – Oscar şi Globul de Aur pt. regie, nom. Oscar şi nom. Globul de Aur pt. scenariu
Cu:
Warren Beatty – nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Diane Keaton – nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Jack Nicholson – BAFTA, nom. Oscar şi nom. Globul de Aur pt. rol secundar
Maureen Stapleton – BAFTA, Globul de Aur şi nom. Oscar pt. rol secundar

2 premii Oscar [12]
1 premiu Globul de Aur [7]
2 premii BAFTA

“Biografie inspirată de volumul ‘Zece zile care au zguduit lumea’ de John Reeed. Reconstituire curajoasă şi originală care īmbină, inspirat biografia intimă cu grandoarea istoriei ieşite din matcă.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

“Bineīnţeles, caracterul de foileton istoric poate irita prin naivităţi, inexactităţi, neverosimil, paradoxuri şi concesii făcute schemelor hollywoodiene ale genului. Warren Beatty a reuşit să respecte regulile jocului cu maximum de decenţă şi demnitate.” (Marcel Martin) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Cel mai costisitor film al anului: 35 mil. dolari.

Vineri – 28 aprilie, TVR Cultural, 23.00
Sīmbăt㠖 29 aprilie, TVR Cultural, 00.40
Taurul furios / Raging Bull – nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Dramă, SUA, 1980
Regia: Martin Scorsese – nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Cu:
Robert De Niro – Oscar, Globul de Aur
Joe Pesci - – nom. Oscar şi nom. Globul de Aur pt. rol secundar

2 premii Oscar [8]
1 premiu Globul de Aur [7]

“Viaţa lui LA Motta īncepīnd din 1941, trecīnd prin perioada marilor succese şi sfīrşind cu umilinţele īndurate īn anii ’50 şi cu activitatea sa de prezentator īntr-un local de noapte, este recreată cu un minimum de recuzită, cu foarte puţine secvenţe īn afara casei şi a ringului, fără nici un fel de artificii. Conflictul acestei drame rămīne strict interior, astfel īncīt violenţa – explozivă īn certurile conjugale, mai brutală, dar disciplinată, agresivă, stilizată īn meciurile de box – este īntotdeauna generatoare de semnificaţie. La Motta se izbeşte de zidul sorţii sale.” (Ricard Combs) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Inspirat de volumul autobiografic al lui Jake La Motta, Scorsese reconstituie biografia furtunoasă şi contradictorie, sportivă, sentimentală, relaţia cu sindicatul crimei şi īncarcerarea fostului campion de box la categoria mijlocie. Realizatorul avea curajul să propună publicului, īn 1980, un film īn alb-negru, din revoltă īmpotriva peliculei colore care – dovedea el – nu rezistă timpului. El folosea īnainte de toate montajul, nu atīt de atracţii, cīt de contraste. Īn filmul insuportabil de dur, violenţei loviturii īi urmează ralantiul coregrafic. Spre deosebire de modul īn care erau filmate pīnă atunci īntīlnirile pugiliste, cu mai multe camere care ţineau sub observaţie ringul, din exterior, Scorsese a optat pentru una singură, īn centrul ringului, īn jurul căreia evoluau luptătorii. Performanţa lui De Niro, distinsă cu cīteva premii de interpretare, e memorabilă, actorul īntruchipīnd, īntr-un fel, un rol dublu: apogeul tinereţii eroului şi, un deceniu mai tīrziu, degringolada sa fizică. Īn patru luni a trebuit să se īngraşe cu 30 de kg! Dar atīt efortul actorului, cīt şi tehnica, nu compensează lipsa de direcţie a scenariului.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Sīmbăt㠖 29 aprilie, PRO Cinema, 17.00 – partea I
Duminic㠖 30 aprilie, PRO Cinema, 10.15 – partea I
Duminic㠖 31 aprilie, PRO Cinema, 17.00 – partea a II-a
Luni – 1 mai, PRO Cinema, 11.00 – partea a II-a
Cum a fost cucerit Vestul / How the West Was Won – nom. Oscar
Film western, SUA, 1962
Regia: John Ford, Henry Hathaway, George Marshall, Richard Thorpe
Cu:
Henry Fonda
James Stewart
John Wayne

3 premii Oscar [7]

Un clasic al cinematografului american, care descrie călătoria plină de privaţiuni a trei familii care au pornit spre California īn 1839 şi eforturile lor īntinse de-a lungul a 50 de ani de a păstra ce au realizat cu sacrificii enorme.

