[email protected] 12 24 – 30 martie 2006

Grupaj de referinţe cinematografice realizat de Alin Cristea


Filmele săptămīnii

Imperiul soarelui
A 16-a rundă
Misterele fluviului
Ospăţul Babettei
Cold Mountain
Gol puşcă
Hamlet
Totul despre Schmidt


Vineri – 24 martie, PRO Cinema, 22.05
Imperiul Soarelui / Empire of the Sun – nom. Globul de Aur
Dramă, SUA, 1987
Regia: Steven Spielberg
Cu: John Malkovich

1 premiu BAFTA
[6] nom. Oscar
[1] nom. Globul de Aur

“O superproducţie exotică, la fel de ireală ca o navă extraterestră. Figuraţie covīrşitoare revărsată la amploarea ecranului panoramic, risipă de decibeli orchestrată īn sistem Dolby, costume şi scenografie exotice, toate atuurile tehnicii americane găsesc larg teren de afirmare. Lumea lui Spielberg se rezumă, totdeauna, la īnfruntarea dintre barbarie şi civilizaţie. Interesul şi veritabila miză a filmului rămīn confruntarea universului infantil (īn care Spielberg e īn largul său) cu dura luptă pentru supravieţuire ce face dintr-un adolescent, un adult. Creatorul vede cinematografic şi īşi converteşte ideile īn spectacol. Dar īncă o dată recurge la schemele superproducţiei hollywoodiene (citate explicit printr-un gigantic poster cu Pe aripile vīntului) şi continuă cu un film de război melodramatic. Ruptura produsă de ocupant e oglindită īntr-o figură tipic spielberghiană, separarea copilului de familie. Un alt stereotip e fascinaţia eroului pentru avioanele de război. De acolo, din cer, va veni şi eliberarea, bomba nucleară nemaifiind o hecatombă colectivă, ci lumina salutară a eliberării, pentru că e aruncată de ‘băieţii buni’. Captiv al stereotipurilor, Spielberg rămīne tehnicist şi sărac.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Vineri – 24 martie, HBO, 00.25
A 16-a rundă / Carter, zis “Uraganul” / The Hurricane – nom. Globul de Aur
Dramă, SUA, 1999
Regia: Norman Jewison – nom. Globul de Aur
Cu Denzel Washington – Ursul de Argint la Berlin, Globul de Aur şi nom. Oscar

1 premiu Globul de Aur [3]
[1] nom. Oscar

Un boxer de culoare celebru este acuzat pe nedrept de crimă. Datorită eforturilor unor militanţi canadieni, este eliberat după 22 de ani de detenţie.

“Jewison se aruncă de această dat㠑īn arşiţa zilei’ pornind de la un fapt absolut real, sfidător act de injustiţie pe care, īncă din anii ’70, Bob Dylan īl denunţa īntr-un cīntec-protest. Dar a trebuit să se mai scurgă zece ani grei pīnă ce poarta īnchisorii să se deschidă īn faţa victimei rasismului. Prilej pentru Washington de a colora, cu distincţie şi farmec, portretul plin de nuanţe al unui nedreptăţit care, după ce ‘nu mai comunică īn engleză, ci īn limba urii’, īnvaţă, din nou, să iubească.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Sīmbăt㠖 25 martie, HBO, 01.30
Misterele fluviului / Mystic River – César (Oscarul francez) pt. film străin, nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Dramă, SUA, 2003
Regia: Clint Eastwood – nom. Oscar şi nom. Globul de Aur
Cu:
Sean Pean – Oscar, Globul de Aur
Tim Robbins – Oscar şi Globul de Aur pt. rol secundar

