[email protected] 13 31 martie – 6 aprilie 2006

Grupaj de referinţe cinematografice realizat de Alin Cristea


Filmele săptămînii

Absolventul
Oraşul nebun
Să uităm Veneţia
Salonul de frumuseţe
A 16-a rundă
Singur acasă
Alice Adams
Război şi pace
Dueliştii
Tocuri înalte
Stăpînul inelelor: Întoarcerea Regelui
Picasso, artist şi demon


Vineri – 31 martie, Naţional TV, 22.00
Miercuri – 5 aprilie, Naţional TV, 00.00
Absolventul / The Graduate – Oscar, Globul de Aur, BAFTA
Dramă, SUA, 1967
Regia: Mike Nichols – Oscar, Globul de Aur
Cu:
Dustin Hoffman – BAFTA (Most Promising Newcomer), nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Anne Bancroft – Globul de Aur, nom. Oscar

3 premii Oscar [7]
5 premii Globuld e Aur [7]
5 premii BAFTA

“Considerat de critici drept cea mai bună comedie a anului, filmul, privit din perspectiva timpului, e mai mult decît atît: ‘e o piatră de hotar în istoria cinematografului american’ (Stanley Kauffman), deoarece anunţă apariţia unei noi generaţii de regizori şi aunei înnoiri în filmul hollywoodian. Totodată lansează un mare actor – Dustin Hoffman – tipul antistarului hoolywoodian, scund, urît, fără strălucire, dar cu o extraordinară căldură umană, plin de umor şi stăpînind la perfecţie mijloacele de expresie.” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Vineri – 31 martie, PRO Cinema, 22.05
Oraşul nebun / Mad City
Dramă, SUA, 1997
Regia: Costa-Gavras
Cu:
John Travolta
Dustin Hoffman

“Hoffman aduce charisma sa firească, dar marea performanţă o marchează Travolta care-şi metamorfozează obişnuitul tip flegmatic într-unul arţăgos, bezmetic, de nerecunoscut.”

Vineri – 31 martie, TVR Cultural, 22.45
Sîmbătă – 1 aprilie, TVR Cultural, 00.40
Să uităm Veneţia / Dimenticare Venezia – nom. Oscar pt. film străin
Dramă, Italia-Franţa, 1980
Regia: Franco Brusati

“Povestea a două cupluri de homosexuali, care încearcă să se elibereze de trecut şi de amintirile care-i leagă de acesta, pentru a accepta realitatea timpului prezent. Homosexualitatea e văzută de regizor ca o tentativă inconştientă a personajelor de a se iubi pe ele însele, de a-şi iubi tinereţea în fiinţa altuia, de a relua la infinit experienţa proprie.” (www.port.ro)

Duminică – 2 aprilie, TVR Cultural, 23.30
Salonul de frumuseţe / Venus Beauté (Institut) – César
Dramă, Franţa, 1999
Regia: Tonie Marshall – César pt. regie, César pt. scenariu

4 premii César [7]

“Angele e cosmeticiană la ‘Venus Beaute’, un salon de cartier unde între clientelă şi personal relaţiile sînt aproape amicale. După program, Angele cultivă amorurile ocazionale, deoarece are motivele ei să nu creadă în iubire. Pînă într-o zi, când îl întîlneşte pe Antoine, un tînăr sculptor, care o va face să se îndrăgostească.” (www.port.ro)

Luni – 3 aprilie, HBO, 21.35
A 16-a rundă / Carter, zis “Uraganul” / The Hurricane – nom. Globul de Aur
Dramă, SUA, 1999
Regia: Norman Jewison – nom. Globul de Aur
Cu Denzel Washington – Globul de Aur şi nom. Oscar

[3] nom. Globul de Aur

Un boxer de culoare celebru este acuzat pe nedrept de crimă. Datorită eforturilor unor militanţi canadieni, este eliberat după 22 de ani de detenţie.