“Subiectul nu mai contează īntr-un film care arată mai curīnd cum a fost cucerită America… de Cinerama. Fiindcă ambiţiosul excurs prin existenţa a trei generaţii de pionieri e numai pretext pentru prospecţia mijloacelor dramatice ale procedeului, pentru prima oară īnchegat īntr-o intrigă. Ceea ce şi explică cum de rezistă filmul laturii sale de experiment. Chintesenţă a temelor westernului: ieşirea din sălbăticie (Stewart īntr-un episod eroi-comic īn care, pornit cu o fată s㠑vadă rozătorul’, ajunge īntr-o groapă cu un cuţit īn spate), cucerirea teritoriilor mexicane (fără implicaţiile geopolitice ale agresiunii), fractura dintre Sud şi Nord cu consecinţele ei militare īn Vest, cursele poştale ale timpului, construcţia căilor ferate, īncălcările repetate ale īnţelegerilor cu indienii, conflictul dintre văcari şi fermieri. Deşi situaţiile īn care sīnt prezentate personajele se cam repetă (bărbaţi care refuză să se īnsoare, īnvinşi şi domesticiţi de fete iubite), pelicula impresionează prin efortul de rigoare istorică. Dialog remarcabil ca această descriere a oraşului San Francisco: ‘Urīt, mic, plin de muşte, luīnd foc la fiecare cinci minute. Dar se reface mereu mai mare, fiindcă e viu şi nimic nu-l poate opri…’ Secv. rapel: trecerea dramatică, pe plute, a unei cascade şi atacul bizonilor īntunecīnd zarea, momente care explorează efectul de participare a publicului.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Duminic㠖 30 aprilie, TVR 1, 00.10
8 femei / 8 femmes – nom. César
Comedie, Franţa, 2002
Regia: Franēois Ozon - nom. César pt. regie, nom. César pt. (co)scenariu
Cu Catherine Deneuve, Isabelle Huppert, Emanuelle Béart, Fanny Ardant

European Film Academy a acordat premiul pentru interpretare feminină īntregii distribuţii (8 actriţe)

[12] nom. César (Oscarul francez)

“Povestea filmului sună ca rezumatul unui roman poliţist clasic: īntr-un conac īnconjurat de nămeţi, īn ajunul Crăciunului, s-a comis o crimă. Stapīnul conacului a fost īnjunghiat, şi persoanele aflate la faţa locului, toate femei, sīnt potenţial suspecte. Plasarea acţiunii īn anii '50, distribuţia şi povestea īn sine sīnt elemente aproape clasice ale filmului. Relaţiile dintre personaje, numerele muzicale ale eroinelor şi felul īn care evoluează interesul regizorului fac parte dintre elementele care vă vor şoca, şi acest lucru l-a avut īn vedere Ozon atunci cīnd a realizat filmul. Īnsă şocurile lui nu sīnt gratuite, iar povestea se ţine de la un capăt la celălalt.” (Ada Roseti, Realitatea romānească, august 2002)

“Cum tot filmul se desfăşoară īntr-o singură zi şi īn acelaşi loc īnchis, toată greutatea cade pe umerii personajelor. Ele ştiu să facă atmosfera şi s-o spargă īn secunda următoare. Incredibil tabloul feminităţii pe care īl schiţează Ozon. […] Ozon reuşeşte printr-un scenariu foarte sec, dar foarte viu, să contureze opt tipologii feminine diferite, să le dea un trecut, o motivaţie pentru ceea ce au devenit, chiar circumstanţe atenuante. Nu e deci de mirare că īn această lume a femeilor, dezvăluită pīnă la sfīrşitul filmului īn toată splendoarea ei, bărbaţii nu au importanţă. Īn film, de un singur bărbat se leagă toate destinele femeilor. Dar lumea merge īnainte şi după ce acesta dispare.” (Iulia Blaga, Romānia liberă, 13 august 2002)