2 premii Oscar [6]
2 premii Globul de Aur [5[

“Misterele fluviului e o tragedie americană contemporană realizată fără hei-rup stilistic. Una dintre imaginile cele mai impresionante este faţa lui Tim Robbins pe un fundal negru: precum Coppola īn sala de consiliu a Naşului, Eastwood ne obligă să ne uităm īn īntuneric. Interpretarea lui Robbins este superb㠖 ochii care adineaori păreau muribunzi, iar acum fug după cine ştie ce năluci, botul de copil persecutat, care brusc dispare şi nu mai rămīn decīt fălcile căzute ale unei ruine de bărbat.” (Andrei Gorzo) (Dilema veche, Nr. 8, 5 - 11 martie 2004)

“Se spune că o muzică de film e bună atunci cīnd n-o bagi īn seamă, cīnd ţi se pare că nu există, cīnd nu te zgīrie la urechi. Acelaşi lucru am spune, paradoxal, despre interpretările foarte bune pe care le dau actorii (toţi - unul şi unul: "durul" Sean Penn, versatilul Tim Robbins, profesionistul Kevin Bacon, puternica Laura Linney, "necredinciosul" Laurence Fishburne, naiva Marcia Gay Harden). Cu aproape toate personajele noi, ca spectatori, ne putem identifica īn datele lor esenţiale. Putem lua de bun tot ce ni se dă, putem crede fără a cerceta, ne putem īndoi pīnă la proba contrarie, ne putem īnverşuna īn a ne ascunde slăbiciunea. Poate că, fără a se gīndi prea mult, Clint Eastwood a reuşit un film īn mare proporţie autoreflexiv, care la ceva vreme după ce e văzut acoperă cu totul intriga şi povestea īn sine.” (Iulia Blaga) (Romānia Liberă, martie 2004)

“Orice discuţie despre realizările lui Clint Eastwood trebuie să ia īn considerare faptul că pīnă tīrziu a continuat să-şi alterneze proiectele ambiţioase cu filme care nu-şi propuneau decīt să fie de duzină, iar uneori ratau pīnă şi obiectivul ăsta, şi faptul că unele dintre filmele lui ambiţioase, de pildă Pale Rider (1985), par să mărturisească, īn locul pasiunii veritabile, un soi de arivism estetic. Chestia e că a reuşit cumva să despartă seriozitatea de veleitarism, să-şi purifice şi să-şi moduleze pesimismul natural şi īnclinaţia către solemnitate, astfel īncīt să reverbereze profund şi nobil. Chiar a ajuns – cinstit – acolo unde-şi propusese. Recent am verificat Necruţătorul şi e atīt de bun; iar Misterele fluviului e cel mai puternic film care a rulat la noi anul trecut.” (Andrei Gorzo) (Dilema veche, Nr. 63, 1-7 aprilie 2005)

Luni – 27 martie, Cinemax, 19.10
Ospăţul Babettei / Festinul Babettei / Babettes Gaestebud – Oscar, BAFTA, Globul de Aur pt. film străin
Comedie, Danemarca - Franţa, 1987
Regia: Gabriel Axel
Cu: Stéphane Audran

“Reprodus īn cuvinte, subiectul – furnizat de o nuvelă de Karen Blixen, autoarea lui ‘Out of Africa’ / nu e decīt o bagatelă. Restul e doar… cultură vizuală. Precum ‘matrioşcile’ ieşind, la nesfīrşit, una dintr-alta, story-ul se multiplică, īn culori şi arome fără egal. La liziera a doua culture, Axel exaltă, īntr-un amalgam de Bergman şi Renoir, idea artei ca libertate interioară, care se oferă generoasă, fără vanităţi şi gīnduri ascunse, numai ca să provoace bucurie…” (Dicţionar universal de filme, 2002)

