[email protected] 9
3-9 martie 2006

Grupaj de referinţe cinematografice realizat de Alin Cristea


Filmele săptămînii

55 de zile la Beijing
Toţi oamenii preşedintelui
Orele
Cîndva, în aprilie
Tristana
Meditaţiile Ritei
Mere roşii
Psycho
Sweet Charity
Totul despre Schmidt
Crimele din Mica Italie


Vineri – 3 martie, TVR Cultural, 22.00
55 de zile la Beijing / Fifty-Five Days at Peking
Dramă, SUA, 1963
Regia: Nicholas Ray
Cu:
Charlton Heston
Ava Gardner
David Niven

[2] nom. Oscar

“În primii ani ai secolului XX, la Peking a avut loc 'Rebeliunea boxerilor', sîngeros eveniment istoric reflectat în acest film. Legaţiile diplomatice străine sînt invadate de mii de chinezi furioşi, sub conducerea Prinţului Tuan. În faţa atacurilor din ce în ce mai feroce, un maior american şi ambasadorul Marii Britanii organizează apărarea, cu o forţă care dispune doar de 200 de soldaţi, care trebuie să ofere protecţie cetăţenilor străini în faţa hoardelor de rebeli.” (www.port.ro)

Vineri – 3 martie, PRO Cinema, 22.05
Toţi oamenii preşedintelui / All the President’s Men – BAFTA, nom. Oscar
Dramă, SUA, 1976
Regia: Aln J. Pakula – Globul de Aur, nom. Oscar
Cu:
Robert Redford
Dustin Hoffman

3 premii Oscar [8]
1 premiu Globul de Aur [3]

“În vara anului 1972, doi reporteri de la ‘Washington Post’ descoperă că oamenii preşedintelui în exerciţiu au pus sub ascultare opoziţia iar campania electorală e dusă cu fonduri oculte. Ecranizarea best-seller-ului ziariştilor Bob Woodward şi Carl Bernstein debutează cu jurămîntul lui Nixon de a respecta Constituţia, simultan cu instalarea microfoanelor la sediul democraţiilor, pentru a continua cu ascensiunea treptată, pas cu pas, a anchetatorilor pînă în topul prezidenţial. Caracterul indecis al bătăliei e redat de o secvenţă în care munca celor doi are ca fundal sonor triumful electoral al lui Nixon. Totuşi filmul, fragmentat şi exterior, e jurnalistic, ansamblul nu se prea încheagă.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

“Maniac al detaliului autentic, cineastul a reconstituit sediul redacţiei fără să schimbe nici măcar locul maşinilor de scris sau forma coşurilor de gunoi. Această minuţiozitate extremă, legată de elaborarea precisă şi aproape imperceptibilă a scriiturii, susţinută de nişte interpreţi parcă făcuţi pentru aceste roluri, sfîrşeşte prin a crea un spectacol fascinant.” (Freddy Buache) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Vineri – 3 martie, TVR 1, 23.35
Orele / The Hours – Globul de Aur, nom. Oscar
Dramă, SUA, 2002
Regia: Stephen Daldry – nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Cu:
Nicole Kidman – Oscar, Globul de Aur, Ursul de Argint la Berlin
Julianne Moore – nom. Oscar şi nom. Globul de Aur pt. rol secundar
Meryl Streep – Ursul de Argint la Berlin, nom. Globul de Aur pt. rol secundar
Ed Harris – nom. Oscar şi nom. Globul de Aur pt. rol secundar

1 premiu Oscar [9]
2 premii Globul de Aur [7]

