Register

Welcome to the RDI-Board Community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.


Donate Now Goal amount for this month: 100 EUR, Received: 100 EUR (100%)
Donate to support this site...

Results 1 to 1 of 1
  1. #1
    JE SUIS GRAS Expert
    Join Date
    Jul 2007
    Posts
    5,989
    Posts Thanks / Likes

    Default Ayrton Senna, povestea pilotului care l-a făcut pe Schumacher să plngă n hohote

    Ayrton Senna, povestea pilotului care l-a făcut pe Schumacher să plngă n hohote

    Autor: Ionuţ Fantaziu
    Pe 1 mai, 1994, n urmă cu fix 17 ani, Ayrton Senna n-a mai apucat să vadă steagul de finish al cursei. ntr-o curbă, bolidul său a ieşit de pe traseu şi a intrat violent ntr-un zid de beton. A fost campion mondial n 1988, 1990 şi 1991, a obţinut 41 de victorii şi 65 de pole position şi a concurat n 162 de Grand Prix-uri.

    Ayrton Senna, de trei ori cștigător campion mondial la Formula 1

    A doua zi, betoanele din dreptul celei mai negre curbe din istoria Formulei 1 au fost zugrăvite cu mesaje de preţuire la adresa pilotului brazilian. Zeci de bannere erau răstignite pe gardurile circuitului de la Imola, Marele Premiu al Republicii San Marino: "Senna e basta!", "Adeus, Senna!". Pe 1 mai, 1994, n urmă cu fix 17 ani, Ayrton Senna n-a mai apucat să vadă steagul de finish al cursei. ntr-o curbă, bolidul său a ieşit de pe traseu şi a intrat violent ntr-un zid de beton. O bucată de suspensie i-a spart casca de protecţie şi l-a lovit deasupra ochiului drept. n urma impactului a suferit răni la creier. Medicii au ncercat n disperare să-l revitalizeze. Un elicopter l-a transportat de urgenţă la un spital din Bologna, nsă nu s-a mai putut face nimic. La ora 18:40, la vrsta de 34 de ani, Ayrton Senna a fost declarat decedat.






    Piloţii se uitau nmărtmuriţi la imaginile accidentului difuzate n continuu de televiziuni. n Brazilia au fost decretate trei zile de doliu, iar Senna a devenit erou naţional. Zeci de mii de brazilieni au ieşit n stradă să-l conducă pe ultimul drum. Ayrton Senna a fost nmormntat la Sao Paolo cu onoruri militare ca un adevărat rege.

    "Michael, l-ai egalat pe Senna. nseamnă ceva pentru tine?"

    Un sondaj la care au participat peste 200 de foşti şi actuali concurenţi din Formula 1, printre care şi Michael Schumacher, Fernando Alonso sau Jenson Button, l-au clasat pe Ayrton Senna pe primul loc n topul celor mai buni piloţi din istoria automobilismului. A fost campion mondial n 1988, 1990 şi 1991, a obţinut 41 de victorii şi 65 de pole position şi a concurat n 162 de Grand Prix-uri.

    După o cursă din 2000, Michael Schumacher l-a egalat pe Senna la numărul de victorii. La conferinţa de presă, vizibil emoţionat, Schumacher a nceput să plngă n hohote atunci cnd a fost ntrebat de un jurnalist dacă nseamnă ceva pentru el acest lucru. N-a mai putut răspunde la nicio ntrebare.



    n maşină de la 4 ani

    Ayrton Senna da Silva s-a născut pe 21 martie 1960, ntr-o comunitate din apropiere de Sao Paulo. Părinţii săi, Milton da Silva şi Neide Senna da Silva, erau destul nstăriţi. Deţineau mai multe terenuri şi aveau afaceri n domeniul agriculturii. Despre fiul lor spuneau că ncă de mic era foarte atletic şi excela la gimnastică. n fiecare zi avea normă la fermele tatălui său, lua la rnd toate tractoarele şi mima că le conduce. Visul i s-a transformat repede n realitate. La doar 4 ani, a primit de la sora sa mai mare, Viviane, un go-kart.

    Mica maşină de curse i-a transformat viaţa lui Ayrton Senna. La 13 ani, n 1977, Senna cştiga primul premiu din carieră, a terminat primul ntrecerea din Campionatul Sud American de Kart. Apoi, pnă n 1980, a participat la toate campionatele mondiale de kart. N-a cştigat niciunul şi şi-a exprimat regretul mult timp, chiar şi atunci cnd devenise pilot de F1.

    Ayrton lasă volanul pentru agricultură

    Pentru că şi dorea mai multe, n 1981, Senna se mută n Anglia. A intrat n echipa Van Diemen şi a cştigat ntrecerea Formula Ford 1.600. După acest an, Ayrton n-a mai crezut că poate continua n automobilism. La sfrşitul sezonului, la presiunea părinţilor care i cereau să şi asume un rol n familie, s-a hotărt să se ntoarcă n Brazilia pentru a se ocupa de afacerile din agricultură.

    nainte să părăsească Anglia i s-a făcut o ofertă, un contract de 10.000 de lire să conducă n Formula Ford 2000. Ajunge n Brazilia şi se decide să accepte propunerea englezilor de a se ntoarce la volan.