“Un film care cucereşte prin căldură, umor şi compasiune. Stilul lui Axel nu pretinde a fi nici imaginative, nici experimental; naraţiunea sa clasicăpune īn valoare fiecare detaliu savuros din meniul pe care Bebette īl pregăteşte īn bucătăria de ţară si care contrastează, prin culoare şi senzualitate, cu decorul īncăperilor cenuşii şi al dunelor bătute de vīnt. FIlmul subliniază cu discreţie paralela dintre efortul acestei bucătărese si cel al unui artist care vrea să-şi dea măsura talentului.” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Luni – 27 martie, HBO, 23.50
Cold Mountain – nom. Globul de Aur
Dramă, SUA, 2003
Regia: Anthony Minghella – nom. Globul de Aur pt. regie, nom. Globul de Aur pt. scenariu
Cu:
Jude Law – nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Nicole Kidman – nom. Globul de Aur
Reneé Zellweger – Oscar şi Globul de Aur pt. rol secundar

1 premiu Oscar [6]
1 premiu Globul de Aur [8]

“Cold Mountain, filmul lui Anthony Minghella, se deschide cu una din cele mai formidabile scene de bătălie văzută vreodată pe ecran. Este "ceva" ce, oricīt ne-am strădui, nu poate fi spus īn cuvinte - trebuie văzut. […] Mai există, īn acest grandios īnceput de epopee - dar "grandios" nu ca īn Stăpīnul inelelor, ci ca-ntr-o monumentală aglomerare de gesturi umile, tăcute, sărace -, cīteva secvenţe ameţitoare īn care războiul devine Războiul: fragmente de corpuri īncleştate, furie difuză şi īncremenită, glod īnsīngerat... Ele nu au stilizarea aceea amuţitoare din Saving Private Ryan, făţiş-virtuoză şi aproape halucinogenă - nu; dar, īn eficacitatea lor cinstită şi discretă, sīnt precise ca un bisturiu.” (Alex. Leo Şerban) (Ziarul de duminică, martie 2004)

“Deşi acţiunea se desfăşoară īn timpul Războiului Civil din Statele Unite, Cold Mountain nu este un film istoric. Inspirat din romanul dens al lui Charles Frazier, el este un love story metafizic, o explicitare a adevărului că iubirea transcende istoriile personale şi istoria. […] Anthony Minghella este unul dintre acei regizori care ştiu să cucerească şi publicul larg, şi premii. Sīnt mulţi care spun că Pacientul englez e un film lacrimogen şi plin de clişee. Īnsă dacă īl vezi de mai multe ori o să ai surpriza să descoperi mai multe niveluri care nu sīnt aşezate după principiul cepei, ci intră unul īntr-altul. Şi Cold Mountain funcţionează aşa. Şi-şi aduce obolul de clişee - vezi porumbelul alb care intră īn biserica unde se află Inman şi Ada şi pe care Inman īl slobozeşte. Sau secvenţa de final care īnchide cercul, marcīnd reīntoarcerea la tihna căminului, cu copii şi mese īn curte, la aer. Dacă reuşeşti să le treci cu vederea, vei păstra īn timp o amintire plăcută şi rotundă a acestui love story atemporal.” (Iulia Blaga) (Romānia Liberă, martie 2004)

“Cold Mountain (ecranizarea romanului lui Charles Frazier, tradus la Editura Polirom) este un film romantic īn cel mai bun sens al cuvīntului. Nu e nimic vag sau īnceţoşat īn poezia sa, nu e pic de moliciune īn spiritul său. E atīt de clar īncīt e mitic. E loial iluziei trăite de orice īndrăgostiţi (măcar timp de trei secunde, dacă nu timp de trei ani) că numai ei contează pe pămīnt, că singura poveste importantă e a lor - restul sīnt incidente, scurte digresiuni, roluri episodice, martori, complici, umplutură. Şi loialitatea asta cere tărie.” (Andrei Gorzo) (Dilema veche, martie 2004)

Marţi – 28 martie, PRO Cinema, 22.00
Gol puşcă / The Full Monty – Best European Film, nom. Oscar, nom. Globul de Aur, nom. César pt. film străin
Comedie, Marea Britanie, 1998
Regia: Peter Cattaneo – nom. Oscar
Cu: Robert Carlyle