“The hours – regizat impecabil de Stephen Daldry (Billy Elliot) şi jucat superlativ de Nicole Kidman, Julianne Moore şi Meryl Streep – este ecranizarea unui roman de Michael Cunningham. Nu l-am citit, dar presupun că filmul nu e prea departe de carte. Şi aici stă, cred, mica lui valoare cinematografică: The hours nu este ‘Mare Artă’ – deşi se inspiră din Ea. Nu este un mare film – deşi are ‘ticurile’ sale (imagini frumoase, etc). Este (doar) un film bun – un fel de teatru bine (foarte bine) scris (David Hare), montat şi splendid ‘acompaniat’ de muzica lui Philip Glass. (…) Kidman face un rol impresionant (ca Virginia Woolf, cu nas cu tot), Moore este formidabilă ca întotdeauna (inclusiv îmbătrînită cu 40 de ani), iar Streep e Streep...” (Alex. Leo Şerban) (Libertatea, iunie 2003)

“Dincolo de ceea ce poate apărea morbid (şi livresc, şi da, uneori afectat şi iritant), există acolo un elan, o dărnicie, o plenitudine – gîndiţi-vă la felul în care regizorul Stephen Daldry vă umple ochii recunoscători cu imagini ale celor trei femei: Julianne Moore într-un halat bleu cu trandafiri, Meryl Streep lîngă un zid acoperit de graffiti, Nicole Kidman cu o ţigară fără filtru şi cu mîini şocante, pătate, de femeie bătrînă. Şi ce fac aceste zeiţe, în timp ce ne umplu privirile? Cel mai adesea privesc în gol. Poate că după asta se recunoşte o zeiţă a ecranului (gîndiţi-vă la Garbo, la Dietrich), – după cît de bine ştie să privească în gol: Kidman culcată în iarbă, faţă în faţă cu o pasăre moartă; Moore, prezentă şi totodată absentă din bucătăria ei perfectă, însorită, californiană; Streep privind în golul rămas la fereastra de unde prietenul ei i-a zîmbit extatic, chiar înainte de a se arunca. Zîmbetul acela – darul lui de despărţire – e una dintre imaginile-cheie ale unui film care reuşeşte să transforme plumbul în aur, căderea în înălţare.” (Andrei Gorzo) (Dilema, nr. 531, 6 - 12 iunie 2003)

“Nicole Kidman (de nerecunoscut sub masca inedită ce o urîţeşte tot pe atît cît îşi îmbogăţeşte ea personajul), Meryl Streep (ca totdeauna fascinantă şi în postura de literată sfîşiată între sacrificiu şi dăruire), Julianne Moore (izbutind să înnobileze banalitatea unei existenţe anoste) conduc spectatorul prin meandrele metafizicii umane. Un univers sensibil la care au acces şi inocenţii, şi iniţiaţii ce vor fi tentaţi să refacă traseul subiectivităţii, ajungînd cu siguranţă la constatarea că asistă la împlinirea aspiraţiei secrete a scriitoarei ce visa să nu trădeze realitatea.” (Irina Coroiu) (Ziarul de duminică, nr. 20 (151), 30 mai 2003)

“Nicole Kidman (cu nas de latex) reuşeşte o performanţă memorabilă în chip de Virginia Woolf: un rol ‘de caracter’ care-i dezvăluie talentul cameleonic, deja întrezărit în Moulin Rouge sau The Others şi confirmat definitiv cu Dogville.” (Alex. Leo Şerban) (România literară, nr. 28, 16 - 22 iulie 2003)

“O magistrală operă originală, ce tinde să capteze şi să ofere spectatorului caracterul inefabil al unei fericiri pierdute, propunînd intacte ecourile prozei celebrei scriitoare. Departe de programul VHS (Violenţă, Horror, Sex) propus de micile ecrane, filmul lui Stephen Daldry merită văzut nu doar o dată.” (Călin Stănculescu) (România liberă, 28 mai 2003)

Vineri – 3 martie, HBO, 00.00
Cîndva, în aprilie / Sometimes in April
Drama, Rwanda-SUA, 2005
Regia: Raoul Peck

