Register

Welcome to the RDI-Board Community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.


Donate Now Goal amount for this month: 100 EUR, Received: 100 EUR (100%)
Donate to support this site...

Results 1 to 2 of 2
  1. #1
    Moderator Expert
    Join Date
    Oct 2003
    Location
    BRASOV
    Posts
    19,314
    Posts Thanks / Likes

    Default [email protected] 6 10 – 16 februarie 2006

    Grupaj de referinţe cinematografice realizat de Alin Cristea


    Filmele săptămînii

    Splendoare americană
    Unora le place jazz-ul
    O minte sclipitoare
    2046
    Şapte mirese pentru şapte fraţi
    Călăreţul electric
    Moartea în grădină
    Drumuri
    Pădurea spînzuraţilor
    Departe, departe
    Balzac
    Cîndva, în aprilie
    Taifun la Nagasaki


    Vineri – 10 februarie, Cinemax, 21.00
    Splendoare americană / American Splendour
    Dramă, SUA, 2003
    Regia: S.S. Berman, R. Pulcini
    Cu: Chris Ambrose

    “Un film foarte (auto)ironic, chiar cinic, cu mult umor negru, despre viaţa de conţopist pasionat de benzi desenate sau, mai degrabă, a unui pasionat de benzi desenate ce trebuie să-şi suporte condiţia de conţopist. [...] Filmul e un independent de cea mai bună calitate, relativ greu de urmărit la-nceput din cauza ritmului şi a alternării rapide a tehnicilor clasice cu cele de animaţie/BD, însă fascinant încă de la primele cadre. A obţinut Premiul juriului la Sundance (cel mai important festival din SUA, axat pe film independent) şi pe cel FIPRESCI la Cannes (secţiunea Un certain regard) în 2003.” (Laurenţiu Brătan) (22, Nr. 754, 17 - 23 august 2004)

    Vineri – 10 februarie, TVR Cultural, 22.00
    Sîmbătă – 11 februarie, TVR Cultural, 01.00
    Unora le place jazz-ul / Some Like It Hot – Globul de Aur, BAFTA
    Comedia, SUA, 1959
    Regia: Billy Wilder – nom. Oscar pt. regie, nom. Oscar pt. (co)scenariu
    Cu:
    Marilyn Monroe – Globul de Aur
    Jack Lemmon – Globul de Aur, BAFTA, nom. Oscar
    Tony Curtis

    1 premiu Oscar [6]
    3 premii Globul de Aur [3]
    2 premii BAFTA [2]

    “Demenţială comedie a traverstiurilor în care nimic nu e ceea ce pare: un dric ascunde un transport de whisky, ‘Ziua îndrăgostiţilor’ devine zi a masacrului, un tort aniversar camuflează un cuib de mitraliere, şi refrenul ‘Mulţi ani trăiască!’ devine semnalul unui nou masacru, frumoasele curtate sînt bărbaţi (‘Nobody’s perfect!’, în timp ce Sugar, cu vocea ei vibrînd de sexualitate, e o timidă care îşi îneacă tristeţea în alcool, excitantă dar vulnerabilă, candidă deşi rănită de viaţă. Creaţii legendare pentru Curtis şi Lemmon.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    “Rolul Sugar Kane – fetişcana de o tandreţe imaculată, complet hăbăucă şi plină de duioşia omului care trage la măsea – este cea mai mare creaţie a lui Marilyn, […] care întruchipează un personaj de o rară şi minunată gingăşie.” (N. Mailer) (Cinema... un secol şi ceva, 2002)

    Vineri – 10 februarie, PRO TV, 23.30
    O minte sclipitoare / A Beautiful Mind – Globul de Aur, BAFTA, nom. Oscar
    Dramă, SUA, 2001
    Regia: Ron Howard – Oscar, nom. Globul de Aur, nom. BAFTA
    Cu:
    Russell Crowe – Globul de Aur, BAFTA, nom. Oscar
    Jennifer Connelly – Oscar, Globul de Aur, BAFTA

    4 premii Oscar [8]
    4 premii Globul de Aur [5]
    2 premii BAFTA [5]

    “Povestea, autentică, are farmec atîta vreme cît e ambiguă, cît persistă iluzia că lumea spionilor imaginari ar fi reală şi că medicii sînt complicii inamicului. Cînd, pe la mijlocul filmului, îndoiala e destrămată de certitudine, lupta cu boala fără iertare devine convenţională, cu atît mai mult cu cît există o breşă în tratarea subiectului: nicăieri, în premize, viitorul psihopat nu se arată obsedat de politică. Tocmai de aceea caracterul politic al deirului său nu e şi motivat, aşa cum era în cazul lui James Forrestal, ministrul apărării care s-a aruncat, în 1949, pe fereastră crezînd că Statele Unite ar fi căzut pradă invaziei sovietice.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    Vineri – 20 februarie, TVR 1, 01.00
    2046
    Dramă, China-Italia-Franţa-Hing Kong, 2004
    Regia: Wong Kar-Wai
    Cu: Tony Leung