“Jewison se aruncă de această dată ‘în arşiţa zilei’ pornind de la un fapt absolut real, sfidător act de injustiţie pe care, încă din anii ’70, Bob Dylan îl denunţa într-un cîntec-protest. Dar a trebuit să se mai scurgă zece ani grei pînă ce poarta închisorii să se deschidă în faţa victimei rasismului. Prilej pentru Washington de a colora, cu distincţie şi farmec, portretul plin de nuanţe al unui nedreptăţit care, după ce ‘nu mai comunică în engleză, ci în limba urii’, învaţă, din nou, să iubească.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Marţi – 4 aprilie, PRO TV, 19.45
Singur acasă / Home Alone – nom. Globul de Aur
Comedie, SUA, 1990
Regia: Chris Columbus
Cu: Macauley Culkin – nom. Globul de Aur

[2] nom. Oscar
[2] nom. Globul de Aur

“În graba plecării la Paris pentru a-şi petrece Crăciunul, o familie numeroasă îl uită acasă pe Kevin, un băieţel care se vede nevoit să-şi pună la încercare fantezia pentru a dejuca planurile a doi spărgători. Extraordinar succes de public (locul 11 în lista filmelor americane cu cele mai mari încasări, din toate timpurile), care îl propulsează pe Macauley Culkin, la numai zece ani, în rîndul vedetelor Hollywoodului (nominalizat pentru ‘Golden Globe’, categoria actor de comedie).” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Marţi – 4 aprilie, TVR Cultural, 19.45
Alice Adams – nom. Oscar
Dramă, SUA, 1935
Regia: George Stevens
Cu: Katharine Hepburn – nom. Oscar

[2] nom. Oscar

“Varianţiune mondenă pe tema Cenuşăresei. Remarcabilă, într-unul dintre primele ei roluri, Hepburn mimînd sofisticarea pentru a disimula complexele personajului.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Marţi – 4 aprilie, TVR 2, 22.30 – partea I
Război şi pace / War and Peace – Globul de Aur pt. film străin, nom. Globul de Aur pt. cel mai bun film
Dramă, SUA-Italia, 1956
Regia: King Vidor – nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Cu:
Henry Fonda
Audrey Hepburn – nom. Globul de Aur

1 premiu Globul de Aur [5]
[2] nom. Globul de Aur

“Sarcina comprimării romanului tolstoian e împlinită de Vidor prin reducerea la elementele sale esenţiale. Construit dintr-un mozaic de secvenţe paralele şi contrastante, cînd vaste fresce narative sau descriptive, cînd restrînse la acceleraţia dramatică, filmul îi aparţine în întregime Nataşei. Surîzătoare şi tragică, dură sau meditativă, Audrey Hepburn umple întreg ecranul cu prezenţă şi farmec, prin inteligenţa jocului servit de instinct. Foarte bun şi Henry Fonda în Bezuhov.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Miercuri – 5 aprilie, TVR Cultural, 19.45
Joi – 6 aprilie, TVR Cultural, 00.00
Dueliştii / The Duellists – Premiul Juriului la Cannes
Dramă, Anglia, 1977
Regia: Ridley Scott
Cu:
Keith Carradine
Harvey Keitel

“Ecranizare a unei nuvele de Joseph Conrad, din care debutantul [Ridley] Scott extrage nu un film romantic de capă şi spadă, ci epopeea unei idei fixe, a violenţei care se hrăneşte din ea însăşi.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

“Dueliştii e, cred, cel mai frumos film pe care l-am văzut pînă acum. Genul de film care te ţine cu gura căscată de la un cadru la altul. Aş spune că e perfect dacă aş crede că perfecţiunea există pentru muritori. Dar e şi unul dintre cele mai discrete filme. Povestea, atît de simplă, te urmăreşte mai multe zile după ce l-ai văzut. Pentru că, preluînd povestirea lui Joseph Conrad, Ridley Scott a distilat-o pînă la esenţe.”

”Picturală, dar deloc căutată, aducîndu-ţi aminte de clarobscururile lui Vermeer pentru interioare şi de Watteau pentru exterioare, imaginea filmului era un mediu mai degrabă acvatic, fluid, lejer pentru povestea esenţializată a dueliştilor. Fiind atît de aproape de perfecţiune şi atît de omogen şi de cuminte înlăuntrul copertelor sale, filmul se apropia bine de tot de termenul de masterpiece, iar juriul de la Cannes a sucombat farmecului său, recompensîndu-l cu Caméra d’Or.” (Iulia Blaga) (Suplimentul de cultură, Nr. 56, 17-23 decembrie 2005)

