[email protected] 2
13-19 ianuarie 2006

Grupaj de referinte cinematografice realizat de Alin Cristea


Vineri – 13 ianuarie, TVR Cultural, 22.00
Simbata – 14 ianuarie, TVR Cultural, 00.55
Priveste inapoi cu minie / Look Back in Anger – BAFTA (Oscarul britanic)
Drama, Anglia, 1959
Regia: Tony Richardson
Cu: Richard Burton – nom. Globul de Aur (drama)

“Comedie dramatica inspirata de piesa lui John Osborne, emblematica pentru curentul ‘Tinerilor furiosi’ britanici. Trambulina pentru consacrarea talentului lui Burton la 34 de ani si decisiva afirmare a lui Free Cinema.” (Dictionar universal de filme, 2002)

“Un film despre frustrarea intelectuala a unui om care simte prea mult, un idealist care nu si-a pierdut idealurile, despre modul in care sensibilitatea lui devine tortura pentru el si pentru cei din jurul lui, despre barbatii si femeile care nu-si mai pot oferi unii altora ceea ce au nevoie, despre resentimentele de clasa si gaunosenia morala a celor avuti, despre umanitate ca o cauza pierduta.” (Pauline Kael) (Cinema… un secol si ceva, 2002)

Tony Richardson – “Realizeaza citeva dintre filmele-reper ale Free-Cinema-ului englez, al carui initiator este impreuna cu Karel Reisz si Lindsay Anderson. Aceasta perioada coincide cu etapa de maxima creativitate si originalitate din cariera sa.” (Dcitionar de cinema, 1997)

Vineri – 13 ianuarie, PRO Cinema, 22.05
Disparutul / Missing – Palme d’Or la Cannes, nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Drama, SUA, 1982
Regia: Costa-Gavras – Oscar, BAFTA si nom. Globul de Aur pt. regie, Oscar, BAFTA si nom. GLobul de Aur pt. (co)scenariu
Cu:
Jack Lemmon – Premiul de interpretare la Cannes, nom Oscar, nom. Globul de Aur
Sissy Spacek – nom Oscar, nom. Globul de Aur

2 premii Oscar [5]
2 premii BAFTA [2]
[5] nom. Globul de Aur

“In acest curajos film politist, Gavras pune in lumina un nou procedeu de represalii al terorismului de stat: suprimarea incomozilor.” (Dictionar universal de filme, 2002)

“Subietul filmului – ancheta facuta de familie in urma disparitiei misterioase a unui ziarist american in timpul loviturii de stat din Chile impotriva lui Allende, in septembrie 1973 – si mai ales concluzia lui – amestecul CIA in acest eveniment politic – sint de natura sa deranjeze multa lume, consolidindu-i totodata lui Costa-Gavras reputatia de cineast angajat.” (Cinema… un secol si ceva, 2002)

Costa-Gavras – “Promotorul thrillerului politic francez. Filmele sale sint variantiuni pe tema abuzurilor unor puteri totalitare. Imbraca aceste subiecte contestatare, cu un grav impact social-politic, in haina filmului de suspans de sorginte hollzwoodiana.” (Dictionar de cinema, 1997)

Vineri – 13 ianuarie, TVR 1, 23.40
Simbata – 14 ianuarie, TVR 1, 03.40
Niki Ardelean, colonel in rezerva
Drama, Romania, 2003
Regia: Lucian Pintilie
Cu: Victor Rebengiuc

“In ciuda subiectului sau incarcat de tristete, pelicula de fata este strabatuta de umor negru, de secvente absurde filmate irezistibil, are (in sfirsit!) dialogurile firesti si credibile de care filmul romanesc a dus o lipsa crunta decenii intregi, are o distributie exceptional aleasa si, spre deosebire de ‘Dupa-amiaza unui tortionar’, filmul anterior al lui Lucian Pintilie, in care povestea era coplesita de simbolistica excesiva, este de o limpezime narativa aparte. Primit foarte entuziast in 2003 la Cannes si trimis sa reprezinte Romania la Festivalul International de Film de la Chicago, Niki si Flo se adreseaza insa in primul rind spectatorului roman, stabilind o legatura foarte intima, foarte umana si solidara cu tristetile, temerile, frustrarile, descurajarile si uneori chiar cu bietele lui sperante.” (Andreea Chiriac) (Ziarul de duminica, Nr. 6 (186), 13 februarie 2004)

“In ciuda a ceea ce se vede pe ecran, filmul analizeaza nu fizica, ci metafizica faptului divers. Diagnosticul cel mai exact ii apartine ii apartine lui Pintilie: ‘Istoria filmului e istoria desfasurarii unei deposedari integrale, pe care un om o exercita asupra altui om. De la inceputul si pina la sfirsitul filmului, Flo il deposedeaza pe Niki de absolut toate valorile fizice, morale si spirituale care constituie sistemul sau de referinta (din nou microcosmosul reproduce macro: nu asta se intimpla, in buna parte, cu lumea romaneasca de dupa ’89? – n.n.), imaginea despre sine, sau constiinta propriei demnitati, cum o numeste Dostoievski’.[…]

Parafrazindu-l pe Kundera (evocat si de Pintilie, in ‘Bricabrac’), s-ar putea spune ca noul film, Niki Ardelean, colonel in rezerva, nu examineaza realitatea, ci existenta. ‘Iar existenta nu este ceea ce s-a intimplat, existenta este cimpul posibilitatilor omenesti, tot ceea ce omul poate deveni, tot ceea ce este capabil. Romancierii deseneaza harta existentei’…

Pe harta existentei desenata de Pintilie, descoperi ‘normalitatea’ care ucide, si desertul (un masculin pentru desertaciune) Inspaimintatorului Cotidian.