“Atunci cînd naţionaliştii hutu au ridicat armelor împotriva compatrioţilor lor, tutsi, în Ruanda, în aprilie lui 1994, violentul conflict a marcat începutul unuia dintre cele mai sumbre capitole din istoria africană. De-a lungul celor 100 de zile ce au urmat, au fost fraţi care s-au întors unii împotriva celorlalţi şi familii care au fost distruse. 800.000 de oameni au murit. Bazat pe evenimente reale întîmplate în decursul acestui cumplit genocid, drama tulburătoare a lui Raoul Peck spune povestea a doi asemenea fraţi, ale căror cauze diferite i-au făcut să se plaseze în tabere opuse ale conflictului şi ale căror vieţi nu vor mai fi niciodată aceleaşi.” (www.port.ro)

Sîmbătă – 4 martie, TVR Cultural, 22.00
Tristana – nom. Oscar pt. film străin
Dramă, Franţa-Italia-Spania, 1970
Regia: Luis Bunuel
Cu: Catherine Deneuve

“Adaptare a unui roman de Perez Galdos, într-un necruţător tablou al împietririi sufletului uman în lupta reciprocă pentru dominare.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

“Cea mai violentă denunţare a unei anume ordini burgheze creştine” (Louis Marcorelles) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Miercuri – 8 martie, Cinemax, 17.25
Meditaţiile Ritei / Educating Rita – BAFTA, nom. Globul de Aur pt. film străin
Comedie, Anglia, 1983
Regia: Lewis Gilbert
Cu:
Michael Caine – BAFTA, Globul de Aur, nom. Oscar
Julie Walters – BAFTA, Globul de Aur, nom. Oscar

3 premii BAFTA
2 premii Globul de Aur [4]
[3] nom. Oscar

“Variantă de Pygmalion lipsită de umor şi agasant demonstrative, tezistă ca ‘Ana Roşculeţ’ de Marin Preda, în vremea în care la noi mai erau la modă asemenea subiecte.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Miercuri – 8 martie, B1 TV, 20.00; 00.15
Mere roşii
Drama, Romania, 1976
Regia: Alexandru Tatos
Cu: Mircea Diaconu

Scenariul e semnat de Ion Băieşu care, după realizarea filmului, l-a transformat în roman – Balanţa, fiind ecranizat mai tîrziu de Lucian Pintilie.

“Evenimentele, veghea şi conflictele dintr-un spital sînt surprinse în duelul dintre talent şi pasiune pe de o parte, suspiciune şi oportunism pe cealaltă, cu personaje bine motivate şi admirabil interpretate de Diaconu şi – surprinzător! – de regizorul de teatru Cojar.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

“Un personaj care a avut şansa să fie interpretat de unul dintre cei mai înzestraţi actori ai noştri la ora actuală, Mircea Diaconu, captează şi transmite interesul, verva, farmecul. Tonul povestirii este preluat de regizorul Alexandru Tatos ca un excelent ghid într-o incursiune în lumea faptului divers care a generat povestirea cinematografică. Cadrul filmului este invadat de viaţa reală, dar ea nu se înghesuie haotic pe peliculă, căci amănuntele capătă funcţie dramatică, devin parte – subiect, predicat, atribut sau complement – în propoziţia-imagine; naraţiunea devine fluidă, surprinzătoare, scăpată parcă de incantările frazeologiei «cinematografice», cuvîntul ” (Mircea Alexandrescu)

“Despre Mere roşii (…) s-a spus, în epocă, pe bună dreptate, că ‘a contribuit la maturizarea filmului nostru de actualitate’.” (Călin Căliman, Istoria filmului românesc 1897-2000, 2000)

Miercuri – 8 martie, PRO Cinema, 01.00
Psycho
Horror, SUA, 1960
Regia: Alfred Hitchcock – nom. Oscar
Cu:
Anthony Perkins
Janet Leigh – Globul de Aur pt. rol secundar

[4] nom. Oscar

“Hitchcock redefineşte horrorul, dînd terorii un chip nou, nu clasicul monstru, ci inocentul ‘băieţel din vecini’.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

