[email protected] 7
17 – 23 februarie 2006

Grupaj de referinţe cinematografice realizat de Alin Cristea


Filmele săptămînii

Femeia zilei
Cabina telefonică
De cînd ai plecat
Casino
Cădere liberă
Îngeri cu feţe murdare
Jurnalul unei cameriste
Barton Fink
Ioana d’Arc
Elizabeth – regina virgină
Hotel de lux
A 16-a rundă
Invazia jefuitorilor de trupuri
Roşii verzi prăjite
Balzac


Vineri – 17 februarie, PRO Cinema, 17.00
Sîmbătă – 18 februarie, PRO Cinema, 13.00
Femeia zilei / Woman of the Year
Comedie, SUA, 1942
Regia: George Stevens
Cu:
Spencer Tracy
Katharine Hepburn – nom. Oscar

1 premiu Oscar [2]

“Realizatorul îmbină burlescul cu lirismul, iar cuplul actorilor, pentru prima oară alături, se înfruntă ca eroii lor, înainte de a descoperi, şi ei, că… se iubesc şi se completează!” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Vineri – 17 februarie, HBO, 21.45
Cabina telefonică / Phone Booth
Thriller, SUA, 2002
Regia: Joel Schumacher
Cu:
Colin Farrell
Kiefer Sutherland
Forest Whitaker

“Fără a fi un film extraordinar, Cabina telefonică este un film bun estival, un divertisment onest care, chiar dacă îşi propune mai mult decît reuşeşte nu lasă să se vadă acest lucru. Uşor obositor, pe alocuri, stilul videoclip asumat de regizorul Joel Schumacher, dar, se poartă şi, mai ales, nu este folosit gratuit, subiectul pretîndu-se la o asmenea manieră. Colin Farrell duce greul intrepretării, fiind cel mai expus camerei, reuşind un joc echilibrat, convingător, cele cîteva (puţine) accente patetice putînd fi uşor trecute cu vederea. O găselniţă interesantă este personajul necunoscutului/asasinului, cel care de fapt susţine întreaga acţiune, jucat de Kiefer Sutherland din ‘off’ cu maximă virtuozitate.” (Ioan-Pavel Azap) (Tribuna, Nr. 21, 16-31iulie 2003)

“După cum a dovedit-o în Cădere liberă, cel mai bun film al său (în care Michael Douglas pleca la serviciu şi nimerea într-un ambuteiaj, unde îşi lăsa maşina şi minţile), Schumacher e atras de spectacolul unei metropole aflate în plină criză psihotică (şi ca regizor, are mijloacele necesare pentru a trata o astfel de criză: stilul său e ţipător, isteric, iar criza scoate la iveală ce e mai rău – adică mai bun – din el). Secvenţa în care un poliţist (Forest Whitaker) încearcă să discute cu suspectul (Colin Farrell) care ocupă cabina telefonică, iar suspectul, prins în cabină şi în luneta puştii unui psihopat, primeşte instrucţiuni telefonice de la lunetist, să se intereseze de viaţa sexuală a poliţistului – prin concentraţia ei de nevroze, secvenţa aceea e demnă de O după-amiază de cîine (filmul lui Sidney Lumet, unul dintre cele mai mari filme despre New York).” (Andrei Gorzo) (Dilema veche, Nr. 537, 18 - 24 iulie 2003)

Vineri – 17 februarie, TVR Cultural, 22.00
De cînd ai plecat / Since You Went Away – nom. Oscar
Dramă, SUA, 1944
Regia: John Cromwell
Cu: Claudette Colbert – nom. Oscar

1 premiu Oscar [9]

“Inspirat de un best-seller semnat de Margaret Buell Wilder, filmul reconstituie atmosfera ‘frontului din spatele frontului’ celui de-al II-lea război mondial. Anne Hilton rămîne să se ocupe singură de casă şi de creşterea celor două fiice, după plecarea la război a soţului său. Singurele momente senine se datorează scrisorilor acestuia, pe care cele trei femei le citesc împreună...” (www.port.ro)

Vineri – 17 februarie, PRO Cinema, 22.05; 02.05
Casino
Dramă, SUA, 1995
Regia: Martin Scorsese
Cu:
Robert De Niro,
Joe Pesci
Sharon Stone – Globul de Aur, nom. Oscar

1 premiul Globul de Aur [2]
[1] nom. Oscar

“Thrillerul lui Scorsese e ironic dar, după transformarea ‘documentarului’ în dramă, tensiunea scade. Paroxismul violenţei, tipic regizorului, nu disimulează absenţa emoţiei. Fără relief psihologic, abundînd în rupturi de ritm, personajele nu mai sînt decît prototipuri premeditate.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Vineri – 17 februarie, PRO TV, 00.00
Cădere liberă / Falling Down
Dramă, SUA, 1993
Regia: Joel Schumacher
Cu Michael Douglas