Uneori, in momentele lui de gratie, cinematograful are acces – un acces senzorial – la zone inaccesibile cuvintului.” (Eugenia Voda) (Romania literara, Nr. 4, 4 - 10 februarie 2004)

“Niki Ardelean, colonel in rezerva, dupa un scenariu remarcabil prin subtilitate, semnat Cristi Puiu si Razvan Radulescu, este filmul ‘tiraniei de camera’, al mediocritatii ce nu-si mai ajunge sie insasi. Prin agresivitate, se transforma in teroare. Daca aplecam urechea si deschidem bine ochii, incit sa auzim si sa vedem filfiitul fantomelor trecutului, atunci le vom descoperi chiar in tenacitatea cu care s-au asezat straturile multumirii de sine, ale existentei impacate cu propria ei placiditate. Ea poate fi inofensiva, blinda, dar poate sa treaca si la atac. Viata lui Niki si a nevestei sale, cam saracuta cu duhul (Coca Bloos o fereste de ridicol, cu scutul propriei fragilitati) este una molcoma, chiar si dupa moartea fiului sau in toiul pregatirilor pentru plecarea in America a fetei si a ginerelui.” (Magda Mihailescu) (Adevarul literar si artistic, Nr. 702, 3 februarie 2004)

“Cu toate diferentele dintre materiile si registrele in care opereaza, von Trier, Tarantino si Pintilie au un numitor comun in ale lor cele mai recente productii [Dogville, Kill Bill, Niki Ardelean, colonel in rezerva]. Este pariul unui cinema 100% valid si inedit in teritorii reputate a fi noncinematografice ori prea batatorite si compromise prin filmele de gen periferice. […] Asemeni lui von Trier si Tarantino, Pintilie vizeaza si el finalmente fabulosul fantasmatic, continut, nonfigurativ, prin alienarea treptata a mai tuturor personajelor si prin lovitura de teatru din final. Dar punctul de plecare si teritoriul postmodernitatii sale este un fel de Kammerspiel in apartamente de bloc din fostul regim, in care isi petrec zilele vecinii antinomici Niki si Florian, cu familiile lor inrudite prin urmasii recent casatoriti, pe punctul de a se expatria in SUA. Acest aproximativ Kammerspiel postcomunist este o turnura neasteptata in filmografia lui Pintilie, ca sa nu mai spunem ca specia nu are nici un antecedent in filmografia nationala.” (Valerian Sava) (Observator cultural, Nr. 207, 10-16 februarie 2004)

Din presa franceza (22, Nr. 713, 4 - 10 noiembrie 2003):

O.D.B. (Premiere): “Conform excelentei sale obisnuinte, romanul Lucian Pintilie (Balanta, Dupa-amiaza unui tortionar) ne prezinta o fabula burlesca si acida care, prin destinul citorva personaje dezarticulate, inregistreaza abandonul Romaniei de azi. Punerea in scena si conducerea actorilor ireprosabile servesc cu eleganta cruzime acest razboi dintr-un spatiu inchis, scrisnit si disperat.”

Jeremy Meslay (Trois couleurs). “Punerea in scena, ca si conducerea actorilor, este magistrala (o vadesc scenele nuntii sau ale inmormintarii) si ofera spectatorilor metafora aspra a unei Romanii aflate in deriva.”

Aden (Le Monde): “Cronica muscatoare si tonica a doua familii aflate in cautarea reperelor, intr-o Romanie aflata in schimbare, Niki si Flo povesteste in acelasi timp momentul in care uitarea devine stapina. Oameni batrini, societati imbatrinite, strivite sub tavalugul vietii."

Marc Semo (Liberation): “Niki si Flo readuce in memorie cele mai bune comedii italiene, de pilda filmul-scheci Noii monstri (197, cu o viziune la fel de acida. O felie de viata postsocialista vazuta la nivelul cel mai de jos, acolo unde tinerii nu viseaza decit sa plece in Occident si unde se poate muri din cauza unei sigurante electrice defecte. Este portretul nemilos al unei societati debusolate, pe cale sa-si nasca noii demoni, altii decit ai ‘socialismului victorios’, dar la fel de periculosi.”

Francois-Guillaume Lorrain (Le Point): Daca va place umorul negru si ironia rece, acest film este facut pentru dumneavoastra. Dintotdeauna Pintilie a avut aceasta capacitate care poate deranja sa impuna cu blindete universul lui usor dezechilibrat. Dar sa nu ne lasam inselati; caci pentru cel mai important cineast roman, acest ‘manual de descompunere’ constituie si ocazia sa arunce o privire implacabila asupra evolutiei unei tari din Europa de Rasarit, dupa caderea Zidului.”

