Register

Welcome to the RDI-Board Community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.


Donate Now Goal amount for this month: 100 EUR, Received: 100 EUR (100%)
Donate to support this site...

Results 1 to 2 of 2
  1. #1
    Junior Member Friend
    RDI - Board Default Avatar

    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    24
    Posts Thanks / Likes

    Default Piaţa telecom mai are două luni de suspans pnă la deznodămntul afacerii UPC

    ntr-o singură lună, numărul de operatori de televiziune prin satelit s-a redus de la cinci la trei, după ce Romtelecom a nghiţit. Boom TV şi AKTA Satelit. Toţii ochii rămn nsă aţintiţi pe jocurile cu mize mari din piaţă: cine va nghiţi peştele mare, UPC?
    n două luni am putea avea un răspuns.


    Cnd Romtelecom a anunţat, prin două comunicate ce marcau nceputul şi sfrşitul lunii martie, preluarea activelor şi a celor peste 160.000 de clienţi ai Boom TV şi AKTA Satelit, aproape că nu a mai tresărit nimeni n industrie. Pe o piaţă de 5,7 milioane de plătitori de servicii TV, cu o valoare anuală de aproximativ 350-400 de milioane de euro, cele două tranzacţii nu schimbă fundamentele industriei, chiar dacă, statistic vorbind, Romtelecom şi-ar putea pune n vitrină două victorii de palmares. După cinci ani de luptă pe satelit, şi revenirea n lupta de gherilă din piaţa de cablu cu achiziţii şi oferte la limita profitabilităţii mpotriva rivalilor, compania ar putea fi noul lider pe piaţa de televiziune pe satelit şi este aproape sigur noul număr doi pe piaţa TV.

    Cele două tranzacţii erau nsă aşteptate de luni de zile, iar deznodămntul lor - foarte probabila pierdere de către UPC a poziţiei secunde de pe piaţa TV din Romnia - nu surprinde, mai ales că firma americană a semnalat foarte clar ncă din 2008 că lupta sa pentru abonaţi se mai duce doar n interiorul graniţelor existente ale reţelei, extinse n perioadele de exuberanţă, cnd Liberty Global ncă avea planuri mari pentru piaţa locală. Fără nicio achiziţie a vreunei reţele de cartier n ultimii ani şi fără niciun plan concret de face acest lucru, atacată furibund de RCS&RDS şi, mai nou, şi de compania de cablu a Romtelecom, NextGen, UPC ar fi produs o mare surpriză dacă nu ar fi cedat locul doi.

    Un exemplu al asaltului la care a trebuit să reziste UPC: att RCS&RDS, ct şi NextGen aveau n vara anului trecut - n plină criză - oferte ţintite către baza de clienţi a companiei, prin care clienţii UPC primeau nu doar tarife mai mici dacă schimbau furnizorul, ci şi servicii gratuite pnă la expirarea contractului cu filiala locală a firmei americane. Culmea cinismului, la RCS&RDS oferta era valabilă doar dacă utilizatorii făceau dovada că au contract cu UPC.

    La aproape un an distanţă, piaţa telecom, dar şi cea media sunt tensionate la maxim după ce, la finele lunii februarie, n spaţiul public exploda ştirea bombă că RCS&RDS, operator controlat de omul de afaceri din Oradea Zoltan Teszari (41 de ani), este la un pas de a-şi cumpăra rivalul UPC, fostul Astral, cu care se bate de peste 15 ani pe piaţa de cablu, ntr-o tranzacţie care s-ar ridica la 300 de milioane de dolari.

    Miza achiziţiei este una enormă: dacă ar prelua UPC, compania RCS&RDS ar avea peste 4 milioane dintre cei 5,7 milioane de plătitori de servicii TV şi ar nchide practic lupta pe această piaţă, avnd o putere de negociere enormă cu furnizorii de conţinut sau echipamente şi un avans chiar mai mare pe piaţă faţă de Romtelecom.

    Vrnd-nevrnd, americanii de la Liberty Global trebuie să nghită n sec şi să se aşeze la masă cu RCS&RDS: romnii s-au extins pe mai multe pieţe din Europa Centrală şi de Est, astfel că ei sunt singurii parteneri cu care se poate negocia o tranzacţie complexă, care să vizeze mai multe ţări. RCS&RDS ar putea renunţa, spre exemplu, la unele operaţiuni pe cablu TV din Ungaria, care incomodează UPC. Poate părea nsă plauzibilă ideea că Romtelecom, la capătul a cinci ani de investiţii şi eforturi de a ajunge numărul doi pe piaţa TV şi internet fix, va ceda fără luptă ocazia de a lua UPC? Dacă ar vrea să cumpere UPC, probabil că Romtelecom ar face rost de bani mai repede dect RCS&RDS.