1 premiu Oscar [4]
[1] nom. Globul de Aur

“Pentru a ieşi din mizerie, o bandă de tineri şomeri montează un spectacol de strip-tease masculin. Sub pretextul schemei drumului spre succes, comedie socială pe muchie de cuţit, simpatică, dar cu scrīşniri din dinţi, despre disoluţia morală īn contextul decăderii unei citadele a oţelului din care mai rezistă doar fanfara uzinei. Un umor macabru despre şomeri disperaţi cu oarecare decalaj īntre amărăciunea secvenţelor şi ineficienţa regiei īn zugrăvirea scenelor dansante.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Marţi – 28 martie, TVR 2, 22.30
Hamlet
Dramă, SUA-Marea Britanie-Spania-Franţa, 1990
Regia: Franco Zeffirelli
Cu:
Mel Gibson
Glenn Close
Helena Bonham Carter

[2] nom. Oscar
[1] nom. BAFTA

“Versiune īnchegată dramaturgic, deşi prea explicativă, uneori de-a dreptul pleonastică. Regele defunct, cītuşi de puţin fantomatic, e ostenit de volbura Universului. Foarte bună Ofelia, hărţuită pīnă la nebunie īncă dinaintea uciderii tatălui ei.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Miercuri – 29 martie, HBO, 22.00
Totul despre Schmidt / About Schmidt – nom. Globul de Aur
Dramă, SUA, 2002
Regia: Alexander Payne – Globul de Aur pt. (co)scenariu, nom. Globul de Aur pt. regie
Cu:
Jack Nicholson – nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Kathy Bates – non. Oscar şi nom. Globul de Aur pt. rol secundar

2 premii Globul de Aur [5]
[2] nom. Oscar

“Prilej pentru Nicholson să-şi dezvolte īntrega gamă a talentului şi amplitudinea registrului dramatic īntr-un film condus de un regizor cu un rar talent al detaliului revelator. Dramă disperată tratată, de la un cap la altul, cu umor negru.” (Dicţionar universal de filme, 2002)