“Început ca o comedie absurdă şi încheiat ca o tragedie greacă, Falling Down este un virulent film politic. Sub aparenţa unui thriller, ni se oferă radiografia dezintegrării unei personalităţi înşelate de sistem. Omul căruia găluşca ‘visului american i-a explodat în faţă înainte de a apuca s-o înghită’, cum spune autorul scenariului, Roy Smith, îşi găseşte în Douglas un fascinant interpret.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Sîmbătă – 18 februarie, PRO Cinema, 17.00
Duminică – 19 februarei, PRO Cinema, 10.15
Îngeri cu feţe murdare
Dramă, SUA, 1938
Regia: Michael Curtiz – nom. Oscar
Cu James Cagney – nom. Oscar

[3] nom. Oscar

“Un gangster se aliază cu prietenul său din copilărie, devenit pastor, pentru recuperarea morală a copiilor dintr-un cartier rău famat. Melo conformist, ridicat la tensiunea artei de distribuţia excelentă în frunte cu Cagney, căruia îi încununează cariera.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Sîmbătă – 18 februarie, TVR Cultural, 22.00
Duminică – 19 februarie, TVR Cultural, 02.30
Jurnalul unei cameriste / Le journal d’un femme de chambre
Dramă, Franţa-Italia, 1964
Regia: Luis Bunuel
Cu: Jeanne Moreau

“Filmul se articulează în două părţi: mai întîi prezentarea personajelor şi descrierea lor, apoi drama. În prima parte vedem personajele prin ochii Celestinei, dar cum ea le este total străină şi exterioară, ele ne par false. Apoi, în clipa morţii fetiţei, Celestine este pasionată, absorbită de evenimente; de cum îşi începe ancheta, ea se integrează treptat acestei lumi pe care o privea din afară..." (Jean Louis Comolli – 1964, Cahiers du Cinema) (www.port.ro)

Sîmbătă – 18 februarie, Naţional TV, 22.00
Barton Fink – Palme d’Or la Cannes
Comedie neagră, SUA, 1991
Regia: Ethan Coen – Premiu pt. regie la Cannes
Cu:
John Turturro – Premiu pt. interpretare la Cannes
John Goodman

[3] nom. Oscar

“Admirabilă evocare a atmosferei Hollywoodului, cu o impresionantă pregnanţă a personajelor, deşi delirul intrigii face filmul implauzibil.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

“Este o comedie neagră care se desfăşoară în anii ’40, un amestec, e drept, uneori deconcertant, de groază şi umor.” (Ethan şi Joel Coen) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Această comedie atroce, trăsnită şi extrem de originală a fost interpretată, printre altele, ca o răfuială a celor doi fraţi Coen, cineaşti independenţi şi nonconformişti, cu marile studiouri.” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Hollywoodul fraţilor Coen provine direct din Beckett şi Kafka. Aflat undeva între Eraserhead (prima capodoperă a angoasei semnată de David Lynch) şi Ziua lăcustei (film-omagiu despre Hollywood, de John Schlesinger), Barton Fink suferă de sindromul preaplinului.” (Jean-Paul Chaillet) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Sîmbătă – 18 februarie, Antena 1, 22.30
Ioana d’Arc / – nom. César (Oscarul francez)
Film istoric, SUA, 1999
Regia: Luc Besson – nom. César (Oscarul francez)
Cu Milla Jovovich

[8] nom. César

“Ioana d’Arc de Luc Besson nu este nici ilustrare uscată a manualului de istorie, nici operă de pură fantezie, ci o combinaţie incitantă de fapt şi imaginaţie. Talentul formidabil al lui Besson este de a ne fi restituit – cinematografic – acest adevăr elementar despre Istorie : ea este produs al Ficţiunii la fel de mult pe cît orice fantezie S.F. Pentru această întreprindere dificilă, el a beneficiat de un scenariu provocator (scris împreună cu Andrew Birkin) şi, nu în cele din urmă, de interpretarea tumultoasă a Millei Jovovich.” (Alex. Leo Şerban)

“Megashow destinat publicului (şi se ştie că Besson îşi face filmele gîndindu-se în primul rînd la public şi în ultimul rînd la critici), adaptat la rigorile lumii (post)moderne şi - suprem anacronism - beneficiind, cînd şi cînd, de uneltele Diavolului, Efectele speciale.” (Mihai Chirilov)

“Filmul lui Besson e compus din trei mişcări simfonice: allegro-ul copilăriei, fuga războaielor şi andantele tragic al deznodămîntului. Milla Jovovich cucereşte prin spiritul ei ludic şi prin vitalitate. Regizorul încearcă mereu s-o sustragă miraculosului. Necesitatea, marea primejdie care pîndea Franţa, e cea care naşte mitul. Dar luciditatea versiunii anulează poezia temei, şi de aici sentimentul de insatisfacţie cu care părăseşti sala. Prea mult vacarm şi prea puţin fior autentic în Ioana d’Arc a lui Besson.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Duminică – 19 februarie, TVR 1, 20.00
Elizabeth – regina virgină / Elizabeth – nom. Oscar
Dramă, Marea Britanie, 1998
Regia: Shekhar Kapur
Cu:
Cate Blanchett – Globul de Aur, nom. Oscar
Geoffrey Rush

1 premiu Oscar [7]