Miercuri – 5 aprilie, TVR 2, 22.30
Tocuri înalte / Tacones lejanos – César şi nom. Globul de Aur pt. film străin
Dramă, Spania-Franţa-Mexic, 1991
Regia: Pedro Almodóvar

“Enigmă poliţistă? Comedie muzicală? Melodramă? Film complex care ia în serios fiecare dintre genuri, sprijinindu-le pe drame reale, plauzibile, subtil persiflate. Raporturile mamă-fiică tratate cu sensibilitate şi umor ambiguu dobîndesc o remarcabilă elaborare plastică.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

“Titlul semnifică sunetul tocurilor care se aud venind de departe. Sună ca un titlu de western «Tobe în depărtare», de aceea îmi şi place să prezint acest film ca pe un western, deşi nu e.” (Pedro Almodóvar) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Joi – 6 aprilie, HBO, 10.35; 22.10
Stăpînul inelelor: Întoarcerea Regelui / Lord of the Rings: The Return of the King – Oscar, Globul de Aur
Film fantastic, SUA-Noua Zeelandă, 2003
Regia: Peter Jackson – Oscar şi Globul de Aur pt. regie, Oscar pt. (co)scenariu
Cu: Elijah Wood

11 premii Oscar [11]
4 prremii Globul de Aur [4]

“Filmul n-are simţul măsurii şi nici simţul ridicolului, dar astea sînt simţurile la care trebuie să renunţi cînd te apuci de-o epopee; nu le avea nici D.W. Griffith (ba chiar, după Susan Sontag, avea ‘un intelect de o supremă vulgaritate şi chiar vacuitate’). Nu spun că Jackson e un Griffith; nu e un inovator. Dar şi publicul de azi e mai greu de înfiorat, iar Jackson a făcut-o; a făcut să vibreze cinematografele lumii, ca Pămîntul de Mijloc la trecerea mumakililor.” (Andrei Gorzo) (Dilema veche, Nr. 3, 30 ianuarie - 5 februarie 2004)

“Celebritatea la scară planetară, isteria de masă şi sumele inimaginabile pe care le încasează, probabil, urmaşii lui Tolkien după ecranizarea lui Peter Jackson, a cărei ultimă parte, Întoarcerea regelui, a fost premiată cu unsprezece Oscaruri (la fel ca Titanicul!) nu şi le imagina nimeni, cred, în 1937. […] Succesul lui Tolkien e un paradox perfect, întrucît toată magia şi poezia s-au pierdut o dată cu ecranizarea, şi puţini sînt cei dornici să recupereze cu adevărat cărţile, după filmul lui Jackson, sevit cu un burger alături.” (Cătălin Sturdza) (Observatort cultural, Nr. 7 (264), 14-20 aprilie 2005)

“Iată, în fine, o ‘naraţiune populară’ (ecranizare după romanele fantasy ale lui J.R.R. Tolkien, a căror priză actuală la public ar merita, ea însăşi, un studiu separat!) care reuşeşte ceea ce doar Cinematograful începuturilor - de la fraţii Lumière pînă la, să zicem, Hollywood-ul anilor '30 - reuşea să facă: să unească publicul într-o comunitate afectivă. […]

Fenomenul Stăpînul inelelor semnifică, pe de-o parte, o întoarcere masivă a publicului (publicurilor) în sala de cinema - un "rapt" binevenit într-un context grevat de privirea solitară în televizor sau computer; pe de altă parte, prin tipul de "cinema" pe care-l exemplifică, LOTR [Lord of the Rings] reprezintă o tabula rasa a Cinematografului aşa cum este iubit de cinefili - o aventurare galopantă înspre un hibrid mutant şi un orizont digitalizat.