    Fără discuţie, hong-konghezul este unul dintre cei mai mari regizori ai momentului şi, chiar dacă filmul său nu este la fel de emoţionant ca In the Mood for Love, din punct de vedere vizual, 2046 este o mare reuşită, un melange minunat de imagine, culoare şi muzică. Pe alocuri, filmul pare neterminat – poate că aşa şi este –, pentru că unele secvenţe au fost montate cu o zi înainte de vizionare. Ce îi lipseşte acestei poveşti de dragoste, de fapt aceeaşi poveste ca In the Mood for Love, dar spusă altfel, este probabil senzualitatea care a dispărut datorită sexualităţii prea explicite şi, desigur, ploaia, cea atît de bine legată de celebra frază muzicală a lui Nat King Cole.

    2046 rămîne filmul cu ‘F’ de la Festivalul de a Cannes, chiar dacă nu a luat nici un premiu. Este o inovaţie în cinematografia actuală, lucru deloc facil cînd doar cîţiva regizori excelează în această direcţie: David Lynch, Lars von Trier şi, desigur, Wong Kar-Wai.” (Costin Comănescu) (Observator cultural, Nr. 223, 1-7 iunie 2004)

    “2046 este un film-poem plin de imagini stranii şi tulburătoare, un fel de videoclip care (ne) ţine mai bine de două ore. Ca în orice film de Wong Kar-wai, muzica are o contribuţie foarte importantă la puternica impresie pe care o produce 2046 privitorului (gîndiţi-vă numai că tema muzicală este Chesnuts Roasting on an Open Fire, un cîntec de Crăciun interpretat de Nat King Cole).” (Mihai Fulger) (Cultura, Nr. 37, Nr. 24-30 noiembrie 2004)

    “Lucrul cel mai fascinant în această operă pe care mulţi o consideră imperfectă este tocmai imperfecţiunea ei. Dacă Wong crede într-adevăr că ‘viitorul a trecut’, atunci poate că 2046 este, deja, o operă terminată, închisă la toţi nasturii, instalată – cel mai probabil – într-unul din acele ‘muzee ale viitorului’ în care cinema-ul este un paleo-capitol prăfuit. Dar este doar o ipoteză; mult mai aproape de realitate (dar nu este realitatea însăşi, oare, doar o ipoteză?) ar fi să considerăm că 2046 nu este nicidecum terminat – şi e mai bine aşa – pentru că însuşi viitorul nu este terminat, că ideea aceasta (‘terminarea’) este – va fi devenit – un concept dubios şi că, pînă la urmă (adică pînă la viitor!) 2046 nu este decît matricea inversă a unui film care vine spre noi, palpitînd-pîlpîind precum lumina unei supernove, din anul 2046.

    Un film-matrice, într-adevăr; un film-la-viitorul-trecut. 2046 obsedează orice iubitor de cinema pentru că este, înainte de orice, un obiect inclasabil – undeva între reciclaj maniac şi eboşă genială, între improvizaţie fierbinte şi cristal îngheţat, între trecut deja-văzut şi viitor deja-trecut, între gol şi plin – asemenea acelei pîlnii-Moebius care ‘deschide’ şi ‘închide’ filmul şi care continuă să transfere imagini – în ambele sensuri – chiar şi după ce noi stingem ecranul închizînd ochii.” (Alex. Leo Şerban) (ID, Nr. 1 (4), ianuarie 2005)

    Sîmbătă – 11 februarie, PRO TV, 14.00
    Şapte mirese pentru şapte fraţi / Seven Brides for Seven Brothers – BAFTA, nom. Oscar
    Film muzical, SUA, 1954
    Regia: Stanley Donen

    1 premiu Oscar [5]

    “Adaptare a legendei răpirii Sabinelor, bucurie pentru ochi, auz şi spirit. Fără coregraful Michael Kidd, fără talentul său de a combina dansul cu acrobaţia, întrecerea dintre spilcuiţi şi neciopliţi n-ar fi avut haz. De altfel, fiece număăr ‘scris’ de el în film spune o poveste şi în acelaşi timp împinge înainte povestea.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    Duminică – 12 februarie, PRO Cinema, 20.00; 01.30
    Călăreţul electric / The Electric Horseman
    Dramă, SUA, 1979
    Regia: Sidney Pollack
    Cu:
    Jane Fonda
    Robert Redford