Alte filme

Evita (1996), cu Madonna – Vineri, HBO, 13.45; Marţi, 15.50
“Adaptare a montării scenice a lui Andew Lloyd Webber şi Tim Ryce inspirată din viaţa Evitei, mit şi totodată personaj controversat. Filmul lui Parker s-ar vrea replică la versiunile anterioare, demitizīndu-şi eroina prin intermediul unui musical politico-erotic. Printr-o analiză la rece, brechtiană, el destramă legenda, prezentīnd ascensiunea unei perechi lipsite de scrupule şi impermeabilă a moralei. […] Deşi Madonna e conformă īn rolul ei de ‘Passionarie’ politică, musicalul funţionează greoi: textele şi cīntecele rămīn scenice, cinematograful e ilustrat īn marginea partiturii originare.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Atac īmpotriva lui Rommel / Raid on Rommel (1971), cu Richard Burton – Vineri, PRO Cinema, 17.00; Sīmbătă, 13.00
“Īnsăilare a războiului deşertului care, īn afara performanţei clasicului comando, oferă şi o recomandare credibilă a bătăliei pentru Tobruk.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Miss Litoral (1991), cu Jean Constantin, Anca Ţurcaşiu, Alexandru Arşinel, Horaţiu Mălăele – Vineri, B1 TV, 20.00; 01.00
“Burlescă trivială, greu de raportat la pretenţiile profesionale dovedite de Mircea Mureşan īn alte filme. Distinsul realizator experimentează aici un nou gen cinematografic, ‘comedia robot’, fără scenariu şi dramaturg (nici pe generic, nici īn informaţiile communicate presei), o īngăimare de grimase şi tumbe pe temă dată, cu mamele şi fese despuiate, automobil '‘retro', Dracula chirurg şi alte atracţii, pe fundalul unei explozii de monotone ‘cīrlige’ estradiste şi a unei incursiuni, prin vecini, la Ialta.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Blues Brothers / The Blue Brothers (1980), cu John Belushi, Dan Aykroyd – Vineri, Naţional TV, 22.00
“Doi comici muzicali răsfăţaţi ai epocii oferă, pe o tramă foarte foarte uşurică īn stilul divertismentelot TV, o paradă a muzicii negre aliată unui delir al devastării şi grosolăniei, pretins nonconformism. De reţinut, īn afara evoluţiilor muzicale, şi unele aluzii la actualitatea politică, precum manifestaţia ‘Partidului alb-socialist american’! Filmul a creat fani.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Īntoarcerea lui Casanova / Le retour de Casanova (1992), cu Alain Delon; Fabrice Luchini – Vineri, TVR Cultural, 22.45
“O adaptare a unei povestiri de Arthur Schnitzler īn care străluceşte nu legendarul macho, aşa cum era de aşteptat, ci Luchini, interpretul unui alt Figaro, isteţ valet al lui Casanova.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Proasta creştere / La mala educacion (2004) – Vineri, TVR 1, 00.20
„Despre Pedro Almodóvar s-a spus că este autorul ultimei capodopere a mileniului doi (Totul despre mama mea – 1999) şi al primei capodopere a mileniului trei (Vorbeşte cu ea – 2002). Fără să semene cu nici unul dintre cele două şi nici cu vreo altă creaţie a regizorului prin miza şi maniera realizării sale, filmul de faţă, Proasta creştere, poartă totuşi amprenta acestuia, inconfundabilă aidoma supratitlului pe care īl adaugă creaţiilor sale: 'Un film de Almodóvar’. Aici, cineastul strecoară amănuntul biografic īn povestea sa neagră şi austeră, al cărei punct de plecare este instrucţia severă, dublată de excese pedagogice şi abuzuri sexuale primită īn teribilul internat catolic unde a studiat īn adolescenţă. Premisa filmului e constituită de reīntīlnirea, peste ani, īntre doi foşti colegi de şcoală, ajunşi unul regizor şi unul actor.” (Andreea Chiriac) (Ziarul de duminică, Nr. 42 (222), 22 octombrie 2004)

Femeia īn roşu (1997), cu Elena Albu – Vineri, TVR Cultural, 00.35
“Preluīnd motivul epic al unei glume literare improvizate īn comun de un trio de scriitori ardeleni, cineastul improvizează, la rīndu-i, īn serios īnsă, un thriller tip Buftea pe relaţia Anne-Dillinger. Pentru a disimula linia narativă săracă, realizatorul recurge la tertipul sofisticării inutile a dramaturgiei, povestea Annei devenind rezultatul anchetei angajate, peste decenii, de tinerii regizori, după modelul celor doi ‘oameni’, de marmură şi fier, ai lui Wajda. Format īn exerciţii de cinematecă, autorul ‘leonizeaz㒠(ca īn Once Upon a Time in America) mirifa adolescenţă a eroinei, combinīnd Adela cu o doză de Butch Cassidy.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Matrix – Revoluţii / Matrix – Revolutions (2003), cu Keanu Reeves – Vineri, HBO, 02.50; Marţi, 23.00
“Matrix – Revolutions pare mai substanţial decīt Matrix Reloaded, deşi la fel īţi dă senzaţia că trece repede şi că mare lucru nu se īntīmplă īn el.” (Iulia Blaga) “Subiectul e cīt se poate de fīs (mai puţin fīs oricum decīt cel din M2), finalul ne lasă cu totul īn ‘zona crepusculară’, iar actorii (Reeves, Moss, Fishburne şi mai ales Bellucci) sīnt sub limita suportabilului. Fraţii Wachowsky livrează, cu alte cuvinte, nimic altceva decīt nişte senzaţii tari de neuitat!” (Andrei Bangu) (LiterNet)