    A avut succes, n 1983, cu uşurinţă, stabilind un nou record de victorii, devine campion al Marii Britanii şi al Europei la Formula 3. n acelaşi an le atrage atenţia granzilor din Formula 1.

    După prima cursă a avut dureri musculare

    Echipe precum McLaren, Lotus, Brabhams sau Williams au nceput să-l curteze. Dă teste la toate, nsă doar Brabhams i oferă un contract de pilot de curse, restul propunndu-i să fie pilot de teste pentru un an. Deşi toate lucrurile erau aproape stabilite, mai rămăsese o mică problemă. La Brabham era pilot Nelson Piquet, tot brazilian, care s-a opus cu vehemenţă intrării n echipă al lui Senna. Aşadar, Ayrton semnează cu altă grupare din F1, Toleman. Brazilianul nu şi-a ales la ntmplare echipa. Toleman era o echipă destul de mică şi nu şi permitea să investească prea mult n motoare, ceea ce, n cazul unor rezultate pozitive, i-ar fi scos n evidenţă talentul pilotului.

    Debutul n F1 a fost pe Marele Circuit al Brazilie, la Rio de Janeiro. Din păcate, din cauza unor probleme tehnice ale maşinii nu a reuşit să ajungă la linia de finish şi a fost nevoit să abandoneze. Primul punct la obţinut la Marele Premiu al Africii. A terminat cursa cu dureri musculare insuportabile care şi-au arătat colţii şi n etapa belgiană.

    Prieten cu ploaia

    Prima şi singura dată din carieră cnd nu a reuşit să intre la un mare premiu a fost la calificările pentru San Marino. Din nou, cteva probleme tehnice l-au tras pe dreapta.

    Şi-a demonstrat talentul la Marele Premiu al Principatului Monaco, la o cursă care s-a ţinut pe o ploaie abundentă. A plecat de pe locul 13, iar n turul 19 a ajuns al doilea, după ce l-a ntrecut pe Niki Lauda, cel care a şi cştigat campionatul n acel an. naintea sa mai era doar Alain Prost. nsă organizatorul a trimis safety car-ul pe pistă şi a decis să o oprească motivnd că plouă prea tare. Mulţi spun că, dacă nu se ntrerupea, Senna ar fi cştigat. n turul 31 era cu cteva secunde mai rapid de Prost. La finalul campionatului, Ayrton Senna s-a clasat pe locul 9 cu 13 puncte. După acest sezon trece la Lotus.

    "Cel mai bun fiu al Hondei"

    Contractul cu Lotus avea să-i aducă şi prima victorie din carieră. După locul 4 n Brazilia, n Portugalia, pe circuitul Estoril, a cştigat după ce a plecat din pole postion pe o ploaie nebună, aşa cum fusese la Monaco. Au urmat 65 de pole postion, un record incredibil care a fost dobort abia n 2006 de Michael Schumacher. n `85, după un an de contract cu Lotus, s-a clasat pe locul 4. n al doilea an s-a impus n Marele Premii din Statele Unite şi Spania.

    naintea sezonului din 1987, Honda a semnat un acord de furnizare de motoare cu Lotus. Japonezii puseseră ochii pe Senna, l considerau un pilot de viitor. Pilotul brazilian nu i-a dezamăgit, a terminat sezonul pe locul 3, iar cei de la Hona spuneau că " e cel mai bun fiu al lor". La finalul sezonului, Honda semnează cu McLaren, nsă cu o condiţie, Senna să treacă pilot pe maşinile lor.

    Rivalitatea cu Alain Prost

    n cei şase ani de contract la McLaren, ntre 1988 şi 1993, Ayrton Senna a cunoscut succesul fiind cea mai productivă perioadă din cariera sa. A fost de 49 de ori n pole position şi a ieşit pe primul loc n 35 de curse. nsă tot aici şi ntlneşte principalul rival din carieră, Alain Prost. Dacă la echipa Lotus nu avea rival, aici Prost avea adjucate deja două titluri de campion mondial. De multe ori, s-a ntmplat că rivalitatea dintre cei doi să treacă dincolo de limita sportivităţii. Chiar din primul an la McLaren, Senna a reuşit să-l ntreacă pe Alain Prost. n 1988, Senna a cştigat primul titlu de campion mondial din carieră. Cei doi au mers roată lngă roată toate cele 16 curse, Senna a cştigat 8 curse, iar Prost a terminat de 7 ori pe primul loc. Deşi au reuşit să adune acelaşi număr de punct, Federaţia Interanţională de Automobilism (FIA) a decis să-i dea titlul lui Senna pentru că, după regulile de atunci, n caz de egalitate, se luau n considerare doar cele mai bune 11 rezultate ale fiecărui concurent.