Sophie Avon (Sud Ouest): “Un film decapant si modest in aparenta, malitios si in acelasi timp cu un umor asa de negru incit te intrebi uneori unde ne gasim. Ne gasim intr-o fabula sarcastica despre Romania moderna sau intr-o tragedie rece despre naufragiul batrinetii.”

T.C. (Studio): In Niki si Flo, nu este vorba numai despre Romania, dar mai profund, despre imposibilitatea doliului, atunci cind trecutul pare ca nu mai ispraveste sa moara.”

Francois Aude (Positif): “Vitalitatea intrinseca a lui Niki si Flo, aceasta tragi-comedie cu multe intelesuri este paradoxala si cu toata amprenta mortii, raspindind bucurie.”

Jean-Claude Raspiengeas (La Croix): “In cinematograful liber si plin de forta al lui Lucian Pintilie se insinueaza o discreta jubilare. El este unul dintre cineastii cei mai tonici ai Europei de Est, entomolog fara mila al mutatiilor dintr-o Romanie ramasa in urma.”

Lucian Pintilie (Le Figaro): “Niki si Flo a dat nastere unor mici confuzii. Uneori s-a incercat o lectura politica, legata de postcomunism. Cred ca acest film vorbeste despre inefabil, despre singuratate si batrinete.”

Simbata – 14 ianuarie, TVR 2, 14.00
Aripile porumbitei / The Wings of the Dove
Drama, Marea Britanie, 1997
Regia: Iain Softley
Cu: Helena Bonham Carter – nom. Oscar, nom. Globul de Aur

“Ecranizare a romanului cu acelasi nume semnat de scriitorul Henry James. Londra inceputului de secol. Dupa moartea mamei sale, Kate Croy sta in casa unei matusi, preocupata sa-i asigure nepoatei un viitor linistit printr-o casatorie cu un om bogat. Dar Kate este indragostita de Merton, un jurnalist sarac. Obligata sa aleaga intre iubire si o viata lipsita de griji, Kate va gasi o cale de iesire neobisnuita. Millie, prietena ei cea bogata, este foarte bolnava. In timpul unei calatorii la Venetia, se indragosteste, la randul ei, de Merton. In diabolicele sale planuri, Kate spera ca Millie si Merton sa se casatoreasca, iar odata cu apropiata moarte a prietenei sale, iubitul ei sa devina liber si bogat...” (www.cinemagia.ro)

Simbata – 14 ianuarie, Antena 1, 20.30; 03.15
Eroul / Ying xiong – Premiul Alfred Bauer pt. debut la Berlin, nom. Oscar si nom. Globul de Aur pt. film strain
Film de actiune, China-Hong Kong, 2002
Regia: Zhang Yimou
Cu: Jet Li

“Regizorul Zhang Yimou a gindit tot filmul (o inlantuire de versiuni ale aceleiasi povesti) pe cite-o dominanta de culori diferita: mai intii rosu, apoi alb, albastru, verde… Plastic, este unul din cele mai frumoase filme vazute vreodata (imaginea: Chris Doyle, operatorul lui Wong Kar-wai), dar dincolo de plastica povestea are o frumusete misterioara, de parabola a la Borges in care’curajul’ poate fi o lasitate iar ‘lasitatea’ o forma de superioritate, ‘pana’ se dovedeste mai puternica decit ‘spada’, iar numele personajelor (“Cel Fara Nume”, “Zapada Zburatoare”, “Luna”, “Vazduh”, “Sabie Frinta”) sint o poezie in sine. Un film somptuos, dar si emotionant, si care te pune pe ginduri prin paradoxurile subtile pe care le presara de-a lungul povestii. Un fel de +Tigru si dragon’ filozofic.” (Alex. Leo Serban)

“Eroul (regizat, asortat, inaripat si pilotat de Zhang Yimou) e un poem inchinat citorva arte – artele martiale, desigur, dar si dansul, caligrafia si arta (rareori omagiata in filme) de a ajunge la adevar prin conversatie calma, manierata.” (Andrei Gorzo)

Zhang Yimou – “Cel mai cunoscut si mai premiat regizor chinez contemporan. Personajele sale, preponderent feminine (interpretate de actrita Gong Li) traiesc experienta trezirii propriei valori si a fortei de a lupta impotriva normelor impuse de o societate opresiva.” (Dictionar de cinema, 1997)

Simbata – 14 ianuarie, National TV, 22.00
Brazil
Film SF, SUA, 1985
Regia: Terry Gilliam – nom. Oscar pt. (co)scenariu

[2] nom. Oscar

“Cred ca Brazil e mai aproape de Kafka decit de Orwell. L-as defini drept intilnirea dintre fantezia americana si imaginea europeana a birocratiei.” (Terry Gilliam) (Cinema…un secol si ceva, 2002)

“Un delir de imagini surprinzatoare, somptuoase, haotice, superbe, lirice, vizionare. Scrisnitoare si rascolitoare intr-o succesiune vertiginoasa. Un cineast a deschis larg portile imaginatiei sale, lasind filmul sa ia proportii naucitoare si asumindu-si toate riscurile.” (Dominique Rabourdin) (Cinema…un secol si ceva, 2002)