Este ceea ce defineşte însăşi "noua generaţie" de "cinefili" deveniţi (c)inel-maniaci; "Este mega super bestial", striga o super-fană pe cinemagia.ro - reluată în cor, pe voci de la ascuţite la ameninţătoare, de massa LOTR-ilor. "Va avea încasări mai mari ca Titanicul!" - adăuga altul, într-un amestec amuzant de wishful thinking şi respect pentru box-office. "Mi-a venit să urlu cînd l-am văzut! Este cel mai bestial film din toate timpurile!" - conchidea, în fine, un mega-fan excedat-euforic (superlativele absolute fiind, cu siguranţă, absurde în contextul unei absenţe cvasi-totale a Memoriei cinematografice - singura care ar putea valida o definiţie atît de bestial de extatică)... Isterie adolescentină? Supralicitare nervoasă ca răspuns la obiecţiile unora ca mine, iute taxaţi drept "încuiaţi" (LOTR meets Harry Potter)? "The Miracle I Call LOTR" a devenit mantra celor pe care - într-un exces de sinceritate nesăbuită - i-am numit "secta LOTR". Căci - în ciuda negărilor şi dezminţirilor iritate ale tuturor acestor fani -, LOTR este, categoric, nu (doar) un film şi nu un (simplu) "fenomen cinematografic"; este o religie - cu "Dumnezeul" Tolkien în ceruri, "Mîntuitorul" Jackson, "Graal"-ul în chip de Inel, "Marele Preot" Gaandalf şi "Parsifalul" Frodo trimişii lui pe pămînt. Un soi de ecumenism literar-cinematografic New Age.” (Alex. Leo Şerban) (ID, Nr. 1 (4), ianuarie, 2005)

“Lucrul cel mai spectaculos, în trilogie, este, fireşte, desfăşurarea celei mai updatate inginerii digitale pentru a reproduce spaţiul - şi uneori personajele - cărţilor: la acest capitol, performanţa LOTR este indiscutabilă (cu, la fel de evident, gustul pronunţat pentru un anumit tip de kitsch hollywoodian pe care ar trebui poate să-l numim, deja, digikitsch!). Fiind vorba de un fantasy movie, accentul a fost pus pe decoruri, hocus-pocus-uri & bătălii - şi (mult) mai puţin pe performanţele actorilor (personajele sînt plate ca nişte cartoane); din nou, nu acesta este reproşul cel mai întemeiat care i se poate aduce LOTR - în fond, ce "profunzime" pot avea nişte personaje mai curînd alegorice, prinse încă din carte în cîteva trăsături & temperamente imediat recognoscibile? -, ci mai degrabă combinaţia tuturor acestor defecte & calităţi cu ceea ce este, pînă la urmă, trademark-ul seriei LOTR: gigantismul şi grandilocvenţa. Este argumentul - definitiv antimarxist - al cantităţii care nu trece în calitate.” (Alex. Leo Şerban) (ID, Nr. 1 (4), ianuarie, 2005)

Joi – 8 aprilie, PRO Cinema, 22.00
Picasso, artist şi demon / Surviving Picasso
Film biografic, SUA, 1996
Regia: James Ivory
Cu: Anthony Hopkins

“Demitizare a omului Picasso, năzuros şi pasional, batjocoritor şi îndrăgostit, tiranic şi incomod. Inspirîndu-se din cartea Ariannei Stasinoupulos Huffington, scenarista Ruth Praver Jhabala îşi asumă reproşurile femeilor, schiţînd un portret simplist care aproape că-l reduce pe prolificul artist la ‘libido’ şi tribulaţii sentimentale. De reţinut mai curînd corectitudinea reconstituirii: copii ale capodoperelor moderniste, un fular boem la gîtul protagonistului, progenituri de diferite generaţii. Seducătorul Hopkins simulează un minotaur depravat care, la 74 de ani, ‘a făcut Rezistenţa pictînd tigăi urlînd’, răsfăţat al destinului şi femeilor.” (Dicţionar universal de filme, 2002)


Alte filme

Preotul, rabinul şi fata / Keeping the Faith (2000), cu Ben Stiller, Edward Norton – Vineri, HBO, 13.10
“Cozerie umoristică despre religie în lumea modernă, operă a unui actor debutant în regie [Edward Norton] care dezvoltă un montaj inteligent, mai eficace chiar decît dialogul bine scris. Imediat ce se dezlănţuie însă drama şi mesajul (‘Traversaţi strada, mergeţi înainte!’), filmul îşi pierde verva şi bate pe loc.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Steve Zissou: Cel mai tare de pe mare / The Life Aquatic with Steve Zissou (2004), cu Bill Murray – Vineri, HBO, 15.20; Joi, HBO, 16.05
“Distribuţia e uniform superbă. Murray e mortal de morocănos şi sarcastic în rolul unui bătrîn lup de mare a cărui carieră a intrat la apă. Owen Wilson şi Dafoe sînt nişte gag-uri umblătoare. Blanchett pare să fie foarte amuzată de jocul cu băieţii, în timp ce Angelica Huston face din aroganţă o glumă care creşte în intensitate. Pînă la final, nu îţi doreşti decît să pleci în croazieră cu gaşca asta dementă.” (www.port.ro)

