Register

Welcome to the RDI-Board Community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.


Donate Now Goal amount for this month: 100 EUR, Received: 100 EUR (100%)
Donate to support this site...

Results 1 to 8 of 8
  1. #1
    Administrator Expert
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    4,138
    Posts Thanks / Likes

    Default Executarea cablajelor imprimate

    Un tutorial interesant



    Proba practica:
    http://www.radioamator.eu/gazeta-de-...rin-metoda-uv/
    Last edited by Zgrongy; 16th December 2010 at 10:25.

  2. #2
    GOLAN Expert
    Join Date
    May 2008
    Posts
    2,366
    Posts Thanks / Likes

    Default

    Salut,
    Cred ca problema realizării cablajelor se poate reduce, legat de gradul de complexitate al desenului, la a folosii doua metode:
    1. Cea prezentata de @Zgrongy cu imprimare prin procedeu foto/UV ..in cazul cablajelor cu complexitate mare unde e necesara o rezolutie foarte buna .. in aces caz am citit ca cele mai bune rezultate o dau expunerea filmelor speciale ...realizate prin imprimare pe folie .. la o rezolutie foarte mare ...

    Daca tot vrei calitate si te complici cu SODA caustica ... si experimente de lab foto , atunci macar filmul matriza sa fie bun .. ce mai inseamna cativa lei acolo .
    De obicei aceste filme se pot folosi si pentru a realiza site serigrafice. ( prin 93 am realizat un cablajul si am facut in productie de serie oaresce) Sita de serigrafie se preteaza doar la productie de masa

    si
    2. prin transfer termic direct .. asa numitul "press and peel"
    Tonerul se imprima in oglinda pe o hartie de transfer glossy sau pe apoi prin laminare la cald ... fier de calcat se transfera pe cupru ..

    Personal agreez metoda a doua mai ales ca nu e asa de complicata si nu necesita lampi UV sau chimicale speciale ...
    #N# ( : EU sînt ca şi tine ... inventez.eu ...sînt de fapt chiar TU : )

    Stii, am fost crescuţi să credem că toţi sunt egali, că nu eşti mai bun decât altcineva.
    Bineînţeles că asta e o minciună.
    Unii sunt mai buni decât alţii şi cei ce recunosc ce-i face mai buni şi învaţă să exploateze asta, sunt cei ce reuşesc.

  3. #3
    Administrator Expert
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    4,138
    Posts Thanks / Likes

    Default

    Quote Originally Posted by Nanok® View Post
    2. prin transfer termic direct .. asa numitul "press and peel"
    Tonerul se imprima in oglinda pe o hartie de transfer glossy sau pe apoi prin laminare la cald ... fier de calcat se transfera pe cupru ..

    Personal agreez metoda a doua mai ales ca nu e asa de complicata si nu necesita lampi UV sau chimicale speciale ...
    In weekendul acesta voi executa un cablaj, cu aceasta ocazie voi face niscai poze, apoi un how to pentru aceasta metoda.
    Last edited by Zgrongy; 17th December 2010 at 14:09.

  4. #4
    GOLAN Expert
    Join Date
    May 2008
    Posts
    2,366
    Posts Thanks / Likes

    Default

    Incearca sa racesti tamburul impimantei atunci cand transferi tonnerul pe hartie.eventual mareste spatiul dintre tamburi ...idea e sa nu se "coacă" din prima pe hartie....o pui pe placa de cupru si cu fierul de calcat transferi pe la 100-120 grade ...eu il lasam intre bumbac si lana ....
    Eu am folosit hartie obisnuita de imprimanta laserjet.... Acum as incerca cu una glossy pentru foto...sau cu hartie cerata....sau hartie de bucatarie pentru cuptor...acum mia venit ideaa ca trebuie sa coacem fursecuri
    Cand o transferi pe cupru sa cureti bine eventual sa o freci cu un burete de vase cu tix fin ...eu am folosit ciff crema ....si o pâzlă montata pe o bormasina cu care am lustruit cuprul ...
    La curatarea hartie sub apa calduta am folosit o perie unghii, si am retusat apoi cu un marker permanent un pic pe unde a fost cazul..
    Succes!
    #N# ( : EU sînt ca şi tine ... inventez.eu ...sînt de fapt chiar TU : )

    Stii, am fost crescuţi să credem că toţi sunt egali, că nu eşti mai bun decât altcineva.
    Bineînţeles că asta e o minciună.
    Unii sunt mai buni decât alţii şi cei ce recunosc ce-i face mai buni şi învaţă să exploateze asta, sunt cei ce reuşesc.