“O opera ignorind orice regula, total originala, care amesteca genurile pentru a crea unul nou si care da certitudinea ca s-a nascut un foarte mare cineast.” (Hubert Prolongeau) (Cinema…un secol si ceva, 2002)

“Brazil apartine, prin motive si chiar retetar, de Portocala mecanica, ‘1984’, Fahrenheit si altor pelicule de politica-fictiune. Filmul, aliaj dubios de comedie neagra, burlesc si dramatism baroc, e cerebral pina si in partile sale lirice, iar abundenta de intorsaturi din final mai mult oboseste decit surprinde. De retinut scenografia deliranta, caracteristica lui Gilliam. Secv. rapel: frumoasa Katherine Helmond oferita, pachet, drept cadou de Craciun si aluzia la scara lui Potiomkin cu carucior cu tot.” (Dictionar universal de filme, 2002)

“Stilul de cinema practicat de Terry Gilliam, fantastic si funambulesc, are toate sansele sa supravietuiasca timpului, operele sale facind parte din perenul regat al imaginatiei omenesti.” (Doinel Tronaru)

Terry Gilliam – “Autorul unui nou cinematograf baroc construit cu elementele postmodernismului: distantarea, demistificarea, eclectismul, cultul pastisei, mimetismul, parodia, metafictiunea. Rezultatul acestei optiuni este o opera flamboaianta, plina de fantezie si de o remarcabila plasticitate, care pune in discutie dezumanizarea societatii.” (Dictionar de cinema, 1997)

Duminica – 15 ianuarie, PRO TV, 20.30
Al cincilea element / Le cinquieme element
Film SF, Franta-SUA, 1997
Regia: Luc Besson – Cesar
Cu: Bruce Willis, Milla Jovovich

3 premii Cesar

“Thriller intergalactic despre care Besson scrie ca l-ar fi vrut ‘1/3 Brazil, 1/3 Razboiul stelelor si 1/3 Tati’. Nu i-a iesit mai nimic, nici macar Besson, doar o tentativa de violentare a publicului pe calea socurilor vizuale si flagrantelor orgii de decibeli. Ambitiosul sau film incepe in 1914 si se incheie in 2362, dar – lipsita de imaginatie – formula viitorului indepartat nu ne prea socheaza. Ea se opreste la machetele unui Metropolis. Creaturile intergalactice n-au hazul unui E.T., cit despre intentiile de parodie in stil Tati, malitia lui Besson se destrama inainte de a ajunge la public. Pe scurt, autorul izbuteste prin acest film (care – zice el – il obsedeaza de la 16 ani) un cinema al agresarii si agasarii publicului.” (Dictionar universal de filme, 2002)

Luc Besson – Copilul teribil al cinematografului francez, autorul unei radicale transformari a acestuia sub influenta videoclipului si a benzilor desenate. “Filmele sale se fac ecoul angoaselor existentiale ale uni tineret dezorientat, aflat in cautarea absolutului si a puritatii, dar confruntat cu un viitor fara perspective.” (Dictionar de cinema, 1997)

Duminica – 15 ianuarie, Prima TV, 21.30
Intilnire de gradul trei / Close Encounters of the Third Kind – BAFTA, nom. Globul de Aur
Film SF, USA, 1977
Regia: Steven Spielberg – nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Cu: Richard Dreyfuss

2 premii BAFTA
1 premiu Oscar [8]
[3] nom. Globul de Aur

“Fara a avea perfectiunea sau profunzimea vizuala a filmului 2001 al lui Stanley Kubrick, fantastical divertisment al lui Spielberg este – dupa filmul lui Kubrick – cea mai impresionanta aventura cinematografica in domeniul stiintifico-fantastic. Kubrick cauta apocalipsul, Spielberg, doar epifania.” (G. Stewart) (Cinema… un secol si ceva, 2002)

“Fara indoiala, filmul cel mai important al epocii noastre. O experienta religioasa al carei mesaj e universal si datator de speranta.” (Ray Bradbury) (Cinema… un secol si ceva, 2002)

“Impresionanta desfasurare de efecte speciale intr-un S.F. in care tinarul regizor confirma simtul commercial si capacitatea de a flata predilectia spre kitsch a intelectualului snob.” (Dictionar universal de filme, 2002)

Steven Spielberg – “Cineast cu talent de magician, minte de businessman si suflet de copil” (Dictionar de cinema, 1997), “un campion al filmului de actiune” (L. Preston), fie thriller, SF sau de aventuri exotice, sase dintre peliculele sale aflindu-se in fruntea listei titlurilor cu cele mai mari incasari din toate timpurile, in prezent Steven Spielberg este considerat omul cel mai puternic de la Hollywood. “Probabil mai mult decit oricare creator de filme reprezentativ, de la zilele glorioase ale Noului Val Francez incoace, Spielberg foloseste pe larg reflexivitatea si intertextualitatea pentru a adinci semnificatia filmelor sale. […] Pentru Spielberg, aceasta strategie este pusa in evidenta de aluziile semnificative din filmele sale si cititatele din alte filme, TV, si alte realizari culturale populare folosite pentru a crea noi semnificatii si pentru a oferi perspective tematice.” (Roger Ebert)