“Cel mai rafinat, mai euforizant divertisment distribuit la noi, de la O familie genial㠖 acea comedie magnifică despre depresie, pe nedrept eclipsată de fenomenul Amélie. […] Franēois Ozon īşi exhibă aici flebeţea pentru reprezentările feminităţii din filmele vechi, şi umple ecranul de stele. Nu numai cele opt, ci şi Romy Schneider, Rita Hayworth, Lauren Bacall, Lana Turner, Ava Gardner, Leslie Caron, spirite chemate cu ajutorul unui tablou, al unui port-ţigaret, al unei perechi de mănuşi, miraje īnfiripate dintr-o supradoză de Technicolor sau dintr-o atitudine.” (Andrei Gorzo, Dilema, nr. 493)

“O splendoare: o combinaţie de musical, Agatha Christie şi omagiu adus ideii de divă. […] Culorile, costumele şi decorurile sīnt absolut glorioase: te pot duce cu gīndul la acel pictor ratat, Vincente Minnelli, īmbătat de Technicolor. Paradisul cinefililor n-ar putea arăta mai bine decīt acest film de Franēois Ozon.” (Andrei Gorzo, Dilema, nr. 485)

Marţi – 2 mai, TVR Cultural, 19.40
Divorţul vesel / The Gay Divorcee – nom. Oscar
Comedie, SUA, 1934
Regia: Mark Sandrich
Cu:
Fred Astaire
Gincer Rogers

1 premiu Oscar [5]

“Mimi Glossop are nevoie de un motiv pentru a divorţa. Mătuşa sa vrea să-i vină īn ajutor şi aranjează ca tīnăra să fie surprinsă cu un pretins amant, īn realitate un bărbat dispus să joace acest rol, contra cost. Īntīmplarea face ca un dansator american să fie confundat de Mimi cu ‘angajatul’ aşteptat.” (www.port.ro)

Marţi – 2 mai, TVR 2, 22.30
La răscruce de vīnturi / Wuthering Heights
Dramă, Anglia, 1970
Regia: Robert Fuest
Cu: Timothy Dalton

“Preocupat de atmosferă, regizorul realizează tablouri de epocă. Dar īncercările de a reanima cuplul legendarilor amanţi nu-s convingătoare.” (Dicţionar universal de filme, 2002)


Miercuri – 3 mai, PRO Cinema, 00.30
Frenzy – nom. Globul de Aur
Thriller, Marea Britanie, 1972
Regia: Alfred Hitchcock – nom. Globul de Aur
Cu: Jon Finch

[4] nom. Globul de Aur

“Polar ce debutează sub semnul ironiei, īnfăţişīnd o ceremonie triumfal-ecologică, īn care apa Tamisei e poluată de… cadavre şi continuă īn aceeaşi cheie, fără a-şi pierde, totuşi, tensiunea.” (Dicţionar universal de filme, 2002)


Alte filme

Misiune: Imposibilă 2 / Mission: Impossible 2 (2000), cu Tom Cruise – Vineri, Prima, 20.00
“Thriller romantic – īşi rezumă intenţia autorii, cărora le-a reuşit, de fapt, un film īngheţat şi pur tehnic, īn vreme ce romantismul impune căldura emoţiei. Woo asimilează chinezeşte lecţia James Bond īntr-un ‘montaj de atracţii’ pigmentat cu gadget-uri insolite combinate cu o experienţă de măşti şi năucitoare schimbări de identitate pe care o mai folosise şi īn Face/Off, cu trei ani īnainte.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Ochi de urs – Sīmbătă, TVR internaţional, 11.00
“Mulţi cineaşti l-au lipsit pe Sadoveanu de savoare, dar un asemenea grad de absenţă a afinităţii a mai īnregistrat doar M. Drăgan la Neamul Şoimăreştilor!” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Avarul / L’Avare (1980), cu Louis de Funčs – Sīmbătă, Naţional TV, 16.00
“Adaptare elaboratī de un regizor bulevardier, intimidat de sarcină, care nu are comun cu Moličre decīt textul şi pretextul. Dar comentariul clasicului comediei franceze despre relaţia dintre aur şi inima umană răzbate, deşi afectat de gălăgia, ţopăielile şi scălămbăielile fără haz atribuite lui Harpagon de interpretul scăpat de sub controlul regiei.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Bobby Jones: O sclipire de geniu / Bobby Jones: Stroke of Genius (2004), cu Jim Caviezel – Sīmbătă, HBO, 17.50
“Robert ‘Bobby’ Tyre Jones, Jr. (Jim Caviezel) a fost, poate, cel mai īnzestrat jucător de golf din istorie. Luptīndu-se cu o boală necruţătoare şi cu un temperament vulcanic, Jones a trecut peste īnfrīngerile iniţiale şi a ajuns pe culmile acestui sport - devenind, la vīrsta de 28 de ani, singurul care a reuşit să cīştige mult rīvnitul Mare Şlem al golfului.” (www.port.ro)