  5. #5
    Junior Member Teacher
    RDI - Board Default Avatar

    Join Date
    Jan 2005
    Location
    Pitesti
    Posts
    289
    Posts Thanks / Likes

    Default Tips & tricks (ca sa le zic asa)

    Am testat eu ambele metode. O prefer pe a doua, pentru ca poti sa ai cablajul gata in 30 de minute. Prima e mai pretentioasa, asa ca o sa o detaliez pe a doua (press & peel):
    1. Placuta de cupru sa fie slafuita cu smirghel fin (180 sau mai mult), sa nu aiba urme de labute sau alte impuritati (macar pana cand ajungeti la pasul 4). Neaparat, sa nu aiba bavura pe margine in unma taiarii cu foarfeca / pendularul / bombaierul / polidiscul.
    2. Se ia o coala aproximativ A4 dintr-un pliant lucios (cele mai bune mi s-au parut cataloagele de prezentare de la dealerii auto; nu conteaza marca); in lipsa se pot folosi foi din catalogul Metro (dar sunt cam subtiri si se incurca in imprimanta), Real, Pracktiker sau orice coala lucioasa (nu conteaza ce poza are dedesubt, ca nu e imprimata cu toner si nu afecteaza calitatea lucrarii)
    3. Se imprima schema pe respectiva coala la imprimanta laser (eu am un Canon LBP-2900). Atentie daca trebuie sau nu tiparita in oglinda (in functie de softul folosit la proiectare - eu lucrez cu Ares din Proteus 7.4)
    4. Se pune partea cu toner peste cupru si se calca cu fierul de calcat (undeva pe la temperatura pentru bumbac). Asta e cea mai grea parte, deoarece hartia nu trebuie sa se miste in timpul calcatului. Personal am folosit masa de calcat a nevestei si am tinut hartia presata pe jumatate de placa cu mana in timp ce am calcat cu varful fierului cealalta jumatate; am asteptat cateva zeci de secunde iar tonerul a actionat ca un lipici apoi am calcat si cealalta jumatate. Insistati bine cu varful fierului pe langa margini - fierul este plat iar placuta se indoaie; de asemenea, bavura de care vorbeam la inceput face ca tonerul sa nu poata ajunge in contact cu placuta de cupru in imediata apropiere a marginii. Nu tineti foarte mult fierul de calcat intr-o anumita zona pentru ca tonerul incepe sa se intinda mai mult decat e cazul si incep sa se uneasca traseele.
    5. Lasati placuta la racit cateva minute (nu o atingeti cu mana, ca frige la fel de bine ca o tigaie incinsa), apoi o puneti cu tot cu hartia lipita de ea intr-un castron cu apa. Dupa cca 5 minute hartia se inmoaie si poate fi indepartata cu buricele degetelor sau cu un burete de baie (se racaie fara mila, deoarece tonerul intarit se curata foarte greu - o sa vedeti)
    6. In acest moment aveti o placuta de cupru acoperita perfect cu toner. Se baga in clorura ferica tehnica 30-35% (sau alte substante corozive, dupa preferintele fiecaruia) si se agita timp de 10-15 minute. Clorura sa fie cam la temperatura camerei (20 grade) sau putin mai calda, pentru accelerarea procesului (eu o las pe calorifer pana ajunge la 30-35 de grade). Prin agitare a nu se intelege ca se agita ca sticla de sampanie, ci se inclina stanga-dreapta astfel incat produsul de coroziune sa nu ramana pe placuta. De principiu, placuta se pune in tava cu cuprul in jos. Sa aveti la indemana o scobitoare de lemn, cu care sa puteti ridica placuta si sa vedeti rezultatul corodarii din cand in cand. ATENTIE: CLORURA FERICA PATEAZA! Nu va stropiti pe haine, pe covor, pe pereti ca nu mai iese decat cu foarfeca sau ciocanul, dupa caz. Se foloseste o tavita de plastic gen cele folosite pentru developarea pozelor acum 20 de ani; in lipsa de asta se poate confectiona o tavita dintr-o sticla de prigat nectar de 2 litri (din aceea patrata) la care se inlatura cu un cutter una dintre fete. Se pastreaza partea cu capacul cat si capacul; o sa fie utile cand o sa vreti sa puneti inapoi in sticla originala clorura ferica.
    6. Se scoate placuta din clorura, se spala cu apa, se sterge cu un servetel de bucatarie (pentru o uscare mai rapida) si apoi se indeparteaza tonerul care a ramas peste trasee. Aici eu mai am de lucrat pentru ca deocamdata nu am gasit solventul cu care tonerul sa poata fi indepartat usor. Merge cu o carpa de bumbac inmuiata in acetona pentru unghii iar in lipsa de acetona cu tix (nu axion sau alta pasta, ci praf de curatat abraziv) si un burete de vase metalic. Daca are cineva vreo solutie mai usoara, il rog s-o posteze.
    7. Se gaureste placuta cu scule profesionale sau, din lipsa de profesionalism, se construieste o bormasina dintr-un motor de casetofon pe care se infige o bucata de 2-3 cm de plastic de pasta de pix obisnuita in care se picura o picatura de "picatura" in care se infige burghiul infasurat in prealabil in hartie obisnuita (hartia suge picatura si picatura se intareste) si in cateva minute se obtine masina de gaurit perfecta pentru cablaje. Recomand un intrerupator la picior pentru ca tipul acesta de mandrina nu e perfect centrat si e destul de greu sa pui burghiul fix unde trebuie in timp ce se invarte. Nu se foloseste punctatorul - din proiectarea cablajului, locurile unde se va da gaura nu vor avea cupru iar acest mic gol in cupru va centra perfect burghiul. Burghiul se schimba cu tot cu mandrina; eu am burghiu de 0.5, 0.8 si 1.0, fiecare cu "mandrina" lui. In caz ca se cam largeste "mandrina" de la scoaterea/bagarea pe motor, se intepeneste cu folie de plastic de pe pachetul de tigari (e subtire si foarte rezistenta).
    8. Optional, faca vreti sa faceti si stratul "top silk", mai luati o foaie din catalogul auto, tipariti stratul "top silk" in oglinda, dati cu un ac doua gauri cat mai departate (gauri care se regasesc si pe placuta de cupru) si puneti foaia cu toner peste placuta de cupru, pe fata neplacata. Introduceti doua bolduri prin gaurile date in foaie si prin gaurile corespunzatoare din placuta de cupru ca sa se suprapuna perfect peste placuta si calcati cu varful fierului de calcat partea din mijloc, intre bolduri. Dupa cateva zeci de secunde, timp in care foaia s-a lipit de placuta, scoateti boldurile si calcati si restul (astfel incat la un moment-dat sa nu fie toata placuta incinsa, pentru ca tonerul este folosit si pe post de lipici ca sa nu se miste foaia cu desenul). Apoi se repeta figura cu inmuiatul in apa si dezlipitul foii.

