Romania are mai multe posturi TV decat tari puternic dezvoltate din Europa

Ai bani? Deschide o televiziune! - aceasta pare sa fie ultima moda in business-ul din Romania. Nu ai bani? Atunci ramai telespectator. si ca sa nu te plictisesti, mai cumpara-ti un televizor pe credit doar cu buletinul!

Statisticile CNA arata ca au fost acordate pana acum peste 210 licente TV pentru 60 de companii. Numarul de licente TV acopera 88 de localitati din 41 de judete ale tarii. Pe retelele de cablu TV, pot fi receptionate 32 de canale romanesti, daca numaratoarea noastra este corecta. De la cele consacrate, Pro TV, Antena 1 si Prima TV, pana la cele “mici-pitici”, Senso TV, Flux TV sau Alpha TV. La acestea se adauga un numar impresionant de programe internationale si pan-europene. Toate televiziunile autohtone si cateva straine (adaptate in varianta romaneasca) se bat pe o piata de publicitate TV de doar 170 de milioane de euro. Mare inghesuiala si “foame”!

Cum a fost posibil ca Romania sa bata ca numar de televiziuni tari mai dezvoltate, ca Polonia, Ungaria sau Cehia? Sociologul Calin Anastasiu constata ca desi piata audiovizualului din Romania a fost liberalizata foarte devreme in comparatie cu celelalte tari central si est-europene, o lunga perioada de timp aceasta a fost ignorata de marile trusturi de media internationale. Cu exceptia CME (Pro TV), SBS (Prima TV) si Murdoch (prezent in mod bizar cu un produs precar precum B1 TV), care au pasit cu mai mult sau mai putin curaj, numele consacrate nu au venit pe piata romaneasca. In tarile central-europene au investit repede si masiv trusturi de prima mana, dispunand deopotriva de forta financiara si experienta. Pe aceste piete, intreprinzatorii locali au fost descurajati de prezenta companiilor straine.

“In absenta strainilor, ceea ce s-a intamplat in Romania ne duce cu gandul la definitia unui celebru economist care, intrebat ce inseamna libera initiativa, a spus ca este “o combinatie intre legile pietei si vointa intreprinzatorilor”. Cu un singur amendament: vointa intreprinzatorilor nostri in audiovizual a cam batut legile pietei”, afirma Calin Anastasiu. In cei 15 ani de capitalism salbatic, in Romania, s-au adunat multi bani in anumite buzunare cu posibilitati de plasare destul de reduse. “Asa incat, unii intreprinzatori au preferat sa intre in audiovizual, sa piarda bani, dar sa compenseze aceste pierderi prin avantaje de alta natura. Acest fenomen este prezent mai cu seama in mass-media locala”, spune Anastasiu.

Mircea Vlad Ionescu, Marketing-Research Director la ARBOmedia, considera ca nivelul comparativ de dezvoltare economica a contat mai putin, ci mai cu seama atractia deosebita a romanilor fata de televiziune si impactul acesteia fata de alte canale de comunicare. Mircea Vlad Ionescu argumenteaza: Romania este una din tarile Europei cu cel mai ridicat nivel de penetrare a televiziunii prin cablu, durata zilnica de vizionare este remarcabila (peste patru ore), investitiile publicitare detin cote mari (circa 60%) si ritmul de crestere al numarului gospodariilor care au cel putin doua televizoare. “In aceste conditii, este de inteles atractia unui numar tot mai mare de investitori catre televiziune”, declara Ionescu.

Apropiata integrare in UE va conduce la falimente pe piata TV din Romania? Mircea Vlad Ionescu considera ca “este posibil ca unele statii sa fie inchise in viitor, insa acest fapt nu cred ca va fi legat de integrare, ci mai degraba de vointa proprietarilor de a mai continua sa sustina statii care nu devin rentabile intr-o anumita perioada de timp.” Ionescu estimeaza ca statiile care nu reusesc sa obtina profit pot deveni tinte pentru achizitii - o varianta optimista, pentru ca piata TV este dinamica si acest fapt se va accentua in viitor.