Joi – 19 ianuarie, TVR 1, 21.00
Duel pe autostrada / Duel
Thriller, SUA, 1971
Regia: Steven Spielberg

“Un comis-voiajor in drum spre California este urmarit, amenintat, agresat de catre un camion pe care a vrut sa-l depaseasca. Road movie foarte special prin simplitatea lui indaratul careia se pot citi insa semnificatii mult mai profunde.” (Cinema… un secol si ceva, 2002)

“De la inceput, filmul acumuleaza o serie de detalii care conduc la un tablou nonschematic si convingator al majoritatii tacute, cu placerile, valorile si temerile ei. In acest context, camionul irumpe, asemenea pasarilor lui Hitchcock, ca un fel de provocare, obligindu-l pe protagonist sa reactioneze, sa ia atitudine; fumul lui otravitor este singura amenintare concreta, dat totul – de la dimensiune si viteza la numeroasele placute de inmatriculare ruginite – are forta amenintatoare a unui revelator de identitate.” (Tony Raynes) (Cinema… un secol si ceva, 2002)

“Parabola a angoasei omului dominat de tehnica si lectie de maiestrie in manipularea emotiilor spectatorului. Debut si apogeu in cariera lui Spielberg.” (Dictionar universal de filme, 2002)


Alte filme

Zei si generali / Gods and Generals (2003), cu Jeff Daniels – Vineri, HBO, 10.30
“Filmul e cronica a trei mari batalii care conduc spre Gettysburg, reconstituite cu ajutorul locatiilor reale si a mii de figuranti. Maxwell e foarte atent la detaliile de epoca in timp ce deseneaza cu grija vietile domestice ale generalilor in intervalurile dintre tulburatoarele batalii. Un inestimabil document pentru amatorii de istorie.” (www.port.ro)

Felix si Otilia (1973), cu Julieta Szönyi – Vineri, PRO Cinema, 11.00
“Adaptarea de catre Iulian Mihu a romanului lui George Calinescu ‘Enigma Otiliei’ este considerata unul dintre cele mai reusite filme ale cinematografiei romanesti si, in orice caz, una dintre cele mai bune ecranizari.” (PRO TV Magazin)

Extemporal la dirigentie (1987), cu Oana Sirbu, Stefan Banica Jr., Ion Caramitru, Tamara-Buciuceanu Botez – Vineri, B1 TV, 20.00; 00.45
“Spre deosebire de episoadele precedente (Declaratia de dragoste si Liceenii), Extemporalul… comite imprudenta de a deplasa centrul actiunii de pe adolescenti, pe dascalii lor, intr-o confruntare de ‘ars-pedagogica’ si poncife comic-melodramatice.” (Dictionar de filme romanesti, 2002)

Ed TV (1999), cu Mathhew Conaughey – Vineri, TVR 1, 20.00
“Comedie satirica despre ravagiile televiziunii, pornind de la un pretext similar celui din Truman Show, cu deosebirea esentiala ca Ed stie ca e filmat si aceasta diferenta ii determina alterarea comportamentului.” (Dictionar universal de filme, 2002)

Arma mortala / Lethal Weapon (1987), cu Mel Gibson, Danny Glover – Vineri, PRO TV, 20.30; 01.45
“Departe de a fi o simpla performanta de violenta, filmul se vrea o fresca realista a existentei din suburbiile metropolelor americane. Cu tot excesul de neverosimil din final, povestea se sustine transfigurind paroxismul in cinema de calitate.” (Dictionar universal de filme, 2002)

Casatorie cu repetitie (1985), cu Mircea Diaconu, Catrinel Dumitrescu – Vineri, TVR international, 22.00; Marti, B1 TV, 20.00; 00.15
“Continuind precedentul succes, eroii principali nu mai gasesc altceva de facut decit sa se recasatoreasca, asa cum ne promite titlul. Iar interpretii sint repusi in situatiile din filmul precedent pentru a face ceea ce asteapta de la ei publicul, pe o trama superficial vioaie, la nivelul unui colaj de momente TV.” (Dictionar de filme romanesti, 2002)

Bugsy (1991), cu Warren Beatty, Annette Benning – Vineri, Prima TV, 23.00
“Variatie de serie pe tema mafiei, in care Beatty, protagonist si coproducator, isi pune in valoare profilul, mai seducator ca oricind.” (Dictionar universal de filme, 2002)

Fortareata / The Rock (1996), cu Sean Connery – Vineri, HBO, 23.30
“Schema narativa previzibila si rutiniera, insufletita de o tehnica a efectelor speciale demna de stima.” (Dictionar universal de filme, 2002)

Mad Max (1979), cu Mel Gibson – Vineri, PRO TV, 00.00
“Autocamioane-mamut se repede, in plina viteza, unul spre celalalt, bumeranguri sfarma craniile ca pe niste coji de oua, monstri sadici, cu tunsoare punk, sint mobilizati intr-o apocaliptica utopie rasturnata cu capul ib jos, peste care, mai crud decit toti, domneste Justitiarul. Stilizarea ororii si violenta fara limite, intr-un peisaj dezolant.” (Dictionar universal de filme, 2002)