“Poate cel mai vizual, cel mai cinematic film făcut vreodată.” (Peter Bogdanovich) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Construit ca «Infernul» lui Dante, în cercuri concentrice, din ce în ce mai strînse şi mai profunde, fiecare plan este o lecţie de regie prin precizia, rigoarea şi frumuseţea lui.” (Ph. Demonsablon) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Joi – 9 martie, PRO Cinema, 16.00
Sweet Charity
Film muzical, SUA, 1969
Regia: Bob Fosse
Cu: Shirley McLaine – nom. Globul de Aur

[3] nom. Oscar

“Strălucit debut al lui Fosse, cunoscut pînă atunci ca dansator şi coregraf, într-o reconstituire în altă cheie a Cabiriei, care ar fi putut fi aplaudată şi de Fellini.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Joi – 9 martie, HBO, 17.55
Totul despre Schmidt / About Schmidt – nom. Globul de Aur
Dramă, SUA, 2002
Regia: Alexander Payne – Globul de Aur pt. (co)scenariu, nom. Globul de Aur pt. regie
Cu:
Jack Nicholson – nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Kathy Bates – non. Oscar şi nom. Globul de Aur pt. rol secundar

2 premii Globul de Aur [5]
[2] nom. Oscar

“Prilej pentru Nicholson să-şi dezvolte întrega gamă a talentului şi amplitudinea registrului dramatic într-un film condus de un regizor cu un rar talent al detaliului revelator. Dramă disperată tratată, de la un cap la altul, cu umor negru.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Joi – 9 martie, PRO Cinema, 22.00
Crimele din Mica Italie / Mean Streets
Thriller, SUA, 1973
Regia: Martin Scorsese
Cu:
Robert De Niro
Harvey Keitel

“Primul film important din cariera lui Martin Scorsese conţine multe dintre caracteristicile întregii sale opere: prezenţa elementului autobiografic (Scorsese însuşi s-a născut şi a crescut în Little Italy), accentul pus pe evoluţia personajelor şi pe dezvăluirea caracterelor, renunţarea la intriga tradiţională, adaptarea unui stil vizual plin de tensiune, datorat numeroaselor mişcări de aparat şi obiectivelor deformante.” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Pitorească evocare a cartierului italian din New York în care Scorsese îşi ‘face mîna’ dirijînd doi actori de excepţie încă foarte tineri: De Niro şi Keitel.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

“Timp de o oră şi jumătate, filmul se menţine la un nivel paroxistic, care conferă tramei (mai degrabă o succesiune de tablouri, decît o veritabilă intrigă) o dimensiune parabolică, aceea a unei liturghii infernale.”
(Michel Sineux) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)


Alte filme

Adio, dar rămîn cu tine / The Goodbye Girl (2004), cu Jeff Daniels, Patricia Heaton – Vineri, HBO, 12.40; Marţi, 17.20
“Neil Simon îşi actualizează comedia romantică de mare succes reprezentată pe scenă şi apărută şi pe marile ecrane, printr-o versiune fermecătoare pentru televiziune. ‘The Goodbye Girl’ este povestea Paulei McFadden (Patricia Heaton), o femeie divorţată care începe o nouă viaţă împreună cu fiica ei Lucy (Hallie Kate Eisenberg). Paula trebuie să facă faţă unei probleme şi mai mari atunci când Elliot Garfield (Jeff Daniels), un actor egocentric, subînchiriază apartamentul ei din Manhattan de la aiuritul ei iubit. În ciuda neînţelegerilor iniţiale, această pereche neobişnuită descoperă dragostea în timp ce se ajută reciproc să se acomodeze cu greutăţile vieţii într-un oraş mare.” (www.port.ro)

Cortina sfîşiată / Torn Curtain (1966), cu Paul Newman, Julie Andrews – Vineri, PRO Cinema, 17.00; Sîmbătă, 13.00
“Cu geniul său, profesorul şi omul de ştiinţă Michael Armstrong ajunge să pătrundă prin cele mai înalte şi mai ascunse locuri. El pretinde a fi altcineva şi ajunge în estul Germaniei, unde descoperă detalii foarte interesante pentru studiile sale despre proiectilele nucleare sovietice.” (PRO TV Magazin)