    “Un fost campion de rodeo, care a ajuns să-şi agonisească băutura prin reclame, denunţă public traumatizarea unui armăsar pursînge înregimentat şi el publicităţii. O ziaristă îi urmează revolta. Întoarcerea la natură a unui cowboy ca posibilitate a evadării din lumea profitului.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    Duminică – 12 februarie, TVR Cultural, 22.00
    Moartea în grădină / La mort en ce jardin
    Dramă, Franţa-Mexis, 1956
    Regia: Luis Bunuel
    Cu: Simone Signoret

    “Un evadat îşi impune autoritatea la borful unei mici ambarcaţiuni pe care se mai află un prospector năucit de misticism, fiica sa surdomută, o prostituată şi un misionar. Poveste narată cu simplitate, punctată de imagini insolite care o proiectează dincolo de aventură, în zonele poeziei tragice. Ajunge să zgusui măştile impuse de jocul comediei umane, pentru ca personajele să-şi dezvăluie veritabila mentalitate.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    Luni – 13 februarie, TVR Cultural, 19,55
    Drumuri / Lu cheng
    Dramă, China, 1004
    Regia: Yang Chao

    “Doi studenţi, Si Xu şi prietena sa, hotărăsc să evadeze din universul cenuşiu al oraşului lor de provincie şi să înceapă o viaţă nouă în metropolă. Numai că drumul pînă acolo e presărat cu numeroase obstacole.” (www.port.ro)

    Luni – 13 februarie, B1 TV, 20.00 – partea I
    Marţi – 14 februarie, B1 TV, 20.00 – partea a II-a
    Pădurea spînzuraţilor
    Dramă, România, 1965
    Regia: Liviu Ciulei – Premiul pt. regie la Cannes
    Cu:
    Liviu Ciulei
    Victor Rebengiuc

    Cel de-al treilea film şi ultimul realizat de Ciulei, care, în continuare, se va dedica în exclusivitate teatrului, “Pădurea spînzuraţilor rămîne cel mai ambiţios proiect cinematografic al regizorului, atît prin obiectivele sale estetice, prin încărcătura moral-filozofică cît şi, mai ales, prin atitudinea – de respect creator – faţă de opera literară clasică pe care cineastul şi-a propus s-o transpună pe ecran.” (Istoria filmului românesc 1897-2000)

    “Ecranizînd romanul lui Rebreanu, Ciulei lărgeşte făgaşul principal al acţiunii, alăturînd evoluţiei eroului central alte destine, pentru a putea urmări istoria unui întreg conglomerat social şi naţional. Filmul efectuează astfel radiografia unei lumi a războiului, în care luptă oameni aparţinînd diferitelor naţiuni (…). În acelaşi timp, reconstituire minuţios documentată a frontului şi spectaculos eşafodaj ritmic şi plastic, filmul caută să dea o definiţie de sens şi de stil mediului şi epocii (în arhitectură, decor, descrierea de moravuri), să imprime pregnanţă manifestărilor omeneşti elementare în faţa primejdiei, opresiunii şi a morţii. Acesta este contextul în care sînt situate temele principale ale istoriei morale a eroilor – ieşirea din conformism, cristalizarea conştiinţei naţionale, apariţia protestului neclar, anarhic, împotriva mecanismului antiuman care tranformă oamenii în unelte oarbe. […] Prin efortul de sinteză monumentală, filozofic-istoric, filmul a marcat o etapă în seria ecranizărilor de primă valoare din literatura naţională.” (Dicţionar cinematografic, 1974)

    “Prin natura subiectului şi prin portanţa dilemei morale, filmul lui Ciulei se înscrie pe linia unor capodopere ale genului precum Iluzia cea mare, Nimic nou pe frontul de vest sau Cărările gloriei. Dar mai mult chiar decît acestea, Pădurea spînzuraţilor ‘depăşeşte, încă din straturile şisturilor din care e alcătuit, orizontul unei culturi unice şi se insinuează sub un cer internaţional; la popota ofiţerilor – loc de întrunire prin excelenţă – se ivesc, pe lîngă austrieci şi unguri, români, cehi, ruteni, croaţi, evrei, sîrbi, polonezi şi chiar italieni, dintre care cei mai mulţi ar putea să retrăiască oricînd dilemele lui Bologa, totul depinzînd de punctul cinematografic în jurul căruia pivotează frontul. În acest sens, al semnificaţiei pe orizontală, în extensiune, Pădurea spînzuraţilor se impune ca filmul cu suprafaţa ideologică cea mai largă’. (Florian Potra). ‘Mişcarea vie a ideilor, simţul povestirii în imagini, fastul invenţiei vizuale şi mai ales neîntrerupta pulsaţie a concretului fac ca adevărul vieţii să irumpă aici cu putere, înscris în realismul minuţios al ambianţei şi în exactitatea tipologiei.’ (George Littera) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