“O frescă istorică, armonioasă ca o cantată, despre pragul renunţării pe care îl trece o femeie pentru a deveni regină. Nu glorioşii ani ai domniei de patru decenii vrea autorul să-i surprindă, ci momentul de început, cînd regina înfruntă spaimele puterii şi dinamica urzelilor.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Duminică – 19 februarie, TVR internaţional, 00.10
Hotel de lux – Leul de Argint la Veneţia
Dramă, România, 1992
Regia: Dan Piţa
Cu: Ştefan Iordache

“Într-un spaţiu închis, monumental şi înfricoşător, aflat în puterea unui dictator discreţionar şi cameleonic, un executant obedient al ordinelor acestuia încearcă să contravină regulilor sistemului, dar află despre el şi despre lumea din jur adevăruri care-l strivesc. ‘Hotel de lux este sută la sută un film românesc. Despre destinul nostru comun. Dar, dincolo de acest nivel, este o experienţă pe care au traversat-o multe alte ţări ce au cunoscut dictatura.’ (Dan Piţa)” (Cinema…un secol şi ceva, 2002)

“Originală viziune cinematografică barocă şi coşmarescă, filmul este o alegorie (cu dimensiuni de pamflet, dar şi de meditaţie) a condiţiei umane, în oricare infern în care «Cine nu e cu noi e împotriva noastră».” (Natalia Stancu) (Cinema…un secol şi ceva, 2002)

“O frescă dantescă obsesivă cu tonuri redundante care irită şi fascinează deopotrivă.” (Algio Cantelli) (Cinema…un secol şi ceva, 2002)

“Hotel de lux este un produs care poate înlocui cu succes istoriile cu Dracula în mintea occidentalului de pe stradă.” (Cristian Tudor Popescu) (Cinema…un secol şi ceva, 2002)

“Piţa şi-a orchestrat filmul ca o simfonie. O simfonie halucinantă şi atroce. Învelişurile teroarei se dezghioacă terifiant sub ochii noştri. Un lift ne urcă în spaţiul elegant sau ne coboară în cercurile danteşti. Sigur, această parabolă a totalitarismului e apăsătoare, provoacă şi irită, dar cum altfel ar putea fi? Ideea regizorului de a filma coşmarul chiar în palatul ridicat după indicaţiile dictatorului spre a-şi consfinţi sceptrul şi gloria (…) asigură un suport scenografic ideal pentru a ilustra luxul clădit pe mizeria umană. «Absurdul imagistic» este pe măsura absurdului sistemului pe care cineastul îl devoalează.” (Adina Darian, Noul Cinema, nr. 10/1992) (Istoria filmului românesc 1897-2000)

“Hotel de lux impune şi prin distribuţia actoricească, interpreţii figurînd, prin ‘semnul’ lor, idei, concepţii, fenomene (şi mai puţin personaje tradiţionale): Ştefan Iordache conturează o personalitate malefică, dictatorială, ubicuă, Irina Petrescu întrupează atribute generice ale Mamei, Valentin Popescu – în rolul Fiului – simbolizează laşitatea asumată, într-un univers al manipulării şi maculării, ceilalţi participanţi la ritualul dezumanizării (…) au clipa lor de prim-plan, pentru a redeveni, apoi, ‘piesele’ unui decor uman sumbru şi înfricoşător.” (Istoria filmului românesc 1897-2000)

“Parabolă rudimentară a României sub Ceauşescu filmată la ‘Casa Poporului’. Decalajul dintre caracterul abstract şi îngroşarea situaţiilor e strident. Iată şi unele mostre de dialog relevante pentru calitatea alegoriei: ‘Pereţii au ochi şi urechi!’, ‘Am protestat la tot!’, ‘Sînt om ca voi, din carne şi suflet, iubesc adevărul şi urăsc minciuna.’ Caragiale redivivus! Ecouri în critica internaţională: ‘Pateu politic… de crasă incompetenţă’ (Michel Ciment); ‘Mizanscenă convulsivă, agitaţie perpetuă a actorilor şi camerei (…) care lasă o bizară impresie de gratuitate’ (Jean A. Gili).” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Luni – 20 februarie, HBO, 20.00
A 16-a rundă / Carter, zis “Uraganul” / The Hurricane– nom. Globul de Aur
Dramă, SUA, 1999
Regia: Norman Jewison – nom. Globul de Aur
Cu: Denzel Washington – Globul de Aur şi nom. Oscar

[3] nom. Globul de Aur

Un boxer de culoare celebru este acuzat pe nedrept de crimă. Datorită eforturilor unor militanţi canadieni, este eliberat după 22 de ani de detenţie.