Anotimpul iubirii (1985), cu Cristina Deleanu, Gheorghe Visu, Maia Morgenstern – Sīmbătă, B1 TV, 19.00
“Conformism pus īn cadru de un realizator care-şi concepe ‘nonconformismul’ drept ‘postmodernist㒠incoerenţă, īntr-un haos pe care n-are nici răbdarea, nici priceperea să-l mai controleze.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Duelul (1981), cu Sergiu Nicolaescu – Sīmbătă, PRO Cinema, 20.00; Duminică, 13.00
“revenire īn forţă a comisarului printre Īngeri cu feţe murdare īn variantă Buftea, revizitat de Nicolaescu pentru a-şi mai prelungi seria ‘moldovană’.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Oamenii focului / Ladder 49 (2004), cu Joaquin Phoenix, John Travolta – Sīmbătă, HBO, 21.00
“Aşa cum era structurat filmul clasic al lui Marcel Carne din 1939, ‘Noaptea amintirilor’, şi aici avem un erou prins īn bătaia focului şi care mai are şi timp să-şi amintească cum a īnceput totul. Jack (Joaquin Phoenix) este pompier captiv īntr-o clădire īn flăcări, la etajul 20. Īn timpul evacuării, el rememorează momente de la venirea lui īn echipă, cele de profundă prietenie cu colegi şi superiorul Mike (John Travolta) sau cele mai casnice cu soţia şi copiii. Īn 1991, Ron Howard a realizat Focul ucigaş/ Backdraft, cu Kurt Russell, Robert De Niro şi William Baldwin, īn care flăcările ţīşneau ca nişte arme nucleare sau se prelingeau spre protagonişti cu şiretenia unor reptile. Filmul de faţă merge şi mai departe decīt sacrificiile de acolo, iar efectele sīnt spectaculoase.” (www.port.ro)

Cei care plătesc cu viaţa (1989), cu Ştefan Iordache, Adrian Pintea – Sīmbătă, B1 TV, 21.30
“Adaptare decorativă, la nivelul de experienţă şi īnţelegere al tīnărului realizator [Şerban Marinescu], a scrierilor lui Camil Petrescu ‘Patul lui Procust’ şi ‘Jocul ielelor’.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Viaţa mea / My Life (1993), cu Nicole Kidman, Michael Keaton – Sīmbătă, TVR 2, 22.10
“Bob Jones, un puternic director de relaţii publice, primeşte două veşti, una bună şi una rea. Vestea cea bună este că tīnăra lui soţie este īnsărcinată cu primul copil. Vestea rea este că e bolnav de cancer la plămīni şi va muri īnainte de naşterea copilului. Bob īncepe să-şi adune pe casete video povestea vieţii, vorbindu-i despre sine fiului său nenăscut, dīndu-i lecţii despre viaţă, lecţii pe care tatăl abia acum le īnvaţă.” (www.port.ro)

Uite cine vorbeşte / Look Who’s Talking (1989), cu John Travolta – Duminică, HBO, 09.00
“Comedie feministă ce pune īn discuţie, pe un ton sprinţar, protecţia socială a mamei celibatare. […] Principalul atu pe care mizează [regizorul] şi cīştigă e Travolta.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Colateral / Collateral (2004), cu Tom Cruise – Duminică, HBO, 20.00; Miercuri, 20.00
“Max (Jamie Foxx) a trăit o viaţă anostă de şofer de taxi timp de 12 ani. Feţele clienţilor s-au perindat prin oglinda retrovizoare cum de altfel i s-au perindat pe sub ochi locurile prin care a umblat. Toate s-au succedat fără să lase amintiri relevante şi s-au uitat ca şi cīnd nu ar fi fost. Toate şi totul pīnă īn această seară. Vincent (Tom Cruise) este un ucigaş plătit. Cīnd un cartel de droguri află că se află īn situaţia de a fi adus īn faţa unui complet de judecată, organizează o operaţiune de identificare şi ucidere a martorilor principali.
Ultimul act al operaţiunii se joacă īn seara asta. Vincent ajunge īn Los Angeles pentru a doborī cinci persoane. El ia un taxi, cel al lui Max şi practic īl blochează şi şoferul devine vulnerabil, devine o persoană aflată īn loc nepotrivit la moment nepotrivit. Pe parcursul nopţii, Vincent īl poartă pe Max pe traseul crimelor sale cu Poliţia şi FBI - ul īn urma lor. Īn fuga lor Vincent şi Max ajung să depindă unul de altul īntr-un mod de neimaginat.” (www.port.ro)