Povestea lui Cole Porter / De-Lovely (2004), cu Kevin Kline – Vineri, HBO, 18.40
“Încîntător musical dedicat unuia dintre compozitorii americani care şi-au pus definitiv amprenta nu numai pe o perioadă anume, ci pe întreg Hollywood-ul, strălucitorul Cole Porter. Sunete minunate, cîntece care sînt mai hituri decît orice din ziua de azi, costume, o poveste bizară de dragoste, glamour din ‘anii de aur’, plus doi actori inteligenţi şi foarte potriviţi pe rol.” (www.port.ro)

Comoara naţională / National Treasure (2004), cu Nicolas Cage – Vineri, HBO, 22.55
“ Ben Gates (Nicolas Cage) trebuie să fure Declaraţia de Independenţă pentru că pe spatele ei este codat locul unde stă ascunsă o colosală comoară. Bineînţeles că el are concurenţă în Ian, unul din asociaţii săi, plus o echipă FBI. Chiar dacă Ben pare varianta masculină la Lara Croft sau a personajului din serialul tv ‘Vînătoarea de comori’, filmul promite (măcar) mult mai multe şi mai bune efecte speciale.” (www.port.ro)

Diaconii apărării / Deacons for Defense (2003), cu Forest Whitaker – Vineri, Hallmark, 22.15
“Povestea adevărată a unui grup de bărbaţi de culoare americani care au luat arma în mînă pentru a lupta împotriva segregaţiei, în anii '60, una din cele mai agitate perioade din istoria SUA.” (www.port.ro)

Faţă în faţă (199, cu Maia Morgenstern, Şerban Ionescu – Vineri, B1 TV, 23.00; 02.15
“O scriitoare protestatară, glorie a disidenţei, află că soţul ei a fost, timp de 20 de ani,informator al Securităţii. Presa şi TV fac din poveste capul de afiş al zilei. În 24 de ore infernale, soţii îşi reevaluează viaţa pentru a decide cum şi dacă mai pot continua. […] Privit ca film intimist, de cameră, amplificat de dialogul cu lumea exterioară prin fereastra incontrolabilă a televizorului, demersul lui Barna e demn de respect şi ofertant. Din păcate, această performanţă e părăsită în ultima parte a filmului, cînd soţii sînt scoşi pe străzile oraşului (…). Recursul la exterioare nu face decît să destrame tensiunea şi să rupă ceea ce ar fi putut fi unitatea de concepţie a dramei.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Creatura / The Thing (1982), cu Kurt Russell – Vineri, PRO TV, 00.00
‘La origine a stat cartea ‘Who Goes There?’, scrisă în anii '30 de John W.Campbell, care a inspirat cel puţin patru filme, de referinţă fiind: ‘The Thing From Another World’(1951), ‘The Thing’(1952), ‘Invasion of the Body Snatchers’(1956), ‘Alien’ (197. Autorul acestui remake este un maestru al horror-ului, John Carpenter, care a uzat de efecte speciale extrem de elaborate, dintre cele mai înfricoşătoare făcute vreodată de magicienii Hollywood-ului, lăsînd în plan secund povestea în sine şi personajele sale.” (www.port.ro)

A 25-a oră / 25th Hour (2002), cu Edward Norton, Anna Paquin – Vineri, TVR 1, 00.30
“25th Hour este cinema de calitate – solid, plesnind de adevăr şi interpretat la superlativ de absolut toţi. Lee este mai puţin ‘flamboaiant’ aici decît în celelalte filme ale sale; el lasă trucurile stilistice deoparte şi – cu excepţia finalului şi a unui moment antologic, gen clip, în care Monty, în faţa oglinzii de la toaletă, se lansează într-o tiradă anti-New York în amintirea lui Taxi Driver – îşi duce filmul la destinaţie cu sobrietate. Un film despre sufletul unei metropole (NY) prin cîţiva din oamenii ei. Pasionant!” (Alex. Leo Şerban) (Libertatea, aprilie 2003)