    “Pădurea spînzuraţilor aduce o intuiţie care lipseşte celor mai multe dintre filmele noastre vechi sau noi: poliritmia. Ciulei amestecă, în general fără stridenţă, domoala descriere psihologică, părţile în care dintr-o acumulare răbdătoare de detalii se developează starea lăuntrică a personajului, cu naraţiunea nervoasă, preponderentă în momentele de precipitare a intrigii; schimbă pe neaşteptate registrul povestirii, spulberă tensiunea cu un detaliu comic; alternează ritmurile interne ale imaginii trecînd de la încetineala travelingurilor la bruscheţea transfocatoarelor; dă filmului, în ansamblu, o amploare simfonică. Organizarea ritmică a întregii opere e dominată de o anumită lentoare (care a displăcut unor critici din epocă) dar rarefierea aceasta a ritmului vine din nevoia cineastului de a cristaliza expresiv, de a «densifica» o stare lăuntrică, de a accede la simbol, nu e o simplă sechelă literară.” (George Littera) (Istoria filmului românesc 1897-2000)

    “Un exemplu de stilistică a unui film epic expresiv, realist, în acelaşi timp şi poetic, un film lucrat după toate normele de gîndire ale cinematografiei clasice, ale filmului sonor dintre cele două războaie, film cu capacităţi de cuprindere a mediilor, a personajelor, a structurilor sufleteşti, film care se referă atît la trăirile în cruzimea războiului cît şi la frumuseţea dragostei, sentimente deosebit de delicate pe care regizorul ştie să le ţină în mînă ca un dirijor de clasă înaltă, care ştie să orchestreze, ştie să stăpînească tonalităţile, efectele, cu actori de primă mînă ai României.” (Savel Stiopul, Incursiune în istoria artei filmului românesc)

    “La un prim proiect al adaptării romanului lui Liviu Rebreanu a lucrat Roberto Rossellini, care a produs şi un scenariu. Din fericire, tema a fost preluată de Ciulei care şi-a dorit ‘un film despre dărîmarea certitudinilor, conformismelor şi concepţiilor de viaţă’. Cu ajutorul lui Titus Popovici, regizorul a eliminat aspectele conjuncturale şi a universalizat personajul, obţinînd capodopera cinematografiei române, laureate la Cannes. Expresivitatea filmică (…) şi poezia reţinută a secvenţelor produc unul din rarele cazuri în care adaptarea e superioară, în multe privinţe, chiar originalului literar.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    “Pădurea spînzuraţilor rămîne, deocamdată, cel mai complet şi mai dens film românesc.” (Florian Potra, Aurul filmului, 1984)

    Marţi – 14 februarie, PRO Cinema, 22.15
    Departe, departe / Far and Away
    Film de dragoste, Irlanda-SUA, 1992
    Regia: Ron Howard
    Cu: Tom Cruise, Nicole Kidman

    “Aventură plină de întorsături neaşteptate, remarcabil jucată de Cruise şi mai ales de Kidman, maliţioasă şi tinzînd mereu, dincolo de dialog, spre subtextul gîndurilor.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    Miercuri – 15 februarie, TVR Cultural, 20.00 – partea I
    Balzac
    Dramă, Franţa-Italia-Germania, 1999
    Regia: Josée Dayan
    Cu: Gérard Depardieu

    “Impresionant spectacol cinematografic ce evocă cu grandoare şi fast atît epoca în care a trăit, cît şi viaţa celui care a scris ‘Comedia umană’ - scriitorul francez Honore de Balzac. Înconjurat de femei frumoase care l-au iubit cu patimă, de prieteni celebri, ca Victor Hugo, Balzac a trăit cu voluptate fiecare clipă a vieţii sale, frămîntat adesea de ambiţii şi pasiuni.” (www.port.ro)

    Miercuri – 15 februarie, HBO, 22.10
    Cîndva, în aprilie / Sometimes in April
    Drama, Rwanda-SUA, 2005
    Regia: Raoul Peck

    “Atunci cînd naţionaliştii hutu au ridicat armelor împotriva compatrioţilor lor, tutsi, în Ruanda, în aprilie lui 1994, violentul conflict a marcat începutul unuia dintre cele mai sumbre capitole din istoria africană. De-a lungul celor 100 de zile ce au urmat, au fost fraţi care s-au întors unii împotriva celorlalţi şi familii care au fost distruse. 800.000 de oameni au murit. Bazat pe evenimente reale întîmplate în decursul acestui cumplit genocid, drama tulburătoare a lui Raoul Peck spune povestea a doi asemenea fraţi, ale căror cauze diferite i-au făcut să se plaseze în tabere opuse ale conflictului şi ale căror vieţi nu vor mai fi niciodată aceleaşi.” (www.port.ro)