“Jewison se aruncă de această dată ‘în arşiţa zilei’ pornind de la un fapt absolut real, sfidător act de injustiţie pe care, încă din anii ’70, Bob Dylan îl denunţa într-un cîntec-protest. Dar a trebuit să se mai scurgă zece ani grei pînă ce poarta închisorii să se deschidă în faţa victimei rasismului. Prilej pentru Washington de a colora, cu distincţie şi farmec, portretul plin de nuanţe al unui nedreptăţit care, după ce ‘nu mai comunică în engleză, ci în limba urii’, învaţă, din nou, să iubească.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Marţi – 21 februarie, Cinemax, 21.00
Invazia jefuitorilor de trupuri / Invasion of the Body Snatchers
Film SF, USA, 1978
Regia: Philip Kaufman
Cu: Donald Sutherland

“Tăişul versiunii [“în 1956, povestea era descifrată ca protest la adresa mccarthysmului sau, dimpotrivă, a comunismului”] e îndreptat împotriva ofensivei sectelor religioase sau a societăţilor totalitare. Dar precizia cu care e descrisă viaţa orăşelului sporeşte caracterul veridic al fantasticului.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Miercuri – 22 februarie, Naţional TV, 20.00
Roşii verzi prăjite / Fried Green Tomatoes – nom. BAFTA (Oscarul britanic)
Dramă, SUA, 1992
Regia: Jon Avnet
Cu: Kathy Bates – nom. BAFTA, nom. Globul de Aur (musical/comedie)

[2] nom. Oscar
[2] nom. Globul de Aur
[2] nom. BAFTA

“Prietenia dintre turbulenta Idgie şi romantica Evelyn, ‘prea tînără pentru o bătrînă şi prea bătrînă pentru o tînără’, schimbă viaţa ‘paşnică’ a unui orăşel din Alabama dominată de [Ku-Klux-] Klan. Sub impulsul poveştilor bătrînei, Evelyn, neglijată de un soţ care nu face decît să bea bere şi să se uite la meciuri, descoperă gustul răzbunării. Debut în regie al unuia dintre cei mai prolifici producători TV din America. Melodramă îmbibată de un umor inteligent şi de o nostalgie binefăcătoare, cu o construcţie epică originală şi admirabil jucată.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Miercuri – 22 februarie, TVR Cultural, 20.00 – partea a II-a
Joi – 23 februarie, TVR Cultural, 00.35 – partea a II-a
Balzac
Dramă, Franţa-Italia-Germania, 1999
Regia: Josée Dayan
Cu: Gérard Depardieu

“Impresionant spectacol cinematografic ce evocă cu grandoare şi fast atît epoca în care a trăit, cît şi viaţa celui care a scris ‘Comedia umană’ - scriitorul francez Honore de Balzac. Înconjurat de femei frumoase care l-au iubit cu patimă, de prieteni celebri, ca Victor Hugo, Balzac a trăit cu voluptate fiecare clipă a vieţii sale, frămîntat adesea de ambiţii şi pasiuni.” (www.port.ro)


Alte filme

Mihail, cîine de circ (1979) – Vineri, PRO TV, 14.15; Sîmbătă, 10.00
“Lumea dură, dar francă şi bărbătească, a personajelor lui Jack London îl îmbracă bine pe Nicolaescu. Din păcate, dincolo de originalitatea, indusă de scriitor, a privirii din unghiul de vedere al ‘celui-mai-bun-prieten-al-omului’, ea e redată, aici, într-un liant epic rudimentar, mai potrivit emisiunilot TV pentru copii.” (Dictionar de filme româneşti, 2002)

Duios Anastasia trecea (1979), cu Amza Pellea – Vineri, B1 TV, 20.00; 01.00
“Ecranizare a nuvelei cu titlu omonim de D.R. Popescu. Acţiunea se petrece într-un sat dunărean, în anii de la începutul celui de al doilea război mondial: tînăra învăţătoare Anastasia îşi riscă viaţa, în anii ocupaţiei naziste, pornind să-l îngroape creştineşte pe partizanul sîrb, expus de nemţi în piaţa satului, pentru a servi de pildă celor care se ridică împotriva armatei germane. Filmul, cu accente tragice – tînara învăţătoare va fi lichidată de consăteni, care acţionează sub impulsul terorii şi fricii de moarte –, este, totodată, un portret de epocă; lumea bezmetică a laşilor şi profitorilor din anii războiului este înfăţişată în culori ‘tari’, într-un tablou grotesc, care scoate în evidenţă, prin contrast, gestul eroinei, pregătită să înfrunte moartea pentru a împlini datina şi datoria omenmească în faţa mortii, cu moartea pre moarte călcînd. ‘Cine nu dă doi bani pe moarte nu dă nici un ban pe viaţă’, spune Anastasia, şi personajul său dobîndeşte statură simbolică, ecouri de personaj antic.” (Istoria filmului românesc 1897-2000)

Grăbeşte-te încet (1981), cu Dem Rădulescu – Vineri, TVR internaţional, 22.00; Sîmbătă, TVR internaţional, 12.00; Miercuri, B1 TV, 20.00; 00.15
“Subiect de dramă, inspirat de piesa lui Ion Băieşu ‘Alibi’, convertit în farsă, cu intenţii nerealizate de gag şi complicaţii benigne.” (Dictionar de filme româneşti, 2002)

Frica / Fear (1996), cu Mark Wahlberg, Reese Witherspoon – Vineri, Antena 1, 22.30
“Regizorul James Foley consideră că Fear este un film al extremelor,’momentele de calm relativ alternînd cu clipele de revelaţii şocante, după cum pasiunile personajelor - fie ele sexuale sau sentimentale - le determină să facă lucruri de o incredibilă substanţă emoţională. Pentru mine contează în mod special "ferocitatea" psihologică pe care acţiunile diverselor personaje o ascund.’” (www.port.ro)