Balul de sîmbătă seara (1967), cu Sebastian Papaiani – Vineri, B1 TV, 20.00; 01.00
“În epocă a fost bine primit, atît de către spectatori cît şi de critică, ba mai mult, a avut şi o carieră internaţională, a fost prezent în secţiunea ‘Jeunes Recontres’ de la Cannes, a rulat în Franţa şi Spania, în Tunisia, în Canada şi Australia. Dintre ecouri, reţin opinia Christianei Salducci din ‘Espoir’, după prezentarea filmului în Franţa: ‘[…] Geo Saizescu priveşte lumea cu tandreţe şi umor latent. Aceasta explică şi faptul că presa a văzut în el un «mic Tati».’ […] Aceeaşi autoare: ‘[…] De notat, totodată, magistrala interpretare a lui Sebastian Papaiani, unul dintre cei mai buni actori români contemporani.’” (Istoria filmului românesc 1897 – 2000)

Un surîs în plină vară (1963), cu Sebastian Papaiani – Vineri, TVR internaţional, 22.00; Duminică, 11.15
“Demascările dure despre uneltirile scelerate ale chiaburilor sînt înlocuite de D.R. Popescu şi Saizescu cu mai subtila cmedie tonică despre dificultăţile adaptării ţăranilor la viaţa cooperatist-comunitară.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Troia / Troy (2004), cu Brad Pitt – Vineri, HBO, 23.00
“Mulţi chiţibuşari au strâmbat din nas la Gladiatorul cum că ar fi fost un film comercial. Ei bine, imaginaţi-vă că Troia este de două ori mai comercial! Petersen a făcut un film foarte fastuos (mergând chiar spre kitsch involuntar) din punct de vedere vizual, dar a ignorat tocmai "emoţia"... De care, însă, oricum nu era capabil. Fiindcă tot veni vorba de kitsch, pentru ceva cu adevărat pasionant, va trebui să-l aşteptăm pe maestrul kitsch-ului modern Baz Luhrmann cu Alexander the Great...” (Andrei Bangu) (LiterNet)

http://agenda.liternet.ro/articol.php?art=1130

Hotel California / California Suite (197, cu Jane Fonda, Alan Alda, Maggie Smith, Michael Caine, Walter Matthau – Sîmbătă, PRO Cinema, 17.00; Duminică, 10.15
“Transpunerea piesei omonime a lui Neil Simon în care, cu excepţia prologului, pagină de cinematograf incisiv, dialogul – punctul forte al originalului – este conservat contribuind la caracterul teatral al operei.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Roşcovanul (1976), cu Costel Băloiu – Sîmbătă, PRO Cinema, 20.00
“Sub bagheta scriitorului-regizor [Francisc Munteanu], Băloiu devine din copil, adolescent şi din pistruiat, roşcovan. Filmul nu e lipsit de farmec, şi s-ar putea să ascundă vagi detalili autobiografice.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Ochi de şarpe / Snake Eyes (199, cu Nicolas Cage – Sâmbătă, TVR 2, 22.00
“Snake Eyes e conceput, parcă, sub semnul lui Rashomon încă din prologul caracterizat printr-o mobilitatea morbidă (meciul şi arena filmate cu stadicam), acţiunile care preced atentatul fiind reconstituite din trei puncte de vedere.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

A fost odată în Mexic / Once Upon a Time in Mexico (2003), cu Antonio Banderas, Salma Hayek – Sîmbătă, HBO, 22.20
“Once Upon a Time... începe, ca şi Desperado, cu o glumă (de data aceasta, nu o spune Tarantino, ci Johnny Depp), continuă cu un amestec isteric de clişee exasperante (urmăriri, o tiradă nesfîrşită de împuşcături şi de explozii), extrem de violent şi visceral, şi îşi dă ultima suflare cu unul dintre cele mai debile finaluri de film din ultima vreme, strigînd ca un eunuc Viva la revolucion! Chiar dacă Antonio Banderas e ‘mort’ (după cum chiar el mărturiseşte în repetate ori în film), cele 110 minute ale filmului sînt suportabile datorită lui Johnny Depp (distribuit corect într-un rol plin de vervă).” (Andrei Bangu) (LiterNet)