    Joi – 16 februarie, TVR 1, 21.10
    Taifun la Nagasaki / Typhon sur Nagasaki
    Film de dragoste, Franţa-Japonia, 1957
    Regia: Yves Ciampi
    Cu:
    Jean Marais
    Danielle Darrieux

    “Un inginer francez, aflat în misiune în Japonia, se îndrăgosteşte de o localnică. Fosta lui amantă franţuzoiacă vine să şi-l dispute şi ar reuşi, dacă un taifun distrugător nu le-ar pune la încercare, tuturor, forţa dragostei. ‘Cio-Cio-San’ lipsit de arii, în costume multicolore şi zîmbete de porţelan, lacrimi de glicerină şi junele Marais. Spectaculos, taifunul. Doi ani mai tîrziu, aceeaşi temă a amorului franco-japonez va fi reluată de Resnais (v. Hiroshima mon Amour). Dar ce diferenţă!” (Dicţionar universal de filme, 2002)


    Alte filme

    Prin cenuşa Imperiului (1976), cu Gheorghe Dinică – Vineri, PRO TV, 14.15; Miercuri, B1 TV, 20.00
    “Inspirat de romanul lui Zaharia Stancu, acest film-fluviu are fizionomia unui serial TV, adică e constituit dintr-o înlănţuire de peripeţii fără creştere dramatică: o încercare de evadare, o execuţie, un bombardament, o aventurp erotică, furtul hainelor la scăldat etc. Dihotomia personajelor, într-o prea schematică prăbuşire în Infern, frînează performanţa actorilor. Excepţie face Dinică cu ‘Diplomatul’ său, personaj colorat, odios şi seducător în acelaşi timp.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    Escroci de elită / Hot Stuff (1979), cu Dom DeLuise – Vineri, PRO Cinema, 17.00
    “În această comedie clasică de acţiune, trei bravi poliţişti, care acţionează sub acoperire, încearcă să întindă o capcană mafiei locale, realizînd faptul că, uneori, viclenia dă roade mai bune decît vitejia. Însă cînd vajnicii oameni ai legii îşi deschid o falsă casă de amanet pentru a-i prinde pe escrocii care au înşelat o grămadă de oameni, nu iau în calcul faptul că, la capitolul escrocherii, sînt începători şi nu trebuie să se pună cu adevăraţii profesionişti! Mafioţii înţeleg imediat intenţiile poliţiei şi fac tot ce le stă în puteri pentru a conduce planul acestora către eşecul deplin. Urmează aşadar o dură confruntare, bătălii grozave, gloanţe şi întîmplări periculos de amuzante!” (www.port.ro)

    Poliţistul din Beverly Hills / Beverly Hills Cop (1984), cu Eddie Murphy – Vineri, Prima TV, 20.00
    “Ritm dezlănţuit, vervă susţinută şi o fermecătoare actriţă au fost argumentele acestui mare succes financiar care a mai produs două avataruri.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    Interviu pe scaunul electric / Switching Channels (198, cu Kathleen Turner, Burt Reynolds, Christopher Reeve – Vineri, Naţional TV, 20.00
    “La a patra ecranizare a piesei lui Ben Hecht şi McArthur (v. The Front Page), reportera devine personaj pozitiv, intră în poveste ca să repare injustiţia. La Wilder totul era mai crud şi mai realist, Lemmon intrînd în joc din febră jurnalistică. Switching e tratat mai melodramatic. Dar eroina e tonică, evolueazp din gag în gag făcînd slalom printre gafe. ‘Supermanul’ Christopher Reeve interesant în rol comic.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    Cavalerii Mesei Rotunde / First Knight (1995), cu Richard Gere, Julia Ormond – Vineri, Antena 1, 20.30; Sîmbătă, 13.15
    “Saga medievală a Cavalerilor Mesei Rotunde s-a dovedit, mereu, fertilă sursă de inspiraţie pentru cinematograf. De astă dată regizorul vede în Lancelot un fel de cowboy modern fugind de un trecut pe care iubirea şi ‘ideologia’ Camelotului îl transformă iremediabil. Magic filmat de operatorul Adam Greenberg, filmul e romantic, spectaculos şi… straniu, confruntare nu între două tabere oarecare, ci între bezna individualismului medieval şi spiritul comunizant al utopicei ‘Cetăţi-Lumină’ a lui Arthur. Profitînd de o pauză a încrucişărilor de spadă, sumbrul Malagant ţine chiar un discurs electoral, iar ritualul iniţierii cavalereşti prevesteşte masoneria.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    Armă mortală 3 / Lethal Weapon 3 (1991), cu Mel Gibson, Renée Russo – Vineri, PRO TV, 20.30
    “Explozii, urmăriri demenţiale, încăierări sadice drese cu intenţii de umor şi – noutate! – lirismul idilei cu frumoasa Russo.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    Marea ameţeală / Dazed and Confused (1993), cu Milla Jovovich – Vineri, Naţional TV, 22.00
    “Oscilînd între I Vitelloni şi American Graffiti, realizatorul redă ‘petrecerea’ a două generaţii diferite care se cred ‘lansate pe o nouă orbită’ şi se dezmeticesc umilite, ca personaje ale unei tinereţi irosite în aburii berii, ‘vitejiilor’ vandalice şi marijuanei. Film tineresc, trist ca un scîncet…” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    Am fost şaisprezece (1980), cu Iurie Darie, Sebastian Papaiani – Vineri, TVR internaţional, 22.00; Sîmbătă, 12.00
    “Evocare convenţională, bine garnisită cu efecte pirotehnice, a unor evenimente care ar fi binemeritat empatie, talent şi efort creativ.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