Înapoi în viitor / Back in the Future (1985), cu Michael J. Fox – Sîmbătă, PRO TV, 13.45
“Film nominalizat pentru Oscar la patru categorii importante (scenariu, muzică, sunet şi montaj efecte sonore), din care a primit statueta aurită pentru montaj efecte sonore. Succesul extraordinar, înregistrat şi în box-office, l-a determinat pe Steven Spielberg, producătorul filmului, să continue cu partea a doua, apoi cu a treia, şi finalmente cu "Back to the Future: The Ride", care completează trilogia iniţială. De asemenea, s-a realizat şI un serial TV de desene animate, foarte apreciat de telespectatori.” (www.port.ro)

Moarte pe Nil / Death on the Nile (197, cu Peter Ustinov, Bette Davis, Mia Farrow – Sîmbătă, Naţional TV, 14.00
“Plastica vestigiilor turistice, original şi funcţional filmate, întîlneşte un ‘casting’ ideal în care Poirot îi vine ca turnat lui Ustinov cu apetitul şi curiozitatea sa nativă.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Aventurile moderne ale lui Tom Sawyer / The Modern Adventures of Tom Sawyer (1999) – Sîmbătă, TVR Cultural, 14.00
Aventurile celebrului personaj al lui Mark Twain, proiectate în atmosfera unei suburbii americane din zilele noastre.

Nemuritorii (1974), cu Amza Pellea – Sîmbătă, PRO Cinema, 20.00
“Senzaţională compoziţia comică vecină ba cu grotescul, ba cu macabrul, a estropiatului lui Nicolaescu, personaj baroc plin de vigoare. În rest, debilitate generală.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Răscumpărarea / Ransom (1996), cu Mel Gibson, Renne Russo – Sîmbătă, PRO TV, 20.30; 01.30
“Onorabil din punct de vedere profesional, thrillerului îi lipseşte scînteia de nebunie pe care subiectul i-o oferea.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Gothika (2003), cu Halle Berry, Robert Downey Jr. – Sîmbătă, HBO, 00.30
“Mathieu Kassovitz a făcut, în Franţa, un film-manifest memorabil: ‘La Haine’. Acum, în SUA, a făcut acest ‘Gothika’: un horror paranormal oarecare. ‘La Haine’ avea tot ce trebuie să aibă filmul unui tînăr furios: nerv, boaşe, mesaj. ‘Gothika’ are tot ce trebuie să aibă un film făcut la Hollywood: buget, efecte speciale, actriţă cu Oscar (Halle Berry). De ce este unul atît de bun (filmul francez), iar celălalt atît de prost (filmul american)? Pentru că, în timp ce traversa Oceanul, Kassovitz s-a spălat pe creier, iar ’Gothika’ este efectul acestui $$$ampon: un film moale pentru capete tari. Oricît de slab thrillerul precedent (‘Rîuri de purpură’, cu Jean Reno şi Vincent Cassel), ‘Gothika’ este un monument de inepţie scenaristică: toate clişeele posibile ale filmelor de groază (vă jur, toate!) ţipă din fiecare ungher al poveştii - şi este o poveste cu multe unghere (toate, deja vizitate). Gîndiţi-vă la ‘Se7en’, gîndiţi-vă la ‘Avertizarea’, gîndiţi-vă la ‘Identitate"’ - apoi nu vă mai gîndiţi la nimic: mai bine uitaţi-vă bine în spatele lui Halle, ca-ntotdeauna e un bau-bau acolo.” (Alex. Leo Şerban, Libertatea) (www.cinemagia.ro)

Tandreţea cailor sălbatici / Touching Wild Horses (2002), cu Jane Seymour – Duminică, HBO, 08.15
“Rămas orfan, micul Mark Benton îşi regăseşte seninătatea copilăriei alături de Fiona, enigmatica sa mătuşă, care, de 20 de ani, locuieşte pe o insulă din apropierea coastei Noii Scoţii, în vecinătatea unei herghelii de cai sălbatici.” (www.port.ro)

Curierul / Le transporteur (2002), cu Jason Statham – Duminică, HBO, 18.25; Joi, 16.35
Un curier (care are stilul lui James) pe cont propriu încalcă una dintre propriile reguli, în timp ce livrează un pachet unui client tipic – dubios şi foarte bogat, generînd o serie de acţiuni spectaculoase.