    A ajuns primul de pe locul 25

    Războiul dintre Senna şi Prost a atins apogeul n 1989, pe circuitul de la Suzuka. Ambii aveau şanse să ia titlul, nsă s-au nţeles n echipă ca acela care va trece primul după primul tur al traseului, să cştige. Prost s-a instalat primul la plecare, nsă Senna era n spate, iar nainte de a se termina prima tură a ncercat să-l depăşească. nsă, colegul brazilianului l-a blocat ntr-o manieră total nesportivă, iar cei doi au ieşit n decor.

    Ce a urmat a fost un adevărat spectacol. Ajutat de cei care supravegheau traseul, Senna a intrat n cursă, iar de pe locul 25 a terminat primul. Din păcate, organizatorii au hotărt la final să-l descalifice pentru că a fost ajutat să bage maşina pe traseu de comisarii de cursă. Titlul i-a revenit lui Alain Prost, care a trecut la Ferrari.



    S-a ntors roata

    Ayrton Senna a recuperat şi a cştigat campionatele din `90 şi `91. Ultimul titlu obţinut a fost şi poliţa pe care i-a plătit-o lui Alain Prost. naintea cursei de la Suzuka, cei doi aveau din nou şanse egale la titlu. Astfel, pentru a cştiga, Senna avea nevoie de un abandon al pilotului francez. După ce Prost a reuşit să conducă cursa, la un moment dat, Senna l-a lovit din spate ntr-un viraj şi a provocat un dublu abandon. FIA era ct pe ce să-i ia titlul de campion şi chiar l ameninţau că-i vor lua licenţa şi-l vor exclude din campionat, după ce din datele telemetrice a reieşit că nu a vrut să frneze. nsă, n cele din urmă, după lungi discuţii, Ayrton Senna primeşte titlul.


    "Senna a condus ntotdeauna 102% peste limită, eu am ajuns doar la 90%"

    Alain Prost


    n 1992, noua putere a F1 a devenit Williams. Senna reuşise doar un loc 4, după piloţii Mansell şi Patrese, ambii de la Williams şi tnărul Schumacher, care conducea maşina echipei Benetton. La sfrşitul sezonului anunţă că se retrage. nsă, după o mică perioadă pe care o petrece n Statele Unite se ntoarce la McLaren, care au făcut un contract pentru motoare Ford.

    n 1993 reuşeşte una dintre cele mai frumoase curse, cea de la Donington Park. A plecat al patrulea, nsă la finalul primului tur a reuşit să treacă primul după ce a reuşit cteva depăşire spectaculoase. n acel an, Senna a terminat campionatul pe locul secund şi pleca la Williams să accelereze pentru cel de-al patrulea titlu din carieră.


    Ultima cursă


    La Williams, noua sa echipa, unde l-a nlocuit chiar pe rivalul său, Alain Prost, era privit ca fiind viitorul campion mondial. n prima cursă a anului, cea din Brazilia, a plecat din pole position, nsă a abandonat din motive tehnice. Aproximativ aceleaşi probleme l-au făcut să abandoneze şi la a doua etapă. Apoi a venit Imola.

    n timpul calificărilor, Rubens Barrichello a avut un grav accident, dar a scăpat. O zi mai trziu, un alt pilot, Roland Ratzenberg face accident pe acelaşi circuit. Din păcate, impactul i-a fost fatal. Cele două ntmplări l pun pe Senna pe gnduri. Vorbeşte la telefon cu Alain Prost, pentru că se mpăcaseră ntre timp, iar francezul l sfătuieşte să concureze. Avea nevoie de victorie pentru că Schumacher avea 20 de puncte, iar el niciunul. n cazul unei victorii, avea pregătit steagul Austriei, pe care intenționa să-l fluture n memoria lui Roland Ratzenberg.

    S-a instalat la conducerea cursei. Benetton-ul condus de JJ Letho nu porneşte şi este lovit din spate de un alt bolid. Intră safety car-ul şi cursa se reia după cinci tururi. n turul şapte, bolidul lui Senna, n virajul Tamburello, iese din decor şi se izbeşte de beton. Cu doar două secunde nainte de impact avea peste 300 km/h. n momentul accidentului, kilometrajul a ngheţat la 218 km/h.

    "n Formula 1 eşti tot timpul expus pericolelor. Pericolul de a te răni, de a muri. Este parte a vieţii şi ori o accepţi ntr-un mod profesionist, ori abandonezi şi nu o mai faci. Mie mi place aşa de mult nct nu pot să o abandonez".
    Ayrton Senna
    Last edited by javrica; 1st May 2011 at 23:39.
    Nu-mi plac oamenii, sunt fiinte rele si fara caracter.

 

 

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
Back to Top