Dragoste cu preaviz / Two Weeks Notice (2002), cu Sandra Bullock, Hugh Grant – Duminică, Acasă, 20.30
“Milionarul George Wade are nevoie de un nou Şef al Oficiului Juridic. El are prostul obicei de a angaja atractive femei avocat, cu trecuturi dubioase şi a se culca cu ele, pīnă cīnd acestea fac greşeli atīt de mari īncīt sīnt date afară de fratele său Howard. Lucy,un strălucit avocat de la Harvard, cu o minte strategică şi conştiinţă socială, īncearcă să-l oprească pe George şi compania sa să demoleze centrul cartierului ei, pentru a construi alte clădiri. Cīnd acesta promite că va īncerca să protejeze centrul cartierului, ea acceptă slujba. După luni de primit telefoane la ore tīrzii pentru a-l sfătui īn toate - de la alegerea hainelor, la meciul de tenis şi actele pentru divorţ, Lucy, exasperată īi dă lui George un preaviz de două săptămīni. Aici intră īn scenă June Carter, o avocată ambiţioasă, tīnără şi cu puţină experienţă, dar cu un ochi foarte atent pentru George. Īn final, fluşturaticul bogătaş realizează pierderea incalculabilă a unui confident, a unui consultant, a unui sprijin care scotea la iveală tot ce era mai bun īn el.” (www.port.ro)

Eu, tu şi Ovidiu (1977), cu Florin Piersic, Vasilica Tastaman, Sebastian Papaiani, Dem Rădulescu – Duminică, B1 TV, 21.30; Luni, 18.00
“De reţinut, din această comedie, poate cel mai frumos cuplu muzical din istoria filmului romānesc alcătuit din afonul, dar atīt de muzicalul Piersic, alături de Violeta Andrei, apariţie suavă, voce proaspătă şi emoţie pătrunzătoare īntrebīndu-se unul pe altul: ‘Cine eşti tu?’ pe versurile Flaviei Buref şi muzica lui Temistocle Popa.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Femeia cu cizme roşii / La femme aux bottes rouges (1974), cu Catherine Deneuve – Duminică, TVR Cultural, 23.00; Luni, 00.00
“Deşi foloseşte aceleaşi motive suprarealiste, pīnă şi aceiaşi interpreţi favoriţi, filmul tīnărului Juan [Bunuel] rămīne o mărturie de epigonism penibil īn care tinereţea descendentului este negată, involuntar, de senectute, dovedind īncă o dată că geniul nu este o afacere de familie.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Misiunea / The Hit (1984), cu John Hurt, Terence Stamp, Tim Roth – Duminică, Prima, 00.30
“Īn ciuda tempoului lent, Frears ştie să susţină suspansul acestui thriller insolit.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Omul cu un pantof roşu / The Man with One Red Shoe (1985), cu Tom Hanks – Luni, PRO TV, 13.30; Marţi, 10.00
“Deşi de un profesionalism ireproşabil, filmul e cu desăvīrşire lipsit de fantezie. Imprevizibilul şi suprarealismul originalului francez [Grand Blond avec une chaussure noir, 1972] se transformă īn reproducerea, fără har şi haz, a tot felul de năzbīzii.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

24 de ore / Trapped (2002), cu Charlize Teron, Courtney Love – Luni, PRO TV, 20.30
“Thriller-ul psihologic realizat de Luis Mandoki rămīne un exemplu de operă atent construită, abil dezvoltată, cu o bună echipă de interpreţi, care dau viaţă unor personaje credibile pīnă la sfīrşitul proiecţiei.” (Călin Stănculescu) (Romānia Liberă, noiembrie 2004)