Povestea lui Cole Porter / De-Lovely (2004), cu Kevin Kline – Sīmbătă, HBO, 14.30
“Īncīntător musical dedicat unuia dintre compozitorii americani care şi-au pus definitiv amprenta nu numai pe o perioadă anume, ci pe īntreg Hollywood-ul, strălucitorul Cole Porter. Sunete minunate, cīntece care sīnt mai hituri decīt orice din ziua de azi, costume, o poveste bizară de dragoste, glamour din ‘anii de aur’, plus doi actori inteligenţi şi foarte potriviţi pe rol.” (www.port.ro)

Marile vacanţe / Les grandes vacances (1967), cu Luis de Funčs – Sīmbătă, Naţional TV, 16.00
“Un de Funčs īn plină vervă, adevărat recital de umor sadic, compromis, īn ultima sa parte, de complicaţii inutile ale intrigii, care taie brusc şi elanul comediei, şi pe cel al comicului.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Jersey Girl (2004), cu Ben Affleck, Liv Tyler – Sīmbătă, HBO, 16.35
“Jersey Girl reprezintă un punct de ruptură īn cariera unui regizor care şi-a petrecut ultimii ani făcīnd comedii răutacioase, de un umor debil. Motivul ar putea fi faptul că Smith, consistent ireverent şi perpetuu profan, a devenit recent tată. E īntotdeauna reconfortant să vezi un regizor de nişă că īncearcă să devieze cu inteligenţă de la formulă. Smith ştie să scoată ce-i mai bun din Affleck, care poate fi un bun actor, doar că mai toate filmele īn care joacă se īntīmplă să fie proaste. Ca tīnăr văduv, tată de voie, de nevoie, om de PR răsfăţat şi fiu insensibil, el este impecabil. Dar, ca īn majoritatea filmelor lui Kevin Smith, rolurile secundare ne dau prilejul să descoperim comori ascunse. Drăgălaşa Liv Tyler īşi abandonează urechile de elf şi ne oferă un rol dezarmant de şarmant.” (www.port.ro)

Un loc sub curcubeu / Under the Rainbow (1981), cu Chevy Chase – Sīmbătă, PRO Cinema, 17.00; Duminică, 10.15
“Īn timpul celui de-al doilea război mondial, managerul Hotelului Culver din Los Angeles se vede nevoit să īşi lase hotelul īn grija nepotului. Acesta schimbă numele hotelului şi īl transformă īntr-un loc haotic, īmpīnzit de asasini, agenţi secreţi, pitici din echipa de actori a filmului ‘Vrăjitorul din Oz’ şi spioni nazişti. De altfel, regizorul ‘Vrăjitorului din Oz’ găseşte această locaţie perfectă pentru filmări astfel īncīt hotelul devine o ‘cas㒠plină cu personaje parcă ieşite din cărţile pentru copii.” (www.port.ro)

Racolarea (1985), cu Florin Piersic, Tora Vasilescu – Sīmbătă, PRO Cinema, 20.00; Duminică, 10.15
“Product greoi, fără ritm şi interes, deşi cu umor involuntar.” (Dicţionar de filme romāneşti, 20022)

Ultimul samaritean / The Last Boy Scout (1991), cu Bruce Willis – Sīmbătă, PRO TV, 20.30; 00.45
“Film ‘de acţiune’, fără pretenţii, deşi īşi disipează intriga īn lumea elitei politice, a culiselor fotbalului şi C.I.A.-ului, tipic pentru latura comercială a lui Bruce Willis.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Luna neagră / Black Moon Rising (1986), cu Tommy Lee Jones – Sīmbătă, Naţional TV, 22.00
“Quint (Tommy Lee Jones), un bărbat isteţ dar extrem de īncăpăţīnat, este ‘hoţ profesionist’ şi lucrează pentru guvern. Quint a ascuns o dischetă pentru computer, care conţine dovezi importante (dovezi necesare Procurorului General īn cazul deschis īmpotriva companiei Lucky Dollar), īn prototipul unui automobil luxos. Lucrurile se complică īn momentul īn care automobilul este furat de o organizaţie de hoţi de maşini, din Los Angeles.” (www.port.ro)