O lacrima de fata (1980), cu Dorel Visan – Vineri, TVR Cultural, 01.30
“Filmul vadeste ambitia unei formule noi de naratiune cinematografica, de fapt o reintoarcere, pe alt palier, la tema cineamatorului, pozitie vazuta, de asta data, nu ca o prestidigitatie a iluziei optice, ci ca o profesie a dezvaluirii adevarului. Realizat in ‘priza directa’, cu tentatia surprinderii faptului ‘pe viu’, filmul exprima setea de adevar a unei generatii de tineri realizatori.” (Dictionar de filme romanesti, 2002)

Preotul, rabinul si fata / Keeping the Faith (2000), cu Ben Stiller, Edward Norton – Simbata, HBO, 11.35
“Cozerie umoristica despre religie in lumea moderna, opera a unui actor debutant in regie [Edward Norton] care dezvolta un montaj inteligent, mai eficace chiar decit dialogul bine scris. Imediat ce se dezlantuie insa drama si mesajul (‘Traversati strada, mergeti inainte!’), filmul isi pierde verva si bate pe loc.” (Dictionar universal de filme, 2002)

Iancu Jianu zapciul (1981), cu Adrian Pintea – Simbata, TVR international, 12.00; Duminica, 20.30
“Cu o reala aplecare spre hrisoave si folclorul real al timpului, filmul e strabatut de un parfum arhaic, firesc si justificat. Ca si in alte productii ale sale, Cocea reuseste sa se desprinda din carcanele haiduciei buftene, datorita si unui dialog, scris in colaborare cu Mihai Opris si Vasile Chirita.” (Dictionar de filme romanesti, 2002)

Omul cu masca de fier / The Man in the Iron Mask (1977), cu Richard Chamberlain – Simbata, PRO TV, 13.05; 04.15
“Noua versiune manifesta o mai mare grija pentru imagine, iar Richard Chamberlain aduce distinctie si masura chiar si in performantele ‘de capa si spada’.” (Dictionar universal de filme, 2002)

Acea pisica blestemata / That Darn Cat (1965)– Simbata, TVR Cultural, 14.00; 02.55
“"Filmul reprezinta o lunga si amuzanta comedie de suspans despre o pisica inteligenta care il conduce pe detectivul Jones pe urmele rapitorilor unei femei." (Leonard Maltin's 2000 Movie and Video Guide) (www.port.ro)

Harry Potter si prizonierul din Azkaban / Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004), cu Daniel Radcliffe – Simbata, HBO, 14.15; Joi, 15.45
“Din pacate, desi Harry Potter si prizonierul din Azkaban este cel mai bun roman – avind in vedere constructia, suspansul si, de ce sa nu o recunoastem, valoarea literara – dintre primele trei, ecranizarea sa este cea mai slaba dintre filmele de pina acum. Astfel, se poate observa o tendinta ingrijoratoare in trecerea de la carte la ecran (ca admirator al lui Harry Potter, sper din tot sufletul sa ma insel): daca romanele sint din ce in ce mai complexe si mai captivante, filmele tind sa devina din ce in ce mai schematice si mai plictisitoare.” (Mihai Fulger) (Romania literara, Nr. 27, 14 - 20 iulie 2004)

Soarele ucigas / Inferno (2001) – Simbata, PRO Cinema, 17.00
“Peste citeva zeci de ani, locuitorii Pamintului descopera ca viata de pe planeta este serios amenintata de un dusman periculos. Razele soarelui, de care s-au bucurat generatii de-a rindul, au devenit, din cauza poluarii, instrumente ucigase care incendiaza treptat, treptat intreaga planeta, lasind oamenii fara nici un refugiu si fara nici o speranta. Doar o profesoara, legata sentimental de elevii ei, un chirurg lipsit de orice compasiune fata de pacienti si citiva iubiti parasiti de ‘jumatatile’ lor isi unesc puterile pentru a infrunta aceasta apocalipsa creata de razele soarelui.” (www.port.ro)

Sa mori ranit din dragoste de viata (1984), cu Gheorghe Visu, Caludiu Bleont, Marcel Iures, Tora Vasilescu – Simbata, B1 TV, 19.30
“Filmul urmareste povestea de viata (si de moarte, ‘din dragoste de viata’) a doi tineri angrenati in miscarea antifascista, care primesc misiuni de a arunca in aer o uzina de armament germana. Naratiunea cinematografica – scrisa de Anghel Mora, alias Mihai Diaconescu – are nerv, momente de suspans, invaluitoare tente poetice, secvente antologice, un deznodamint ‘retezat’, ca o cadere de ghilotina. Iar cele doua personaje principale, complementare, se bucura de excelente interpretari: Claudiu Bleont, cu expresivitatea sa de exceptie, are masca lui Harold Lloyd, un chip curat si senin intr-o lume framintata; alaturi de el este Gheorghe Visu, cu disponibilitati portretistice practic nelimitate, de data asta in rolul unui tinar intreprinzator si dinamic, care parcirge drumul unei intelegeri superioare a vietii; goana lor pe biciclete, ca un strigat de bucurie, dupa reusita misiunii de la Telega, ne poarta gindul spre exuberantele unor Butch Cassidy si Sundace Kid, ramine printre ‘marile momente’ ale cinematografiei nationale.” (Istoria filmului romanesc 1897-2000)