Avalanşa / Avalanche (1999), cu Thomas Ian Griffith – Marţi, PRO TV, 13.45
“Jack (C. Thomas Howell), soţia lui Lia (Caroleen Feeney) şi un prieten de-al lor Neil (Thomas Ian Griffith) lucrează cu toţii pentru Agenţia de protecţie a mediului din Alaska. Īn timpul unei expediţii de cercetare īntr-un orăşel din munţi, cei trei sīnt surpinşi de o avalanşă. Jack este ucis, iar Lia scapă cu viaţă numai datorită lui Neil care apoi īşi face probleme de conştiinţă că nu l-a putut salva şi pe soţul ei. Se pare că avalanşa a fost produsă de o explozie la o rafinărie din oraş care provoacă şi o catastrofă industrială de proporţii. După cīţiva ani, Lia se īntoarce īn Point Hope īn calitate de ofiţer al Protecţiei Mediului. Misiunea ei e să dea aprobarea finală a unei noii rafinării. Aici īl īntīlneşte pe Neil Morgan, pilotul de elicopter care o īnsoţeşte īn turul de inspecţie. Dar ce trebuia să fie o simplă formalitate devine un mare semn de īntrebare, căci Lia e martora unei alte avalanşe, ale cărei cauze bănuieşte că au legătura cu noua conductă.” (www.port.ro)

Tosca (2001), cu Angela Gheorghiu – Marţi, TVR 1, 21.10
“Īn 1800, la Roma, puţin după victoria lui Napoleon la Maringo, Floria Tosca, cīntăreaţă napolitană, acceptă să facă sacrificii din dragoste pentru pictorul Mario Cavaradossi, nobil cu convingeri liberale. Ea refuză avansurile pe care i le face ministrul poliţiei pontificale, Baronul Scarpia, ceea ce duce la un final tragic pentru toţi. Celebra operă este spartă aici de cadre din studioul de īnregistrări. Filmul se recomandă īn primul rīnd ca un regal de voci.” (www.port.ro)

Īn paşi de dans / The Dancer Upstairs (2002) – Marţi, PRO Cinema, 22.00
“Filmul este povestea extraordinară a lui Agustin Rejas, un om care s-a agăţat de speranţa unei iubiri imposibile īntr-o lume imposibilă. După ce īl prinde pe Ezequiel, un anarhist deziluzionat care incita masele asuprite să se alăture revoluţiei sale brutale īmpotriva guvernului fascist din ţara lor latino-americană, Rejas īşi găseşte alinarea şi fericirea alături de soţia şi fiica sa. Dar apoi o īntīlneşte pe Yolanda, frumoasa profesoară de balet a fiicei sale, care trezeşte īn el pasiuni de mult uitate şi care reprezintă tot ce este bun dar şi corupt īn ţara lor. Dar ea, care pare a fi un adăpost īmpotriva furtunii, se dovedeşte a fi furtuna īnsăşi.” (www.port.ro)

Priveşte īnainte cu mīnie (1993), cu Virgil Andriescu, Gheorghe Dinic㠖 Joi, TVR Cultural, 19.45
“O apariţie remarcabilă īn mohorītul peisaj postdecembrist al cinematografiei, abordīnd temerar actualitatea socială romānească nu sub forma volutelor metaforice, ci cu un realism izvorīt din observarea fenomenelor autentice. Imagina disoluţiei unei familii furnizează cīteva roluri excelente pentru o mīnă de interpreţi de excepţie. Alături de Balanţa, filmul s-a bucurat de cel mai mare ecou prin festivaluri internaţionale.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

O viaţă aproape perfectă / Life or Something Like It (2002), cu Angelina Jolie – Joi, PRO TV, 20.30
“Un reporter TV egoist īnvaţă să aprecieze lucrurile bune din viaţă graţie unui vagabond excentric, cu calităţi de clarvăzător, īntr-o comedie romantică īn cea mai bună tradiţie clasică.” (www.port.ro)

