Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI), o asociatie a societatilor de service auto, acuza Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) ca nu penalizeaza abuzurile la care sunt supusi sute de detinatori de RCA. Reprezentantii asociatiei spun ca de cele mai multe ori asiguratorii refuza abuziv sa platesca daunele sau obliga mecanici sa monteze pe masinile asiguratilor piese second-hand. ASSAI mai spune ca CSA nu sanctioneaza companiile de asigurari si ar exista un conflict de interese moral deoarece institutia este insa platita tocmai din banii acestor companii. CSA a raspuns plangerilor spunand ca toate neregulile vor fi remediate.

CSA este institutia care, potrivit legii, ar trebui sa protejeze detinatorii de polite de asigurare. In acelasi timp, institutia este finantata de catre companiile de asigurari. Presedinta CSA, Angela Toncescu, are un salariu de 20.000 de euro platit din taxele companiilor de asigurari.

Directorul Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI), care reprezinta peste 400 de service-uri din Romania, Cristian Munteanu, spune ca primeste constant si sute de sesizari de la colegii din asociatie legate de abuzurile facute de companiile de asigurari.

"Pot sa va spun ca 10% din cei care merg cu masina in service ajung in situatii disperate din cauza asiguratorilor care nu platesc. Se fac abuzuri cu complicitatea CSA", a declarat Muntean pentru HotNews.ro. Recent membrii ASSAI au participat la o intrunire unde au identificat si principalele probleme create de societatile de asigurari:
● companiile de asigurari intarzie foarte mult plata despagubirilor. "Explicatia este ca au un sistem centralizat astfel ca pana un client din provincie ajunge la rand sa fie despagubit trece o perioada foarte mare", spune reprezentantul ASSAI.
● in teritoriu companiile de asigurari refuza sa plateasca despagubirile. Mai jos va prezentam si trei cazuri relevante.
● unele companii de asigurari obliga atelierele auto sa foloseasca piese la mana a doua.
In continuare va prezentam cateva cazuri in care CSA nu a protejat clientii detinatori de RCA.

Cazul 1. Piese second hand. Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) a sesizat CSA in mai multe randuri ca unele societati de asigurare cer ca, la repararea masinilor, sa fie utilizate piese second-hand. "Va sesizam ca societatea de asigurari C.A SA in notele de constatare de multe ori "recomanda" achizitia si utilizarea pieselor la mana a doua in realizarea autovehiculelor clientilor asigurati. Ca societati reparatoare de specialitate ne aflam astfel, de multe ori, in situatia ingrata de a utiliza piese la mana a doua pentru a repara autovehiculele posesorilor de asigurari marca C.", asa suna una din plangerile depuse la CSA de catre ASSAI.

Atasat, apare si o nota a unui inspector al societatii de asigurari in care se mentioneaza ca "se recomanda piese la mana a doua". Potrivit aceleiasi note, masina avea nevoie de schimbarea a doua usi, aripi fata si spate, bara din spate, oglinzi, etc. Potrivit reprezentantilor ASSAI, pentru piesele la mana a doua nu exista garantii si, in mod legal, reparatiile pe baza asigurarilor trebuie efectuate cu piese noi.

In acest caz, CSA a raspuns ca a luat act se sesizare. "CSA va informa societatile de asigurare cu privire la aspectele semnalate de dvs", este raspunsul CSA.

Reprezentantul ASSAI spune ca, in acest caz, CSA ar trebui sa schimbe legislatia. "In lege nu se prevede clar sa nu se utilizeze piese la mana a doua. CSA trebuie sa schimbe legislatia. Pe de alta parte, este un abuz al companiilor de asigurari. Pentru piese nu exista certificat de garantie; daca dupa o zi se strica, clientul e bun de plata, iar piesele la mana a doua pot pune in pericol si viata conducatorilor auto. Si asta e o problema de protectia consumatorilor, pentru ca detinatorii de asigurari nu platesc o asigurare de mana a doua, dar totusi primesc piese la mana a doua", mai spune directorul ASSAI.

Cazul 2. Soferul neexperimentat. Un alt asigurat cu RCA a ramas fara banii de asigurare, dupa ce firma de la care a cumparat polita i-a refuzat plata pentru ca "soferul era neexperimentat". Incidentul a fost semnalat de ASSAI la finalul anului trecut. In nota constatatoare, inspectorii companiei de asigurari au incercat sa demonstreze ca, de fapt, soferul a fost nexeperimentat si ca nu a produs un accident cu o alta masina, ci cu un copac.

Reprezentantii ASSAI spun ca, in realitate, toate probele arata contrariul. Din nou, cazul a fost semnalat la CSA. Consiliul le-a transmis petitionarilor ca "solutionarea oricarui litigiu este de competenta magistratilor" si ca CSA nu se poate implica in acest caz. ASSAI spune ca si in acest caz CSA nu si-a respectat statutul si ca trebuia sa intervina.

Cazul 3. Asigurare degeaba. Un alt caz care a intrat in atentia ASSAI este cel al unui proprietar de motocicleta. "I-a fost avariata motocicleta, a luat RCA-ul si a incercat sa isi recupereze dauna. Asta se intampla in 2009 si nici pana in ziua de azi nu si-a recuperat banii. Asiguratorul a refuzat sa ii plateasca. A facut plangere la CSA, de unde a primit un raspuns ca asiguratorul i-ar fi platit, dar era o minciuna pentru ca asiguratorul nu a facut dovada de plata.", a mai declarat Cristian Munteanu.

Dupa cum ne informeaza reprezentantul ASSAI, in aceste cazuri si in cazuri similare CSA, potrivit ordinului 21/2009, are competenta de a sanctiona societatea de asigurari. "Sunt prevazute sanctiuni in cazul abuzurilor si se poate merge si pana la interzicerea de a mai vinde RCA daca se constata ca exista un numar constant de astfel de abuzuri. CSA insa nu a facut asta. Anul trecut, chiar eu le-am prezentat 200 de cazuri de la o singura societate de asigurari si nu s-a intamplat nimic", mai spune Cristian Muntean.

In opinia reprezentantului ASSAI, una dintre probleme este si faptul ca CSA se autofinanteaza din taxele pe care le colecteaza de la companiile de asigurari si de la brokerii de asigurari. "E un cerc vicios, iar salariile de la CSA sunt de invidat", spune Cristian Muntean. In 2009, Financiarul.ro a dezvaluit ca presedinta CSA, Angela Toncescu a castigat si 20.000 de euro pe luna.

Altfel spus, CSA se autofinanteaza din taxele platite de asiguratori, conducerea si inspectorii institutiei isi castiga leafa din acesti bani si tot ei au obligatia de a controla si de a reprezenta interesele detinatorilor de polite de asigurari.

In ciuda a 3 reduceri ale costurilor companiilor de asigurari, soferii nu simt nicio ieftinire a pretului politelor RCA. Ba din contra, in unele cazuri acestea se vor scumpi.
De partea cealalta, apropiatii pietei de asigurari sustin ca sunt pe pierdere si ca la fiecare leu incasat, cheltuie 1,49 de lei.

http://economie.hotnews.ro/stiri-con...-asigurari.htm