    Cam atat. Mie mi-a mers varianta asta pentru trasee de 15 pitch cu spatiere de 20 pitch (1 pitch = 1/1000 inch); ca idee, tonerul s-a intins astfel incat dupa finalizare traseele de 15 pitch par mai groase decat spatiile de 20. Inca n-am incercat metoda asta pentru pentru capsule TQFP, dar poate voi incerca o data si o data.
    Succes!
    KSC-570[12.01.A5]/Invacom 0,3dB/1,4m Al/ SRT V-50/ 18'/vizibilitate 62E-30W/ lat. 44.85N, long. 24.87E + DolceTV cu antena lui Digi. NOU! Acum cu montura polara ca sa vad 16E-ul!

  6. #6
    Junior Member Teacher
    Join Date
    Jul 2005
    Location
    bucuresti , sos. giurgiului
    Posts
    230
    Posts Thanks / Likes

    Default

    Da, cunoastem metoda , acuma sunt alte forumuri pentru asta , dar cine stie , poate intr-o zi vom realiza receiveru perfect pentru un hobby-st sateliti si va trebui sa stim cum .
    In alta ordine de idei printul cu toner pe hartie fotografica pt imprimanta inkjet mi-a iesit cel mai bine si cel mai lipit de placuta de Cu. Mai ales la traseele proiectate printre piciorusele de integrate (2.5mm distanta intre gauri ).
    Acuma , ce intrebare as avea ... Unde si la cine gasesc solutie din aia verde , rosie de pus peste cablaj ? Asa ca pentru hobby, nu catitati industriale.
    We came out from the deep to help and understand but not to kill
    Enigma - " Second Chapter "

  7. #7
    Gold Member Expert
    RDI - Board Default Avatar

    Join Date
    Sep 2005
    Location
    Tr. Severin
    Posts
    3,273
    Posts Thanks / Likes

  8. #8
    Administrator Expert
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    4,138
    Posts Thanks / Likes

    Default

    Astazi am realizat 2 cablaje prin metoda "Fier de calcat". Mi-am dat seama prea tarziu sa fac poze, data viitoare !








 

 

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
Back to Top