Conspiraţia / Ruby (1992), cu Danny Aiello, Sherlyn Fenn – Duminică, Naţional TV, 20.00
“În anul în care Oliver Stone răvăşea America prin JFK, un britanic reconstituia subiectul din punctuld e vedere al asasinului prezumtivului vinovat. ‘Teoria’ filmului e cel puţin bizară: Ruby, deşi informatpr mafiot şi terorist, e prezentat ca un înger care l-a înlăturat pe Oswald, din sete de dreptate. Dincolo de scenariul lipsit de logică, atrage atenţia calitatea deosebită a regiei, incomparabil mai bună ca a lui Stne, care face fiecare secvenţă bogată în idei şi unde Aiello dă greutate personajului titular, iar Fenn e de o impresionantă expresivitate.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Temniţa roşie / Red Corner (1997), cu Richard Gere – Duminică, PRO TV, 20.30; 01.00
“Richard Gere interpretează în Red Corner rolul lui Jack Moore, un strălucit avocat venit în China pentru a negocia cu guvernul comunist termenii unei foarte importante afaceri legate de un satelit de comunicaţii. Însă după o noapte cu o frumuseţe locală Jack se trezeşte într-o situaţie deloc plăcută, în care cu greu îşi poate folosi talentele de negociator. Arestat de chinezi pentru o crimă de care nu se face vinovat, Moore se vede şi lipsit de sprijinul colegilor săi americani. Aflat în ghearele unui sistem judiciar nemilos, în care judecata rareori durează mai mult de 4 ore iar preţul glonţului folosit la execuţie este imputat familiei condamnatului, Jack nu se poate baza decît pe avocata sa, numită din oficiu, Shen Yuelin (Bai Ling - la primul ei rol ‘american’). Înainte de toate, trebuie însă să o convingă chiar pe aceasta de nevinovăţia lui.” (www.port.ro)

Gunoierii / Men at Work (1990), cu Charlie Sheen, Emilio Estevez – Duminică, Prima TV, 23.30
“Farsă macabră cu efecte comice adesea diletante.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Fiul adoptiv / Beshkempir (199 – Luni, TVR Cultural, 20.00
“Într-un sătuc kirghiz de munte din zilele noastre, Azate îşi trăieşte fericit adolescenţa, cu gîndul la ochii şi surîsul frumoasei Adnoura. Pînă într-o zi cînd, în cursul unei discuţii aprinse cu un prieten, el află că este un copil adoptat.” (www.port.ro)

Calculatorul mărturiseşte (1981), cu Mircea Diaconu, George Constantin, Sebastian Papaiani – Luni, B1 TV, 20.00; 00.15
“Filmul suferă de un decalaj acut între fond şi formă: incidentul şi gravele sale consecinţe ţin de genul poliţist, în timp ce atitudinea personajelor, unele situaţii şi mai ales dialoguri, baletele extravagante împing, involuntar, intriga pe terenul comediei.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Oameni de onoare / A Few Good Man (1992), cu Tom Cruise, Demi Moore, Jack Nicholson – Luni, Antena 1, 20.15
“Un film viu tensionat, de nimicitoare ironie, şi complet lipsit de retorism, deşi film-proces. Inspirat de un succes de pe Broadway, el reprezintă prilejul a două creaţii emblematice: Nicholson, arogant zeu al războiului, şi Cruise, apologet înflăcărat al libertăţilor civice.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Bancnota de un milion de lire sterline / The Million Pund Note (1953), cu Gregory Peck – Luni, Naţional TV, 00.30
“Ecranizare după Mark Twain, în intenţie o satiră la nemărginita putere a banului. În fapt, un film monoton în care efectul comic se rezumă la reacţia intruşilor în faţa cuantumului hîrtiei de valoare.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Equilibrium (2002), cu Christian Bale – Luni, HBO, 01.55
“Într-un viitor îndepărtat, după ce un al treilea război mondial a decimat mare parte din populaţia Pămîntului, o nouă naţie cunoscută sub numele de Libria se ridică sub conducerea autoritară a Tatălui. Convins că emoţiile umane şi exprimarea lor sînt de vină pentru colapsul societăţilor trecutului, Tatăl a decretat că toţi cetăţenii trebuie să ia o doză zilnică de Prozia II, un drog care nivelează peisajul emoţional. În acest fel, toate formele de expresivitate creativă devin ilegale. Violarea noilor legi poate fi pedepsită cu moartea. John Preston (Christian Bale) este un poliţist din forţele de elită care dă de urmă ’infractorilor simţitori’ şi îi pedepseşte. Într-o zi, Preston uită din greşeală să-şi ia medicamentul şi, pentru prima dată, începe să experimenteze emoţiile. Preston îşi dă seama că există o reţea subterană de rebeli care refuză să ia Prozia şi care au îmbrăţişat arta şi literatura. Mai mult, se îndrăgosteşte de Mary (Emily Watson), unul dintre membrii lor.” (www.port.ro)

Cum să scapi de un tip în 10 zile / (2003), cu Kate Hudson, Matthew McConaughey – Marţi, HBO, 12.15
“Asistăm la un joc al seducţiei bine ‘targetate’, cu specificarea că nici unul dintre participanţi nu ştie intenţiile celuilalt – iată miezul unei comedii romantice clasice, bune de văzut într-un weekend în care n-aveţi nimic de făcut. Nu prea sînt note discordante în acest film, dacă nu ar fi senzaţia că ştiţi de dinainte totul. Altfel, nu lipsesc artificii amuzante şi ironii la adresa marotelor contemporane pe fondul unei lupte pînă la urmă între sexe, pentru că fiecare din cei doi combatanţi are în spate o galerie formată din doi susţinători de acelaşi sex, care îi cronometrează timpii morţi şi îi umezesc prosopul la pauză.” (Iulia Blaga) (România Liberă, 25 iunie 2003)