    Operatorul telecom controlat de Zoltan Teszari a reuşit să obţină de la un grup de bănci două mprumuturi n valoare cumulată de 368 de milioane de dolari (206 milioane de dolari şi 125 de milioane de euro) pentru a-şi plăti o parte din datoriile anterioare şi pentru a avea bani de investiţii. RCS, cel mai agresiv jucător de pe piaţa telecom, cu afaceri anuale de peste 700 de milioane de dolari, avea neapărată nevoie de aceste mprumuturi pentru a merge nainte. Un grup de bănci format din ING, UniCredit, Raiffeisen, RBS, BRD - SocGen, Fortis a contribuit la sindicalizările realizate de RCS. Compania, care are acum circa nouă milioane de clienţi care plătesc pentru cablu şi satelit TV, internet, telefonie fixă şi mobilă, este ndatorată şi are nevoie tot timpul de finanţarea băncilor.

    n schimb, Romtelecom este ntr-o cu totul altă situaţie: operatorul are şi cash, şi potenţialul de a lua mai repede un mprumut. Că situaţia stă astfel am putea constata destul de curnd, dacă este să dăm crezare discuţiilor care circulă pe piaţa telecom. "RCS&RDS şi Romtelecom ar putea ajunge la o nţelegere să cumpere pe bucăţi activele UPC din Romnia. Nu este o mişcare pe placul RCS&RDS, nsă compania lui Teszari nţelege că un asemenea dosar ar fi mult mai uşor de aprobat de către autorităţile de concurenţă şi din Romnia, şi de la Bruxelles", spune o sursă de pe piaţa de comunicaţii. "RCS&RDS şi-ar consolida poziţia şi aşa foarte puternică din Romnia, dar n acelaşi timp - lăsnd Romtelecom o parte din UPC, poate spune că nu se compromite astfel ideea de competiţie".

    O asemenea ipoteză a prins contur n special după ce Alexandru Oprea, preşedintele RCS&RDS, şi Ovidiu Ghiman, directorul comercial şi de strategie al Romtelecom şi fostul director comercial al RCS&RDS, s-au dovedit mai rezervaţi la nceputul acestei luni n a intra ntr-o competiţie nebunească pentru achiziţia drepturilor de difuzare ale Ligii I de fotbal din Romnia. Fiecare dintre cele două companii a cumpărat doar un pachet şi nu a licitat pentru celelalte cinci care erau scoase la mezat. "V-aţi nţeles", a exclamat Mitică Dragomir, şeful Ligii de fotbal, arătnd spre cele două companii. La fel au interpretat situaţia şi unii manageri din piaţa telecom, care văd n atitudinea "raţională" a celor doi operatori posibilitatea unor nţelegeri şi pe alte subiecte delicate, precum mpărţirea n două a UPC.

    Teoretic, Romtelecom nu ar trebui să asiste impasibilă cum i se nchide n nas uşa către profiturile potenţiale generate, spre exemplu, de creşterea pieţei de internet. Piaţa de date e ncă subdezvoltată n oraşele romneşti faţă de Occident, n timp ce n mediul rural - unde se află o jumătate din gospodăriile ţării - calculatoarele şi internetul sunt ncă ceva exotic. Dar discuţiile dintre RCS&RDS şi UPC vin ntr-un moment delicat pentru Romtelecom, o companie cu trei centre de raportare şi comandă: la Atena, Bonn şi Bucureşti. La Atena se află sediul acţionarului majoritar - grupul elen OTE, iar la Bonn e cartierul general al celui mai mare acţionar al OTE - Deutsche Telekom. n ecuaţie intră şi statul romn, care are ncă 46% din acţiunile Romtelecom.

    Un răspuns la ntrebarea dacă Romtelecom poate intra n afacerea UPC ar putea veni odată cu clarificarea intenţiilor OTE/Deutsche Telekom n legătură cu piaţa din Romnia. Statul romn a cerut celor două grupuri să spună dacă vor şi restul acţiunilor Romtelecom şi pe cţi bani. Partea greco-germană a amnat de mai multe ori răspunsul, iar cel mai nou termen este finele lunii mai.

    De ce au mai cerut nemţii - cei care vor spune practic da sau nu pentru achiziţia integrală a Romtelecom - două luni? Variantele de răspuns sunt multiple. n aceste două luni s-ar putea afla dacă RCS face rost de bani pentru preluarea UPC şi dacă merge nainte cu dosarul spre aprobare. Sau, n aceste două luni, DT şi RCS se nţeleg cu UPC să preia pe bucăţi activele din Romnia.

    Ipotezele care se nasc din tensiunea cu care se aşteaptă deznodămntul "afacerii UPC" sunt alimentate şi de poziţia ambiguă a Deutsche Telekom n legătură cu Romnia. Gesturi discrete - precum adăugarea recentă a jurnaliştilor romni pe lista de distribuţie a comunicatelor de presă ale DT sau deschiderea de către Romtelecom a unui magazin online după modelul DT - arată că nemţii sunt interesaţi de Romnia. De asemenea, France Telecom şi Deutsche Telekom discută o combinare a reţelelor, inclusiv n Romnia, pentru a reduce costurile. Este ncă o dovadă că planurile de viitor iau n calcul şi Bucureştiul. Cheia deciziei ar putea fi totuşi n felul cum se va vinde UPC şi către cine, crede Stephen Wilson, analist al companiei britanice de analiză Informa Telecom & Media. "Există posibilitatea ca DT să-şi majoreze cota la OTE şi să cumpere ncă un pachet de acţiuni la Romtelecom, dar investiţia n Romtelecom e mai puţin atractivă din cauza posibilei achiziţii a UPC de către RCS&RDS."

  2. #2
    Platinum member Expert
    Join Date
    Dec 1999
    Posts
    6,931
    Posts Thanks / Likes

    Default

    este deja un thread pe subiectul asta,puteai sa postezi acolo.............
    ----------------------------------------------

 

 

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
Back to Top