    Dulce libertate /Sweet Liberty (1986), cu Alan Alda, Michelle Pfeiffer, Michael Caine – Sîmbătă, Naţional TV, 09.00
    “Satiră a industriei cinematografice americane scrisă şi realizată vindicativ de însuşi protagnistul filmului.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    Cercul roşu / Le cercle rouge (1970), cu Alain Delon, Bourvil,Yves Montand – Sîmbătă, Naţional TV, 14.30
    “Vogel, Corey şi Jansen reuşesc o spargere la un magazin de bijuterii parizian. Cel la care încearcă sa plaseze ‘marfa’, speriat de valoarea acesteia, il sfătuieşte să consulte un specialist care se va dovedi… tocmai comisarul Mattei de lîngă care Vogel izbutise sa fugă la începutul filmului. Început care se derulează sub motto-ul unui citat din Krishna: ‘Exista oameni cărora, desi se ignoră unii pe alţii, le este scris sa se intîlnească într-o zi. În ziua dată, în mod inexorabil, ei vor fi reuniţi in acelaşi cerc roşu…’ Universul artificial populat de marionete fără suflet, specific melvillian, este în Cersul roşu mai la locul lui decît oriunde în altă parte.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    Liceenii (1987), cu Oana Sîrbu, Ştefan Bănică Jr. – Sîmbătă, PRO TV, 16.00
    “Continuînd Declaraţia de dragoste, filmul îi reia personajele, adăugînd combinaţii şi complicaţii. Cam idilică povestea, dar regizorul vădeşte ‘mînă bună’ în alegerea unei distribuţii care, deşi formată din necunoscuţi, a rezistat patru serii. În Liceenii e lansat şi un şlagăr contagios, ‘Ani de liceu’, de Florin Bogardo (Pr. ACIN), care va deveni emblema muzicală a serialului.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

    Simone (2002), cu Al Pacino – Sîmbătă, PRO TV, 20.30
    “Cariera unui producator de film (Al Pacino), disperat sa dea lovitura, atarna de un personaj... deosebit. Lui ii vine ideea de a crea digital o actrita, pe nume Simone. „Actrita” devine senzatia criticilor de arta, care mai stie sa si cante pe deasupra, si toata lumea are impresia ca Simone este o persoana reala. Cu cat succesul ei este mai mare, cu atat ii vine producatorului mai greu sa recunoasca ca totul este o farsa...” (www.cinemagia.ro)

    Equilibrium (2002), cu Christian Bale – Sîmbătă, HBO, 21.00; Miercuri, HBO, 00.30
    “Într-un viitor îndepărtat, după ce un al treilea război mondial a decimat mare parte din populaţia Pămîntului, o nouă naţie cunoscută sub numele de Libria se ridică sub conducerea autoritară a Tatălui. Convins că emoţiile umane şi exprimarea lor sînt de vină pentru colapsul societăţilor trecutului, Tatăl a decretat că toţi cetăţenii trebuie să ia o doză zilnică de Prozia II, un drog care nivelează peisajul emoţional. În acest fel, toate formele de expresivitate creativă devin ilegale. Violarea noilor legi poate fi pedepsită cu moartea. John Preston (Christian Bale) este un poliţist din forţele de elită care dă de urmă ’infractorilor simţitori’ şi îi pedepseşte. Într-o zi, Preston uită din greşeală să-şi ia medicamentul şi, pentru prima dată, începe să experimenteze emoţiile. Preston îşi dă seama că există o reţea subterană de rebeli care refuză să ia Prozia şi care au îmbrăţişat arta şi literatura. Mai mult, se îndrăgosteşte de Mary (Emily Watson), unul dintre membrii lor.” (www.port.ro)