Calea īngerilor / La via degli angeli (1999) – Sīmbătă, TVR Cultural, 23.00
“Īn centrul poveştii se află Ines (Valentina Red), o tīnără dactilografă īndrăgostită de Angelo, fiul patronului ei. Angelo nu pare să-i remarce niciodată prezenţa şi, de altfel, nici măcar nu se uită vreodata īn direcţia ei. Prea timidă ca să īncerce să-i atragă atenţia, Ines se mulţumeşte să viseze că īntr-o zi jocul dragostei sau al īntīmplării va face ca el să o descopere şi să se īndrăgostească de ea. Speranţa ei devine şi mai puternică īn ziua cīnd află despre ritualul Dansului. Este noaptea īn care toţi tinerii din regiune răspund la invitaţia celui cunoscut sub numele de ‘fratele lui Loris’ de a veni la castel, pentru a participa la sărbătoarea anuală unde voia bună şi dansul īi vor ajuta să-şi găsească perechea.” (www.port.ro)

Identitatea lui Bourne / The Bourne Identity (2002) – Duminică, Cinemax, 19.00
“James Bourne este recuperat din apele Mediteranei şi salvat de nişte pescari. După ce īşi revine, el nu īşi mai aminteşte nimic din ceea ce i s-a īntīmplat, aşa că īncearcă să-şi recapete memoria folosindu-se de cīteva indicii: contul la o bancă din Elveţia, o capsulă extrasă din corpul său şi numărul īntipărit pe şold. El īşi dă seama ca este un fost agent secret.” (PRO TV Magazin)

Jurnalul / The Notebook (2004) – Duminică, HBO, 20.00; Miercuri, 20.00
“Allie Hamilton şi Noah Calhoun s-au īntīlnit īntr-o seara la carnaval şi se īndrăgostesc. Părinţii ei nu consimt legătura fiicei lor, deoarece familia lui Noah nu este suficient de bogată şi cunoscută, şi hotărăsc să se mute departe, cīt mai departe de Noah.” (www.cinemagia.ro)

Troia / Troy (2004), cu Brad Pitt – Duminică, HBO, 20.00
“Mulţi chiţibuşari au strāmbat din nas la Gladiatorul cum că ar fi fost un film comercial. Ei bine, imaginaţi-vă că Troia este de două ori mai comercial! Petersen a făcut un film foarte fastuos (mergānd chiar spre kitsch involuntar) din punct de vedere vizual, dar a ignorat tocmai "emoţia"... De care, īnsă, oricum nu era capabil. Fiindcă tot veni vorba de kitsch, pentru ceva cu adevărat pasionant, va trebui să-l aşteptăm pe maestrul kitsch-ului modern Baz Luhrmann cu Alexander the Great...” (Andrei Bangu) (LiterNet)

Secretul lui Bachus (1983), cu Gheorghe Dinică, Dem Rădulescu – Duminică, TVR 1, 21.30
“O ‘satir㒠demagogică menită să acopere abuzurile şi chiar crimele juridice ale conducerii de partid (odioase ‘pedepse capitale’) sub masca dezvăluirii faptelor repreobabile, comportamentelor şi mentalităţilor ‘anacronice’ ale unor activişti mărunţi, directori, ziarişti, prezentaţi īn desfăşurări de lux şi corupţie. De remarcat o uluitpare compoziţie feroce a lui Mihăilescu-Brăila īn rolul unui speculant demagog şi rapace.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Gustul mierii / A Taste of Honey (1961) – Duminică, TVR Cultural, 23.00; Luni, 00.00
“Filmul reprezintă călătoria iniţiatică a eroinei īntr-o lume brutală īn care promiscuitatea periferiei īntīlneşte mizeria spirituală a unei societăţi sclerozate pe care Richardson o descrie cu īnverşunarea unui Stroheim.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Pe viaţă şi pe moarte / To Die For (1995), cu Matt Dillon, Nicole Kidman – Duminică, TVR 1, 00.10
“ Viaţa a trei tineri adolescenţi este schimbată īn mod dezastruos şi ireparabil de Suyanne (Nicole Kidman), o femeie tīnără, foarte frumoasă, perfect conştientă de felul īn care o văd bărbaţii şi total lipsită de scrupule. Ea ştie foarte bine ce vrea de la viaţă şi se foloseşte de orice şi de oricine pentru a obţine faima. Asfel ajunge să īi īmpingă pe cei trei la crimă...” (www.port.ro)