Mişcări periculoase / Changing Lanes (2002), cu Ben Affleck, Samuel L. Jackson – Marţi, Prima TV, 20.00
“Neajutat deloc de un scenariu elastic şi cel puţin clar, filmul nu are cum să te facă atent şi cu atât mai puţin să te ţină în scaun până la sfârşit, o plictiseală groasă şi un sictir amar răzbătând din fiecare replică dar şi din caznele actorilor de a face convingătoare nişte fraze scrise fără simţul ritmului şi al unei minime eficienţe.” (Iulia Blaga) (România Liberă, 13 ianuarie 2003)

Castelul din Carpaţi (1980), cu Cornel Ciupercescu, Octavian Cotescu, Marcel Iureş – Marţi, B1 TV, 20.00; 00.15
“Poveste cu accente romantice, dar şi S.F. inspirat de romanul omonim al lui Jules Verne. ‘Păcat de tinereţe’ al regizorului, idee splendidă, ratată, înainte de toate, din lipsa afinităţii lui Gulea pentru fantastic.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Omul contaminat / The Contaminated Man (2000), cu William Hurt, Peter Weller – Marţi, Antena 1, 00.00
“David Whitman (William Hurt) este un cercetător care îşi infectează din greşeală soţia şi copilul cu un virus fatal şi asistă neputincios la moartea lor rapidă şi dureroasă.Cîţiva ani după tragicul accident, Whitman, care lucrează acum într-o facilitate din Budapesta, este contactat de nişte agenţi guvernamentali care îi cer să-i ajute la rezolvarea unui caz. Este vorba de prinderea lui Joseph Muller (Peter Weller), un fost paznic de la o fabrică de chimicale infestat cu acelaşi virus care ucisese familia lui Whitman şi la care acesta era imun. La început, Muller nu ştie că este purtătorul virusului, şi nu ştie de ce este urmărit. Sarcina lui Whitman e să-l împiedice să răspîndească virusul, dar Muller, după ce află adevarul, are propriile revendicări şi consideră că oamenii de ştiinţă ca Whitman se fac vinovaţi de asemenea ‘accidente’ regretabile. Deşi amîndoi sînt victime, disperarea lor ia forme foarte diferite. Muller este un om obişnuit a cărui viaţă a fost distrusă iremediabil, iar Whitman îşi dă seama de consecinţele catastrofale pe care le poate avea răspîndirea necruţătorului virus.” (www.port.ro)

Dincolo de moarte / Flatliners (1990), cu Kiefer Sutherland, Julia Roberts, Kevin Bacon, William Baldwin – Miercuri, PRO Cinema, 22.00
“Premisă interesantă, dar ce aduc autorii ‘de dincolo de moarte’? Terne personaje vindicative din trecutul fiecăruia, ‘păcate’ care se răzbună pe prezent, conştiinţe chinuite pentru bagatele. Dacă adăugăm şi deficitul de fantezie vizuală dovedit de regizor în scenele halucinaţiei, filmul e departe de a-şi împlini făgăduielile.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Xiu-Xiu / Xiu-Xiu: The Sent Down Girl (1999) – Miercuri, TVR 2, 01.30
“Destinul unei tinere trimise într-o provincie îndepărtată, în timpul revoluţiei chineze din 1975, care, după un an, sub influenţa unui tibetan, ar vrea să părăsească această lume.” (www.port.ro)

Dimineţile unui băiat cuminte (1967), cu Dan Nuţu, Irina Petrescu – Joi, TVR Cultural, 20.00
“Film de stări şi detalii, subtil gîndite, despre incompatibilitatea dintre generaţii (motiv strict interzis): tatăl incapabil să-şi înţeleagă fiul, bibliotecara fugită de părinţii care-i cereau ‘să nu facă nimic’. Tema tabu abordată de scenaristul Constantin Stoiciu (Pr. Gotwaldov) e atenuată printr-o binefăcătoare insistenţă pe stil şi elaborare narativă.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Patima (1975), cu Draga Olteanu-Matei, Gheorghe Cozorici – Joi, B1 TV, 20.00; 00.15
“Melodramă politică inspirată scenaristei Draga Olteanu de nuvela ‘Hiena’ de Petru Vintilă. Apariţia protagonistei e puternică, dar filmul indispune prin insistenţa simbolului care înlocuieşte rudimentar metafora şi chiar detaliul revelator. Filmul melodramatic e de- dreptul trivial.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Vikingii / The Vikings (195, cu Kirk Douglas – Joi, TVR 1, 21.10
“O distribuţie legendară şi un operator miraculos (Jack Cardiff) dau rezistenţă acestei superproducţii pe firul unui roman comercial de Edison Marshall.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Focul ucigaş / Backdraft (1991), cu Kurt Russell, William Baldwin, Robert De Niro, Sonald Sutherland – Joi, PRO Cinema, 22.00; 01.30
“Realizatorul lui Cocoon izbuteşte un thriller catastrofic care impune mai curînd prin spectacolul pirotehnic decît prin creaţiile actoriceşti.” (Dicţionar universal de filme, 2002)


Pe posturi străine

Sîmbătă – 18 februarie, TCM, 22.00
Pe aripile vîntului / Gone with the Wind – Oscar
Dramă, SUA, 1939
Regia: Victor Fleming - Oscar
Cu:
Vivien Leigh – Oscar
Clark Gable – nom. Oscar
Leslie Howard
Oliva de Havilland – nom. Oscar pt. rol secundar
Hattie McDaniel – Oscar pt. rol secundar

8 premii Oscar [14]
Primul lung-metraj în culori care a primit premiul Oscar pentru cel mai bun film.

