Piata serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale prin intermediul
platformelor DTH continua sa creasca

10.11.2009

„Numarul total de abonati la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale pe baza de abonament din Romania a crescut in prima jumatate a anului 2009 la 5,72 milioane abonati, de la 5,64 milioane la sfarsitul anului 2008. Dintre acestia, 3,42 milioane de abonati utilizau serviciile prin intermediul retelelor de cablu”, a declarat presedintele ANCOM Catalin Marinescu, prezent astazi la cea de a 14-a editie a Conventiei de Comunicatii prin Cablu.

Potrivit datelor preliminare adunate de ANCOM de la furnizorii de servicii de retransmisie a programelor audiovizuale, rata de penetrare la nivel de gospodarii a inregistrat o crestere usoara, de la 77,1% la finalul lui 2008, la 78,1% la 30 iunie 2009. In timp ce rata de penetrare pentru serviciile de tip DTH este in crestere constanta, rata de penetrare pentru serviciile de retransmisie prin intermediul retelelor de cablu este in scadere, asa cum se intampla deja din anul 2008.

Numarul total de furnizori operationali este in continua scadere, de la 523 la finalul anului 2008, la 498 in prima jumatate a lui 2009. Datele preliminare arata ca scaderea se datoreaza numarului mai mic de furnizori de televiziune prin cablu fata de anul 2008, numarul furnizorilor care ofera servicii prin retele satelit si prin tehnologie IP ramanand constant.

La jumatatea anului 2009, aproape 2,6 milioane de abonati receptionau programele audiovizuale in format digital, cei mai multi dintre acestia, peste 2,3 milioane, utilizand sistemele de tip DTH. Astfel, un procent de aproape 90% de abonati din cei 2,6 milioane receptioneaza aceste programe prin retele satelit, in timp ce procentul celor care receptioneaza programele in format digital prin retele de cablu este in crestere.

„Datele preliminare pe care le avem la dispozitie ne arata ca industria de cablu trebuie sa raspunda astazi marii provocari reprezentate de concurenta din partea ofertelor prin intermediul platformelor DTH, si o modalitate prin care poate face acest lucru este modernizarea continua a serviciilor si cresterea preocuparii pentru client. ANCOM vine in sprijinul industriei prin mijloacele pe care le are la dispozitie si se implica activ in actualizarea proiectului de lege privind infrastructura retelelor de comunicatii electronice, participand astfel la pregatirea unui cadru de reglementare care sa raspunda uneia dintre cele mai importante probleme pe care o infrunta astazi industria de cablu”, a mai adaugat Catalin Marinescu.

El a facut referire si la plangerile sosite in ultimul an pe adresa Autoritatii care arata cresterea numarului de nemultumiri in randul clientilor serviciilor de televiziune prin cablu. ANCOM primeste petitii care reclama serviciile operatorilor de cablu in special in ceea ce priveste clauzele contractuale, probleme tehnice, probleme de instalare sau modalitatea de facturare.

Pentru ca atributiile Autoritatii sunt limitate, obiectul acestor petitii intrand in sfera de competenta a ANPC, Autoritatea pregateste o serie de masuri pentru protejarea utilizatorilor finali, in sensul asigurarii satisfactiei fata de serviciile contractate si a unei mai mari transparente a conditiilor de utilizare a serviciilor de comunicatii electronice. Pentru a realiza acest lucru, ANCOM va reconsidera in perioada urmatoare statutul serviciilor de televiziune prin cablu, luand in considerare posibilitatea de a introduce prevederi suplimentare la nivelul regimului de autorizare generala.

(Sursa: ANCOM)