http://agenda.liternet.ro/articol.php?art=758

Trei într-o barcă / Three Men in a Boat (1956) – Sîmbătă, TVR Cultural, 14.00
“Ecranizarea romanului omonim al scriitorului Jerome K. Jerome. Trei gentlemeni pornesc într-o călătorie cu barca pe Tamisa, de la Londra, la Oxford, iar excursia lor nautică e presărată cu nenumărate întîmplări amuzante.” (www.port.ro)

Atacul marţienilor (1996), cu Jack Nicholson – Duminică, PRO TV, 16.15; Luni, 11.00
“Parodie trăznită şi savuroasă la adresa filmelor de gen şi totodată omagiu sui generis adus filmelor de categoria B, cu extratereştri.” (Cinema… un secol şi ceva, 2002) “Atacul marţienilor este o călătorie foarte, foarte caraghioasă şi nebunească prin imaginaţia iraţională a lui Tim Burton. Farmecul filmului constă în lipsa de respect absolut ţicnită faţă de orice film care a îndrăznit vreodată să imagineze lumea cucerită de fiinţe superioare venite din cosmos.” (Leigh Paatsch) (Cinema… un secol şi ceva, 2002) “Sînt vizate stereotipurile eroic-americane printr-o tipologie pestriţă, de la Steiger, invincibil şoim al războiului strivit sub talpă de ‘ambasadorul’ marţian, pînă la Nicholson, predicînd, pînă în ultima clipă, coexistenţa paşnică (‘De ce să nimiceşti, cînd poţi crea?’) şi gata să accepte genocidul din Nevada drept o ‘pierdere colaterală’ sau chiar şi mai cinic, ‘neînţelegere culturală’.” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Joe împotriva vulcanului / Joe versus the Volcano (1990), cu Tom Hanks, Meg Ryan – Duminică, PRO Cinema, 20.00; 01.15
“E povestea unui om care regăseşte plăcerea de a trăi, dar pentru asta trebuie să străbată lumea şi să ajungă la poalele unui vulcan în pragul erupţiei. După succesul filmului Moonstruck, regizorul John Patrick Shanley a simţit că i se acordă o şansă. Şansa de a nu se gîndi la grija zilei de mîine şi de a nu mai munci pentru a-şi face un nume la Hollywood. Aşa că s-a hotărât să-şi acorde răgazul de a reflecta la probleme mai profunde cum ar fi: ‘Cum îmi petrec eu timpul limitat pe care îl am de trăit pe această planetă?’ Iar această întrebare, după cum a afirmat, i-a declanşat o criza existenţială. Joe împotriva vulcanului e răspunsul lui la acestă criză: ‘Ştiu că fiecare se confruntă la un moment dat cu întrebarea asta dar pentru că sîntem nevoiţi să muncim de dimineaţa pînă seara, rareori avem timpul să reflectăm pe îndelete la răspuns." (www.port.ro)

Secretul lui Bachus (1983), cu Gheorghe Dinică, Dem Rădulescu – Duminică, B1 TV, 21.30; 01.30
“O ‘satiră’ demagogică menită să acopere abuzurile şi chiar crimele juridice ale conducerii de partid (odioase ‘pedepse capitale’) sub masca dezvăluirii faptelor repreobabile, comportamentelor şi mentalităţilor ‘anacronice’ ale unor activişti mărunţi, directori, ziarişti, prezentaţi în desfăşurări de lux şi corupţie. De remarcat o uluitpare compoziţie feroce a lui Mihăilescu-Brăila în rolul unui speculant demagog şi rapace.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Anna şi regele / Anna and the King (1999), cu Jodie Foster – Duminică, Acasă, 20.30
“Cu toate intenţiile sale generoase, moderne, anticolonialiste, cu tot caracterul somptuos al scenografiei şi rafinamentul imaginii (Caleb Deschanel), filmul are stridente carenţe de gust, oscilînd între precedente celebre precum The Sound of the Music şi The Last Emperor.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Beloved (199, cu Oprah Winfrey, Danny Glover – Duminică, Naţional TV, 23.15
“’Beloved'’ este povestea unei sclave fugite de la stăpîn, Sethe (Oprah Winfrey), care reuşeşte cu greu să le asigure copiilor săi cele necesare traiului. Viaţa la ţară, în Ohio, în 1873, nu este deloc simplă, iar Sethe trebuie să găsească soluţii şi pentru situaţia ei cu totul specială. Situaţia ei este însă mult îngreunată de cicatricile lăsate de experienţele trecutului şi măsurile disperate pe care Sethe trebuie să le ia pentru a asigura libertatea familiei sale.” (www.port.ro)