    Alo, aterizează străbunica! (1981), cu Mimi Enăceanu, Sebastian Papaiani – Sîmbătă, TVR internaţional, 22.05; Duminică, TVR internaţional, 11.25; Duminică, B1 TV, 21.30
    “Cuplul Romeo (economist) şi Julieta (telefonistă) trece printr-o criză. Străbunica aduce, prin stratagemele ei, împăcarea. Criză conjugală înlăturată prin tehnica lui… ‘baba ex machina’!” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

    Secretul de la Cold Creek Manor / Cold Creek Manor (2003), cu Dennis Quaid, Sharon Stone – Sîmbătă, HBO, 22.45
    “Scenariul bine construit al lui Richard Jefferies pune accent pe personaje şi psihologie şi mai puţin pe senzaţionalismul intrigii şi le oferă lui Dennis Quaid şi Sharon Stone roluri empatice, multi-dimensionale. Un thriller stilizat al unui excelent regizor.” (www.port.ro)

    Prinţ şi cerşetor / Crossed Swords (1977), cu Oliver Reed, Raquel Welch – Duminică, Antena 1, 10.00
    “Tom Canty, un băiat umil din Anglia, seamănă izbitor cu Edward, Prinţul de Wales şi fiul Regelui Henry al VIII-lea. Cei doi băieţi se întîlnesc şi se împrietenesc şi se hotărăsc să le joace o glumă celor de la Curte: îşi schimbă hainele între ei. Dar nu totul merge ca pe roate şi planul dă greş, cei doi băieţi fiind despărţiţi şi obligaţi să trăiască viaţa celuilalt.” (www.port.ro)

    Cum să scapi de un tip în 10 zile / (2003), cu Kate Hudson, Matthew McConaughey – Duminică, HBO, 18.05
    “Asistăm la un joc al seducţiei bine ‘targetate’, cu specificarea că nici unul dintre participanţi nu ştie intenţiile celuilalt – iată miezul unei comedii romantice clasice, bune de văzut într-un weekend în care n-aveţi nimic de făcut. Nu prea sînt note discordante în acest film, dacă nu ar fi senzaţia că ştiţi de dinainte totul. Altfel, nu lipsesc artificii amuzante şi ironii la adresa marotelor contemporane pe fondul unei lupte pînă la urmă între sexe, pentru că fiecare din cei doi combatanţi are în spate o galerie formată din doi susţinători de acelaşi sex, care îi cronometrează timpii morţi şi îi umezesc prosopul la pauză.” (Iulia Blaga) (România Liberă, 25 iunie 2003)

    O crimă perfectă / A Perfect Murder (199, cu Michael Douglas, Gwyneth Paltrow – Duminică, PRO TV, 20.30; 01.30
    “Thriller psihologic adaptat după ‘Dial M for Murder’, piesă de Frederic Knott, care-i serveşte lui Michael Douglas ca prilej de evoluţie elegantă într-un asasin scelerat, dar mereu stăpîn pe sine.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    Femeia mereu deasupra / Woman on Top (2000), cu Penelope Cruz – Duminică, Acasă, 20.30
    “Aiureală excentrică îmbinînd gustul şi sexul, magia neagră şi ironia.2 (Dicţionar universal de filme, 2002)

    Zestrea domniţei Ralu (1971), cu Florin Piersic – Luni, TVR 1, 11.00
    “Intrigi de curte şi aventuri avînd ca mobil inestimabilele bijuterii ale domniţei şi ample citări din Anton Pann.” (Dictionar de filme româneşti, 2002)

    Gothika (2003), cu Halle Berry, Robert Downey Jr. – Luni, HBO, 23.25
    “Mathieu Kassovitz a făcut, în Franţa, un film-manifest memorabil: ‘La Haine’. Acum, în SUA, a făcut acest ‘Gothika’: un horror paranormal oarecare. ‘La Haine’ avea tot ce trebuie să aibă filmul unui tînăr furios: nerv, boaşe, mesaj. ‘Gothika’ are tot ce trebuie să aibă un film făcut la Hollywood: buget, efecte speciale, actriţă cu Oscar (Halle Berry). De ce este unul atît de bun (filmul francez), iar celălalt atît de prost (filmul american)? Pentru că, în timp ce traversa Oceanul, Kassovitz s-a spălat pe creier, iar ’Gothika’ este efectul acestui $$$ampon: un film moale pentru capete tari. Oricît de slab thrillerul precedent (‘Rîuri de purpură’, cu Jean Reno şi Vincent Cassel), ‘Gothika’ este un monument de inepţie scenaristică: toate clişeele posibile ale filmelor de groază (vă jur, toate!) ţipă din fiecare ungher al poveştii - şi este o poveste cu multe unghere (toate, deja vizitate). Gîndiţi-vă la ‘Se7en’, gîndiţi-vă la ‘Avertizarea’, gîndiţi-vă la ‘Identitate"’ - apoi nu vă mai gîndiţi la nimic: mai bine uitaţi-vă bine în spatele lui Halle, ca-ntotdeauna e un bau-bau acolo.” (Alex. Leo Şerban, Libertatea) (www.cinemagia.ro)