Gothika (2003), cu Halle Berry, Robert Downey Jr. – Joi, HBO, 00.30
“Mathieu Kassovitz a făcut, īn Franţa, un film-manifest memorabil: ‘La Haine’. Acum, īn SUA, a făcut acest ‘Gothika’: un horror paranormal oarecare. ‘La Haine’ avea tot ce trebuie să aibă filmul unui tīnăr furios: nerv, boaşe, mesaj. ‘Gothika’ are tot ce trebuie să aibă un film făcut la Hollywood: buget, efecte speciale, actriţă cu Oscar (Halle Berry). De ce este unul atīt de bun (filmul francez), iar celălalt atīt de prost (filmul american)? Pentru că, īn timp ce traversa Oceanul, Kassovitz s-a spălat pe creier, iar ’Gothika’ este efectul acestui $$$ampon: un film moale pentru capete tari. Oricīt de slab thrillerul precedent (‘Rīuri de purpură’, cu Jean Reno şi Vincent Cassel), ‘Gothika’ este un monument de inepţie scenaristică: toate clişeele posibile ale filmelor de groază (vă jur, toate!) ţipă din fiecare ungher al poveştii - şi este o poveste cu multe unghere (toate, deja vizitate). Gīndiţi-vă la ‘Se7en’, gīndiţi-vă la ‘Avertizarea’, gīndiţi-vă la ‘Identitate"’ - apoi nu vă mai gīndiţi la nimic: mai bine uitaţi-vă bine īn spatele lui Halle, ca-ntotdeauna e un bau-bau acolo.” (Alex. Leo Şerban, Libertatea) (www.cinemagia.ro)


Pe posturi străine

Marţi – 2 mai, TCM, 22.00
Poştaşul sună īntotdeauna de două ori / The Postman Always Rings Twice
Thriller, SUA, 1946
Regia: Tay Garnett
Cu Lana Turner

“Fanii romanului original al lui James M. Cain – ca să nu-l menţionăm chiar pe Cain īnsuşi – au fost īngroziţi de modificările făcute de scenarişti […] Chiar şi aşa, Poştaşul sună īntotdeauna de două ori – versiunea din 1946 este infinit mai reuşită decīt remake-ul necenzurat din 1981, īn regia lui Bob Rafelson, cu Jack Nicholson şi Jessica Lange.” (Hal Erickson – All Movie Guide)

Miercuri – 3 mai, TCM, 00.00
Comoara din Sierra Madre / The Treasure of the Sierra Madre – Globul de Aur, Premiu la Veneţia, nom. Oscar
Film de aventuri, SUA, 1948
Regia: John Huston – Oscar, Globul de Aur pt. regie, nom. Oscar pt. scenariu
Cu:
Humphrey Bogart
Walter Huston – Oscar şi Globul de Aur pt. rol secundar

2 premii Oscar [4]
3 premii Globul de Aur [3]

“Filmul se aseamănă cu Rapacitate al lui Stroheim, ‘nu numai prin tema sa centrală, ci şi prin fundal – mizeria oraşului şi puterea distrugătoare a deşertului’ (Paul Rotha). Īn ciuda caracterului ei moralizator, ‘fabula nu e deloc schematică şi dă viaţă īn mod strălucit unor personaje puternice de bărbaţi īntr-o continuă īncleştare, precum şi mediului urban primitiv şi naturii ostile’ (Georges Sadoul). ‘Bogart īmpinge rolul «durului» solitar pīnă la limitele sale psihologice: trecīnd de la depravare la paranoia şi apoi la totala dezintegrare.’ (Pauline Kael)” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“O dramă a eşecului, ca aproape toate filmele acestui actor [Humphrey Bogart], cea de faţă fiind opera sa cea mai bine construită. Rareori deşertăciunea eforturilor umane pentru o posesiune materială a fost exprimată cu atīta cinică amărăciune.” (Jean Mitry) (Lumea filmului, 1971)

“Omagiu adus de fiul regizor părintelui său, actorul, īn apogeul artei lui. Schematismul personajelor face, totuşi, ca această meditaţie asupra libertăţii, să pară azi rudimentară şi moralizatoare.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

“Deci, doi Huston au urcat pe podiumul de premiere īn acelaşi timp [John Huston a luat Oscarul pentru regie, iar tatăl său pentru rol secundar], fapt apreciat ca o raritate īn istoria cinematografului. Raritate care era cīt pe ce să se repete īn primăvara lui 1986, cīnd John Huston a candidat din nou la Oscar cu ‘Prizzi’s Honor’/’Onoarea familiei Prizzi’, pe listă aflīndu-se şi fiica sa Angelica Hustona, pentru rol secundar. Tatăl nu a fost premiat, dar Angelica a intrat īn posesia statuetei, īntregind astfel strălucirea de aur a clanului.” (Stelele Oscarului, 1996)