De ce are vulpea coadă (198 – Luni, B1 TV, 20.00; 00.15
“Cornel Diaconu a realizat o ‘piesă’ de bază în filmografia destinată micilor spectatori – şi, totodată, pînă în anul 2000, ultimul film adresat copiilor! –, punînd peceţi de emoţie şi simţire în ‘basmul’ trăit aievea de micul protagonist, găsind cea mai potrivită ‘cheie’, cel mai prielnic ton pentru cinematografierea umorului, ironiei şi lirismului din naraţiunea adusă pe ecran.” (Istoria filmului românesc 1897 – 2000)

Irma Vep (1996) – Luni, TVR Cultural, 20.00
“Ca Noaptea americană, Assayas înfăţişează şi el zbuciumul unei echipe de cineaşti. Dar nu se teme să pună în discuţie, măcar marginal, anacronismul şi inutilitatea cinematografului francez ‘de autor’, ca ‘imagini preluate din alte imagini’, cu eroi-idee şi personaje-obiect.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Caleidoscop / Kaleidoscope (1990), cu Jaclyn Smith– Luni, PRO TV, 22.15
“Una dintre cele mai impresionante poveşti din seria ecranizărilor după romanele celebrei autoare americane Danielle Steel - drama a trei surori care, rămase fără părinţi, trăiesc despărţite timp de 30 de ani.” (www.port.ro)

39 de trepte / The Thirty Nine Steps (), cu Robert Powell – Luni, Naţional TV, 00.00
“La concurenţă cu Hitchcock, Sharp mizează pe cartea fidelităţii faţă de romanul lui Buchanan.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Jersey Girl (2004), cu Ben Affleck, Liv Tyler – Marţi, HBO, 15.45
“Jersey Girl reprezintă un punct de ruptură în cariera unui regizor care şi-a petrecut ultimii ani făcînd comedii răutacioase, de un umor debil. Motivul ar putea fi faptul că Smith, consistent ireverent şi perpetuu profan, a devenit recent tată. E întotdeauna reconfortant să vezi un regizor de nişă că încearcă să devieze cu inteligenţă de la formulă. Smith ştie să scoată ce-i mai bun din Affleck, care poate fi un bun actor, doar că mai toate filmele în care joacă se întîmplă să fie proaste. Ca tînăr văduv, tată de voie, de nevoie, om de PR răsfăţat şi fiu insensibil, el este impecabil. Dar, ca în majoritatea filmelor lui Kevin Smith, rolurile secundare ne dau prilejul să descoperim comori ascunse. Drăgălaşa Liv Tyler îşi abandonează urechile de elf şi ne oferă un rol dezarmant de şarmant.” (www.port.ro)