Solaris (2002), cu George Clooney – Simbata, HBO, 20.25
“In ultima instanta ceea ce caracterizeaza acest film Solaris este incapacitatea realizatorilor de a opta in mod consecvent pentru un anume tip de demers. Combinatia poveste de iubire – drama psihologica in ambalaj science-fiction nu este viabila in conditii masurabile. Mestesugul si corectitudinea nu sint suficiente pentru o abordare pe mai multe nivele a discursului cinematografic care isi pierde astfel coerenta.” (Miruna Barbu) (Romania literara, Nr. 14, 9 - 15 aprilie 2003)

Epicentru / Epicenter (2000) – Simbata, PRO TV, 20.30; 01.30
“Originalitatea acestui thriller este ca impleteste incaierarile nimicitoare dintre agentii federali si odiosii spioni cu imaginile catastrofice ale cutremurului din Los Angeles, care amintesc in efecte speciale pe cele din Independence Day.” (Dictionar universal de filme, 2002)

Ingerii lui Charlie / Charlie’s Angel (2000), cu Cameron Diaz, Lucy Liu, Drew Barrymore – Simbata, AXN, 23.00
“Un montaj de atractii variat in care brelanul de dame danseaza din buric, se deghizeaza in lascive gheise, sar din avion sau cinta adorabile Jodlere tiroleze, intr-un inconsistent karaoke ce agaseaza, pina la urma, prin obstinatia cu care se vrea neaparat simpatic.” (Dictionar universal de filme, 2002)

Rapirea fecioarelor (1967), cu Emanoil Petrut, Marga Barbu, Ion Besoiu – Duminica, TVR 1, 14.15; Luni, 10.35
“Al doilea episod al Haiducilor (in care Besoiu ii cedeaza, in mod arbitrar, rolul lui Petrut) ia forma unei intrigi de curte dominata de patima aurului si setea de marire. Cocea si Barbu ezita in filmele lor haiducesti intre formula de capa si spad si cea a comediei populare doldora de snoave si vorbe de duh. In cazul de fata se prefera un pitoresc tablou de moravuri, pretext pentru procesiuni religioase si panorame de papusari, stravechi obiceiuri de nunta si ritualuri de trecere la mahomedanism, vizite in palatele lui Hangerli si pasei din Vidin.” (Dictionar de filme romanesti, 2002)

Batalia de la Midway / Midway (1976), cu Charlton Heston – Duminica, Antena 1, 14.45
“Nu numai lupte navale si aviatice, senzatii tari si prezente de staruri, ci descrierea unui duel al inteligentelor la nivelul celor doua amiralitati. Pentru prima oara, filmul ridica dureros problema comportarii Administratiei data de americanii de origine japoneza.” (Dictionar universal de filme, 2002)

Aeroport ’77 / Airport 77 (1977), cu Jack Lemmon – Duminica, PRO Cinema, 17.00; Luni, 10.15
“Un thriller inspirat de romanul omonim al lui Arthur Hailey, convertit in film-catastrofa si populat de un lot de personaje neinteresante.” (Dictionar universal de filme, 2002)

Razboiul celor 13 zile / Thirteen Days (2000), cu Kevin Costner – Duminica, PRO Cinema, 17.00
“Film politic de inalta tensiune in care duelul se consuma nu numai intre Casa Alba si Kremlin, ci si intre presedinte si generalii aroganti, grabiti sa zangane armele. Greenwood face un Kennedy fragil dar ferm. Suspansul istoric e admirabil dublat de cel dramatic in detalii precum cosul fumegind pe Ambasada URSS, semn rau ca se ard documentele secrete, adica razboiul ar putea fi inceput dintr-o zi intr-alta. Din film nu se vede insa faptul ca acea criza din 1962 n-a fost a unei emisfere, ci globala. Pentru a da un tablou complet, ar fi fost necesar de vazut si tensiunea Moscovei, asteptarea incordata a Beijinului si reactia furioasa a Havanei. Intr-o dramatica scena a dezbaterii la ONU, rasuna, in fundal, doar discurul in romaneste al delegatului RSR.” (Dictionar universal de filme, 2002)

Cursa secolului / Seabiscuit (2003), cu Tobey Maguire, Jeff Bridges – Duminica, HBO, 17.40
“Istoria a trei suflete – Johnny ‘Roscovanu’ Pollard, un tinar al carui spirit a fost infrint, a lui Charles Howard, un milionar care a pierdut totul, si a lui Tom Smith, un cowboy a carui lume dispare incet – care s-au gasit unul pe celalalt si au descoperit speranta in cel mai neasteptat loc.” (PRO TV Magazin)