In Ungaria, publicitatea TV a depasit 260 milioane de euro

La o populatie de zece milioane de locuitori, Ungaria are trei canale publice de televiziune, 24 de canale private locale (inclusiv programele in limba maghiara ale unor canale internationale) si 11 posturi pan-europene. Cheltuielile de publicitate pe TV in anul 2004 au fost de 261,41 milioane de euro, reprezentand 42,1% din totalul pietei de publicitate. Postul privat RTL Klub a detinut 51% din totalul cheltuielilor de publicitate TV. Principalii clienti publicitari pe TV au fost Unilever, Procter&Gamble, Benckiser si Danone.



In Polonia, televiziunea atrage 54% din bugetele de reclama

Polonia are patru canale publice nationale (TVP1, TVP 2, TV Polonia si Wot), 11 statii publice regionale, 51 de posturi private locale (inclusiv programele in limba polona ale unor canele internationale) si 18 pan-europene. Populatia Poloniei este de 38,1 milioane de locuitori, cu 13,5 milioane de gospodarii, din care 95,9% detin televizioare. Volumul brut de publicitate TV s-a ridicat in 2004 la 1,68 miliarde euro (fara discounturi), reprezentand 54,6% din volumul total de publicitate. Statia privata Polsat a detinut 21,6% din piata de publicitate TV, in timp ce statiei publice TVP1 i-a revenit 27,4%.



Nova TV domina piata din Cehia

Republica Ceha are doua statii TV publice (CT 1 si CT 2) si noua statii comerciale. Are o populatie de 10,1 milioane de locuitori, 3,8 milioane de gospodarii, din care 97,9% detin televizoare. Piata TV a atras in 2004 bugete nete de 273,4 milioane de euro, reprezentand 48,6% din totalul pietei de publicitate. Postul privat Nova TV a acoperit 64% din totalul cheltuielilor de publicitate TV. Cele doua posturi publice au detinut 14,1% din piata de publicitate TV. Cei mai mari clienti publicitari pe TV au fost: Danone, Néstlé, Benckiser.



Piata TV germana a fost de 3,86 miliarde euro In 2004

Piata de publicitate TV in Germania a fost in anul 2004 de 3,86 miliarde euro. Cifra reprezinta 29,3% din totalul cheltuielilor publicitare inregistrate in aceasta tara cu 82,5 milioane de locuitori. Aproape 95% din gospodarii detin televizoare. In Germania exista 15 statii publice, nationale si regionale, 20 de posturi private si sunt receptionate 14 canale pan-europene. Postul RTL detine 29% din piata de publicitate TV. Cei mai mari clienti de publicitate TV au fost Procter&Gamble, Ferrero si L’Oréal.



In Romania piata de publicitate TV e modesta

Romania anului 2004 avea patru canale publice, 14 private (intre timp cifra a depasit 30), si 13 pan-europene. Volumul brut de publicitate TV (nu s-au scazut discounturile) a fost de 1,8 miliarde euro. In valoare neta, la nivelul anului 2004, piata de publicitate TV a atins 120 de milioane de euro. Investitiile publicitare pe TV au detinut 87% din total volum de publicitate. Cei mai mari clienti de publicitate pe televiziune in 2004 au fost Procter&Gamble, Unilever, Coca-Cola si European Drinks.


Cheltuielile publicitare pe TV (2004)

Tara / Milioane euro
Germania/ 3.860
USA /67.791
Japonia /14.633,7
Franta /3.204
Marea Britanie/ 5.617*
Rusia /9.217,5*
Italia /4.551
Spania /2.608
Olanda /2.640*
Suedia /1.310*
Cehia /273,4
Polonia /1,685
Ungaria /261
Romania /120
Bulgaria /143*
Grecia /771*
•Estimare bruta la rate-card