Expresul de Buftea (197, cu Dem Rădulescu, Jean Constantin, Sebastian Papaiani – Marţi, B1 TV, 20.00; 00.15
“O ‘antologie comică’, de fapt o ‘proba de incapacitate’ a regizorului, care n-a reuşit – în ciuda unui scenarist inspirit, Matty Aslan, si a unor actori nostimi în ‘momentele de legătură’ (…) sa depăşească limitele cineastului conjunctural.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Germinal (1993), cu Gérard Depardieu – Marţi, TVR 2, 22.15
“Superproducţie inspirată de Zola unuia dintre cei mai ambiţioşi realizatori ai filmului francez, care-i conferă profunzimea şi suflul epic al romanului.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Zei şi generali / Gods and Generals (2003), cu Jeff Daniels – Miercuri, HBO, 13.35
“Filmul e cronica a trei mari bătălii care conduc spre Gettysburg, reconstituite cu ajutorul locaţiilor reale şi a mii de figuranţi. Maxwell e foarte atent la detaliile de epocă în timp ce desenează cu grijă vieţile domestice ale generalilor în intervalurile dintre tulburătoarele bătălii. Un inestimabil document pentru amatorii de istorie.” (www.port.ro)

Mizerabilii / Les Misérables (2000), cu Gérard Depardieu – partea a II-a – Miercuri, TVR Cultural, 20.00; Joi, 00.45
“Ecranizare a celebrului roman al scriitorului francez Victor Hugo. O miniserie în patru părţi cu Depardieu ca Valjean şi Malkovich ca Javert, bogată în detalii semnificative pentru personaje şi atmosferă. O viziune mai proaspătă a romanului de la care se fac abateri, dar esenţa intrigii e păstrată.” (www.port.ro)

Lama de oţel / Cold Steel (1987) – Miercuri, PRO Cinema, 22.00
“Chiar în ajunul Crăciunului, tatăl poliţistului Johnny Modine este asasinat. Modine împreună cu partenerul său jură să se răzbune. Însă situaţia se complică în momentul cînd Modine o cunoaşte pe seducătoarea Kathy Connors (Sharon Stone), pe care o consideră femeia visurilor sale. Kathy nu este chiar ceea ce pare, ci o capcană mortală întinsă într-un joc periculos de-a şoarecele şi pisica.” (www.port.ro)

Burebista (1980), cu George Constantin, Ion Dichiseanu, Emanoil Petruţ – Miercuri, TVR internaţional, 22.00
“Marcînd depravarea totală a Proiectului de Epopee cinematografică naţională, filmul devine o lungă înşiruire de discursuri politice are reproduc tonul şi temele ‘de Partid şi de Stat’.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Alo, aţi greşit numărul! (195, cu Iurie Darie – Joi, B1 TV, 20.00; 00.15
“’Filmul ridică problema noii atitudini a studenţilor faţă de muncă, prietenie şi dragoste’, se precizează în fişa filmografică ANF. Dar chiar că ‘o ridică’, cu atîta tinereţe, prospeţime şi bună dispoziţie, încît limbajul de lemn e estompat de entuziasmul, talentul şi umorul actorilor. În plus, şi o ploaie de debuturi între care Ştefan Mihăilescu-Brăila, Ştefan şi Rodica Tapalagă, Stela Popescu şi multe alte nume sonore ale ecranului românesc.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Darclée (1960), cu Silvia Popovici – Joi, TVR Cultural, 20.00
“Amplă romanţare, cu începuturile, strădaniile lui G. Stephănescu de a crea o scenă lirică românească, mariajele nefericite şi strălucita carieră europeană a marii cîntăreţe. Primă şi meritorie incursiune a cinematografiei româneşti în genul biografic muzical, tarată de accentele desuet-melodramatice ale scenariului. Debut frenetic aplaudat pentru Silvia Popovici, debut mai puţin remarcat al lui Victor Rebengiuc şi încercare a forţelor pentru tînăra industrie a filmului românesc într-o ‘superproducţie’ color care reconstituia capitalele muzicale europene dintr-un ‘fin du sičcle’ XIX.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Promontoriul groazei / Cape Fear (1962), cu Gregory Peck, Robert Mitchum – Joi, PRO Cinema, 01.15
“Pornind de la romanul lui John McDonald, filmul excelează prin rigoarea story-ului, demonstrînd vulnerabilitatea protecţiei publice.” (Dicţionar universal de filme, 2002)