Cu mîinile curate (1972), cu Sergiu Nicolaescu, Ilarion Ciobanu – Sîmbătă, PRO Cinema, 20.00; Duminică, 13.00
“Apărut în 1972, "Cu mâinile curate" deschide celebra serie a policierurilor lui Sergiu Nicolaescu. Acţiunea se desfăşoară în 1945 când, pe fondul războiului şi al sărăciei tot mai accentuate, în ţară nivelul criminalităţii atinsese cote alarmante. Roman (Ilarion Ciobanu) este un proaspăt poliţist, fost comunist ilegalist, numit la conducerea uneia dintre cele mai "fierbinţi" secţii de poliţie din Capitală. Lipsit de experienţă, el apelează la ajutorul comisarului Miclovan (Sergiu Nicolaescu), un poliţist cu metode neconvenţionale şi cu o afecţiune fără limite faţă de revolverul său Smith&Wesson. Cu scene de acţiune şi cascadorii în stil hollywoodian, "Cu mâinile curate" e un film care entuziasmează şi amuză la fel de tare ca acum aproape 35 de ani şi care a creat personaje de neuitat din care îi amintim doar pe Semaca şi Lăscărică.” (www.port.ro)

K-Pax (2001), cu Kevin Spacey, Jeff Bridges – Sîmbătă, TVR 2, 22.10
“Drama, din seria filmelor americane de la sfîrşitul anilor ’90 care investighează iraţionalul, a fost inspirată de un roman de Gene Brewer şi motivată, fără umbră de îndoială, de dimensiunea talentului lui Spacey. În zona lunatecului, acesta înscrie o performanţă mai mult decît reprezentativă.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Banchet de absolvire / Festa di laurea (1985) – Sîmbătă, TVR Cultural, 23.00
“La începutul anilor '50, într-o aşezare turistică de pe ţărmul italian al Mării Adriatice, Vanni, un modest brutar, acceptă să organizeze banchetul de absolvire al unei tinere din înalta societate, fiica femeii pe care el o iubeşte în taină de zece ani de zile. Dar, în ciuda eforturilor disperate ale lui Vanni, banchetul se va sfîrşi dezastruos.” (www.port.ro)

Poveste de dragoste / Love Affair (1994), cu Warren Beatty, Annette Bening – Duminică, Acasă, 20.30
“Cu Warren Beatty şi Annette Bening în rolurile principale, ‘Poveste de dragoste’ este deja a treia versiune - filmul original a fost realizat în 1939 şi urmat de un remake în 1957 - dar povestea, departe de a se fi demodat, continuă să emoţioneze romanticii de pretutindeni.” (www.port.ro)

Toate pînzele sus (1976) – Duminică, B1 TV, 21.30
“O lume pestriţă, orientul în floare, piraţi feroce pe meleaguri de ‘o mie şi una de nopţi’, performanţe marinăreşti şi alpiniste, distribuţia de aur cu glumiţele lui Constantin şi sadismul ‘Spînului’ lui Răutu, genericul animat de Florica Vintilă, nici măcar policromia imaginii lui Nicu Stan (Pr. ACIN) nu pot smulge din anodin pelicula, departe de popularitatea serialului TV ale cărui personaje, căpitanul Lipan, Ieremia, Ismail, pînă şi cîinele Lăbuş, făcuseră deliciul cîtorva generaţii.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Atracţie explozivă / Fair Game (1995), cu Cindy Crawford, William Baldwin – Luni, PRO TV, 20.30
“Supermodelul Cindy Crawford îşi face debutul în film cu această producţie în care îl are ca partener pe pe talentatul actor William Baldwin. Ea interpretează rolul unei avocate, Kate McQuean, care este luată în vizor de KGB. Kazak, un fost angajat al KGB, devenit şeful unei bande teroriste, este clientul ei, şi din acest motiv Kate este îndeaproape urmărită de nişte tipi nu prea amabili, care ar vrea să scape de ea.” (www.port.ro)

