S-au plictisit romanii de televiziune? A inceput sa-i enerveze asa numitele “personalitati cu rating”? S-au saturat de filme violente si talk-show-uri puerile, cu ifose de dezbateri publice? Au devenit mai pretentiosi si mai selectivi? Traverseaza televiziunile noastre o criza de inspiratie? La acest sir de intrebari pot raspunde cifrele seci. In 2004, piata TV in mediul urban a pierdut in prime-time (orele 19 -23) aproape 316 mii de telespectatori pe minut fata de anul 2003. O pierdere considerabila, daca subliniem ca este vorba de prime-time, intervalul in care se aduna programele cu cel mai mare potential de rating. Pe parcursul unei intregi zile (all day), pierderea totala de audienta a fost de 90 de mii de telespectatori. Scaderea generala din 2004 a fost resimtita mai cu seama de statiile mari. Televiziunile mici si de nisa au fost ferite de “recesiune”, acestea pastrandu-si bruma de audienta sau inregistrand cresteri minore.

Dintre marile televiziuni, TVR1 a suferit cele mai mari pierderi de audienta in ultimii trei ani, in mediu urban. Din 2002 si pana in 2004, canalul public a fost parasit in prime time de 182 de mii de telespectatori. In cursul unei zile, pierderea a fost de 84 de mii, ajungand la o audienta medie de 227 de mii de telespectatori. Nici perspectiva pe 2005 nu se anunta “luminoasa” pentru TVR1: o audienta medie de 200 de mii de telespectatori pe minut de la inceputul anului si pana la mijlocul lunii octombrie.

Pro TV si Antena 1 au cazut si ele in audienta, dar topoganul lor a fost mai scurt decat cel al televiziunii publice. Pro TV a pierdut anul trecut 76 de mii de telespectatori fata de 2003, in prime-time, si 28 de mii pe parcursul unei zile intregi. Ceva mai vizibila a fost scaderea audientei la Antena 1, de la 297 de mii de telespectatori in 2002 (all day) la 228 de mii in 2004. Incercarea de atunci de a concura Pro TV cu vedetele lui (Mandruta, Gheorghe, Berecleanu&Zaharescu) s-a dovedit un experiment nereusit. In prime-time, pierderea Antenei 1 in cursul anului 2004 a fost de 120 de mii de telespectatori. Mare, mai cu seama ca a fost un an electoral!

Dupa ce, in 2003, audienta Acasa TV ajunsese in prime-time la 518 mii de telespectatorii pe minut, statia a pierdut in 2004 doar 76 de mii. Cel mai prost dintre statiile private s-a comportat Prima TV, a carei audienta a alunecat pe un topogan incepand din anul 2001. Atunci, statia avea in jur 130 de mii de telespectatori pe minut (all day). In 2004, audienta medie a ajuns la 91 de mii. In prime-time, Prima TV a pierdut in acelasi interval de ani aproape 132 de mii de telespectatori. Topoganul audientei este evident pentru Prima TV, in ciuda formatelor de programe incercate in ultimii patru ani. Declinul audientei la statiile consacrate nu se datoreaza aparitiei posturilor de nisa care le-ar fi “furat” telespectatorii, ci pur si simplu romanii au renuntat la “statutul” de telespectatori. Pentru ca nici o statie de nisa nu a inregistrat in ultimii ani cresteri considerabile incat sa erodeze audienta statiilor mari. Cea mai relevanta crestere a avut-o Realitatea TV, care de la 14 mii de telespectatori pe minut in 2002 a ajuns la 134 de mii in acest an (masuratoare pana la mijlocul lui octombrie), dar asta nu inseamna ca a luat telespectatori de la statiile mari. Paradoxal, in ciuda pierderilor de audienta, spatiile de publicitate ale televiziunilor sunt suprasaturate inca din luna septembrie. Concluzia: reclama TV este scandalos de ieftina in Romania.

Audientele posturilor TV In octombrie

Postul TV Rating -mii telespectatori/minut

1>Pro TV 302
2>Antena 1 242
3>TVR 1 203
4>Acasa TV 197
5>Prima TV 95
6>Realitatea TV 72
7>TVR 2 66
8>OTV 58
9>National TV 41
10>B1TV 31
11>TV Sport 31
12>JETIX 24
13>Pro Cinema 22
14>TV Klumea 18
15>Minimax 16
16>N24 16
17>Discovery 15
18>Antena 3 15
19>AXN 14
20>Favorit TV 12
21>MTV Ro 8
22>National Geografic 6
23>U TV 5
24>TVR Cultural 4
25>TVRM 2
26>Senso 2

Sursa: TNS AGB International S.R.L.; Copyright: ARMADATA S.R.L.

Analiza audientei s-a facut in mediul urban pentru statiile TV platitoare al studiului de audienta.