“În Statele Unite, Pe aripile vîntului – pentru multă vreme cel mai lung film american (220 minute) – s-a plasat după primele luni în top-ul box office-ului, loc pe care nu l-a mai cedat decît după un sfert de secol.” (Mirajul Statuetei de aur, 1985)

“Titlul în versiune românească: Pe aripile vîntului nu traduce nici litera nici spiritul originalului şi nu e deloc potrivit cu conţinutul filmului. Traducătorii s-au lăsat cuceriţi de factura romantică a operei, dar i-au neglijat substanţa tragică, n-au ţinut seama că e o încleştare cumplită între viaţă şi moarte, între progres şi stagnare, între ideile noi şi tradiţiile devenite anacronice ale unei lumi sclavagiste, măturată pur şi simplu de vîntul puternic al înnoirii. Or, titlul Pe aripile vîntului lasă impresia unei dulci plutiri în ritm de vals vienez, în flagrantă contradicţie cu ceea ce comunică filmul. Mai apropiată de spiritul originalului ne pare versiunea franceză: ‘Autant en emporte le vent’.” (Stelele Oscarului, 1996)

“Celebritatea romanului, precum şi peripeţiile realizării filmului (alegerea protagonistei din cîteva sute de candidate, concedierea succesivă a regizorilor George Cukor şi Sam Wood etc.) contribuie la răsunătorul succes de public (pînă în 1972 deţine locul I pe lista filmelor cu cele mai mari încasări). Deşi are incontestabile calităţi artistice (mai ales interpretarea actorilor) şi cîteva secvenţe memorabile (bătălia de la Atlanta), este considerat îndeobşte ‘un eveniment major al industriei cinematografice, dar un eveniment minor al artei filmului’ (F. Hoellering).” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Cel mai mare succes comercial din istoria filmului universal e o operă hibridă avînd, în loc de regizor, ambiţia şi instinctul comercial al producătorului David O. Selznick. Ştiind că publicul vrea doar o ilustrare a romanului preferat, a epurat-o de orice altă ambiţie artistică decît cea a interpreţilor, obţinînd, dacă facem abstracţie de prestaţia strălucită a actorilor, mai curînd o performanţă de prospectare a pieţei decît una artistică.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

“A rezultat un film ce nu face faţă criteriilor spectatorilor pretenţioşi, dar a fost, fără nici o îndoială, un mare spectacol, o mare aventură şi o mare reuşită financiară. Succesul – vorba lui David Selznick – nu trebuie corectat sau judecat… Ci omologat!” (Tudor Caranfil, Vîrstele peliculei, vol. IV)

Duminică – 19 februarie, TCM, 00.05
Vrăjitorul din Oz / The Wizard of Oz – nom. Oscar
Film muzical, SUA, 1939
Regia: Victor Fleming
Cu Judy Garland – Oscar special pentru contribuţia, în acel an, la impunerea pe ecran a tinereţii

2 premii Oscar (pt. muzică şi pt. melodie) [6]

“Filmul, tratat ca o feerie muzicală, care îmbină fantasticul cu spiritul yankeu cotidian, va avea un imens succes la publicul de toate vîrstele, datorat ‘simplei sale filozofii: nu există loc unde să te simţi ca acasă, fiecare om are o minte, fiecare om are un suflet’ (Mervyn Le Roy). Jocul actorilor, muzica şi scenografia constituie principalele atuuri ale acestei pelicule, care face din Judy Garland o mare vedetă a filmului muzical.” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Film-mit devenit desuet cu trecerea timpului, azi feerie decorativă lipsită de lirism, de poezie şi căldură, deşi admirabil servită în zona scenografiei şi costumelor, mai ales în finalul Tehnicolor.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Luni – 19 februarie, TCM, 22.00
Cei trei muşchetari / The Three Musketeers
Dramă, SUA, 1948
Regia: George Sidney
Cu:
Gene Kelly
Lana Turner

“Pretext pentru graţia coregrafică a protagonistului într-un film plin de eleganţă, ca o comedie muzicală lipsită de muzică unde, în mod firesc, duelurile au alură coregrafică. Un D’Artagnan impetuos şi o Milady veninoasă, ideală şi incomparabilă. Secv. rapel: confruntarea dintre D’Artagnan şi Jusac, timp de cinci minute, record de durată pentru un duel, în epocă.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Miercuri – 22 februarie, TCM, 22.00
Femeia zilei / Woman of the Year
Comedie, SUA, 1942
Regia: George Stevens
Cu:
Spencer Tracy
Katharine Hepburn – nom. Oscar

1 premiu Oscar [2]

“Realizatorul îmbină burlescul cu lirismul, iar cuplul actorilor, pentru prima oară alături, se înfruntă ca eroii lor, înainte de a descoperi, şi ei, că… se iubesc şi se completează!” (Dicţionar universal de filme, 2002)