Moromeţii (1987), cu Victor Rebengiuc
Partea I – Luni, B1 TV, 20.00; 00.15
Partea a II-a – Marţi, B1 TV, 20.00; 00.15
“Romanul lui Marin Preda inspiră o peliculă alb/negru pe care Vivi Drăgan Vasile înscrie un univers claustrat în suferinţă, ca un desen în cărbune. […] Rebengiuc creează un Moromete zguduitor în tăcerile sale, deşi excesiv de cerebral.” .” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Cele două feţe ale dragostei / The Mirror Has Two Faces (1996), cu Barbra Streisand, Jeff Bridges, Lauren Bacall, Mimi Rogers, Pierce Brosnan
“Streisand compune portretul unei femei, cam şleampătă şi fără succes la bărbaţi, eclipsată de propria mamă şi soră. Intrigă naivă, mesaj prolix cînd nu tezism rudimentar (‘sexul e incompatibil cu romantismul’), regie desuetă = comedie ‘romantică’ la care rîd mai mult personajele de pe ecran decît publicul.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Am o idee (1981), cu Jean Constantin – Liercuri, B1 TV, 20.00; 00.15
“Comedie cu o întreagă garnitură de vedete, dar fără vreun personaj. Improvizaţie pe pretexte comic-sportive sub nivelul divertismentelor TV.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Carmen (2003) – Miercuri, HBO, 22.00
“Această producţie opulentă a fost lăudată atît de către critici cît şi de iubitorii de operă, drept una dintre cele mai frumoase transpuneri în imagine a celebrei nuvele a lui Prosper Mérimée (cea care a stat la baza mult îndrăgitei opere compuse de Bizet).” (PRO TV Magazin)

Evita (1996), cu Madonna – Joi, HBO, 13.50
“Adaptare a montării scenice a lui Andew Lloyd Webber şi Tim Ryce inspirată din viaţa Evitei, mit şi totodată personaj controversat. Filmul lui Parker s-ar vrea replică la versiunile anterioare, demitizîndu-şi eroina prin intermediul unui musical politico-erotic. Printr-o analiză la rece, brechtiană, el destramă legenda, prezentînd ascensiunea unei perechi lipsite de scrupule şi impermeabilă a moralei. […] Deşi Madonna e conformă în rolul ei de ‘Passionarie’ politică, musicalul funţionează greoi: textele şi cîntecele rămîn scenice, cinematograful e ilustrat în marginea partiturii originare.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Să mori rănit din dragoste de viaţă (1984), cu Gheorghe Visu, Caludiu Bleonţ, Marcel Iureş, Tora Vasilescu – Joi, TVR Cultural, 19.45
“Filmul urmăreşte povestea de viaţă (şi de moarte, ‘din dragoste de viaţă’) a doi tineri angrenaţi în mişcarea antifascistă, care primesc misiuni de a arunca în aer o uzină de armament germană. Naraţiunea cinematografică – scrisă de Anghel Mora, alias Mihai Diaconescu – are nerv, momente de suspans, învăluitoare tente poetice, secvenţe antologice, un deznodămînt ‘retezat’, ca o cădere de ghilotină. Iar cele două personaje principale, complementare, se bucură de excelente interpretări: Claudiu Bleonţ, cu expresivitatea sa de excepţie, are masca lui Harold Lloyd, un chip curat şi senin într-o lume frămîntată; alături de el este Gheorghe Visu, cu disponibilităţi portretistice practic nelimitate, de data asta în rolul unui tînăr întreprinzător şi dinamic, care parcirge drumul unei înţelegeri superioare a vieţii; goana lor pe biciclete, ca un strigăt de bucurie, după reuşita misiunii de la Telega, ne poartă gîndul spre exuberanţele unor Butch Cassidy şi Sundace Kid, rămîne printre ‘marile momente’ ale cinematografiei naţionale.” (Istoria filmului românesc 1897-2000)

Cei care plătesc cu viaţa (1989), cu Ştefan Iordache, Adrian Pintea – Joi, B1 TV, 20.00; 00.15
“Adaptare decorativă, la nivelul de experienţă şi înţelegere al tînărului realizator [Şerban Marinescu], a scrierilor lui Camil Petrescu ‘Patul lui Procust’ şi ‘Jocul ielelor’.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)