    Salamandra / The Salamander (1981), cu Anthony Quinn – Luni, Naţional TV, 00.30
    “Un comisar italian investighează o serie de crime în care sînt implicate personaje importante din viaţa politică, crime ce erau semnate de către ‘Salamandra’. Pe parcursul anchetei, poliţistul descoperă implicarea guvernului în seria de atentate.” (www.port.ro)

    Patru anotimpuri / Foru Seasons (1984), cu Alan Alda – Marţi, Naţional TV, 00.30
    “Fermecătoare comedie scrisă de dramaturgul, actorul şi regizorul Alda. A avut un asemenea succes încît a fost, ulterior, reluată, sub forma uni serial TV.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    Mihai Viteazul (1970), cu Amza Pellea – Joi, PRO Cinema, 17.00
    “Filmul, scris de Titus Popovici, abundă prin percutante portretizări. […] Pellea îi compune voievodului o figură de ascet arsă de flacăra-i lăuntrică. Dar mai sînt şi portrete standardizate în declaraţii conjuncturale şi ostentative, încremenite în frumoasele costume de epocă.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

    Dumnezeu pentru o zi / Bruce Almighty (2003), cu Jim Carrey, Morgan Freeman, Jennifer Aniston – Joi, HBO, 18,15
    “Bruce Almighty merită văzut pentru a descoperi cât de groaznic se poate strica un film care începe binişor, te surprinde, continuă trăsnet şi se sfârşeşte mai rău ca Step mom.” (Adrian Bangu) (LiterNet)

    http://agenda.liternet.ro/articol.php?art=599


    Pe posturi străine

    Sîmbătă – 9 februarie, TCM, 22.00
    Ben-Hur – Oscar, Globul de Aur, BAFTA
    Dramă, SUA, 1959
    Regia: William Wyler – Oscar, Globul de Aur
    Cu Charlton Heston – Oscar

    11 premii Oscar [14]
    3 premii Globul de Aur [4]

    “Superproducţie extrem de costisitoare (15 milioane de dolari, de două ori mai mult decît cel mai scump film făcut în epocă), care necesită zece ani de pregătire, un an de producţie, 496 de roluri cu replici, 100.000 de figuranţi, 8 hectare de decor. Secvenţă celebră: cursa de cvadrigi care durează o jumătate de oră din cele 3 ore şi 32 de minute ale filmului.” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

    “Perfecţionistul Wyler vizează, mai curînd, un film de caractere decît succesiunea tablourilor epice. Totuşi învidiosul Billy Wilder are oarecare dreptate cînd îl defineşte ca o ‘operă a curselor de care’. Într-adevăr cursa cvadrigelor are relief aparte datorită stereofoniei. Dar Wyler acordă atenţie sporită şi substratului politic al intrigii: ‘Nu se poate putere fără greşeli!’ – zice Pilat. Wyler, care nu e dispus să greşească, se strecoară diplomatic printre capcanele conflictului arabo-israelian: carul e arab, Hur evreu şi iudeo-arabii triumfă aliaţi în lupta cu trufaşa Romă. Pentru creştini, finalul redă ilustrativ un Calvar lipsit de vibraţie.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    Marţi – 14 februarie, TCM, 22.10
    Şoimul maltez / The Maltese Falcon – nom. Oscar
    Film noir, SUA, 1941
    Regia: John Huston – nom. Oscar pt. scenariu
    Cu Humphrey Bogart

    [3] nom. Oscar

    Un detectiv particular încearcă să recupereze pentru o clientă frumoasă o valoroasă statuetă: un şoim maltez, care era de fapt un fals.

    “Glorioasă intrare a lui Huston în familia realizatorilor cu o nouă adaptare a faimosului roman de Hammett, ce imprima un nou stil, sec, sobru, percutant, genului poliţist. Amestecul blazat de adoraţie şi raţiune rece e redat de Bogart cu o subtilă delicateţe.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

    “Filmul devine prototipul genului film noir, foarte la modă în anii ’40, care mizează mai puţin pe surpriza ce apare abia la sfîrşit, cît pe descrierea comportamentului şi a ambianţei.” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

  2. #2
    Moderator Expert
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    Bucuresti
    Posts
    6,920
    Posts Thanks / Likes

    Default

    Foarte bun topicul, merci.
    SHALOM

 

 

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Replies: 0
    Last Post: 17th February 2006, 19:43
  2. In februarie 2006 - Hotbird 7A
    By isr2002 in forum News
    Replies: 0
    Last Post: 28th December 2005, 16:58

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
Back to Top