Analiza finala / Final Analysis (1992), cu Richard Gere, Kim Basinger, Uma Thurman – Duminica, PRO TV, 23.15; 03.30
“Violul impins spre incest si paricidul ramin pilonii unei analize psihofreudiene in care medicul e fermecatorul Gere, iar pacienta are puterea de seductie a lui Basinger. Din generic, filmul impune datorita imaginii rafinate semnate de Jordan Croneweth, iar intriga, trasa de par, e inviorata de un dialog plin de savoare ce sporeste farmecul interpretilor.” (Dictionar universal de filme, 2002)

In pat cu dusmanul / Sleeping with the Enemy (1993), cu Julia Roberts – Luni, HBO, 20.00
“O tinara maritata cu un psihopat isi insceneaza moartea ca, sub o noua identitate, sa inceapa o alta viata. […] Din nou Eros flirteaza cu Tanatos, sub binecuvintarea predicatorului Freud.” (Dictionar universal de filme, 2002)

De amorul artei / Zhao Ie (1993), – Luni, TVR Cultural, 20.00
“Han a fost foarte multi ani om de serviciu la opera din Beijing. Cit a lucrat acolo, el a fost martorul punerii in scena a numeroase productii. In parcul pe care il frecventeaza, Han descopera un grup de pensionari care impartasesc aceeasi pasiune pentru opera. In speranta de a-si redobindi pofta de viata cu ajutorul muzicii si dansului, ei hotarasc sa puna in scena un spectacol.” (PRO TV Magazin)

Buletin de Bucuresti (1983), cu Mircea Diaconu, Catrinel Dumitrescu, Draga Olteanu-Matei, Octavian Cotescu – Luni, B1 TV, 20.00; 00.15
“Comedie nostima in care didacticismul scenaristului Francisc Munteanu e dres cu conotatii realiste demne de consemnat. Unul dintre protagonisti este, de altfel, Bucurestiul anilor ’80 surprins, in ebulitie, de privirea directorului de imagine Marian Stanciu. Pe linga bibiluri comice in loc de gag, burlescul scapat din haturi al ‘avocatului’ Saizescu si stridentele Dragai in rol de soacra apriga sint, din fericire, dominate de ironia fina a lui Catrinel Dumitrescu.” (Dictionar de filme romanesti, 2002)

Sahara (1983), cu Brooke Shields – Marti, TVR 2, 22.15
“Creatie senila a unui regizor de 70 de ani, inrait in trucuri comerciale, care testeaza o combinatie intre retetarul modern al lui Grand Prix, cu cel desuet-exotic din The Sheikh.” (Dictionar universal de filme, 2002)

FX – Efecte speciale / F/X (1986) – Marti, PRO Cinema, 22.00
“Balans miraculos intr umor irezistibil si oroare, cuceritor nu numai prin voluptatea loviturilor de teatru, dar si prin inventiile vizuale ale operatorului Miroslav Ondricek. Cascada de idei proaspete, originale, expresive si, mai ales, fotogenice.” (Dictionar universal de filme, 2002)

Spider (2002), cu Ralph Fiennes – Marti, HBO, 22.40
“Fiennes aduce pe ecran un tip slinos si bizar iar Cronenberg se vrea kafkian, desi e doar pauper. Singurul lucru remarcabil este admirabila distribuire a sunetului stereofonic.” (Dictionar universal de filme, 2002)

Castelul din Carpati (1980), cu Cornel Ciupercescu, Octavian Cotescu, Marcel Iures – Miercuri, TVR international, 22.00
“Poveste cu accente romantice, dar si S.F. inspirat de romanul omonim al lui Jules Verne. ‘Pacat de tinerete’ al regizorului, idee splendida, ratata, inainte de toate, din lipsa afinitatii lui Gulea pentru fantastic.” (Dictionar de filme romanesti, 2002)

Totul pentru fotbal (1979) – Joi, PRO TV, 14.15
“Film moralizator-didactic despre fair-play-ul socialist, agrementat de dialog spintar, sotii geloase si suporteri.” (Dictionar de filme romanesti, 2002)

Toamna bobocilor (1975), cu Marin Moraru, Draga Olteanu-Matei – Joi, PRO Cinema, 17.00
“Ilustrare, in diapazon comic, a democratiei socialiste la tara, desi monoton in efecte comice (ciondanelile dintre Toderas si Varvara, umorile schimbatoare ale tinerilor sovaielnici in fata greutatilor etc.), filmul are darul rar de a reda, in dialog, culoarea locala, efort rar exersat in comediile noastre.” (Dictionar universal de filme, 2002)

Gorki Park (1983), cu William Hurt, Lee Marvin – Joi, TVR 1, 23.30
“Eficace film de spionaj, admirabil jucat de Hurt si Marvin.” (Dictionar universal de filme, 2002)

Papillon (1973), cu Steve McQueen, Dustin Hoffman – Joi, National TV, 00.30
“Mai impresionante decit intimplarile rocambolesti din viata osinditului sint metodele de distrugere fizica si psihica utilizate. Film-fresca, dupa romanul autobiografic al lui Henri Charrier, alcatuit din compozitiile remarcabile a doi actori straluciti.” (Dictionar universal de filme, 2002)