Steve Zissou: Cel mai tare de pe mare / The Life Aquatic with Steve Zissou (2004), cu Bill Murray – Luni, HBO, 17.35
“Distribuţia e uniform superbă. Murray e mortal de morocănos şi sarcastic īn rolul unui bătrīn lup de mare a cărui carieră a intrat la apă. Owen Wilson şi Dafoe sīnt nişte gag-uri umblătoare. Blanchett pare să fie foarte amuzată de jocul cu băieţii, īn timp ce Angelica Huston face din aroganţă o glumă care creşte īn intensitate. Pīnă la final, nu īţi doreşti decīt să pleci īn croazieră cu gaşca asta dementă.” (www.port.ro)

Specialistul (1994), cu Sylvester Stallone, Sharon Stone – Marţi, PRO TV, 19.45
“Bicepşii de cremene ai lui Stallone şi pectoralii nu mai puţini decorativi ai lui Stone īmpotriva mafiei.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Doamna Winterbourne / Mrs. Winterbourne (1996), cu Shirley MacLaine – Marţi, Prima TV, 20.00
“Luată, īn urma unui tragic accident feroviar, de o īntreagă familie drept nora aşteptată, ghinionista Connie se pomeneşte adoptată, fără voie, deşi ea a īncercat să le spună gazdelor adevărul. Subiectul este anevoie credibil dar, ajutat de interpretele sale, realizatorul īnscrie, īn imagine, minuni de umor şi expresivitate.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Dragoste fără sfīrşit / Endless Love (1981), cu Brooke Shields – Marţi, PRO Cinema, 01.00
“Romantism erotic şi melodramă de sorginte italiană īntr-o ipocrită tentativă de valorificare a sex-appealului lui Shields, de astă dată prin vreo exotică lagună, ci īn… civilizaţie!” (Dicţionar universal de filme, 2002

Totul se plăteşte (1987), cu Florin Piersic– Miercuri, B1 TV, 20.00; 00.15
“Cel de-al cincilea episod cu Mărgelatu, nici mai bun, nici mai rău ca celelalte dar, spre deosebire de ele… francofon, şi chiar subtitrat īntr-o limbă ce anulează parfumul de epocă din Masca de argint, Drumul oaselor, Trandafirul galben, Misterele Bucureştilor, Colierul de turcoaze.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Afacerea Hudsucker / Marioneta / The Hudsucker Proxy (1994), cu Tim Robbins, Paul Newman – Joi, PRO Cinema, 16.45
“Remake [după filmul din 1987] pripit īntr-o ficţiune ironică ratată prin tentaţia comicului suprarealist. Totuşi, creaţiile celor doi protagonişti legitimează tentativa.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Sfīrşitul nopţii (1983), cu Mircea Diaconu – Joi, TVR Cultural, 19.45
“Deşi zbuciumul circumscris de interpreţi (…), īn ansamblu, imaginea nu convinge.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)

Baltagul (1969) – Joi, B1 TV, 20.00; 00.15
“Filmul are pasaje notabile, dar e trădat prin carenţe de fond, structură dramaturgică şi relief psihologic. Spectaculosul şi pitorescul, tentaţia epatării vizuale l-au īndepărtat pe realizator de filonul tragic al romanului.” (Dicţionar de filme romāneşti, 2002)